En värd sak att läsa kanske ?!!?

abelin

Adrenalin
Gick med
19 Apr 2004
Ort
gbg
Hoj
Ktm 625
Hej ja skrev ett projektarbete om mc olyckor vet ej om ni kommer gilla det men det har med mycket av mina tankar just om mc olyckor och körning, god läsning :tummenupp

fick inte med bilderna pga platsutrymme

mvh johan
 

Bifogat

  • MC - Nyttofordon eller dödsleksak.doc
    89 KB · Visningar: 763
Last edited:

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
även detta

MC-förare låg skadad 17 timmar
Västernorrland 2004/05/04 09:10


En motorcykelförare från Ånge körde på en älg och låg i 17 timmar innan han hittades på måndagen, enligt ST.nu. Mannen låg med öppet benbrott när några jägare hittade honom.

HA ALLTID mobilen med dig.
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
abelin skrev:
Hej ja skrev ett projektarbete om mc olyckor vet ej om ni kommer gilla det men det har med mycket av mina tankar just om mc olyckor och körning, god läsning :tummenupp

fick inte med bilderna pga platsutrymme

mvh johan
Vill du verkligen visa upp ditt personnummer för oss?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
vadå 290 hk idag, du menar väl 190hk iaf? Det är väl vad de uppger på zx12r tror jag.

Du bör nog observera läsaren att det är det absolut värsta du menar då också, få procent av hojarna är sådana hojar.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Några kommentarer:

- Visa mig gärna en MC idag som standard har 290hk. Trimmade är en sak, men det kan väl ändå inte räknas som standardbestånd. (Sid 3 & 6)

- Om du i ett stycke splittar på antalet svårt skadade och antalet döda bland totala antalet olyckor, får du gärna dra den parallellen vidare när du nämner MC, istället för att klumpa ihop summan. (Sid 6)

- Sid 6, näst sista stycket bör skrivas om. Den är svår att förstå hur du kommer fram till.

- Sid 7, tredje stycket: Hur kom scootern in i diskussionen?

- Sid 8, andra stycket: Finns det EU-godkända skydd fortfarande (Du menar CE-skydd antar jag?)? Är inte det ett begrepp som lever kvar, men som inte existerar i verkligheten?

-Sid 10, första stycket: Du drar ganska långtgående slutsatser utifrån din kvadrat på sid 9. Varför skulle inte ett nöjesfordon kunna vara säkert? Kan det vara så att du lägger en värdering i din analys, nämligen nytta/nöje kontra antalet hästkrafter?

-Du inleder med att avgränsa denna rapport till 1990 och framåt, men du refererar konsekvent till 1930-1950. Jag saknar faktiskt information om utveckling kring 1990-2002.

I övrigt tycker jag det var en välskriven (minus några referensfel exempelvis när du använder "en" istället för "än" och använder dubbelord, exempelvis "jag och och min flickvän") och intressant. Spinn gärna vidare på detta nästa gång du skall göra ett arbete. Kan du även gräva upp mer statistik från exempelvis försäkringsbolag (vilket är i princip omöjligt) så blir jag grymt imponerad.

Keep up the good work!

/Freppa
 
Last edited:

abelin

Adrenalin
Gick med
19 Apr 2004
Ort
gbg
Hoj
Ktm 625
Silwer skrev:
vadå 290 hk idag, du menar väl 190hk iaf? Det är väl vad de uppger på zx12r tror jag.

Du bör nog observera läsaren att det är det absolut värsta du menar då också, få procent av hojarna är sådana hojar.

hojar med dessa effekter turbo laddad etc senast i mc folket en gsxr med 260 hk
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Men det finns bilar på över 1000 hästar. De är trimmade. Är de intressanta? Du ger sken av att detta är en "normal" företeelse.
 

gixxer1000Mike

Moosekiller
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Ånge
Hoj
Suzuki gsxr 1000 Såld:050415
Börjar komma tillbaka efter älg-krocken

Pertan skrev:
MC-förare låg skadad 17 timmar
Västernorrland 2004/05/04 09:10


En motorcykelförare från Ånge körde på en älg och låg i 17 timmar innan han hittades på måndagen, enligt ST.nu. Mannen låg med öppet benbrott när några jägare hittade honom.

HA ALLTID mobilen med dig.



Vet inte om jag gör rätt när jag skriver men provar väl ändå, har precis hittat detta forum efter lång vistelse på sjukhus mm.
Det var jag som krockade med älgen och blev liggande i 17 timmar och 40 minuter innan 3 bäverjägare hittade mig så jag har väl efter omständigheterna hatf tur ändå, kommer förmodligen att kunna gå riktigt inom ett år sedan får man se om det blir någon mer mc-åkning men det är svårt att sluta åka.

M.v.h
Micke
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
gixxer1000Mike skrev:
Vet inte om jag gör rätt när jag skriver men provar väl ändå, har precis hittat detta forum efter lång vistelse på sjukhus mm.
Det var jag som krockade med älgen och blev liggande i 17 timmar och 40 minuter innan 3 bäverjägare hittade mig så jag har väl efter omständigheterna hatf tur ändå, kommer förmodligen att kunna gå riktigt inom ett år sedan får man se om det blir någon mer mc-åkning men det är svårt att sluta åka.

M.v.h
Micke
Åååh, fyfan
Hur lång tid kändes det som? 4 dagar?
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Jag uppfattar detta mer som en person som har nånting emot motorcyklar.
Tycker inte det finns nånting positivt skrivet om oss mcägare.
Men skitsamma, lär dig stava, lär dig att återge samma siffror senare i texten istället för att ändra eller skriva fel, ena stunden är det 412 döda o skadade i andra 417.......

Det hade vart på sin plats med nåt positivt, men icke....
 

gixxer1000Mike

Moosekiller
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Ånge
Hoj
Suzuki gsxr 1000 Såld:050415
eus skrev:
Åååh, fyfan
Hur lång tid kändes det som? 4 dagar?


Kan säga att det kändes länge, speciellt som jag såg mitt krossade knä på utsidan av skinnstället hela tiden och tuppade aldrig av, Hua.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
gixxer1000Mike skrev:
Kan säga att det kändes länge, speciellt som jag såg mitt krossade knä på utsidan av skinnstället hela tiden och tuppade aldrig av, Hua.
strongt mannen, strongt, hoppas du kommer tebax i sadeln:)
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
abelin skrev:
Hej ja skrev ett projektarbete om mc olyckor vet ej om ni kommer gilla det men det har med mycket av mina tankar just om mc olyckor och körning, god läsning :tummenupp

fick inte med bilderna pga platsutrymme

mvh johan
definitivt inte värd att läsa, då den var så partisk.....
 

Sadam

Kan du svänga kör du för sakta.
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Skutskär
Hoj
4hjulig brio är de enda som är kvar =(
gixxer1000Mike skrev:
Kan säga att det kändes länge, speciellt som jag såg mitt krossade knä på utsidan av skinnstället hela tiden och tuppade aldrig av, Hua.

Fyfan skulle inte velat vara i ditt skinnställ. Hoppas du kliver på en hoj igen.
Krya på dej, Måste fråga varför du inte hade mobben med dej?
 

gixxer1000Mike

Moosekiller
Gick med
11 Jul 2004
Ort
Ånge
Hoj
Suzuki gsxr 1000 Såld:050415
Sadam skrev:
Fyfan skulle inte velat vara i ditt skinnställ. Hoppas du kliver på en hoj igen.
Krya på dej, Måste fråga varför du inte hade mobben med dej?


Hade inte mobben med p.g.a att jag endast tänkte åka till minuten och ta ut pengar men blev sugen på en liten längre sväng tyvärr, glömde den då.
 

Sadam

Kan du svänga kör du för sakta.
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Skutskär
Hoj
4hjulig brio är de enda som är kvar =(
gixxer1000Mike skrev:
Hade inte mobben med p.g.a att jag endast tänkte åka till minuten och ta ut pengar men blev sugen på en liten längre sväng tyvärr, glömde den då.

De e ju så jävla typiskt, när man inte har den med händer de :( . Ja ja krya på dej å som sagt hoppas du inte blev skrämd av detta utan fortsätter att köra hoj
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Tur i oturen! Undras just hur många bäverjägare man har träffat genom livet (nu snackar inte jag 02:30 i dunklet på den lokala krogen). Snacka om att träffa en vid "rätt" tillfälle!

Med förhoppning om ett snabbt tillfrisknande.

//David
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Sadam skrev:
De e ju så jävla typiskt, när man inte har den med händer de :( . Ja ja krya på dej å som sagt hoppas du inte blev skrämd av detta utan fortsätter att köra hoj
Se till att ha mobilen i innerfickan, där man kan nå den när man ligger med brutna ben.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
gixxer1000Mike skrev:
Hade inte mobben med p.g.a att jag endast tänkte åka till minuten och ta ut pengar men blev sugen på en liten längre sväng tyvärr, glömde den då.
Skönt att höra att du är på väg tillbaka!!! :tummenupp
Läste i nån annan tråd om din upplevelse, och har tänkt en del på dig. Krya på dig, hoppas på ett snabbt tillfrisknande, och under tiden har du ju alltid Sporthoj.com att roa dig med! Känns det trist finns det alltid folk här som kan stötta!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top