andersbrink skrev:
Efter lite mätningar och uträkningar på ett "normalt" Marklund-elementet 320x180x45 ger det en area på 1452 mm2, dvs motsvarande arean i ett 42 mm rör. Men nåt är skumt med alla uträkningar (via den där math-sidan) för med en "normal" hastighet på 100 m/sek bör arean motsvara 50 mm. Hm, ska nog räkna vidare...
Jag måste väl erkänna att den djupdykande matematiken inte är min starka sida , utan kanske den så välbekanta trial and error principen har väl fått råda under många mörka år i turbo evolutionen (säkert felstavat)
Men jag måste då även tillstå att bra fakta å teorier har väl fört utvecklingen mycke framåt på senare år
Men vi ska betänka att MYCKE av det vi gör med hojarna är ganska ut tänjda
gränser på
Varför funkar saker så mycke bättre på hojarna än på bilsidan
Jo det enkla svaret är att vi aldrig kör specielt länge under höga effekt utag
Det går helt enkelt inte Bakhjulsåkning eller hjulspinn sätter stopp för detta
Min vattenkylda intercooler skulle aldrig orka med att kyla en bilmotor nån längre tid med det lilla " efterkyl " som jag kör med
men byter man den till en fet kylare så går det bra
så är det faktiskt med det mesta på hojsidan
Ett kul exempel är min gammla yamaha harris som ibland fick rulla runt på gatorna med ett 15 x 8" tums plattslicks HEHEHE skitskojj
Det som hände var faktiskt att den stannade efter ett tag då strömmen helt enkelt tog slut långa feta laddtryck resulterade i att både bränslepump spridare å tändsystem drog långt mer än va generatorn presterade
Man fick vänta i 5 minuter starta å köra lugnt en stund sen gick den igen