Skillnad på 620 Supercomp och 620??

Matte_M

Gillar inte kyla
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sthlm
Hoj
DRZ400SM & Typhoon 172
Vad står "Supercomp" för? Vad är det som är skiljer mellan dessa?
Är det olika förgasare eller?

Sitter det samma strypning i Supercompen som i andra LC4:eek:r (ex 640:n)..?

Någon kunnig som vet?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
620 är den äldre LC4-motorn och som satt i Duke-I, diverse stora offroadhojar och avslutade KTMs 620-program med att sitta i SuperComp (som var den största av enduromaskinerna och även kom som SM under något år). Den har nästan uteslutande använd Dell'Orto-flatslideförgasare till skillnad från de andra "gatmaskinerna" som varit bestyckade med Mikuni BST40 (ända tills man började med Keihin FCR41 - thank god! :) ).

Om du hittar en 620LC4 enduro av äldre modell, så motsvarar det i modellprogrammet ofta dagens 640LC4, ibalnd med elstart - andra gånger utan. 620:n är på 609cc och 640:n på 625cc (någon var på 612 också, men minns ej vilken modell).

Strypningarna skiljer sig mellan olika modeller och årgångar. T.ex. 620SC från 2001 hade bara gnistgaller och ett trottelstopp - båda lätta att ta bort. Inga EPC-ventiler och sånt mojs, men efterföljande 625SX och 660SMC har drabbats av både det ena och det andra i strypnings- och avgasreningsväg.

Hur pass original är din maskin ?
 

Matte_M

Gillar inte kyla
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sthlm
Hoj
DRZ400SM & Typhoon 172
TomK skrev:
620 är den äldre LC4-motorn och som satt i Duke-I, diverse stora offroadhojar och avslutade KTMs 620-program med att sitta i SuperComp (som var den största av enduromaskinerna och även kom som SM under något år). Den har nästan uteslutande använd Dell'Orto-flatslideförgasare till skillnad från de andra "gatmaskinerna" som varit bestyckade med Mikuni BST40 (ända tills man började med Keihin FCR41 - thank god! :) ).

Om du hittar en 620LC4 enduro av äldre modell, så motsvarar det i modellprogrammet ofta dagens 640LC4, ibalnd med elstart - andra gånger utan. 620:n är på 609cc och 640:n på 625cc (någon var på 612 också, men minns ej vilken modell).

Strypningarna skiljer sig mellan olika modeller och årgångar. T.ex. 620SC från 2001 hade bara gnistgaller och ett trottelstopp - båda lätta att ta bort. Inga EPC-ventiler och sånt mojs, men efterföljande 625SX och 660SMC har drabbats av både det ena och det andra i strypnings- och avgasreningsväg.

Hur pass original är din maskin ?

Vet inte riktigt än, det är en 01:a och jag har bara haft den i en vecka ungefär. Blir att skruva och kolla lite..
Men jag är hundra på att det sitter en Mikuni förgasare på den.
Har även hittat en gummiplugg som sitter på vänstra sidan i luftburken, och precis utanför den sitter ett typ av insug med ett aliminuimhölje över..(svårförklarat..)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Matte_M skrev:
Vet inte riktigt än, det är en 01:a och jag har bara haft den i en vecka ungefär. Blir att skruva och kolla lite..
Men jag är hundra på att det sitter en Mikuni förgasare på den.
Har även hittat en gummiplugg som sitter på vänstra sidan i luftburken, och precis utanför den sitter ett typ av insug med ett aliminuimhölje över..(svårförklarat..)

Ah, ja just det! Gummipluggen kan du ta bort så ökar trycksättningen av luftburken. Locket på burken tar du också bort om det inte redan är gjort och kanterna kan skäras ner någon centimeter (mer luftspalt mellan burken och sadelns undersida).

Mikunin är säkert monterat i efterhand - en TM40 kanske ?

Hur långt har maskinen gått ? Jag fick byta kopplingslagret på min 01:a efter ca 650 mil, men den har fått gå ganska hårt också...
 

Matte_M

Gillar inte kyla
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sthlm
Hoj
DRZ400SM & Typhoon 172
TomK skrev:
Ah, ja just det! Gummipluggen kan du ta bort så ökar trycksättningen av luftburken. Locket på burken tar du också bort om det inte redan är gjort och kanterna kan skäras ner någon centimeter (mer luftspalt mellan burken och sadelns undersida).

Mikunin är säkert monterat i efterhand - en TM40 kanske ?

Hur långt har maskinen gått ? Jag fick byta kopplingslagret på min 01:a efter ca 650 mil, men den har fått gå ganska hårt också...

Gummipluggen tog jag bort och locket är väck.
Vet inte om det är en TM40 som sitter på. Finns det något speciellt med dessa som gör att man känner igen dem lätt? Kanske står på iofs, får kolla när jag kommer hem.

Den har gått ca 700 mil .. Inge problem med kopplingslagret.. än .. :)
 

Matte_M

Gillar inte kyla
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sthlm
Hoj
DRZ400SM & Typhoon 172
Det är en TM40. Vad ska man ha för munstycken i dessa? Tänkte slänga på ett Akra system snart.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top