Extremt svårstartad FZR 1000 under högsäsong..

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Nu har det hänt underliga saker. Köpte hojen för en månad sen, gått klockrent till för en vecka sedan.

Följande har hänt. I förra veckan var det ordentligt regn. Hojen stog ute, och var varm när det började regna. Natten efter hade det slutat regna, och jag skulle iväg. Dock startade den inte!
Efter 30s startade den, men enbart mot choke och full gas (!). När motorn gick, så var den enbart vaken om jag höll kvar full gas... och då låg den på ca 1'000 rpm. 3 minuter så, och sedan vaknade den. Varvräknaren sticker iväg, och den beter sig som vanligt...

Jag trodde det berodde på fukten.. tills nu.
Igår kördes hojen i spöregn i en timme, och sen slutade det regna.. och jag körde en timme till.
Hojen stog avstängd i 3 timmar, och sedan var den lika svårstartad som första gången. :huvet
Fukt - såklart, tänkte jag. Men det borde väl ha avdunstat/försvunnit av en timmes motorvägsfart?

En timmes färd till, och sen sömn. Torrt under natten.
På morgonen var den svårstartad 2k. :död

Startgas hjälpte inte. (Bort med tank och luftfilter..) Att springa igång den gick inte, bakhjulet låste sig vid försök.. men tillsammans med startmotor gick det. Men den startade inte för det inte..

Efter 30 minuters försök och skruvande (tanken mm.. inga inställningar ändrade) så startade den som tidigare, dvs. fullgas+choke och inte över 1'000 rpm.
Och den lät som ett krossverk. Hua, vad illa det lät. Det klonkade ganska friskt...

3 minuter senare spratt den till, och "vaknade" ordentligt. På tomgång lät den nu fint, och den svarade rappt på gas.
En och en halv timmes körning, och sedan en timme rast. Och så svårstartad igen. Suck.
Jag anar hur det kommer vara när jag ska åka från jobbet idag.. hojen står där utanför. :näsblod


När den väl går, så går den bra - men låt den vara avstängd i längre än 15 minuter så är den död.

Robban_C och ni andra hjältar här på Teknik-forumet: HJÄLP!!
 
Last edited:

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
John skrev:
Jag anar hur det kommer vara när jag ska åka från jobbet idag.. hojen står där utanför. :näsblod

Jodå, precis som jag anade. Sammanlagt blev det runt 1 minut startmotor + 4 minuter fullgas tomgångsköra. Sen vaknade den. :va
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
John skrev:
Jodå, precis som jag anade. Sammanlagt blev det runt 1 minut startmotor + 4 minuter fullgas tomgångsköra. Sen vaknade den. :va
Köp en omgång tändstift, då vet du att dom är ok.
Har du spejat med startgas vid anslutningar mellan förgasare
och cylinder?
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
BMW R90s skrev:
Köp en omgång tändstift, då vet du att dom är ok.
Har du spejat med startgas vid anslutningar mellan förgasare
och cylinder?

Har testat lite under "kvällen". Dock inte med saker isärskruvat, utan för att jag "bara måste ha igång den".

1. Det verkar som om den först bara tänder på en cylinder. Den ger inte tillräckligt med kraft för att driva runt resten. Släpper jag starten så dör den.

2. Efter ett tag vaknar en till cylinder. Då orkar den hålla tomgång.

3. Efter ytterligare ett tag vaknar en till cylinder, och då orkar den varva upp - och vips så är alla cylindrar igång. :3freak

Imorrn ska det skruvas! Börjar inte jobbet förrns 14.00... men har en timmes gångväg om jag inte får igång rackarn. :död
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Symptomen är samma som jag hade i min förra hoj som brukade slagga igen stiften. Så jag håller med BMW R90s - kolla stiften. Du kan bränna bort slagget med en gasolbrännare t.ex.
 

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Kolla soppapumpen.
Har haft en fzr tidigare med liknande symptom och då var soppapumpen kass.
Mät strömförbrukningen över pumpen, ska ligga runt 2A (har jag för mig) inte >20A som min gjorde...
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Chefen Alabama skrev:
Kolla soppapumpen.
Har haft en fzr tidigare med liknande symptom och då var soppapumpen kass.
Mät strömförbrukningen över pumpen, ska ligga runt 2A (har jag för mig) inte >20A som min gjorde...
Ska det mätas när man 1) har tändningen på ,2) när man startar eller 3) när motorn väl är igång?
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Har den gått med bullersystem innan kanske?
Uppbestyckad av tidigare ägare som inte orkat skruva
i orginalmunstyckena vid försäljning.
Kanske kan vara nåt att titta på om det nu inte är soppa
pumpen som gett upp?

.
 

Berrkan

Alltid är nått paj
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Lycksele
Hoj
Aprilia Falco
John skrev:
Har testat lite under "kvällen". Dock inte med saker isärskruvat, utan för att jag "bara måste ha igång den".

1. Det verkar som om den först bara tänder på en cylinder. Den ger inte tillräckligt med kraft för att driva runt resten. Släpper jag starten så dör den.

2. Efter ett tag vaknar en till cylinder. Då orkar den hålla tomgång.

3. Efter ytterligare ett tag vaknar en till cylinder, och då orkar den varva upp - och vips så är alla cylindrar igång. :3freak

Imorrn ska det skruvas! Börjar inte jobbet förrns 14.00... men har en timmes gångväg om jag inte får igång rackarn. :död

Min 600 är exakt likadan, fast igår kl 01:00 var den stendöd. Försökte rulla igång den men det slutade med hjärtklappning och att jag fick ringa och väcka en polare som fick dra hem den med bilen.


Är det någon som vet hur man byter stiften på smidigaste sättet, det måste ju vara halft omöjligt utan lyfta bort lite grejer?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
VENTILSPEL MED 99,3 procent sannolikhet ventilerna går ner sig ALLTID
på dessa motorer
man brukar kunna rädda läget 1 gång med omshimsning men endast temporärt
har man tur klarar man sig 500- 1000 mil om det är första omshimsningen
men på en 91 så är det troligt att nån redan har gjort detta


Tyvär så blir det svindyrt att åtgärda

( jag har gjort i ordning ett 100 tal sådana motorer)



Peter
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Den första svaranden tror jag har rätt.
Förmodligen är ett eller två av stiften på hojens högra sida döda.
Det blir lätt överslag i dem när hojen har stått ute i regn och vatten har samlats i den sida av motorn som det inte kan rinna bort från, dvs höger.
Hände sig samma på min FZR600. Gummitätningen borde väl ta hand om det där vattnet, men den är säkert gammal och sprucken numera.

//Anders.
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
andersson turbo skrev:
VENTILSPEL MED 99,3 procent sannolikhet ventilerna går ner sig ALLTID
på dessa motorer
man brukar kunna rädda läget 1 gång med omshimsning men endast temporärt
har man tur klarar man sig 500- 1000 mil om det är första omshimsningen
men på en 91 så är det troligt att nån redan har gjort detta

Tyvär så blir det svindyrt att åtgärda

( jag har gjort i ordning ett 100 tal sådana motorer)

Peter

Hur kan i sådant fall motorn gå tokfint när den väl är igång då? För när den vart igång, då går den kanon.

Om detta är själva grejen, hur ska det åtgärdas då? Är det billigast med en "ny" motor, eller vad är det som gäller?

Vad ska bytas? Samtliga ventiler, eller halva motorn?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
John skrev:
Hur kan i sådant fall motorn gå tokfint när den väl är igång då? För när den vart igång, då går den kanon.

Om detta är själva grejen, hur ska det åtgärdas då? Är det billigast med en "ny" motor, eller vad är det som gäller?

Vad ska bytas? Samtliga ventiler, eller halva motorn?



Ventilspelet ökar när motorn blir varm
då tätar ventilerna bättre



Men vadå av med ventilkåpan å kolla spelet med KALL motor så ser du


att renovera en topp till dessa maskiner går på 7- 8 tusen
beggad nyare motor är alltid mest för pengarna

sök på forumet angående thunderace/ fzr konvertering
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Chefen Alabama skrev:
Kolla soppapumpen.
Har haft en fzr tidigare med liknande symptom och då var soppapumpen kass.
Mät strömförbrukningen över pumpen, ska ligga runt 2A (har jag för mig) inte >20A som min gjorde...

Nu är jag mer inne på soppapumpen igen, då den har börjat bluddra över 4000 rpm... suck. :rolleyes:
Har inte mätt stömförbrukningen ännu, men jag inhandlade en sån där mätare idag..

Min senaste vecka har inte vart nån höjdare. Vanliga cykeln stulen, så jag måste använda hojen till jobbet. Suck.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
John skrev:
Nu är jag mer inne på soppapumpen igen, då den har börjat bluddra över 4000 rpm... suck. :rolleyes:
Har inte mätt stömförbrukningen ännu, men jag inhandlade en sån där mätare idag..

Min senaste vecka har inte vart nån höjdare. Vanliga cykeln stulen, så jag måste använda hojen till jobbet. Suck.
Upp.
Några framsteg i felsökandet?
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
BMW R90s skrev:
Upp.
Några framsteg i felsökandet?

Nja, inte ännu. Snarare baksteg...
Det enda jag hunnit med är att bytt olja och filter, och efter det startade den inte alls. :fatta!

Känns stabilt. :banana

Jag kommer hålla er uppdaterade.. just nu plockas del för del ner för att byta tändstift samt mäta ventilspelet..
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Uppdatering:

Det verkar luta åt soppapumpen.
Jag har mätt och grejat med den nu under kvällen, och den har varit förvånansvärt tyst. Efter att ha mätt upp reläer och grejer, så kopplade jag på pumpen direkt på batteriet (..Haynes tyckte att ajg skulle göra det..), och ingenting hände. Eller, kanske någonting hände, men inte i mitt garage i alla fall.

En soppapump bör ju höras någonting i alla fall...
Handlar förmodligen en ny imorgon, och så får vi se hur det blir då.

Edit.. kan det verkligen bli så? Att den är svårstartad, men ändå går sen när den kommer igång? Hur kan det bli så, om soppapumpen är död?


PS. Hur i halva Hedemora får man väck tändstiften? De sitter ju så djupt ner i toppen att de nästan slår i oljefiltret. :3freak
Vad för verktyg? Jag har slut på tändstiftsnycklar..
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
John skrev:
Uppdatering:

Det verkar luta åt soppapumpen.
Jag har mätt och grejat med den nu under kvällen, och den har varit förvånansvärt tyst. Efter att ha mätt upp reläer och grejer, så kopplade jag på pumpen direkt på batteriet (..Haynes tyckte att ajg skulle göra det..), och ingenting hände. Eller, kanske någonting hände, men inte i mitt garage i alla fall.

En soppapump bör ju höras någonting i alla fall...
Handlar förmodligen en ny imorgon, och så får vi se hur det blir då.

Edit.. kan det verkligen bli så? Att den är svårstartad, men ändå går sen när den kommer igång? Hur kan det bli så, om soppapumpen är död?


PS. Hur i halva Hedemora får man väck tändstiften? De sitter ju så djupt ner i toppen att de nästan slår i oljefiltret. :3freak
Vad för verktyg? Jag har slut på tändstiftsnycklar..
I hedemora kan man köpa en hylsa och en förlängare som passar till det vanliga spärrskaftet.
MEN, blås rent innan du lossar stiften, alternativt vänd upp och ner på hojen.
Hur gick det med bromsarna, blåste du av allt när inte skivorna passade eller?
Jag frågad epå en lokal handlare vad skivorna skulle gå till :D 3000:-........STYCK?! Galningar :D Nog för att jag vet att dom inte är gratis men ngr 6000 kostar det inte överallt iaf :gnissla
//Tobbe
 

MoosE

Uppsala RoadRunners
Gick med
17 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SÅLD....:(
John skrev:
PS. Hur i halva Hedemora får man väck tändstiften? De sitter ju så djupt ner i toppen att de nästan slår i oljefiltret. :3freak
Vad för verktyg? Jag har slut på tändstiftsnycklar..


har du inte orginal nyckeln kvar?
annars kan du komma över å låna min :tummenupp

/Roger.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top