freddexwing
дьявол
Frågan var, ska man handdra sitt oljefilter eller ska man dra det med verktyg??
Som jag i tidigare reportage utlovat så skulle sanningen fram, är man en kung eller klåpare om man handdrar??
Vi börjar resan med lite terminologi..
Med att "handdra" menas att man drar filtret helt förhand utan några verktyg.
Drar man med verktyg (blocknyckel/momentnyckel osv) kallas det verktygsdra.
Drar man med mutterpuffra / borrmaskin är det att maskindra.
Och lite info om oljefilter...
Ett oljefilter ska dras mellan 10Nm-40Nm beroende av modell och det är här det roliga börjar...
...i forntiden fanns det bara 10Nm-15Nm (ca) filter allt eftersom anläggningsytan blir mindre (mindre och lättare filter) så ökas åtdragningsmomentet... ...stora sportiga V-Twinnar skakade loss sina handdragna filter och en generallagent gick ut med meddelande om att oljefilter inte ska handdras.
Någon frågade lite oljefilterfrågor och jag svarade att man inte skulle handdra ett oljefilter, vissa tyckte annorlunda om det och det blev en spännande fortsättning på sex sidor som du kan läsa på tråden nedan, det visade sig finnas nyanserad kunskap och genomtänkta sakliga argument bakom de olika åsikterna:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=66323&page=1&pp=20
Ett första test gjordes också för att se hur mycket man kunde dra en pucko...
Det kan du läsa om här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=66568
Okej, jag var inte helt nöjd med testen utan beslutade mig att gå vidare med den...
...jag behövde lite material!
- En dyr momentnyckel som visas momentet man drar i "live".
- Ett gammal oljefilter som har en mutter fastsvetsad
- En hylsa
- Förlängare
- En gammal bok
- Tre starka polare
De första sakerna hängde ju i verktygsskåpet, ett nytt batteri i momentnycklen och sen var jag spelklar.
Med varm omsorg valde jag ut startfältet som ser ut som följer:
- Fredde, det är jag, hyggligt mekvan och gillar korrekt fakta och syntax.
- Robban, lagom mekvan men stark som få, blygsamt tävlingsinriktad.
- Ande, slug lastbilsritare, skulle säkert ha vettiga saker att påstå om olika konstruktioner.
- Larzon, har meckat åt "eliten" kan någon, kan han!
Som jag i tidigare reportage utlovat så skulle sanningen fram, är man en kung eller klåpare om man handdrar??
Vi börjar resan med lite terminologi..
Med att "handdra" menas att man drar filtret helt förhand utan några verktyg.
Drar man med verktyg (blocknyckel/momentnyckel osv) kallas det verktygsdra.
Drar man med mutterpuffra / borrmaskin är det att maskindra.
Och lite info om oljefilter...
Ett oljefilter ska dras mellan 10Nm-40Nm beroende av modell och det är här det roliga börjar...
...i forntiden fanns det bara 10Nm-15Nm (ca) filter allt eftersom anläggningsytan blir mindre (mindre och lättare filter) så ökas åtdragningsmomentet... ...stora sportiga V-Twinnar skakade loss sina handdragna filter och en generallagent gick ut med meddelande om att oljefilter inte ska handdras.
Någon frågade lite oljefilterfrågor och jag svarade att man inte skulle handdra ett oljefilter, vissa tyckte annorlunda om det och det blev en spännande fortsättning på sex sidor som du kan läsa på tråden nedan, det visade sig finnas nyanserad kunskap och genomtänkta sakliga argument bakom de olika åsikterna:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=66323&page=1&pp=20
Ett första test gjordes också för att se hur mycket man kunde dra en pucko...
Det kan du läsa om här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=66568
Okej, jag var inte helt nöjd med testen utan beslutade mig att gå vidare med den...
...jag behövde lite material!
- En dyr momentnyckel som visas momentet man drar i "live".
- Ett gammal oljefilter som har en mutter fastsvetsad
- En hylsa
- Förlängare
- En gammal bok
- Tre starka polare
De första sakerna hängde ju i verktygsskåpet, ett nytt batteri i momentnycklen och sen var jag spelklar.
Med varm omsorg valde jag ut startfältet som ser ut som följer:
- Fredde, det är jag, hyggligt mekvan och gillar korrekt fakta och syntax.
- Robban, lagom mekvan men stark som få, blygsamt tävlingsinriktad.
- Ande, slug lastbilsritare, skulle säkert ha vettiga saker att påstå om olika konstruktioner.
- Larzon, har meckat åt "eliten" kan någon, kan han!