Covid-19 viktig information!

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Redan från första början var dom ju ute och cyklade när dom påstod att smittan inte skulle komma till Sverige trots att den spreds som en löpeld där den etablerats.
Det var ju helt hål i huvudet. 🤬
Samma som att inte isolera risk-grupper bättre kostade oss dyrt. 😞

Har för mig att även Trump var inne på att smittan skulle vara borta till påsk/sommaren?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det var ju helt hål i huvudet. 🤬
Samma som att inte isolera risk-grupper bättre kostade oss dyrt. 😞

Har för mig att även Trump var inne på att smittan skulle vara borta till påsk/sommaren?

Hur gjorde vi när svinpesten härjade bland vildsvinen nyss? Jo, vi gjorde som man gjort I ett par hundra år vid smitta. Man stängde gränserna för området.

Men vad gjorde Sverige när smittan började spridas i Kina? Jo, man lät folket åka T&R till kina hur mycket de ville helt obehindrat. När sedan smittan kom till Italien och Iran, samma sak folket fick åka dit hur mycket de ville utan karantän vid hemkomst.

Där var första och största misstaget enligt mig. Vi kunde kanske ha hållit smittan utanför landet ett helt år med lite tur, eller minst fram till sommaren 2020.
Då skulle sjukvården ha hunnit lära sig av omvärlden hur patienterna skulle behandlas istället för att ha ihäl dom med morfin.

När sen smittan var inne i landet började tramset med meningslösa nedstängningar av symbolisk karaktär samtidigt som smittan kunde spridas bland skolbarnen som smittor alltid gör och vidare till föräldrarna och deras arbetsplatser.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
det lätt att sitta här o vara efterklok
Så är det. :)

Men Two stroke man och jag diskuterade detta ganska tidigt i tråden.
Här är från April -20.
Man kunde ha betalat ordentligt bra för att ett begränsat antal personal frivilligt ska isolera sig på heltid tillsammans med åldringarna.
Jag hade nåt samtal i början av detta med en som tyckte vi skulle "slå en järnring" kring riskgrupperna och låta resten av samhället ha sin gilla gång.
Jag vet inte om något land haft den strategin men i de kommande utvärderingarna kanske det varit intressant. :)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
det lätt att sitta här o vara efterklok
Vi var fler som inte hade något problem med att vara "förkloka" också. Faktum är att jag tycker det är lättare att vara "förklok" än att vänta tills man blir efterklok när man får ett okänt hot på halsen. Den naturliga reaktionen hos en normalt funtad människa är att slå på varningssystemet, se till att försvaret är uppe, dra in familjen i grottan och sedan försiktigt kika ut och försöka bilda sig en uppfattning om vad det är för okänt som plötsligt hamnat utanför.

Att bara försöka snacka ner hotet som Tegnell med anhang gjorde går liksom emot den mänskliga instinkten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
det lätt att sitta här o vara efterklok

Markus skrev någonstans i början av tråden ungefär att konsensus bland oss som diskuterade i tråden har skulle ha styrt bättre än Tegnell och FoHM och desto längre tiden gått desto tydligare har det blivit hur konsensus i tråden oftare hade mer rätt än vad Tegnell predikade.
Tänk vad härligt med Markus som språkröret på presskonferenserna.

När jag igår tittade lite bakåt i tråden blev jag även påmind om hur WHO kunde säga en sak samtidigt som Tegnell predikade nåt helt annat på de svenska presskonferenserna och svensk media skrev sedan vad Tegnell sagt och det blev sanningar bland svenska folket.

Även här i tråden har vi exempel på några personer som gav epitet på den som nämnde vad WHO sagt istället för vad Tegnell sagt på senaste presskonferensen.

Två dagar senare kunde Tegnell ändra sig och då försvarades Tegnell med retoriken att "det var sant då".

Det som stör mig mest nu är att allt detta verkar få falla i glömska utan att några historieforskare gräver fram alla liken ur deras garderober. Allt finns dokumenterat i media men det är förstås ett digert arbete.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Markus skrev någonstans i början av tråden ungefär att konsensus bland oss som diskuterade i tråden har skulle ha styrt bättre än Tegnell och FoHM och desto längre tiden gått desto tydligare har det blivit hur konsensus i tråden oftare hade mer rätt än vad Tegnell predikade.
Tänk vad härligt med Markus som språkröret på presskonferenserna.

När jag igår tittade lite bakåt i tråden blev jag även påmind om hur WHO kunde säga en sak samtidigt som Tegnell predikade nåt helt annat på de svenska presskonferenserna och svensk media skrev sedan vad Tegnell sagt och det blev sanningar bland svenska folket.

Även här i tråden har vi exempel på några personer som gav epitet på den som nämnde vad WHO sagt istället för vad Tegnell sagt på senaste presskonferensen.

Två dagar senare kunde Tegnell ändra sig och då försvarades Tegnell med retoriken att "det var sant då".

Det som stör mig mest nu är att allt detta verkar få falla i glömska utan att några historieforskare gräver fram alla liken ur deras garderober. Allt finns dokumenterat i media men det är förstås ett digert arbete.
Hur gick det med sanningskommissionen? Var det inte en sådan som kom fram till att S var skyldiga till massmordet men det viftades så klart bort av Magdalena Andersson.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
det lätt att sitta här o vara efterklok
Jag skrev som det var redan för fyra år sedan. Finns få frågor jag med lika stor säkerhet kan basunera ut "vad var det jag sade".

Misstagen i sig är inte det som stör mig mest, det är faktaresistensen, arrogansen och attityden.

Sverige kom sämst ut, Sverige påstod vi var bäst, tusentals människor dog i onödan. Sverige påstår fortfarande vi var bäst.

Det är bara fakta, vad Brooklyn och andra än påstår.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ni kanske inte tror mig,men det finns folk som fortfarande litar på Tegnell&Co. Jag vet för jag har träffat några av dem.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Här är ett exempel på Tegnell från 5 mars 2020 när vi hade 94 dokumenterat smittade i landet.
Det finns anledning att tro att ökningen av antalet svenska fall har nått sin kulmen, säger Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog Anders Tegnell till DN.

– Ja, det kanske går upp något. Men sedan kommer det med all sannolikhet att gå nedåt, säger han till tidningen.

Samtidigt som man kunde titta på hur snabbt smittan spreds i övriga länder där den kommit in så menad Tegnell tydligen att det var annorlunda i Sverige än resten av världen.
Sanningen var snarare att det var redan för sent att stoppa smittan, för dessa 94 hade naturligtvis redan smittat en rad andra som i sin tur förde smittan vidare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
24 februari 2020 kunde vi läsa detta om Italien, men var det någon som behövde sitta i karantän när de reste hem till Sverige därifrån?


Och en vecka senare menade Tegnell att det värsta var över.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Kollade igenom en massa gamla inlägg från trådens begynnelse och hittade några som jag fortfarande står fast vid och som sammanfattar vad jag tycker...

Å ena sidan...

Å andra sidan...

Ytterligare ett intressant perspektiv är att...

...men det skall förstås inte uteslutas att jag kan ha fel.

Kan det möjligen vara så att hela landet nu utövar social distansering gentemot Stockholmare, medan Stockholmarna själva umgås som aldrig förr? Det skulle förklara en del :va

Jag ger mig ut och kör hoj istället. :hojcbr
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top