Av med körkortet????

apriliamannen

Ny medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
Aprilia Mille R
blev igår tagen för 125 km/tim på en 50-sträcka (katarinavägen i sthlm). det var ju inte så smart av mig att köra så fort där, men vägen va helt tom så polisen ansåg det inte vara vårdslöshet i alla fall.

någon som "råkat" köra lika fort och åkt dit för det? hur länge tar de kortet? ganska nervös just nu. förresten är hojjen till salu (RSV Mille R -00) :gnissla

//tomas

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Det blir nog en stund är jag rädd, jag körde 85 på 50 väg och det blev 2 månader av det men du har som sagt kört en aning fortare.

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
AJ AJ AJ!

Har du varit av med kortet innan??
Jag körde 100 på 50-väg i höstas, fick 4mån, eftersom att jag varit av med kortet tidigare inom en 2års period, annars hade det "bara" blivit 3mån!

Så mao. du kan räkna med 3mån, minst, om du inte har behov av KK i tjänsten eller dyl.

Du skrev väl iaf inte på?!

//Niklas

apriliamannen skrev:
blev igår tagen för 125 km/tim på en 50-sträcka (katarinavägen i sthlm). det var ju inte så smart av mig att köra så fort där, men vägen va helt tom så polisen ansåg det inte vara vårdslöshet i alla fall.

någon som "råkat" köra lika fort och åkt dit för det? hur länge tar de kortet? ganska nervös just nu. förresten är hojjen till salu (RSV Mille R -00) :gnissla

//tomas

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
apriliamannen skrev:

//tomas

Vilken tid kom du? Jag åkte motsat håll och varnade alla (utom taxibilar) när jag åkte där vid 15:40 tiden..... :angel

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
apriliamannen skrev:

//tomas
Skulle tippa på 3-6 månader. Beroende på vad länsstyrelsen anser om det hela. Det är ju ganska allvarligt när det är på 50 sträcka. Men det är bara att försöka stå ut. Gör som jag gjorde och jobbade som en idiot under tiden jag va av med det.

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
apriliamannen skrev:

//tomas

Skrev du på något?!
Om inte så kommer du få brev hem.. Släng dem! Du kommer efter ett tag få ett rekomenderat brev på posten. Kolla upp varifrån det kommer. Kommer det från "fel" ställe, så hämtar du inte ut det....
Du blir nu kallade till "rättegång" den bör du gå på, men har du tur tar allt detta så lång tid att det redan är höst och dags att ställa in hojen!! :tummenupp

/FW

Ridde

Inkörningsperiod
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
Vit Z 1000 -08
men dem tog inte kortet för gott va?
men jag kan gissa lite vilt att de kanske rör sig om ca 6 månader?? som sagt bara en gissning..kör lite saktare nästa gång :p

sandstream

Guest
campar skrev:
Du skrev väl iaf inte på?!
//Niklas

Har för mig att det helt saknar betydelse om det skulle gå vidare till rättegång, men jag kan som vanligt ha fel.

Kanske dags för någon kunnig att sätta ihop en sticky med tips om vad man ska tänka på och vad man kan kontrollera (stadsplanering, kalibrering av laserpickan osv) när lagens långa arm slagit till.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
duccen900ss skrev:
Vilken tid kom du? Jag åkte motsat håll och varnade alla (utom taxibilar) när jag åkte där vid 15:40 tiden..... :angel

Varför inte taxi bilar? Iofs brukar dom ha ganska bra koll på var polisen står & inte står

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
watson skrev:
Skrev du på något?!
Om inte så kommer du få brev hem.. Släng dem! Du kommer efter ett tag få ett rekomenderat brev på posten. Kolla upp varifrån det kommer. Kommer det från "fel" ställe, så hämtar du inte ut det....
Du blir nu kallade till "rättegång" den bör du gå på, men har du tur tar allt detta så lång tid att det redan är höst och dags att ställa in hojen!! :tummenupp

/FW

Hjälper inte om polisen dragit kortet på plats.. Enda det hjälper mot är att du försenar böterna en aning, eller om du håller dig undan riktigt länge, att det aldrig kommer upp i tingsrätten, så att brottet preskriberas. Dock kommer aldrig få någon kompensation för spärrtiden på kortet..

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
sandstream71 skrev:
Har för mig att det helt saknar betydelse om det skulle gå vidare till rättegång, men jag kan som vanligt ha fel.

Kanske dags för någon kunnig att sätta ihop en sticky med tips om vad man ska tänka på och vad man kan kontrollera (stadsplanering, kalibrering av laserpickan osv) när lagens långa arm slagit till.

Finns det ingen här som är jurist!? Det BORDE ju finnas! :tungan

/FW

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
oFFkeFF skrev:
Hjälper inte om polisen dragit kortet på plats.. Enda det hjälper mot är att du försenar böterna en aning, eller om du håller dig undan riktigt länge, att det aldrig kommer upp i tingsrätten, så att brottet preskriberas. Dock kommer aldrig få någon kompensation för spärrtiden på kortet..

Sant, men jag hoppas innerligt att han inte visade upp kortet... Jag tar hellre böterna man få när man kör utan KK, och förhalar förhandlingarna tills det är dags att natta Vilddjuret... :rolleyes:

/FW

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
watson skrev:
Sant, men jag hoppas innerligt att han inte visade upp kortet... Jag tar hellre böterna man få när man kör utan KK, och förhalar förhandlingarna tills det är dags att natta Vilddjuret... :rolleyes:

/FW

Böterna vid det tillfället är väl iofs minsta problemet. Köra under spärrtid=grov olovlig körning=12 månaders spärrtid till=Omtag av körkort på alla behörigheter=ny prövotid 2 år=DUMT...

Mang0

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Hoj
-
Hörrni, kör fort på rätt ställen istället.
Det är inte värt det med tanke på att det är Maj nu och hela sommaren står framför oss.

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
såld
watson skrev:

/FW

Du menar att dom inte kan ta kortet direkt om man inte visar upp den, och kortet gäller tills byråkratins kvarnar har malt färdigt? Det var intressant..

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
KawaChris skrev:
Du menar att dom inte kan ta kortet direkt om man inte visar upp den, och kortet gäller tills byråkratins kvarnar har malt färdigt? Det var intressant..

Dom kan ju rimligtvis inte ta kortet ifrån dig om du inte har det med dig :rolleyes:

Kortet gäller nog inte heller eftersom det skrivs en rapport om det inträffade och läggs in i deras system. Blir du stoppad vid ett senare tillfälle och de kollar ditt kort i systemet ser de att det inte är giltigt.

Är lite osäker på om det sista jag skrev är till 100% rätt. Ge mig en käftsmäll om jag sitter och ljuger i sådana fall :brinnerup

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
watson skrev:
Skrev du på något?!

/FW
:fakta

Man skulle kunna sammanfatta:

1. Behåll kortet i bokhyllan (kravet är att kunna legitimera sig)
2. På brotplatsen: "Det gick i 30"
3. På brotplatsen: Fatta aldrig tag om en penna
4. Hämta inte ut "ointressanta" dokument
5. Prata/lyssna aldrig på delgivningspersonal

Följer man detta så slipper man:

a) Bli av med körkortet/förlora rätten att köra
b) Böter
c) Rättegång

Dessutom är det helt lagligt :D

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
mankan skrev:
Kortet gäller nog inte heller eftersom det skrivs en rapport om det inträffade och läggs in i deras system. Blir du stoppad vid ett senare tillfälle och de kollar ditt kort i systemet ser de att det inte är giltigt.
Det låter rätt och riktigt. Även om dom inte kan ta ens fysiska körkort så betyder ju inte det att man får har kvar sin rätt att köra bara för att man "glömt" kortet.

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
såld
sgtpepper skrev:
Det låter rätt och riktigt. Även om dom inte kan ta ens fysiska körkort så betyder ju inte det att man får har kvar sin rätt att köra bara för att man "glömt" kortet.

Självklart. Men först så måste väl dom skriva in i sitt system och sedan skicka ut ett brev om det som man ju inte hämtar ut :tungan

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras