Panik! Bestyckning 2takt

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
Ska på mcträff imorgon och hojjen går inge bra!

Har gått upp till 135 från 115 i högfartsmunstycke och från 48 till ca 55 i lågfartsmunstycke när jag bytte till kn filter.

Problemet är att jag inte får hojjen att gå nå bra. Det verkar som den surar. om man gasar fullt från låg hastighet så börjar den gå dåligt när den kommer upp till gränsen där det börjar hända lite sen när atac ventilen åker in så stannar den och inte orkar varva nåå mer.det händer på 4, 5, och 6an. på 1 till 3an så segar den men den orkar. sen när ventilen är helt inne så går det hur fint somhelst. Och ibland när man gasar fullt så den varvar ut och och växlar och gasar fullt direkt igen så smäller det och låter typ hgnjuoju sen släpper man lite på gasen så slutar det och den varvar vidare.

Ska jag gå upp i munstycke eller ner? eller finns det något annat att göra? när jag hade 130 i munstycke gick den lite för snålt.

Det är en honda ns125f.........................

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Hoj
Hamas kom och sprängde den
Du kan börja med att köpa ett effektsystem..

Du har nu köpt ett öppet filter, dvs den får mer luft, right?
Vad händer när den får in mer luft? Jo, den måste också spruta ut mer avgaser..
Ett originalsystem är gjort för original luftburk, ett effektsystem kan funka bra med original luftburk, men fungerar ännu bättre med öppet filter.

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
flexbert skrev:
Ska på mcträff imorgon och hojjen går inge bra!

Har gått upp till 135 från 115 i högfartsmunstycke och från 48 till ca 55 i lågfartsmunstycke när jag bytte till kn filter.

Problemet är att jag inte får hojjen att gå nå bra. Det verkar som den surar. om man gasar fullt från låg hastighet så börjar den gå dåligt när den kommer upp till gränsen där det börjar hända lite sen när atac ventilen åker in så stannar den och inte orkar varva nåå mer.det händer på 4, 5, och 6an. på 1 till 3an så segar den men den orkar. sen när ventilen är helt inne så går det hur fint somhelst. Och ibland när man gasar fullt så den varvar ut och och växlar och gasar fullt direkt igen så smäller det och låter typ hgnjuoju sen släpper man lite på gasen så slutar det och den varvar vidare.

Ska jag gå upp i munstycke eller ner? eller finns det något annat att göra? när jag hade 130 i munstycke gick den lite för snålt.

Det är en honda ns125f.........................

Hej !
Några frågor...
Varför böt du till KN filter ?
Vad använde du för filter tidigare?
När du skriver att den gick för snålt tidigare..
Vad baserar du det resonomanget med?
I vilket register gick den snålt?
Hur ser stiftet ut nu?
MVH
Roffe

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Jag bytte bara högfartsmunstycket när jag bytte till öppet filter på TZRen. Prova byt tillbaka lågfartsmunstycket så ska du se :tummenupp

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
VRM Roffe skrev:
Hej !
Några frågor...
Varför böt du till KN filter ?
Vad använde du för filter tidigare?
När du skriver att den gick för snålt tidigare..
Vad baserar du det resonomanget med?
I vilket register gick den snålt?
Hur ser stiftet ut nu?
MVH
Roffe

Jag bytte för att jag ville ha mer ljud och den låter dödsskönt nu.
Tidigare hade jag orginal luftburk.
Den gick snålt vid högfart. det där gasa ut på massa växlar och slå av på dödarknappen. Stiftet var en aning vitt och jag kör hellre lite surt än för torrt.
Stiftet var surt efter jag hade gått upp i huvudmynstycke så jag ändrade på luftskruven och då vart det lite vitt igen så jag vred tillbacka en aning.

Om jag ska kolla stiftet vad tycker du det ska vara i för register?

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
Biifer skrev:
Jag bytte bara högfartsmunstycket när jag bytte till öppet filter på TZRen. Prova byt tillbaka lågfartsmunstycket så ska du se :tummenupp

Hade du effektblås också?

Borrade upp lågfartsmunstycket för att den stannade kvar vid det varvet ett tag när man släppte på gasen. alltså om du torrgasar till en gång och sen tar det ett bra tag för varven att gå ner typ som när du håller på att få soppatorsk och det hjälpte inte att skruva på luftskruven.

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
sismo skrev:
Du kan börja med att köpa ett effektsystem..

Du har nu köpt ett öppet filter, dvs den får mer luft, right?
Vad händer när den får in mer luft? Jo, den måste också spruta ut mer avgaser..
Ett originalsystem är gjort för original luftburk, ett effektsystem kan funka bra med original luftburk, men fungerar ännu bättre med öppet filter.

Jag får väl ta och köpa mig ett effektsystem den dagen någon har lust att sälja ett då. :3freak

VRM Roffe

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
flexbert skrev:
Jag bytte för att jag ville ha mer ljud och den låter dödsskönt nu.
Tidigare hade jag orginal luftburk.
Den gick snålt vid högfart. det där gasa ut på massa växlar och slå av på dödarknappen. Stiftet var en aning vitt och jag kör hellre lite surt än för torrt.
Stiftet var surt efter jag hade gått upp i huvudmynstycke så jag ändrade på luftskruven och då vart det lite vitt igen så jag vred tillbacka en aning.

Om jag ska kolla stiftet vad tycker du det ska vara i för register?

Hej Igen !
skickar med en bild på hur jag tycker att det ska se ut.
I princip så ska du köra normalt i ca 90 för att bara stänga av motorn.
Därefter så ska du undersöka hur det ser ut.
Om stiftet är en aning vitt så är det säkert en bra förbränning.
När det gäller lågfartsmunstucket DVS Pilotjet som det heter. Ska man ha den storleken när den går bra vid ett varv utvriden.
Pilotjet och luftskruv påverkar endast vid lågfart.Ingen annan stans.........1
!1/ ändrat formuleringen för en bättre förståelse./Roffe
pilotjet är ett munstycke som ska ge motorn bränsle när trotteln är i bottenlägen + någon mm upp. därefter så tar nålen och huvudbestyckningen vid.
Därför så rekomenderar jag att du minskar pilotjet till orginalstorlek.
Sen så är dom här maskinerna ganska så känsliga når det gäller bestyckningen och väder.
Vi högsommarvärme så är många gånger bestyckningen för fet och en fin sommarkväll med lite dimmslöjor vid vägkanten så är den för mager.
Det beror på syrehalten i luften och därför så är det viktigt att man jämför bestyckningen under samma förutsättning.
Det finns ett värde som man kontrollerar det här som heter RAD.
Det betyder relativ luft densitet.översatt på Svenska.
Det finns en hel del att läsa om det i andra forum här..Sök på RAD.
Lycka till.
MVH
Roffe

Bifogat

• vrm 3.jpg
    vrm 3.jpg
    42.5 KB · Visningar: 111
Last edited:

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
VRM Roffe skrev:
Hej Igen !
skickar med en bild på hur jag tycker att det ska se ut.
I princip så ska du köra normalt i ca 90 för att bara stänga av motorn.
Därefter så ska du undersöka hur det ser ut.
Om stiftet är en aning vitt så är det säkert en bra förbränning.
När det gäller lågfartsmunstucket DVS Pilotjet som det heter. Ska man ha den storleken när den går bra vid ett varv utvriden.
Pilotjet fungerar endast vid lågfart.Ingen annan stans.........
pilotjet är ett munstycke som ska ge motorn bränsle när trotteln är i bottenlägen + någon mm upp. därefter så tar nålen och huvudbestyckningen vid.
Därför så rekomenderar jag att du minskar pilotjet till orginalstorlek.
Sen så är dom här maskinerna ganska så känsliga når det gäller bestyckningen och väder.
Vi högsommarvärme så är många gånger bestyckningen för fet och en fin sommarkväll med lite dimmslöjor vid vägkanten så är den för mager.
Det beror på syrehalten i luften och därför så är det viktigt att man jämför bestyckningen under samma förutsättning.
Det finns ett värde som man kontrollerar det här som heter RAD.
Det betyder relativ luft densitet.översatt på Svenska.
Det finns en hel del att läsa om det i andra forum här..Sök på RAD.
Lycka till.

MVH
Roffe

Men innan jag borrade upp lågfartsmunstycket fick jag ingen tomgång och den varvade ner segt. Ja jag får åka upp till gargaget och kolla om jag hitta någon lämplig borr och sen löda igenmunstycket och borra på nytt :3freak

Tack så mycket för hjälpen!

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
flexbert skrev:
Men innan jag borrade upp lågfartsmunstycket fick jag ingen tomgång och den varvade ner segt. Ja jag får åka upp till gargaget och kolla om jag hitta någon lämplig borr och sen löda igenmunstycket och borra på nytt :3freak

Tack så mycket för hjälpen!

Munstycken är fan billiga köp nytt.

VRM Roffe

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Munstycken.........

HÖRRÖ!!!!!!
Du ska inte löda och borra i munstycken...
Det blir aldrig bra och du har INGEN ANIIIIING vilken storlek du ska ha om du vill ändra......
köp nya grejor och börja om från början..
MVH
Roffe
:tummenupp

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
VRM Roffe skrev:
HÖRRÖ!!!!!!
Du ska inte löda och borra i munstycken...
Det blir aldrig bra och du har INGEN ANIIIIING vilken storlek du ska ha om du vill ändra......
köp nya grejor och börja om från början..
MVH
Roffe
:tummenupp

Jo det är det att inte har tid att få tag i munstycken. ingen som säljer det häromkring har öppet nu och så har dom säkert inget hemma i dellorto.

Vad menar du med: du har INGEN ANIIIIING vilken storlek du ska ha om du vill ändra......

Dr.Bike

Guest
Håller inte med dig Roffe riktigt om Pilot Jet.

Du säger att det bara är i spel vid tomgång + nån mm upp på trotteln.

Det är iofs sant, för DÄR är dess reglerområde.

Men när du förklarar så låter det som om det inte alls är med i leken från 1/4 gas och uppåt.
Men det är det.

Pilot jet levererar sin maximala mängd HELA TIDEN från 1/4 gas och t.o.m 1/1 dvs fullgas.
Det ligger med i botten s.a.s och levererar SIN del av kakan.
Om än liten, och om än inte särdeles stor påverkan på helheten. Särskilt inte på fullgas.
Men det ÄR med.

Så...summa summarum: Har du ökat storleken på pilot jet kommer du få MER bensin över HELA registret.

Gör som Roffe sa: Välj pilot jet där motorn går bra med ett varv ut på blandningsskruven. Möjligen upp till absolut max två varv.
Inom dessa två varv är nämligen regleområdet för bränsleluftblandningen på lågfart.

Skruva ut tills du får maxvarv, därefter in tills motorvarvet minskar en aning.
Efterjustera tomgångsskruven därefter.

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
Dr.Bike skrev:

Men när du förklarar så låter det som om det inte alls är med i leken från 1/4 gas och uppåt.
Men det är det.

Pilot jet levererar sin maximala mängd HELA TIDEN från 1/4 gas och t.o.m 1/1 dvs fullgas.
Om än liten, och om än inte särdeles stor påverkan på helheten. Särskilt inte på fullgas.
Men det ÄR med.

Så...summa summarum: Har du ökat storleken på pilot jet kommer du få MER bensin över HELA registret.

Gör som Roffe sa: Välj pilot jet där motorn går bra med ett varv ut på blandningsskruven. Möjligen upp till absolut max två varv.
Inom dessa två varv är nämligen regleområdet för bränsleluftblandningen på lågfart.

Då tror jag att jag börjar med att sätta i orginal pilot jet.
Det var min farbror som sa åt mig att hojen inte ksulle varva så och om jag hade skruvat ur luftskruven mer än 4 varv och det inte blev bättre så skulle jag byta lågfartsmunstycket.

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
Eller någon av er vet om jag ska gå uppåt eller neråt i lågfartsmunstycket om den går dåligt när luftskruven är utskruvad ett varv? Den varvar som om man håller få på att få soppatorsk. Varvar ner segt alltså

VRM Roffe

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Dr.Bike skrev:

Men det är det.

Men det ÄR med.

OK !
Du har rätt i att den leverear bränsle hela vägen Inget snack om det :=)

Jag valde fel ord Det jag vill skriva är "påverkar" istället så blir det rätt :tummenupp

MVH
Roffe

VRM Roffe

Gick med
20 Apr 2004
Hoj
flexbert skrev:
Eller någon av er vet om jag ska gå uppåt eller neråt i lågfartsmunstycket om den går dåligt när luftskruven är utskruvad ett varv? Den varvar som om man håller få på att få soppatorsk. Varvar ner segt alltså

Om motorn går bättre när du skruvar ut luftskruven går den för magert.
Dvs du bör sätta dit ett större munstycke.
MVH
Roffe

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
Du skulle inte borrat och klyddat överhuvudtaget och väntat tills du fått tag på mustycke och sattigt på original burken och original sakerna nu igen och dragit på träffen imorrn.

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
Padde skrev:
Du skulle inte borrat och klyddat överhuvudtaget och väntat tills du fått tag på mustycke och sattigt på original burken och original sakerna nu igen och dragit på träffen imorrn.

I värsta fall så löder jag bara igen och borrar till den storlek det var från början

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...