Rookie 1000 hoj??

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Monster S4R
Någon som kan komma med lite för och nackdelar om man står i valet mellen en R1a eller en Gixxer förutom att det är en smaksak.

Nu vill jag inte höra saker som att R1an är bra eftersom den är så vanlig att det finns mycket begagnade delar utan snarare saker som att den ena eller andra har bättre motor eller bättre chassi eller kräver mindre underhåll till att börja med.

/Mikael
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Mike the bike skrev:
Någon som kan komma med lite för och nackdelar om man står i valet mellen en R1a eller en Gixxer förutom att det är en smaksak.

Nu vill jag inte höra saker som att R1an är bra eftersom den är så vanlig att det finns mycket begagnade delar utan snarare saker som att den ena eller andra har bättre motor eller bättre chassi eller kräver mindre underhåll till att börja med.

/Mikael

Gixxer 1000 var överlägsen tills R1 -04 kom... som då återtog den tron som dom tappade 01 då nya gixxer 1000 kom.... *duckar*

enligt den samlade engelska motorpressen som 2004 gjorde en sammaställning på japanhojar i gatutförande blev resultatet i 3 olika tidningar enl. följande:
(jag satt hemma hos DQ o ögnade igenom alla hans intressanta magazin)

1. Yamaha R1
2. GSXR 1000
3. ZX-10R
4. CBR1000RR

Det säger en del om hur bra gamla GSXR 1000 är - då den på pappret är betydligt slöare än de andra hojarna.
 
Last edited:

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Monster S4R
Tror du att skillnaden är så stor mellan en Gixxer 02 och en R1 02??



Webspy skrev:
Gixxer 1000 var överlägsen tills R1 -04 kom... som då återtog den tron som dom tappade 01 då nya gixxer 1000 kom.... *duckar*
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Mike the bike skrev:
Tror du att skillnaden är så stor mellan en Gixxer 02 och en R1 02??

tror nog dom håller jämna steg. men R1:an hade svårt att hänga med rakt fram på A-torp på SM i år (Rookie 1000)
 

thundrace

#57 ROOKIE 1000 2005
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Ekeby
Hoj
Honda CBR954RR-03
Webspy skrev:
Gixxer 1000 var överlägsen tills R1 -04 kom... som då återtog den tron som dom tappade 01 då nya gixxer 1000 kom.... *duckar*

enligt den samlade engelska motorpressen som 2004 gjorde en sammaställning på japanhojar i gatutförande blev resultatet i 3 olika tidningar enl. följande:
(jag satt hemma hos DQ o ögnade igenom alla hans intressanta magazin)

1. Yamaha R1
2. GSXR 1000
3. ZX-10R
4. CBR1000RR

Det säger en del om hur bra gamla GSXR 1000 är - då den på pappret är betydligt slöare än de andra hojarna.

Ja men va tusan,det där gäller ju för att köpa och äga som normalåkare...bara att r1'an hamnar överst säger ju en del...Jag är yr1 älskare men för racing så får det nog bli lite ommöblering. Överst cbr1000RR,prova en så är det klart,efter det så Gsxr1000, det intresannta är att en del inbitna gixxer sbk åkare har bytt till cbr i år,jag förstår dem. Den lilla ugglan i smällkaramellen är kawan,har inte kört den själv till skillnad på dem andra.Inte omöjligt att den skulle kunna lägga sig uppe med cbr´n. Ser bra ut,tyvärr så är det kval problem som fortfarande ligger och drar...men jag är övertygad om att hojjen är kanon...R1'an..sorry...hade en -04 i en helg sen väck med den...säger väl allt,och det var för att byta ut min -99 R1 men det finns inget hos den hojjen som tilltalar som racehojj.
Just my 2 cents worth.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ska ge ett väldigt tråkigt svar: "Det spelar nog ingen roll"

Alltså, snackar vi rookieracing så är nog inte maskinmaterialet så avgörande. Alltså, såvida du inte är en grym förare så sitter ju inte begränsningarna i hojen vare sig du köper en R1 eller GSXR. Eller?
Men om man sen börjar jämföra R1/GSXR -99 med t.ex vilken -04 som helst så börjar det ju bli lite skillnad. Skiljer det 25-30 hk så börjar det ju märkas på rakorna, helt säkert.

Väljer du mellan en R1 och en GSXR av samma årsmodell fram till -01 så får du nog väga in dom där tråkiga detaljerna som du skrev om i första inlägget....
Efter det är ju GSXR'en erkännt snabbare på rakorna fram till -04.
Väljer du -04'or så skulle jag tro att det bara är en smaksak... Olika hojar passar olika körstilar...

Ja ja, jävligt tråkigt svar, jag vet... Men det är ju sant...
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Macke skrev:
Ska ge ett väldigt tråkigt svar: "Det spelar nog ingen roll"

Alltså, snackar vi rookieracing så är nog inte maskinmaterialet så avgörande. Alltså, såvida du inte är en grym förare så sitter ju inte begränsningarna i hojen vare sig du köper en R1 eller GSXR. Eller?
Men om man sen börjar jämföra R1/GSXR -99 med t.ex vilken -04 som helst så börjar det ju bli lite skillnad. Skiljer det 25-30 hk så börjar det ju märkas på rakorna, helt säkert.

Väljer du mellan en R1 och en GSXR av samma årsmodell fram till -01 så får du nog väga in dom där tråkiga detaljerna som du skrev om i första inlägget....
Efter det är ju GSXR'en erkännt snabbare på rakorna fram till -04.
Väljer du -04'or så skulle jag tro att det bara är en smaksak... Olika hojar passar olika körstilar...

Ja ja, jävligt tråkigt svar, jag vet... Men det är ju sant...
Bra inlägg som skulle kunna bespara många mycket tid.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Tänker du om nu igen Mike? Blir det inte 10an?
 

MackanNSB

#25
Gick med
14 Nov 2004
Ort
Hemma
Hoj
R1´05 Superbike, R1´06 Gata
Har man rejsat med en 954 så förstår jag att man inte gillar R1 ;)
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Mike the bike skrev:
Någon som kan komma med lite för och nackdelar om man står i valet mellen en R1a eller en Gixxer förutom att det är en smaksak.

Nu vill jag inte höra saker som att R1an är bra eftersom den är så vanlig att det finns mycket begagnade delar utan snarare saker som att den ena eller andra har bättre motor eller bättre chassi eller kräver mindre underhåll till att börja med.

/Mikael

Förutom att GSX:en har lite mer pulver i motorn så tycker iaf jag att bromsarna är klart vassare än på R1:an. Det är ju såklart möjligt att ändra på med en liten gläntning på plonkan :) .

En till detalj är att det är lättare att få orginalgaffeln att funka bra på Sukkan.
Wilberskitning funkar bättre på Sukkan än R1:an.

Förarprestationen är ju som sagt det viktigaste men det är ju skönt att ha fördelarna på sin sida om man har möjlighet.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Mulles skrev:
Förarprestationen är ju som sagt det viktigaste men det är ju skönt att ha fördelarna på sin sida om man har möjlighet.
Dilemmat som verkar så svårt för så många att förstå är att människor inte är maskiner. Man föredrar/behöver olika medel (till exempel motorcyklar) för att dra full nytta av sina unika förutsättningar. R1, GSX-R, CBR är olika skor som passar olika bra på olika fötter.
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Nyteknik skrev:
Dilemmat som verkar så svårt för så många att förstå är att människor inte är maskiner. Man föredrar/behöver olika medel (till exempel motorcyklar) för att dra full nytta av sina unika förutsättningar. R1, GSX-R, CBR är olika skor som passar olika bra på olika fötter.


Ahhhha, då är det det som ha vart felet hela tiden...fel storlek :3freak
 

Mike the bike

#95 R 1000 / Team Gröön
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Monster S4R
Vet faktiskt inte men Dakar springer på över 300,000 och då jag själv står för ca 80-90% så måste jag dra ner någonstans.

En R1a 02-04 är vä inte fel, eller?

/M


Don Quixote skrev:
Tänker du om nu igen Mike? Blir det inte 10an?
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
thundrace skrev:
Ja men va tusan,det där gäller ju för att köpa och äga som normalåkare...bara att r1'an hamnar överst säger ju en del...Jag är yr1 älskare men för racing så får det nog bli lite ommöblering. Överst cbr1000RR,prova en så är det klart,efter det så Gsxr1000, det intresannta är att en del inbitna gixxer sbk åkare har bytt till cbr i år,jag förstår dem. Den lilla ugglan i smällkaramellen är kawan,har inte kört den själv till skillnad på dem andra.Inte omöjligt att den skulle kunna lägga sig uppe med cbr´n. Ser bra ut,tyvärr så är det kval problem som fortfarande ligger och drar...men jag är övertygad om att hojjen är kanon...R1'an..sorry...hade en -04 i en helg sen väck med den...säger väl allt,och det var för att byta ut min -99 R1 men det finns inget hos den hojjen som tilltalar som racehojj.
Just my 2 cents worth.

De olika testerna handlade enbart om bankörning....

i motorjournalen gjorde man oxå ett test av dessa hojar.

alla var rörande överens om att R1:an var bäst, förutom Peter Lindén som inte helt otippat efter 20 år som fabriksförare på Honda valde CBR:en även här kom GSXR:en på en andraplats.

men visst..... en talang kommer vinna i Rookie serien - inte nödvändigtvis på bäst hoj !
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Ganska stor skillnad mellan en 04 och de tidigare årsmodellerna. Dock duger en 02- utmärkt för de flesta.
Oscar visade ju att det gick att vinna serien med en luggsliten R1 som var långt ifrån värst. Så nog f-n är en -02 R1 tillräckligt bra för vem som helst i Rookie 1000. :rolleyes:
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Oscar visade ju att det gick att vinna serien med en luggsliten R1 som var långt ifrån värst. Så nog f-n är en -02 R1 tillräckligt bra för vem som helst i Rookie 1000. :rolleyes:
Nej, minst 180 hk i motorn måste det vara, annars blir man frånåkt på rakorna.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top