Nicko@K.A.P
"Inte riktig funtad..."
Hämtat från Zatzy:
Minnesanteckningar om du fastnar i en hastighetskontroll
Fick ett mail som jag tänkte dela med mig av, skriv ut och ha i bilen när det skiter sig.
Underlag: Rikspolisstyrelsens författningssamling:
RPSFS 2000:40 FAP331-2
RPSFS 2000:42 FAP 331-5
RPSFS 2000:39 FAP 331-
Okej, du har varit klantig och kört för fort och blivit stoppad i en fartkontroll. Viktigt är att du kontrollerar följande:
Det finns tre mätmetoder, laser, radar och tidursmätning från helikopter, här behandlas alla tre.
1) Stanna på tecken, var vänlig mot Polisen men erkänn inte med detsamma utan kolla att nedanstående punkter stämmer.
2) Kontrollera, dokumentera mätplatsen, har du kamera med dig fotografera. Försök komma ihåg hur bilar intill dig var placerade på vägen, Polisen kan ju ha mätt på fel bil.
3) Be att få se bevis på repetitionsutbildningen hos den som mätt, får vara max ett år gammalt (5§)
4) Kontrollera instrumentet, både radarn och lasern skall vara periodiskt kontrollerade och dokumenterade.
Ett platsprotokoll skall finnas med uppgift för radarn 1§ 1 fixpunkt 2 kontrollfordonens placering 3 antennens placering 4 mätplats och 5 riktpunkt för radarlob. För laser gäller ett platsprotokoll över kontrollplatsen, daglig kontroll av instrumentets avståndsfunktion mot ett fast föremål.
Avståndet skall vara uppmätt med ett stålmåttband och vara minst 20 meter.
Tidpunkten skall antecknas i platsprotokoll. 3§ talar om daglig sikteskontroll mot ett föremål minst 20 och max 200 meter. Tidpunkten skall antecknas i platsprotokollet. Manuell funktionskontroll skall utföras före och omedelbart efter mätningarna Tidpunkten för kontrollen skall antecknas i protokollet.
För båda mätsätten skall platsprotokollet föras löpande under kontrollen och signeras av mätkontrollanten.
Platsprotokollet skall förvaras på ett betryggande sätt och du skall ha tillgång till detta. Ändringar eller tillägg får inte göras.
Nu har du förhoppningsvis träffat en trevlig Polis som talat om för dig i vänliga ordalag att du kört för fort och kommer att få böter för detta eller i värsta fall böter och yrkesförbud dvs. indraget körkort. Ge nu inte upp hoppet utan erkänn INTE. Du behöver inte finna dig i Polisens påstående utan har rättighet till s.k. rådrum. Detta betyder att du har 24 timmar på dig att kontrollera att allt gått rätt till, att alla protokoll finns och att du inte kan komma på något annat som kan vara till din fördel. Om du inte erkänner efter 24 timmar kommer du att bli kallad till tinget och bli lagförd. Detta betyder att polismännen också kommer att bli kallade, lön för detta utgår förmodligen inte. Du kan aldrig få mer i böter än du skulle ha fått vid första tillfället men du har ju fått nöjet att se att staten har fått använda dina pengar till att lagföra dig. Tillsammans med kallelsen till tinget brukar det även följa med en lapp där man kan erkänna och då slippa inställa sig, även detta kostar naturligtvis staten pengar.
Till sist. Är Polisen dum mot dig eller uppför sig på ett sätt som du inte anser dig acceptera eller om han vägrar låta dig se protokollen be honom visa sin legitimation och be honom tala om vem som är hans chef.
Framför allt var hövlig, erkänn inte och håll hastigheten.
Minnesanteckningar om du fastnar i en hastighetskontroll
Fick ett mail som jag tänkte dela med mig av, skriv ut och ha i bilen när det skiter sig.
Underlag: Rikspolisstyrelsens författningssamling:
RPSFS 2000:40 FAP331-2
RPSFS 2000:42 FAP 331-5
RPSFS 2000:39 FAP 331-
Okej, du har varit klantig och kört för fort och blivit stoppad i en fartkontroll. Viktigt är att du kontrollerar följande:
Det finns tre mätmetoder, laser, radar och tidursmätning från helikopter, här behandlas alla tre.
1) Stanna på tecken, var vänlig mot Polisen men erkänn inte med detsamma utan kolla att nedanstående punkter stämmer.
2) Kontrollera, dokumentera mätplatsen, har du kamera med dig fotografera. Försök komma ihåg hur bilar intill dig var placerade på vägen, Polisen kan ju ha mätt på fel bil.
3) Be att få se bevis på repetitionsutbildningen hos den som mätt, får vara max ett år gammalt (5§)
4) Kontrollera instrumentet, både radarn och lasern skall vara periodiskt kontrollerade och dokumenterade.
Ett platsprotokoll skall finnas med uppgift för radarn 1§ 1 fixpunkt 2 kontrollfordonens placering 3 antennens placering 4 mätplats och 5 riktpunkt för radarlob. För laser gäller ett platsprotokoll över kontrollplatsen, daglig kontroll av instrumentets avståndsfunktion mot ett fast föremål.
Avståndet skall vara uppmätt med ett stålmåttband och vara minst 20 meter.
Tidpunkten skall antecknas i platsprotokoll. 3§ talar om daglig sikteskontroll mot ett föremål minst 20 och max 200 meter. Tidpunkten skall antecknas i platsprotokollet. Manuell funktionskontroll skall utföras före och omedelbart efter mätningarna Tidpunkten för kontrollen skall antecknas i protokollet.
För båda mätsätten skall platsprotokollet föras löpande under kontrollen och signeras av mätkontrollanten.
Platsprotokollet skall förvaras på ett betryggande sätt och du skall ha tillgång till detta. Ändringar eller tillägg får inte göras.
Nu har du förhoppningsvis träffat en trevlig Polis som talat om för dig i vänliga ordalag att du kört för fort och kommer att få böter för detta eller i värsta fall böter och yrkesförbud dvs. indraget körkort. Ge nu inte upp hoppet utan erkänn INTE. Du behöver inte finna dig i Polisens påstående utan har rättighet till s.k. rådrum. Detta betyder att du har 24 timmar på dig att kontrollera att allt gått rätt till, att alla protokoll finns och att du inte kan komma på något annat som kan vara till din fördel. Om du inte erkänner efter 24 timmar kommer du att bli kallad till tinget och bli lagförd. Detta betyder att polismännen också kommer att bli kallade, lön för detta utgår förmodligen inte. Du kan aldrig få mer i böter än du skulle ha fått vid första tillfället men du har ju fått nöjet att se att staten har fått använda dina pengar till att lagföra dig. Tillsammans med kallelsen till tinget brukar det även följa med en lapp där man kan erkänna och då slippa inställa sig, även detta kostar naturligtvis staten pengar.
Till sist. Är Polisen dum mot dig eller uppför sig på ett sätt som du inte anser dig acceptera eller om han vägrar låta dig se protokollen be honom visa sin legitimation och be honom tala om vem som är hans chef.
Framför allt var hövlig, erkänn inte och håll hastigheten.