Lokke
Bullshit Racing
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Framgaffel ABC
Tänkte skriva lite om framfjädring, dels för att eventuellt nån kanske har nån nytta av det och dels
för att själv få bekräftat eller bli tillrättavisad av mera kunniga personer här på forumet.
Om vi tar det riktigt från grunden så är ju fjädringen till för att hålla hjulen i kontakt mot marken, och för att fjädringen
ska fungera som det är tänkt vid inbromsningar, gaspådrag, kurvtagningar eller m a o alla olika variationer i
viktförhållande fram-bak, så fodras det att gaffel(och bakdämparen) har rätt komponenter och är rätt inställd.
Dom vanligaste två typerna av gafflar är damping rod gaffel(påhittad förkortn.=DRG) och cartridge gaffel (påhittad förkortn.=CG), CG gafflar finns som både konventionella och upside-down.
Skillnad är att en DRG har ett innerrör som det finns x antal hål i av en viss diameter och som oljan pressas igenom vid kompression och retur,
dvs det går inte att externt justera kompression och returdämpning på en DRG utan i bästa fall endast fjäderförspänning.
Hur en CG fungerar kommer jag inte att gå in på i o m att jag inte har nån erfarenhet av dom, men vad jag förstått så bestäms oljeflödet av en kompressions"ventil" och en retur"ventil" som består av bl a brickor, och som kan justeras externt och på så sätt
justera kompressions- resp. returdämpningen. Beroende på hoj, typ av gaffel, vikt å körsätt på piloten, så stämmer
inställningsområdet på en standard fabriksgaffel mer eller mindre bra. Det går bl a att "shimsa-om" en CG och på så sätt
få ett inställningsområde som lämpar sig bättre för ens egen vikt, körsätt etc etc.
Det som jag främst tänkte ta upp (så gott jag kan) är, vad är och hur inverkar:
Olika styvheter på fjädrar, "Sag", fjäderförspänning, olika oljeviskositeter och oljenivå på en DRG,
i o f s så gäller största delen av detta även för alla sorters gafflar oberoende typ.
Gaffelfjäder:
Har du en för mjuk fjäder så får du dåligt viktförhållande fram-bak vid inbromsning och kurvtagning.
Och I o m att framgaffeln sjunker ihop för mycket så överbelastas framhjulet + att dämpningsområdet minskas, vilket
gör att gaffeln bottnar vid minsta ojämnhet i kurvan.
För styv fjäder däremot betyder att du får en gaffel som
inte är följsam. I viss mån går det att kompensera båda två med att ljustera oljenivån, dvs hur mycket olja du
har i gaffeln, men inte med ett bra resultat. Och varför fuska med fjädringen, den är svår nog att få bra med
RÄTT grejer, så börja med att köpa rätt fjädrar. Utgående från hur och var du kör, och din vikt.
Här ett exempel på en "styvhetskarta" för racing: http://www.traxxion.com/technical.springrate.shtml
Öhlins har till vissa hojmodeller endast en rekommenderad fjäder, som vanligtvis fungerar bra
(till sv'n är det en 0,81kg/mm2) Finns förutom Öhlins en hel del andra, bl a Racetech eller Traxxion
Oljenivå
I en framgaffel finns förutom fjädrar, olja och luft.
Oljans uppgift är att pressas igenom olika hål och på så sätt fungera som dämpare.
Luften fungerar på sätt och vis som en fjäder, den går alltså att komprimera.
Att mäta lufttrycket som uppstår i en framgaffel beroende på oljenivån fungerar på följande sätt:
Låt oss säga att du har 25 cm luft i gaffeln när den är fullt utdragen(ej belastad), mao lufttrycket i gaffeln är
= luftrycket utanför gaffel. Om du nu släpper ner hojen så att gaffeln belastas med hojens vikt och gaffeln
sjunker ihop 2,5cm så har du 22,5cm luft i gaffeln men som är komprimerad till 25/22,5 * yttre lufttrycket.
Vissa hojar har en luftventil på forkcapsen just för att kunna justera fjädringen med ökat lufttryck.
Om vi räknar med att man har en 120mm fjädringsväg så inser vi snabbt att trycket är ganska högt vid full kompression,
och en liten höjning av oljenivån inverkar på lufttrycket i o m att utrymmet är så pass litet. Så om vi går tillbaka till hur man kompenserar för mjuka fjädrar med en höjning av oljenivån så inser vi att det inte går att höja oljenivån så mycket utan att
riskera att blåsa ut packningarna.
Mera luft/lägre oljenivå => mjukare dämpning.
Mindre luft/högre oljenivå => fastare/hårdare dämpning
Oljenivån mäts säkrast genom att ha gaffeln i botten utan fjädrar och mät från oljenvivån upp till kanten av gaffelröret. (åtminstone på SV'n görs det så) Pumpa gaffeln upp å ner för att få bort luftfickor som eventuellt bildats inne i gaffeln.
Oljeviskositet
En tjockare olja gör att den kräver mera kraft att pressas genom dom olika håligheterna i gaffel, vilket betyder att
den ger en högre dämpning, och tvärtom, tunnare olja = lägre dämpning. Finns åtminstone 2,5W/5W/10W/15W/20W/25W/30W.
Det går även att blanda olika viskositeter.
"Sag" och fjäderförspänning
"Sag" häng eller vad man ska kalla det, så anger i mm hur mycket av fjädringsvägen som används av hojens egenvikt
eller hojens egenvikt + föraren. I o m att det inte har nån betydelse i praktiken hur mycket "sag" enbart hojen har,
så mäts saget med föraren i körställning och full mundering på hojen. Därför behövs det minst 2 pers + föraren
om det skall mätas ordentligt. Här en artikel om hur du mäter: http://www.racetech.com/articles/SuspensionAndSprings.htm
Som nämns i artikeln så ska ligger gathoj sag på ca 30 - 35mm, och racehojar på ca 25 - 30mm.
Och för att få det så så är det bara att mäta och justera med fjäderförspänningen.
Saget påverkas av olika oljenivåer, lägre oljenivå = mer sag.
Att ställa in det hela
Att modifera en damping rod, dvs att modifiera hålen för att få det rätta oljeflödet,
den rätta dämpningen på både kompressions och retur sidan, är ganska omöjligt, tror jag om man skall va riktigt noggrann.
I o f s så kan man finjustera med oljeviskositet men på det viset så påverkas både
kompression och retur samtidigt. Du kan inte öka kompressionsdämpningen en aning och bibehålla samma returdämpning...
Ett sätt att göra en DRG i viss grad justerbar är att sätt en ställbar "ventil" som
man kan justera oljeflödet med inne i gaffeln (sk Fork Emulator från racetech).
Den fungera på så sätt att den övertar kompressions-dämpnings funktionen av hålen i damping rodden,
med hjälp av en fjäderbelastad ventil, och kompressionsdämpningen ljusteras därefter
med mer eller mindre fjäderförspänning på ventilen(fork emulatorn), högre fjäderförspänning
= högre dämpning.
På så sätt så kan man justera returdämpningen med oljeviskositet och sen kompressionsdämpningen med att justera
fjäderförspänningen på fork emulatorn.
Om man har en retur och kompressionsdämpning som fungerar bra med t ex. 0,70 kg/mm
fjädrar men att fjädrarna är för mjuka och byter till 0,90kg/mm så innebar det
att den du troligtvis kommer att ha för hög kompressionsdämpning och ingen returdämpning,
samt att du eventuellt kan sänka oljenivån.
Mer info på:
www.racetech.com
www.traxxion.com
http://www.le-suspension.com/
Det här e väl i stora drag vad jag kommer på nu.
Kommentera gärna eller komplettera.
På bilden ses kompressionsdämpningshålen nertill (på sv'n 4st 8mm hål)
Och upptill syns returdämpningshålen(på sv'n ett st 1,5mm hål)
Tänkte skriva lite om framfjädring, dels för att eventuellt nån kanske har nån nytta av det och dels
för att själv få bekräftat eller bli tillrättavisad av mera kunniga personer här på forumet.
Om vi tar det riktigt från grunden så är ju fjädringen till för att hålla hjulen i kontakt mot marken, och för att fjädringen
ska fungera som det är tänkt vid inbromsningar, gaspådrag, kurvtagningar eller m a o alla olika variationer i
viktförhållande fram-bak, så fodras det att gaffel(och bakdämparen) har rätt komponenter och är rätt inställd.
Dom vanligaste två typerna av gafflar är damping rod gaffel(påhittad förkortn.=DRG) och cartridge gaffel (påhittad förkortn.=CG), CG gafflar finns som både konventionella och upside-down.
Skillnad är att en DRG har ett innerrör som det finns x antal hål i av en viss diameter och som oljan pressas igenom vid kompression och retur,
dvs det går inte att externt justera kompression och returdämpning på en DRG utan i bästa fall endast fjäderförspänning.
Hur en CG fungerar kommer jag inte att gå in på i o m att jag inte har nån erfarenhet av dom, men vad jag förstått så bestäms oljeflödet av en kompressions"ventil" och en retur"ventil" som består av bl a brickor, och som kan justeras externt och på så sätt
justera kompressions- resp. returdämpningen. Beroende på hoj, typ av gaffel, vikt å körsätt på piloten, så stämmer
inställningsområdet på en standard fabriksgaffel mer eller mindre bra. Det går bl a att "shimsa-om" en CG och på så sätt
få ett inställningsområde som lämpar sig bättre för ens egen vikt, körsätt etc etc.
Det som jag främst tänkte ta upp (så gott jag kan) är, vad är och hur inverkar:
Olika styvheter på fjädrar, "Sag", fjäderförspänning, olika oljeviskositeter och oljenivå på en DRG,
i o f s så gäller största delen av detta även för alla sorters gafflar oberoende typ.
Gaffelfjäder:
Har du en för mjuk fjäder så får du dåligt viktförhållande fram-bak vid inbromsning och kurvtagning.
Och I o m att framgaffeln sjunker ihop för mycket så överbelastas framhjulet + att dämpningsområdet minskas, vilket
gör att gaffeln bottnar vid minsta ojämnhet i kurvan.
För styv fjäder däremot betyder att du får en gaffel som
inte är följsam. I viss mån går det att kompensera båda två med att ljustera oljenivån, dvs hur mycket olja du
har i gaffeln, men inte med ett bra resultat. Och varför fuska med fjädringen, den är svår nog att få bra med
RÄTT grejer, så börja med att köpa rätt fjädrar. Utgående från hur och var du kör, och din vikt.
Här ett exempel på en "styvhetskarta" för racing: http://www.traxxion.com/technical.springrate.shtml
Öhlins har till vissa hojmodeller endast en rekommenderad fjäder, som vanligtvis fungerar bra
(till sv'n är det en 0,81kg/mm2) Finns förutom Öhlins en hel del andra, bl a Racetech eller Traxxion
Oljenivå
I en framgaffel finns förutom fjädrar, olja och luft.
Oljans uppgift är att pressas igenom olika hål och på så sätt fungera som dämpare.
Luften fungerar på sätt och vis som en fjäder, den går alltså att komprimera.
Att mäta lufttrycket som uppstår i en framgaffel beroende på oljenivån fungerar på följande sätt:
Låt oss säga att du har 25 cm luft i gaffeln när den är fullt utdragen(ej belastad), mao lufttrycket i gaffeln är
= luftrycket utanför gaffel. Om du nu släpper ner hojen så att gaffeln belastas med hojens vikt och gaffeln
sjunker ihop 2,5cm så har du 22,5cm luft i gaffeln men som är komprimerad till 25/22,5 * yttre lufttrycket.
Vissa hojar har en luftventil på forkcapsen just för att kunna justera fjädringen med ökat lufttryck.
Om vi räknar med att man har en 120mm fjädringsväg så inser vi snabbt att trycket är ganska högt vid full kompression,
och en liten höjning av oljenivån inverkar på lufttrycket i o m att utrymmet är så pass litet. Så om vi går tillbaka till hur man kompenserar för mjuka fjädrar med en höjning av oljenivån så inser vi att det inte går att höja oljenivån så mycket utan att
riskera att blåsa ut packningarna.
Mera luft/lägre oljenivå => mjukare dämpning.
Mindre luft/högre oljenivå => fastare/hårdare dämpning
Oljenivån mäts säkrast genom att ha gaffeln i botten utan fjädrar och mät från oljenvivån upp till kanten av gaffelröret. (åtminstone på SV'n görs det så) Pumpa gaffeln upp å ner för att få bort luftfickor som eventuellt bildats inne i gaffeln.
Oljeviskositet
En tjockare olja gör att den kräver mera kraft att pressas genom dom olika håligheterna i gaffel, vilket betyder att
den ger en högre dämpning, och tvärtom, tunnare olja = lägre dämpning. Finns åtminstone 2,5W/5W/10W/15W/20W/25W/30W.
Det går även att blanda olika viskositeter.
"Sag" och fjäderförspänning
"Sag" häng eller vad man ska kalla det, så anger i mm hur mycket av fjädringsvägen som används av hojens egenvikt
eller hojens egenvikt + föraren. I o m att det inte har nån betydelse i praktiken hur mycket "sag" enbart hojen har,
så mäts saget med föraren i körställning och full mundering på hojen. Därför behövs det minst 2 pers + föraren
om det skall mätas ordentligt. Här en artikel om hur du mäter: http://www.racetech.com/articles/SuspensionAndSprings.htm
Som nämns i artikeln så ska ligger gathoj sag på ca 30 - 35mm, och racehojar på ca 25 - 30mm.
Och för att få det så så är det bara att mäta och justera med fjäderförspänningen.
Saget påverkas av olika oljenivåer, lägre oljenivå = mer sag.
Att ställa in det hela
Att modifera en damping rod, dvs att modifiera hålen för att få det rätta oljeflödet,
den rätta dämpningen på både kompressions och retur sidan, är ganska omöjligt, tror jag om man skall va riktigt noggrann.
I o f s så kan man finjustera med oljeviskositet men på det viset så påverkas både
kompression och retur samtidigt. Du kan inte öka kompressionsdämpningen en aning och bibehålla samma returdämpning...
Ett sätt att göra en DRG i viss grad justerbar är att sätt en ställbar "ventil" som
man kan justera oljeflödet med inne i gaffeln (sk Fork Emulator från racetech).
Den fungera på så sätt att den övertar kompressions-dämpnings funktionen av hålen i damping rodden,
med hjälp av en fjäderbelastad ventil, och kompressionsdämpningen ljusteras därefter
med mer eller mindre fjäderförspänning på ventilen(fork emulatorn), högre fjäderförspänning
= högre dämpning.
På så sätt så kan man justera returdämpningen med oljeviskositet och sen kompressionsdämpningen med att justera
fjäderförspänningen på fork emulatorn.
Om man har en retur och kompressionsdämpning som fungerar bra med t ex. 0,70 kg/mm
fjädrar men att fjädrarna är för mjuka och byter till 0,90kg/mm så innebar det
att den du troligtvis kommer att ha för hög kompressionsdämpning och ingen returdämpning,
samt att du eventuellt kan sänka oljenivån.
Mer info på:
www.racetech.com
www.traxxion.com
http://www.le-suspension.com/
Det här e väl i stora drag vad jag kommer på nu.
Kommentera gärna eller komplettera.
På bilden ses kompressionsdämpningshålen nertill (på sv'n 4st 8mm hål)
Och upptill syns returdämpningshålen(på sv'n ett st 1,5mm hål)
Bifogat
Last edited: