Hojen krånglar. Hackar över 5.000 rpm.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Tjena!

Efter en problemfri sommar fick man ett problem att lösa idag, ser det som en utmaning :D

För att göra en kort historia lång, så börjar vi från början :hihi

Rätt som det va, efter jag tankat, började hojen gå som fan, bättre än den nånsin gjort, stor skillnad, jippie tänkte jag, nått som hänt, skitsamma, den går ju bättre :tummenupp MEN, ibland så började den sega på typ 9 tusen varv, hände inget, den bara varva o tjöt utan att lämmna nån nämnvärd effekt, sen lossnade igen o den gick som ett skott, detta gick mer o mer över till att den hackade o gick segt.

Åkte hem, ställde hojen, körde till en kompis, på vägen dit så började det gå över till ett konstant hackade o segande, från tomgång till 5000 rpm gick den som den ska, men över 5, ungefär til 7-8, hackade den o så, precis som den misstände. Över 8 tusen och uppåt så gick den, men blev inget drag i den, den bara varvade o kämpade, orkade inte varva ur över 9-10 rpm på 2an ens.

Väl hos kompisen tänkte jag att jaja, är väll bara stiftet då. Skruvade loss det, visst, såg lite sletet o gammalt ut. Hade extra med mig så jag bytte, ingel skillnad!! samma sak händer, vetifan vad det är...

Sen blir jag ju tvungen att åka hem, hade väll en mil hem ungefär, då hackar den och dummar säg så högt upp den orkar varva, typ till 9, inte som innan att den gick skapligt jämt o fint men lite ojämn och ålig effekt på topp, så jag fick tuffa hem utan att köra över 5000rpm, kunde bara köra i 70, fick hålla mig borta från motorvägen så det tog lite tid :gnissla

Så, min fråga är alltså vafansen som kan ha hänt??? Kan den ta tjuvluft tro??? Nån som har en idé och några enkla tipps man kan testa? Funderade över om det kunde va avgasporten först, men då borde denväll gått jämt o fint, bara attt det varit lite dåligt med effekt?

EDIT: En tanke, det började nån km efter att jag tankat, kan jag ha tankat fel?? Är nästan säker på att jag tankade 98 som vanligt, på preem, har dessutom tankat 95 en gång på en mack när 98 oktanig va slut, va inga problem då, dock sa förra ägaren att den hade slaggat igen på stiftet när han kört på 95...

Last edited:

God_Of_Aprilia

Bakhjuls åka eller inte åka alls
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Suzuki RM125 98 - KTM 200 EXC 00(såld) - Aprilia AF1 Sport 90(stulen)
Har upplevt ungefär samma sak. Men inte att den går bra över 5000 rpm. Men iaf. När jag hade det problemet så var det att mina kolvringar hade gått. Strax efter det så gick vevstakslagret men det är en annan historia. Om jag var du skulle jag inte köra mera med hojjen innan du vet vad som e fel.

Solid snake

Guest
Ungefär så höll min TZR på en gång, men den kan inte göra det längre för en bilistjävel var ju TVUNGEN o KROCKA den!!! :mad:

Anyway, då låg sladden från tändspolen o glappade, för att sen hoppa av helt en mil hemifrån, jippi va kul det är att le en hoj en mil med cirka 1km uppförsbacke.

Åhh vilka minnen man har från den hojen. :(

Kolla sladden från tändspolen. :tummenupp

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Du menar att den gick bra först eller, innan det börjar krångla?

Har tänkt i odm banorna med.... ska forska o höra vad folk har o säga, isf får det bli till o byta kolvringarna, det kan man väll göra själv? Vad kostar kolvringar? Nått annat man kan passa på o byta? kul o lära sig meka lite nu när det ändå krånglar, är värdelös, har ju inte haft några problem alls med den innan, inte med moppen heller ,va en 04a... :gnissla

Nån annan som har nån idé??

Solid snake

Guest
NSR_Martin skrev:

Har tänkt i odm banorna med.... ska forska o höra vad folk har o säga, isf får det bli till o byta kolvringarna, det kan man väll göra själv? Vad kostar kolvringar? Nått annat man kan passa på o byta? kul o lära sig meka lite nu när det ändå krånglar, är värdelös, har ju inte haft några problem alls med den innan, inte med moppen heller ,va en 04a... :gnissla

Först ett tips, skaffa en meckhandbok.

Kolvringar kostar väl mellan 3-500 kronor.

Har du aldrig gjort nått sånt innan rekommenderar jag att du låter nån som kan göra det, så kan du ju titta på o lära dig. :)

När du ändå bytar ringar kan du ju passa på o byta lagret till kolvbulten, och kolven, plus kolvbulten.

Då är du ännu mer på säkra sidan. :)

Men dyrt är det. :(

God_Of_Aprilia

Bakhjuls åka eller inte åka alls
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Suzuki RM125 98 - KTM 200 EXC 00(såld) - Aprilia AF1 Sport 90(stulen)
Det är så sant som det är sagt. Kolla så att inte tändhatten är slut. Det sitter som två små metall bitar inuti som greppar om stiftet. Dom kan vara slut. Jag hade samma sak men nu sitter ny tändhatt til en Gsx1000r på. Så kolla den innan du öppnar cyllen. Billigare om det bara är det lilla felet.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Solid snake skrev:
Ungefär så höll min TZR på en gång, men den kan inte göra det längre för en bilistjävel var ju TVUNGEN o KROCKA den!!! :mad:

Anyway, då låg sladden från tändspolen o glappade, för att sen hoppa av helt en mil hemifrån, jippi va kul det är att le en hoj en mil med cirka 1km uppförsbacke.

Åhh vilka minnen man har från den hojen. :(

Kolla sladden från tändspolen. :tummenupp

Missade ditt inlägg först, du kom i klämm :D

Får väll rycka o slita lite i sladden o se hur det känns, men inte nu, tror inte grannarna blir så glada om man står o illvarvar på friläge nu... Tack för tipset, nån som har några mer klyftiga tips att komma med, och kanske en förklaring till hur fan den kunde gå bätttre först???

Solid snake

Guest
NSR_Martin skrev:
Missade ditt inlägg först, du kom i klämm :D

Får väll rycka o slita lite i sladden o se hur det känns, men inte nu, tror inte grannarna blir så glada om man står o illvarvar på friläge nu... Tack för tipset, nån som har några mer klyftiga tips att komma med, och kanske en förklaring till hur fan den kunde gå bätttre först???

Jag brukar stå med crossen i garaget o varva på friläge, dom brukar bara titta på mig som jag va dum i huvet. :D

Skit i grannarna, har ju inte dom med o göra, det är lördag, du får väsnas hur mycket du vill. :yoparty :tungan

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Solid snake skrev:
Jag brukar stå med crossen i garaget o varva på friläge, dom brukar bara titta på mig som jag va dum i huvet. :D

Skit i grannarna, har ju inte dom med o göra, det är lördag, du får väsnas hur mycket du vill. :yoparty :tungan
Okej, får väll bygga ut svaret då...

...Jag är dessutom trött, orkar inte nu, tar det imon, har hela dagen på mig

:D

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
En blå nia
Prova byta tändstift, fick jag göra en gång också, min gick ungefär som du beskrivet, vart som en ny hoj med nytt stift =)

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Jag bytte ju stift....

Dock till ett lätt begagnat, men jag slipade till det med sanpapper så det va som nytt mellan "bågen" o stiftet typ.... Borde inte va det då....

Solid snake

Guest
NSR_Martin skrev:
Jag bytte ju stift....

Dock till ett lätt begagnat, men jag slipade till det med sanpapper så det va som nytt mellan "bågen" o stiftet typ.... Borde inte va det då....

Byt till ett helt nytt, har för mig att tändstift KAN (läs KAN) bli gamla.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Klart, bättre än att byta kolvringar, eller ännu värre, tvingas byta både cylinder o kolv :skrämd (isf blir det givetvis 190cc....)

Solid snake

Guest
NSR_Martin skrev:
(isf blir det givetvis 190cc....)

Som fortfarande inte passar. :tomten

EDIT: Saxat från fakta om 125or tråden eller va den heter.

Honda NSR 99-03

Driftsäker, samma här, billiga delar även lätt att få tag på reservdelar.

Fakta: går inte att montera cylinder med större borrning
Hastighet enligt Hastighetsmätaren ca: 150km/h
hk: 25
Antal Växlar: 6
Förgasare: 28mm
Orginal Drev: 14 x 35
0-402m:
Pris ca: 20000 - 30000 kr

Last edited:

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
NSR_Martin skrev:

Dagens ungar, vid 16 års ålder SKA man kunna mecka... :fatta! :tungan

Solid snake

Guest
PollySmurf skrev:
Troligen är det inte det som är felet, jag gissar på andra delar av tändsystemet.

Jopp, det gör jag också, men man ska kolla allt sånt enkelt först. :tungan

Martin: har du tänkt på att volymen är större i en 190cc?

Alltså mera borrning vilket betyder att du inte kommer kunna trycka ner cylindern i det lilla 125cc hålet i blocket, dom har gjort så man inte ska kunna sätta dit större cylinder.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Hm, inte så att du fick nåt skräp i förgasaren och därmed fick bättre blandning (=mer effekt) en stund?

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
PollySmurf skrev:
Dagens ungar, vid 16 års ålder SKA man kunna mecka... :fatta! :tungan
Jag är för bortskämd med för bra hojar, dom krånglar ju aldrig :rodnar :hihi

Solida ormen: Ofan, surt sa räven.... Kan man inte fuska till det på nått sätt då?

cRoC: Kan så va! Är rengöra förgasaren nått en vanlig idiot kan göra själv...? Farsan har kört cross i typ hela sitt liv så han kan lite, kan ju hjälpa till.... Kan man "testa" på nått sett om det är det??

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka