Avbruten bult mm

Keihin

Står när du faller!
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Götet såklart!
Hoj
Ducati 1098S
En kompis till mig :D fick ett stag till kåpan avslaget. Dvs det gick av kant i kant med godset det var fäst i. Borrade hål i stagdelen stoppade i en vänstertapp för att skruva ur den trasiga delen. Vad händer, jo vänstertappen går av. Hur f*n gör man nu undras? Iofs gör staget varken till eller från, jo möjligtvis från, men det är så retligt (min kompis är en retlig kille)!
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Keihin skrev:
En kompis till mig :D fick ett stag till kåpan avslaget. Dvs det gick av kant i kant med godset det var fäst i. Borrade hål i stagdelen stoppade i en vänstertapp för att skruva ur den trasiga delen. Vad händer, jo vänstertappen går av. Hur f*n gör man nu undras? Iofs gör staget varken till eller från, jo möjligtvis från, men det är så retligt (min kompis är en retlig kille)!

Det kanske går att svetsa fast en bult på den och skruva ur den?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Hej!

1. "Svinpittarna" dvs de vänstergängade koniska tapparna är helt förkastliga. De gör ofatst att bulten expanderar = fastnar som satan.
Det finns raka, spårade tappar som man slår dit (använd mothåll), dessa expanderar inte bulten, de är _mycket_ bättre, jag kan plåta några stycken om nån är intresserad.
Jo, jag vet vad dom heter mer inte just nu! Alzheimer Light!

2. Ta ur den avbrutna tappen?
Riktigt liten geting (luftdriven slipmaskin eller typ Dremel) och roterande hårdmetallfilar. Får man väl "skada" tappen med getingen så kan man oftast slå loss småbitar ur den med en körnare/dorn och hammare, därefter slipar man med hårdmetallfilarna igen, knackar igen osv. Riktigt tröstlöst jobb men det gör det möjligt att rädda bitarna, roligare än att stå där med en massa "fulmek".

Edit: Ridgid heter fabrikatet. Dyrt men guld värt. Man borrar alltså ett hål _i_centrum_ av bulten, slår in räffelpinnen, trär på ett verktyg på pinnen och vrider ut bulten på sina egna gängor.
Sen finns det femtioelva andra bra sätt att få ut avdragna bultar, koniska svinpittar är inte ett av dessa femtioelva bra sätt!
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Micke_Lindstrom skrev:
Det kanske går att svetsa fast en bult på den och skruva ur den?
Jag antar att det menas att svetsa fast något i den avdragna svinpitten?
Den är inte gjord i aluminium, den är gjord i ett stål med rätt mycket kol i. Detta gör att den blir glashård vid svetsning om den inte får kallna mycket långsamt. Detta är oftast inte möjligt. Dessa hårdare stålkvaliteter kan man oftast silverlöda med framgång. Man kan exempelvis silverlöda fast förlängningar på borrar och gängtappar med lite försiktighet.
Skulle fungera men om jag fattade saken rätt så är väl godset som skruven sitter i av aluminium? Jag skulle inte vilja silverlöda på en bult som sitter fast i aluminium då lodets arbetstemperatur ligger allt för nära smälttempen hos aluminium.
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Robban_C skrev:
Jag antar att det menas att svetsa fast något i den avdragna svinpitten?
Den är inte gjord i aluminium, den är gjord i ett stål med rätt mycket kol i. Detta gör att den blir glashård vid svetsning om den inte får kallna mycket långsamt. Detta är oftast inte möjligt. Dessa hårdare stålkvaliteter kan man oftast silverlöda med framgång. Man kan exempelvis silverlöda fast förlängningar på borrar och gängtappar med lite försiktighet.
Skulle fungera men om jag fattade saken rätt så är väl godset som skruven sitter i av aluminium? Jag skulle inte vilja silverlöda på en bult som sitter fast i aluminium då lodets arbetstemperatur ligger allt för nära smälttempen hos aluminium.

Det är nog bäst att få bort svinpitten först, den gick ju av från början så det lär ju vara svårt att svetsa eller löda fast nåt så att den håller för mer än vad den gjorde när den gick av.
 

Keihin

Står när du faller!
Gick med
24 Nov 2003
Ort
Götet såklart!
Hoj
Ducati 1098S
Micke_Lindstrom skrev:
Det är nog bäst att få bort svinpitten först, den gick ju av från början så det lär ju vara svårt att svetsa eller löda fast nåt så att den håller för mer än vad den gjorde när den gick av.

Japp, det låter vettigt. Att borra ut den verkar inte vara något alternativ eftersom godset runt om är mjukare än svinpitten.

Tack alla!

mvh/Johansson
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Micke_Lindstrom skrev:
Det är nog bäst att få bort svinpitten först, den gick ju av från början så det lär ju vara svårt att svetsa eller löda fast nåt så att den håller för mer än vad den gjorde när den gick av.
Japp. Det tror jag också.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Ja fiii faaan för avdragna skruvar. Samma sak hände mig. Lyckligtvis fanns det utrymme på sidorna om den avdragna skruvutdragaren. I ren desperation tog jag fram borren och började borra på var sin sida av skruvutdragaren och lyckades vricka/vrida/bända loss skruvutrdagaren ur skruven.

Lektion ett: använd inte små, billiga, pissiga skruvutdragare. Använd istället Biltemas finfina Skruvutdragarsats, 19-236, 198 kr. Jag håller med ovanstående talare om att skruvutdragare skall användas med försiktighet.

Läs mer här!

Observera att den bild på skruvutdragare som visas är den billiga och pissiga varianten!
 

MoosE

Uppsala RoadRunners
Gick med
17 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SÅLD....:(
jag har dragit av en.......... eller tio............ eller fler. bultar å då e man ju där med borren.... å den går ju av ibland.. då tar man fram hårdmetall borren..
den ser inte ut som en borr men den borrar igenom avkörda borrar i alla fall.. utan att det ens syns att man har använt den.. :tummenupp
jag köpte den på maskin & verktyg i uppsala.. kostar en slant men är värd det dubbla.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Bidrar med en bild på skruvutdragare som fungerar kanonbra.
Skruven (för storleksjämförelse) är en M8.

1. borra hål i bulten.
2. slå i räffelpinnen.
3. trä på "muttern" (räfflad inuti) och dra ut skruven.

Den skarpögde ser att vissa bultar sitter för hårt till och med för de här verktygen. Den grövsta räffelpinnen har som synes fått stryk men går ju att använda ändå. Den vred sig, jag belv tvungen att svetsa fast ett fäste för en glidhammare i änden (därav blåfärgningen) och rycka ut pinnen. Sen blev det till att ta ut skruven genom borrning och gängrensning. Men hursomhelst så är dessa verktyg definitivt att föredra framför de koniska.
 

Bifogat

  • PICT0005.JPG
    PICT0005.JPG
    122.3 KB · Visningar: 1,519

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Det är ganska enkelt men tidsödande att slipa ut den avdragna utdragaren med hjälp av en dremel med litet spetsigt slipstift. går åt 2-3 slipstift a 30kr.
 

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
Jag bytte ut alla mina bultar till 12.9:eek:r istället för standard 8.8. Detta är av samma hårdhet som verktygen så du rundar de absolut inte i första taget, och du drar inte av dom heller. De är svarta och brukar ofta återfinnas på vissa ställen på några cyklar. På Husaberg sitter det tex sådana i toppen upp till -03. Nackdelen är att bultarna är så hårda att man istället riskerar dra sönder gängorna om man inte får i bulten korrekt. Ett tips INNAN man rundar eller drar av en bult.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
12.9 är kanonbra men har en nackdel: de har ingen riktig ytbehandling = rostar gärna. Och jag tror (är inte säker) att de hårdnar om man ex vis lämnar dem till förzinkning. Ex vis fjäderstål blir sprödare av förzinkning och jag tror det gäller dessa skruvar också. Men de är kanonbra till ex vis vissa skruv som inte är så utsatta för väder och vind.
Nån som vet om 12.9 in6 klarar förzinkning utan att bli spröda?

Ex vis har jag gått upp från de ordinarie 8 mm skruvarna till 10 mm 12.9 in6 till ramlagren på min Kaw-motor (1428cc frestar på) och jag har gått upp från 6 mm till 8 mm på några av bultarna som håller ihop lådan. Flertalet av skruvarna sitter "inomhus" = rostar inte och de fåtal som sitter utomhus kan jag måla mattsvart.
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Adrian_J skrev:
Jag bytte ut alla mina bultar till 12.9:eek:r istället för standard 8.8. Detta är av samma hårdhet som verktygen så du rundar de absolut inte i första taget, och du drar inte av dom heller. De är svarta och brukar ofta återfinnas på vissa ställen på några cyklar. På Husaberg sitter det tex sådana i toppen upp till -03. Nackdelen är att bultarna är så hårda att man istället riskerar dra sönder gängorna om man inte får i bulten korrekt. Ett tips INNAN man rundar eller drar av en bult.

Gratulerar då mig själv till att ha dragit av en 8mms skruv och rundat två stycken (insex)... Jätteroligt att försöka ta ut dom nu, vågar man försöka med de där grejorna Robban_C snackar om eller e det meningslöst? nåja, får se hur det går med de tipsen jag fick innan idag
 

stordrulen

Inte feg,aldrig klotat = Duktig ?
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Hemma
Hoj
En svart och rytande Honda!
Såg för övrigt ett tips att torxbits som slås i ett lagom stort uppborrat hål funkar bra som skruvurdragare + att det är billigt.

Allt enligt Bosse bildoktor.
 

jookan

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Zx9r -00
Dom där grispittarna brukar va hårda som fan så borra försiktig så du inte går ut i godset staget men prova att borra och slå i en sruvmejsel som passar en vanlig flat det kan funka. me ha en så du kan dra ordentlig med en rörtång runt.

Tror inte på att svetsa nått på den som sagt dom har hög kol halt så svetsen kommer troligt vis att spricka och dit med en pinnsvets med av sed pinne skulle inte jag rekomendera den enda är nog att borra och försöka dra ut den..
och be att det funkar :Bugar
 

Michael H

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
vänersborg
Hoj
Cagiva E900 Elefant "Lucky Explorer""
Jag får plocka ur mycket avdragna skruvar på jobbet. Kör snabbast med att borra ur skruven som är skadad med så stor borr som möjligt. Sedan tar man en lämplig gängtap och rensar ur det som är kvar. funkar nästan alltid. :rolleyes:

Nu sitter ju ditt verktyg i skruven så det bästa är nog dremel iden. :tomten
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top