Olycka på bogesund 25/9

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Täby
Hoj
929 Bläjd
Kom idag som nr två till en singelolycka på bogesundsleden! Killen som hade kört av, (har för mig att han heter johan?) hade legat sist i en klunga med ca. 10 åkare från vaxholm som var på gemensam tur för att beta av det perfekta vädret!
Det var kurvan som säkert flera känner igen som en direkt obehaglig upplevelse första gången man åker leden! ca 2km in kommer en lång höger ut bland ängarna som nyper kraftigt i slutet med ett räcke på insidan!

Han hade själv tagit av sig hjälmen och det satt en kille från mcpotatoes och hans tjej brevid honom! de hade kommit troligen något minut efter och såg till att han inte rörde sig eftersom han hade ont i ryggen! Bra jobb!!!!
Efter tiden gick så kom räddningstjänst,ambulans,brandkår,polis och bärgare. Cred till all blåljuspersonal som var snabbt på plats och jobbade föredömligt!
Även tummen upp för alla hojåkare som samlades och hjälpte till, hoppas ni åker förbi den gång jag ligger i diket!
Har några bilder från tillfället som jag lägger upp senare!

Dagens ris går till kärringen som rullade förbi i sin bil utan att stanna och klappade demonstrativt händerna åt de som hjälpte killen när han låg i diket! "där ser ni hur det går när ni åker motorcykel" kunde man läsa på läpparna.
jävligt medmänskligt gjort med tanke på att det lika väl kunde varit betydligt värre. :kocko

Ser gärna att någon följer upp med hur det gick för vår vän på den gråa kawan! han verkade ju helt ok förutom mör i ryggen! men det är alltid skönt att veta!

/rasmus på den röd/vita cbr:en
 
Last edited:

MrTL

To old for this shit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
Harley & Husqvarna TC450
usch då...hoppas allt e bra med killen efter omständigheterna..
 

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Täby
Hoj
929 Bläjd
MrTL skrev:
usch då...hoppas allt e bra med killen efter omständigheterna..

Han verkade lugn o hade känsel i fötter och armar, så om ryggen var ok även senare så var det nog rätt lugnt fysiskt!
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Lägg inte upp några bilder på personen som har skadats ifall du inte har hans tillåtelse. :)

Hoppas det gick bra för killen! Någon med mer info?
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Kul att han "värkade" klara sig bra. Och till den inkompetenta personen som inte stannade och bara körde iväg, fy fan vad omoget gjort :4skrika :fatta!

Vissa har inte vett i huvet.....

/Regards Cel
 

CH

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2005
Ort
Täby
Hoj
Ducati 749
Det var ju trevligt att allt gick bra. Värt att tänka på att det var en motorcyklist som tyvärr omkom i den kurvan för ett par år sedan.
 

Tokan

Har blivit omvänd =)
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Tibro
Hoj
HARLEY-DAVIDSON XL883N
hoppas att allt har gått bra med den skadade
 

Nikita-b

-- The Real Devil --
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 och xt660x
Ifall någon undrar så var det jag och Mr B som anlände först.... TRAGISKT nog så kom gänget som den skadade åkte med en mycket bra stund efter.... Man borde märka att någon fattas... Det kunde varit alvarligare och då är tiden avgörande...

Hoppas att killen mår bra nu... Hör av dig grabben.... :hej
 

sandstream

Guest
Nikita-b skrev:
Ifall någon undrar så var det jag och Mr B som anlände först.... TRAGISKT nog så kom gänget som den skadade åkte med en mycket bra stund efter.... Man borde märka att någon fattas... Det kunde varit alvarligare och då är tiden avgörande...
Det är väl risken med att ligga sist, ingen som ser om man kör av.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Nikita-b skrev:
Ifall någon undrar så var det jag och Mr B som anlände först.... TRAGISKT nog så kom gänget som den skadade åkte med en mycket bra stund efter.... Man borde märka att någon fattas... Det kunde varit alvarligare och då är tiden avgörande...

Hoppas att killen mår bra nu... Hör av dig grabben.... :hej

Gänget omnämnt ovan var jag själv med kompisar från Uppsala.
Anledningen till att vi inte kom fortare var att R.R.B kör i sin egen takt (all cred till honom) och gärna kommer ett tag efter oss andra så vi normalt står och ett tag och väntar på honom.
Vid detta tillfälle så körde vi till Statoilmacken i Waxholm och väntade där som vanligt.
Det tar ett tag att åka dit, ännu längre för honom plus tid att åka tillbaka.
Så bespara mig gärna kommentarer om att vi sket i honom, vi åkte tillbaka så fort det känndes fel.

Angående Johan så var han vid gott mod, dock med ont i ryggen, när han åkte iväg med ambulansen.
Hojen såg ut att ha klarat sig hyffsat.
Lite repig men inget allvarligt.

Jag återkommer med rapport från honom så fort som möjligt om han inte hinner före själv förstås.

Stort tack till alla som stannade och hjälpte till!
Ett ännu större tack till räddningspersonalen som gjorde sitt jobb föredömligt.
Det gäller alla, ambulans, brandkår samt polis!
 

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Täby
Hoj
929 Bläjd
CH skrev:
Det var ju trevligt att allt gick bra. Värt att tänka på att det var en motorcyklist som tyvärr omkom i den kurvan för ett par år sedan.

Jo jag såg att det var ett kors uppsatt 20 meter längre ned mot kurvan! hört att just den kurvan är väldigt olycksdrabbad! Känns alltid tråkigt att se sådana utmärkningar! :(

sandstream skrev:
Det är väl risken med att ligga sist, ingen som ser om man kör av.

Nä precis! inte direkt så att man stirrar i speglarna vid varje utgång! man är rätt upptagen med sitt eget på bogesund. så inga pekfingrar till dem andra i gänget! klart att man vänder och letar så fort man anar oråd!
 
Last edited:

s9d8as0vjk

Guest
Faizty skrev:
Kom idag som nr två till en singelolycka på bogesundsleden! Killen som hade kört av, (har för mig att han heter johan?) hade legat sist i en klunga med ca. 10 åkare från vaxholm som var på gemensam tur för att beta av det perfekta vädret!
Det var kurvan som säkert flera känner igen som en direkt obehaglig upplevelse första gången man åker leden! ca 2km in kommer en lång höger ut bland ängarna som nyper kraftigt i slutet med ett räcke på insidan!

Han hade själv tagit av sig hjälmen och det satt en kille från mcpotatoes och hans tjej brevid honom! de hade kommit troligen något minut efter och såg till att han inte rörde sig eftersom han hade ont i ryggen! Bra jobb!!!!
Efter tiden gick så kom räddningstjänst,ambulans,brandkår,polis och bärgare. Cred till all blåljuspersonal som var snabbt på plats och jobbade föredömligt!
Även tummen upp för alla hojåkare som samlades och hjälpte till, hoppas ni åker förbi den gång jag ligger i diket!
Har några bilder från tillfället som jag lägger upp senare!

Dagens ris går till kärringen som rullade förbi i sin bil utan att stanna och klappade demonstrativt händerna åt de som hjälpte killen när han låg i diket! "där ser ni hur det går när ni åker motorcykel" kunde man läsa på läpparna.
jävligt medmänskligt gjort med tanke på att det lika väl kunde varit betydligt värre. :kocko

Ser gärna att någon följer upp med hur det gick för vår vän på den gråa kawan! han verkade ju helt ok förutom mör i ryggen! men det är alltid skönt att veta!

/rasmus på den röd/vita cbr:en

Väldigt trist när någon åker av vägen och killen verkade bra groggy när vi kom dit. Ont i ryggen och hakan och inget minne av själva olyckan tyder en ganska ordentlig smäll även om alla ben och armar verkade ok ... en jävla tur att komplett utrustning inkl ryggskena satt på. Såg ut på hjälmen som han landat på ansiktet så jag får hoppas att han slapp hjärnskakning.

Men tiller som känner grabben, allvarligt ... nästa gång det händer en olycka så får ni fasen försöka stötta polaren lite mer. Killen ligger i diket med ryggont och ni irrar runt och kollar på hojen. Skärpning ! Nu var det ju ett par av er som snackade lite med honom men bättre kan ni får jag hoppas.

När man ligger där är man så jävla liten på jorden och behöver stöd.

Rasmus, kanon att du också stannade och hjälpte till och det var tur inte jag såg kärringen i bilen för då hade hon fått en inslagen ruta. Kärringjävel !
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Obligatorisk läsning för alla som kör hoj tycker jag
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=876

Att prioritera hojen framför personen är en vanlig reaktion, man ser den ganska ofta på bankörningar av olika slag. Bra att killen mår hyfsat, det är en farlig kurva det där.

Man får börja tänka på att det är höst nu.. Löv, lägre temperatur och mer skit på asfalten. Ta´t lugnt därute.
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Usch och fy!

Det har blivit ett par avåkningar denna helg. :näsblod

Tänk på att vägtempen är ganska låg, blöta löv är halare än influensasnor och att gruset ligger lite här och var.

Tog det synnerligen lungt i helgen och det var fanemig tur, grusigt värre på Slingerbulten, blöta vägpartier med grus o löv längs skymda aleér längs söders fina vägar.

Sista körningen på hösten är lite som sista ölen på krogen. :huvet

Ta det lungt och kör med insidan den sista tiden nu!

Hoppas killen i denna tråd, och alla de andra som klotat denna helg, piggnar till och klarar sig utan men. :tummenupp
 

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Uppsala
Hoj
zxr 750
Mr B skrev:
Men tiller som känner grabben, allvarligt ... nästa gång det händer en olycka så får ni fasen försöka stötta polaren lite mer. Killen ligger i diket med ryggont och ni irrar runt och kollar på hojen. Skärpning ! Nu var det ju ett par av er som snackade lite med honom men bättre kan ni får jag hoppas.

Var inte helt lätt att välja om man skulle försöka snacka med honom (flera andra gjorde redan det), eller ge killen lite rum eftersom det var dussinet personer runtomkring.
:va
 

s9d8as0vjk

Guest
Jag hade gärna lämnat min plats till någon som kände honom bättre än mig.

Inte ens när han lastades in i ambulansen var det ju folk med honom ...

Men men, jag kanske missuppfattade situationen. Tur att det gick bra för grabben iallafall.

Krya på sig !!!
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Mr B skrev:
Jag hade gärna lämnat min plats till någon som kände honom bättre än mig.
Inte ens när han lastades in i ambulansen var det ju folk med honom ...
Men men, jag kanske missuppfattade situationen. Tur att det gick bra för grabben iallafall.
Krya på sig !!!

Jag får väll ge mig en känga för att jag ej hjälpte till/stödje (stavning?)
tillräckligt! Har tyvärr egen erfarenhet av att göra sig illa och veta hur skönt
det känns att har folk man känner runt sig som hjälper till.
Jag prata lite och höll handen lite, men jag känner tyvärr Johan
väldigt lite också. Detta första gången jag åkte/träffade honom och han
ej/knappt prata med honom förens turen och denna tråkiga avåkning.

Dock så när jag gjorde mig illa så var det skönaste i den situationen
när ambulanspersonalen kom och började fixa och dona!
(Ge morfin sprutor osv : ) Så man kunde slippa spela "allan" "modig".
Vi den tiden så var det bara skönt att det blev dem man pratade med ist för
kompisar och annat folk som fråga hur det var. (som om dem inte kunde förstå det)

Hälsning till johan och se till att krya på dig!
Och tack till er som var där först och kunde ringa ambulansen direkt
+ personalen som hade en kusligt bra erfarenhet av att hjälpa mc chafförer
som åkt av.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
amullo skrev:
Att prioritera hojen framför personen är en vanlig reaktion, man ser den ganska ofta på bankörningar av olika slag. Bra att killen mår hyfsat, det är en farlig kurva det där.

sorry för trådtjyveri..
hoppas de går bra iaf :)

varför är de så..
min bror åkte av på bana o han svimma nåra sekunder 1 minut typ..
han vakna av att de kom en snubbe o skrek att han skulle ta bort hojen från banan..han klev upp instinktivt men upptäckte efter att han rullat in i depån att nyckelben o tumme vara ganska trasiga...
kunde ju ha vart värre.....


:3freak
 

R.R.B

JO ¤_¤ HAN
Gick med
18 May 2005
Ort
uppsala
Hoj
. . . . .
Okeej då är jag hemma och ska försöka svara på det jag läst i trådarna.
genom att göra 2 stora svar.
1.vad hände?
2.hur mår du?

Men först : Jag vill inte att någon känner skuldkänslor för vad han/hon gjorde eller inte gjorde på platsen.Jag läste lite pekfingrar här å där, men hur ska man som vanlig person kunna göra allt rätt i en sån här situation? Jag anser att om man inte är proffs som dagligen kommer till olycksplatser som tex ambulanspersonal,är van att sortera info och få fram det som är att prioritera så är det svårt att göra allt rätt, tänka rätt.

Om jag själv skulle kommit dit och nån annan låg där är jag inte helt säker på hur jag skulle agerat. Om jag kände personen skulle jag vara mer skärpt eller mer stirrig och kolla på hojen? Jag vet inte.


1.vad hände?
Hm jo ungefär så här. Jag låg ju sist som påpekats och försökte hänga med någorlunda. Och det jag kommer ihåg är att kurvan nöp på slutet och jag kom utanför asfaltskanten på vänster sida av vägen.Det hade väl inte varit så farligt om jag fått reda ut det i lugn och ro. Men nu var där en avfart eller vad det kallas,istället för ett rakt å fint dike. Jag såg och förstog att nu lyfter jag.
Nästa bild är av två personer brevid mej och sen blir det fler och mycket på en gång,lite rörigt i minnet faktiskt. Så jag landade nog på ansiktet som hjälmen och haka och panna vittnar om och knockades.Kommer dock inte ihåg att jag tog av hjälmen men visiret går inte att öppna så kanske därför..

2.Hurmårdu?
tja ganska mörbultad och öm i kroppen.Ska väl inte försöka mej på att låta som nån doktor med medicinska termer. Kort sagt inget allvarligt,jag förväntas bli helt bra med tiden.Inget brutet och så,dom röntgade allt,CT-scan osv.
Ont i själen har jag oxå,har inte sett mcn ännu och vet inte "silver-5ans" tillstånd men jag får väl ringa när det blir dag.

En lite kul grej är att nästan varje sköterska jag pratade med hade mc anknytning antingen som förare eller passagerare.Kommer inte ihåg alla namn riktigt men en tjej kör ducati sånt fastnar tydligen.

Om någon på danderyds läser detta så ett storttack

Ett stort tack även till alla andra som var vid "landningsplatsen"
Kör försiktigt och med omdöme och inte över er förmåga. OCH alltid med bästa skydden. Jag är glad att jag använde och kommer definitivt att använda RYGGSKYDD
blev lite långt detta men det får gå :crash :nurse :pannkyss :ätapiller :) :tummenupp

ps lånade några bilder från redan utan att fråga om lov :rodnar
 

Bifogat

  • aj1.jpg
    aj1.jpg
    73.6 KB · Visningar: 481
  • aj2.jpg
    aj2.jpg
    87.5 KB · Visningar: 457
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top