Slip-on som faller av?

png

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Honda VTR 1000 SP-1
Hej!

Jag har för några månader sedan införskaffat en mycket förträfflig Honda VTR 1000 SP-1. För någon dag sedan nu så "ramlade" ena slip-onen av från avgasröret på vänster sida. Jag vet inte riktigt hur det ska se ut från början så jag tänkte fråga här.

Det sitter ett Micron helsystem på, och de två dämparna verkar sitta väldigt löst fast i avgasrören. Det sitter liksom en gummipakning bara, och sen kan man föra in slip-onen endast 2-5 cm på fästet i det uppstickande röret, inga muttrar eller så som håller fast det. Det enda som håller fast slip-onen som jag kan se är klämman som sitter runt slip-onen, skall det verkligen vara så? Eller skall den där pakningen vara limmad och "limma" ihop systemet? Hur ska jag gå tillväga, limma ihop det, eller koncentrera mig på att få klämman tightare så röret inte kan röra sig? På höger sida verkar det sitta mycket bättre, vilket tyder på att något kan ha pajjat på vänster sida, men jag kan inte se något.

Sen har jag en liten till fråga, ägaren innan mig verkar ha plockat ur större delen av all dämparfyllning ur slip-onen, någonstans har jag läst att detta kan ge en negativ effekt på hojjen, snarare än en possitiv, och kan kräva en omprogrammering av chip osv. Nån som kan stadga detta med fakta? :)

Tack på förhand!

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Verkar ha plockat ur?
Det är inte så att den har gått så fett att fyllningen helt enkelt har brunnit?

png

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Honda VTR 1000 SP-1
Kan så vara, dämparen är hur som helst nästan tom. Och nu vill jag ut o åka igen, men är orolig för att den skall ramla av igen.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Nu vet inte jag hur det ser ut på Micron men på de flesta eftermarknadssystemen så brukar det sitta metallöglor på slipp och rör där det ska sitta en fjäder mellan (oftast på baksidan).

På mitt LeoVince ser det ut så men ena öglan har gått av och jag kör, som du, med bara klämman runt själva "burken".

Att det saknas stoppning kan säkert göra att mottrycket i dämparen ökar.
Avgaserna kommer att leta sej in igenom det perforerade röret in i dämparen istället för att bara smita ut så rakt som möjligt och skjuter då dämparen bakåt.

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
Dämpullen är något som försvinner efter ett tag och då får man packa om burken.
Har fått för mig att twinnarna är rätt elaka på det där jämfört med radfyrorna(?).

png

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Honda VTR 1000 SP-1
Tack för svaren, jag ska undersöka saken närmare, kanske låta en verkstad kolla på problemet också. Nån som vet vad lite stoppning kostar? :)

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Kyckling skrev:
Dämpullen är något som försvinner efter ett tag och då får man packa om burken.
Har fått för mig att twinnarna är rätt elaka på det där jämfört med radfyrorna(?).

Inte omöjligt eftersom det blir kraftigare pulsation i dämparen på en Twin.

GSXR 7/11

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 7/11 Streetfighter med lustgas
Slip on

png skrev:
Kan så vara, dämparen är hur som helst nästan tom. Och nu vill jag ut o åka igen, men är orolig för att den skall ramla av igen.
Micron är kända för att bränna ur dämpullen köp ny sats och komplettera

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Det håller inte med microndämpare på en v-twin.
En kompis hade en SP1 och hans dämpare nästan ramlade isär efter ett tag.
Det ska va hårdare och massivare saker. :D

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Du har troligtvis Slip-Off monterade på din Cykel. Kontakta leverantören och säg att det måste blivit ett missförstånd.

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Träffade en kille på en MilleR som jag åkte med från Vaxholm till Upplands-Väsby. Han hade en micronburk på (endast en). Blir ju ett jävulskt tryck på V-twinarna och den burken skaka sönder totalt på den lilla färden. Vi stod å titta på den innan vi åkte. Märket, själva metallbiten det står Micron på hade lossnat och popniten hade börjat äta sig genom höljet. Efter ungefär halva vägen lossnar gummipackningen som sitter runt bakre gaveln. Vi stannar, vänder och plockar upp den. efter ytterligare nån mil har hela skarven på insidan av burken slitits upp och nu är det inte mycket kvar av dämparen. In på en mack och skaffa en stor slangklämma och dra runt. Den dämparen var redan helt tom på innehåll med och det hade inte flugit ur utan troligen brunnit upp redan tidigare.

Ni som har V-twin får nog helt enkelt satsa på nåt system med bättre kvalitet än Micron :7peta

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha