NSR_Martin
Vill man så kan man.
Tjena!
Efter en problemfri sommar fick man ett problem att lösa idag, ser det som en utmaning
För att göra en kort historia lång, så börjar vi från början
Rätt som det va, efter jag tankat, började hojen gå som fan, bättre än den nånsin gjort, stor skillnad, jippie tänkte jag, nått som hänt, skitsamma, den går ju bättre MEN, ibland så började den sega på typ 9 tusen varv, hände inget, den bara varva o tjöt utan att lämmna nån nämnvärd effekt, sen lossnade igen o den gick som ett skott, detta gick mer o mer över till att den hackade o gick segt.
Åkte hem, ställde hojen, körde till en kompis, på vägen dit så började det gå över till ett konstant hackade o segande, från tomgång till 5000 rpm gick den som den ska, men över 5, ungefär til 7-8, hackade den o så, precis som den misstände. Över 8 tusen och uppåt så gick den, men blev inget drag i den, den bara varvade o kämpade, orkade inte varva ur över 9-10 rpm på 2an ens.
Väl hos kompisen tänkte jag att jaja, är väll bara stiftet då. Skruvade loss det, visst, såg lite sletet o gammalt ut. Hade extra med mig så jag bytte, ingel skillnad!! samma sak händer, vetifan vad det är...
Sen blir jag ju tvungen att åka hem, hade väll en mil hem ungefär, då hackar den och dummar säg så högt upp den orkar varva, typ till 9, inte som innan att den gick skapligt jämt o fint men lite ojämn och ålig effekt på topp, så jag fick tuffa hem utan att köra över 5000rpm, kunde bara köra i 70, fick hålla mig borta från motorvägen så det tog lite tid
Så, min fråga är alltså vafansen som kan ha hänt??? Kan den ta tjuvluft tro??? Nån som har en idé och några enkla tipps man kan testa? Funderade över om det kunde va avgasporten först, men då borde denväll gått jämt o fint, bara attt det varit lite dåligt med effekt?
EDIT: En tanke, det började nån km efter att jag tankat, kan jag ha tankat fel?? Är nästan säker på att jag tankade 98 som vanligt, på preem, har dessutom tankat 95 en gång på en mack när 98 oktanig va slut, va inga problem då, dock sa förra ägaren att den hade slaggat igen på stiftet när han kört på 95...
Efter en problemfri sommar fick man ett problem att lösa idag, ser det som en utmaning
För att göra en kort historia lång, så börjar vi från början
Rätt som det va, efter jag tankat, började hojen gå som fan, bättre än den nånsin gjort, stor skillnad, jippie tänkte jag, nått som hänt, skitsamma, den går ju bättre MEN, ibland så började den sega på typ 9 tusen varv, hände inget, den bara varva o tjöt utan att lämmna nån nämnvärd effekt, sen lossnade igen o den gick som ett skott, detta gick mer o mer över till att den hackade o gick segt.
Åkte hem, ställde hojen, körde till en kompis, på vägen dit så började det gå över till ett konstant hackade o segande, från tomgång till 5000 rpm gick den som den ska, men över 5, ungefär til 7-8, hackade den o så, precis som den misstände. Över 8 tusen och uppåt så gick den, men blev inget drag i den, den bara varvade o kämpade, orkade inte varva ur över 9-10 rpm på 2an ens.
Väl hos kompisen tänkte jag att jaja, är väll bara stiftet då. Skruvade loss det, visst, såg lite sletet o gammalt ut. Hade extra med mig så jag bytte, ingel skillnad!! samma sak händer, vetifan vad det är...
Sen blir jag ju tvungen att åka hem, hade väll en mil hem ungefär, då hackar den och dummar säg så högt upp den orkar varva, typ till 9, inte som innan att den gick skapligt jämt o fint men lite ojämn och ålig effekt på topp, så jag fick tuffa hem utan att köra över 5000rpm, kunde bara köra i 70, fick hålla mig borta från motorvägen så det tog lite tid
Så, min fråga är alltså vafansen som kan ha hänt??? Kan den ta tjuvluft tro??? Nån som har en idé och några enkla tipps man kan testa? Funderade över om det kunde va avgasporten först, men då borde denväll gått jämt o fint, bara attt det varit lite dåligt med effekt?
EDIT: En tanke, det började nån km efter att jag tankat, kan jag ha tankat fel?? Är nästan säker på att jag tankade 98 som vanligt, på preem, har dessutom tankat 95 en gång på en mack när 98 oktanig va slut, va inga problem då, dock sa förra ägaren att den hade slaggat igen på stiftet när han kört på 95...
Last edited: