ICE nummer i din mobil !

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70
Underrätta anhöriga !

Hej,
hörde på radion idag att en sjuksköterska :nurse i England fått en ide´om ICE nummer i mobilen. Vad e´nu det då? Jo det står för "In Case of Emergency". Man lägger helt enkelt in sina närmaste anhöriga under "ICE" i mobilen, så om, vilket Gud förbjude, olyckan skulle vara framme kan ambulanspersonal, polis få fram anhöriga på ett enkelt sätt.
Jag tycker detta låter som en lysande ide´om den sprids. :tummenupp

Snart vår :squid hälsningar Per

Last edited:

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Det e en bra idé. Finns redan i min mobil.
Peppar peppar ta i trä för att det inte ska behövas användas bara.

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Yamaha * X
Mares skrev:
Det e en bra idé. Finns redan i min mobil.
Peppar peppar ta i trä för att det inte ska behövas användas bara.
Det är väl bara att knappa in, man vet aldrig.
Bra initiativ tycker jag :tummenupp

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
mostwanted in da house:
Jo precis. Det är väll bara ta nån kontakt i mobilen

Håller med, listan på senast uppringda brukar ju vara nära & kära, se bara till att inte ha något kodlås på så att det inte går att ringa utan pin....

DP says: Slår som oftast av luren är jag njuter på 2-hjul, vill inte bli störd.....

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jag vet inte hur det är med er, men jag kör ganska mycket utomlands.
Så om det bara står mamma eller pappa med att vanligt 070-nr utan landskod kan det bli kneppigt att få tag på nära och kära.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Redan idag är det ett stort problem med tappade mobiler som används av bland annat fjortisar för att skicka betal-sms och liknande innan man hinner spärra mobilen. Vad kommer hända med de som luras av ICE-systemet? Jo, man väljer medvetet bort eventuella kodlås.

Har man inte en enda nära släktning kan man ju ha en lapp i fickan med anhöriga (det kan man alltid ha iofs). Har man nära släktningar kommer dessa hittas vid registersökning på sjukhuset ändå.

Var med och sätt stopp för liknande dumheter och främja kodlås-användning på mobilen istället!

Med tanke på att jag har många personliga SMS på mobilen som avsändaren litar på att bara jag får se är det heller inte att tänka på att åka med en upplåst mobil som andra kan snoka i om den tappas eller om den hittas (av exempelvis nyfiken polis/brandman/sjuksyrra/polare/förbipasserande/etc) när jag ligger skadad.

Last edited:

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
mares in da house:
Så om det bara står mamma eller pappa med att vanligt 070-nr utan landskod kan det bli kneppigt

Vet inte hur det är med er men jag har alla mina nummer i mobilen programerade +46 och första 0-an borta detta gör att det går att ringa både från Svedala och utomlans utan att fnippla med något....

DP says: Kan ju vara svårt för en Ryss att läsa mamma & pappa men ...

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Sandstrom skrev:
Med tanke på att jag har många personliga SMS på mobilen som avsändaren litar på att bara jag får se är det heller inte att tänka på att åka med en upplåst mobil som andra kan snoka i om den tappas/nyfiken sjuksyrra hittar när jag ligger skadad.

Varför skulle man vara så nyfiken på just dina sms? Jag är bombsäker på att man som sjuksköterska har mycket vikigare och mer "spännande" saker att syssla med än att tjuvläsa in din telefon.

Brukar du köra returpappret genom en pappers-strimlare också?

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
anja,

Ändrade mitt inlägg för att visa att jag inte pekar ut just sjuksyrror som nyfikna/oärliga.

Din bombsäkerhet hjälper mig inte, tyvärr. Akademiska sjukhuset i Uppsala har flera gånger avskedat sjuksyrror för att de stulit pengar från hjälplösa patienter... det finns helt enkelt rötägg i samhället och jag förstår inte varför jag skulle chansa?

Givetvis kör jag dokument genom pappersförstörare om det gäller sekretessuppgifter, bankuppgifter och liknande eller brev som avsändaren räknar med att ingen annan ska se förutom jag.

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
BMW s1000rr 2012
Jag har sånt här grejs i min mobil så dom kan se var jag e någon stanns om olyckan skulle vara framme...

Någon som kankse vet vad jag snackar om... :3freak

Eller kankse det ni menar.

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Sandstrom skrev:

Kan man tänka sig att man tillhör olika användargrupper av mobiler?

Grupp 1, den mobilanvändare som vill förenkla för räddningspersonalen genom att ha ett ICE-nummer och skiter fullkommligt om hela ens mobilinnehåll blir publicerat på internet.

Grupp 2, den mobilanvändare som har knapplås med kod och inte vill ha ett ICE nummer.

SMS verkar ungefär lika säkert som e-post som är lika säkert som att skicka ett vykort. Hemlisar har man krypterade eller i kokasossosasoskokåpop tycker jag.

Även om man har känsliga saker i sin "vanliga"-mobbe (typ foton) kan det ju vara så att man tar fyllemobilen med sig när man kör hoj, den som man kan kasta ner under cutsen som inte har några sms och som kostar runt två bärs om man skulle tappa den. Ett extra SIM kostar typ 200 spänn.

//Fredde

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Låter som ett bra internationellt system. :tummenupp

Hoppas bara att "alla" länders räddningsmanskap blir informerade så att de använder medtoden för att söka reda på anhöriga.

Annars så kan man få fram uppgifter via körkort eller annat ID-kort.
Misstänker att Polisen har rätt bra register för att spåra folk med.

Om inte så kommer personen förhoppningsvis till sjukan och där plockar man fram journaler osv.
Har för mig att man reggar "närmaste anhörig" även på dessa register oxå.

Edvardsson skrev:
Jag har sånt här grejs i min mobil så dom kan se var jag e någon stanns om olyckan skulle vara framme...

Någon som kankse vet vad jag snackar om... :3freak

Eller kankse det ni menar.
Nja...men jag vill gärna veta mer

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
BMW s1000rr 2012
Man kan gå in i inställningarna i min mobil, har en Motorola E1000 3g telefon, och sätt på inställningen som heter GPS där. Den funkar så att om jag är med i en olycka och ringer 112 så kan dom se precis var jag befinner mig i sverige (tror det bara funkar i sverige).

Ja har inte så där super koll. Men kan kolla upp det lite mer..

Men när man köper mobilen står det inte på paketen att det heter GPS utan nåt liknande... ja ska kolla upp det så jag inte ljuger för mycket =)

vikto000

El Locko!
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
GS 500E
Vill inte verka dryg men jag har iallafall nummerplåt som de kan söka på. + det står land osv på den. så om du vill ha tag på mina anhöriga så är det bara att slå på regg numret.

//Stenberg

-ah

Lasciate ogni speranza voi ch'entrate
Gick med
19 Mar 2005
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
Stefan skrev:
Räcker det inte om det står "Mamma"???

Inte alltid. Min mamma har fylld 85 , och bor inte i Sverige. Däremot vill nog hustrun gärna veta.
Därför kan det nog vara bra med en standard som även fungerar utomlands.
Så kör med ICE!

Last edited:
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke