SMC i all ära

zeetX

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1
Så här tyckte en av smc: arna om sportmaskinsförare på smc forum i försäkringsfrågor.
:va
Du menar alltså att vi riskerar att förlora:
- Ett gäng som ser på andra motorcyklister som nåt som katten släpat in.
- Alla härliga rubriker i media om "MC-döden".
- Alla dessa Rossi-wannabes som köper hela kitet för att köra två säsomger och sen snabbt blir med Volvo, hypotekslån och labradorhund.
- Skrattanfallen när man ser en förare hänga som en cirkusindian medan cykeln står spikrakt upp genom en kurva.
- Skinnställ och hjälmar i färgsättningar som en uppkastning utanför en thairesaurang.
:va
 
zeetX skrev:
Så här tyckte en av smc: arna om sportmaskinsförare på smc forum i försäkringsfrågor.
:va
Du menar alltså att vi riskerar att förlora:
- Ett gäng som ser på andra motorcyklister som nåt som katten släpat in.
- Alla härliga rubriker i media om "MC-döden".
- Alla dessa Rossi-wannabes som köper hela kitet för att köra två säsomger och sen snabbt blir med Volvo, hypotekslån och labradorhund.
- Skrattanfallen när man ser en förare hänga som en cirkusindian medan cykeln står spikrakt upp genom en kurva.
- Skinnställ och hjälmar i färgsättningar som en uppkastning utanför en thairesaurang.
:va
Allt stämmer ju till viss del, vi ser ofta ner på annat mc-folk, vi dör i större utsträckning, vi är ofta prylbögar (hur många öhlinsdämpare och liknande säljs egentligen inte till posers som aldrig kommer utnyttja dämparens potential?), vi vill så gärna knäskrapa ibland oavsett om det är ett resultat av god kurvtagningsteknik eller bara för att föraren vill vara ball.

Den sista punkten är ju däremot en smakfråga, personligen spyr jag av fransar och jet-hjälmar :)

Om folk på andra hojforum skulle citera allt elakt som skrivits här om t.ex custom-åkare så skulle dom ha ett heltidsjobb :).
 
faktum kvarstår att sandlådan fortfarande är stor nog för att alla ska kunna leka tillsammans i den :kiss

Sedan är det ju upp till var o en vilken "grupp" man vill tillhöra.

#11

(Inte medlem i SMC längre.)
 
Haha, han har ju rätt! Möjligen med undantag för det första. "nåt som katten släpat in" var väl lite starkt. 2 hjul som 2 hjul...

Jag menar, det finns ju squids på HD oxå, "helgknuttarna".

Indianliknelsen var ju klockren.
 
Så man ska börja med 2 års erfaranhet? Alla måste ju börja nånstans o tro att folk endast "håller på" 2 säsonger för o sen skaffa volvo o fruga o dö sakterliga... nä. SMC kanske har sett ljuset (deras död).
 
zeetX skrev:
Så här tyckte en av smc: arna om sportmaskinsförare på smc forum i försäkringsfrågor.
:va
<snip>
Glöm inte att lägga in en länk som källa, så att det går att se sammanhanget. Fast jag ser inga felaktigheter i påståendena i sig.. :D
 
Swedie skrev:
Så man ska börja med 2 års erfaranhet? Alla måste ju börja nånstans o tro att folk endast "håller på" 2 säsonger för o sen skaffa volvo o fruga o dö sakterliga... nä. SMC kanske har sett ljuset (deras död).

Nu har du inte läst ordentligt. Att sporthojsåkare bara håller på två säsonger beror på att de inte lever längre än så. Det framgår ju av inlägget :)

Skämt åsido, jag tyckte det var rätt roligt skrivet. Känner folk sig träffade så kanske de bör fundera lite på varför de känner sig träffade. Att sitta och snurra varv efter varv i rondeller på sommaren för att slippa nöta upp slipskivan i garaget anser inte jag har speciellt mycket med hojåkning att göra.
Om man däremot vid kurvtagning lägger knät i backen så är det en annan sak.
 
Jag måste ju erkänna att jag offta bråkar lite med gubbarna som kör H-D. Jag kan helt enkelt inte rå för att jag måste jävlas med dom på jobbet. Det är ju ganska kul när följande utspelas (dock ej jag denna gång)
- Jag ska nog trimma H-D:n i vinter
- ÅHHH fan då kanske du får 35 hk på bak hjulet då!! :rofl
 
Tom skrev:
Nu har du inte läst ordentligt. Att sporthojsåkare bara håller på två säsonger beror på att de inte lever längre än så.

Eller slutar för att dom redan haft "det värsta". Oftast samma killar som hade värsta Casioräknaren:n i plugget, värsta Victorinox:en i scouterna och värsta Italienska dansskorna på bugg-kursen.


sgtpepper skrev:
Den sista punkten är ju däremot en smakfråga, personligen spyr jag av fransar och jet-hjälmar

Sant, själv tycker jag att fransar är ganska ballt, nästan lite gay typ Neon. En mattsvart jethjälm kan definitivt vara grym, men man vill INTE krasha med en sån.

sgtpepper skrev:
...vi är ofta prylbögar....

Grunden till allt gott. :tummenupp
 
-Alla dessa Rossi-wannabes som köper hela kitet för att köra två säsonger och sen snabbt blir med Volvo, hypotekslån och labradorhund.
Det där tyckte jag var väldigt träffande faktiskt. Många hakar på "trenden" i ett par år och är mest intresserade av att det ser coolt och fränt ut. Skulle en skruv gänga upp sig åks det raka vägen till verkstaden för att avhjälpa felet.. :)
 
Jag tycker det var roligt. Dessutom är det ju ryckt ur sitt sammanhang vilket framgår om man läser hela inlägget där texten är hämtad från. Sen vetifan vad sporthojar och förare egentligen tillför kollektivet, förutom att donera stora mängder organ. Men kul har vi.
 
ta de med en klackspark o bry er inte om vad folk tycker om er! då lever ni lyckligare :D
 
Ja, de är så mycket bättre motorcyklister som kör på hojar med direkt farlig väghållning och bromsar och skyhöga torrvikter(skyll inte på låga glidarfarter). Som bara bryr sig om kläderna ser ut då de oftast innehåller minimalt med skydd. Som kör med livsfarliga öppna hjälmar, och sladdriga boots. Skaffa glidarbil säger jag!
 
Pålle skrev:
Ja, de är så mycket bättre motorcyklister som kör på hojar med direkt farlig väghållning och bromsar och skyhöga torrvikter(skyll inte på låga glidarfarter). Som bara bryr sig om kläderna ser ut då de oftast innehåller minimalt med skydd. Som kör med livsfarliga öppna hjälmar, och sladdriga boots. Skaffa glidarbil säger jag!

Trots det är det vi som går åt. Konstigt va.
 
Pålle skrev:
Ja, de är så mycket bättre motorcyklister som kör på hojar med direkt farlig väghållning och bromsar och skyhöga torrvikter(skyll inte på låga glidarfarter). Som bara bryr sig om kläderna ser ut då de oftast innehåller minimalt med skydd. Som kör med livsfarliga öppna hjälmar, och sladdriga boots. Skaffa glidarbil säger jag!


De håller statestiken för oss motorcyklister på en rimlig nivå.... :fakta

Hade alla kört sporthoj och man bara hade den statestiken att luta sig emot hade troligen motorcyklar varit förbjudna på allmäna vägar...

Låt dem hållas, det står oftast still och snackar skit eller käkar korv ändå... :)

:hej
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Trots det är det vi som går åt. Konstigt va.

Så är det såklart. Men är det negativt att vara prylgalen när det gäller säkerhetsutrustning!? Gamlingar som fått kortet på köpet litar jag inte heller på.
 
Pålle skrev:
Så är det såklart. Men är det negativt att vara prylgalen när det gäller säkerhetsutrustning!? Gamlingar som fått kortet på köpet litar jag inte heller på.

Skydd är bra, kör sedan som customrävarna så kommer vi dels få bort två tredjedelar av alla olyckor och få skitbilliga försäkringspremier.
 
Jag var inne på smc:s forum för första gången idag och jag blev nog lite besviken är nämligen medlem i smc tack vare billigare försäkring i trygg hansa (som nu är bortagen) värre gubbdagis är nog svårt att hitta.
Jag trodde att smc stod för sveriges motorcyklisters centralorganisation detta innefattar väl även sporthojar om jag nu inte har missuppfattat det hela men det är väl bara att låta dom hållas. :kocko
 
Petteri skrev:
Jag var inne på smc:s forum för första gången idag och jag blev nog lite besviken är nämligen medlem i smc tack vare billigare försäkring i trygg hansa (som nu är bortagen) värre gubbdagis är nog svårt att hitta.
Jag trodde att smc stod för sveriges motorcyklisters centralorganisation detta innefattar väl även sporthojar om jag nu inte har missuppfattat det hela men det är väl bara att låta dom hållas. :kocko

SMC står ju för precis det som deras medlemmar jobbar för.
Om du vill pusha för sporthojen inom SMC så är det bara att ta tag i det hela och arbeta för sporthojarna inom SMC. Det går inte att bara luta sig tillbaka och vänta att någon annan skall göra det. De flesta som kör hoj kör icke-sporthoj, alltså består sannolikt SMC till övervägande del av icke-sporthojförare. Trots detta finns det flera inom SMC som jobbar för sporthojarna. Titta exempelvis på SMC Uppsala, det är fler än bara Uppsalaborna som åker till rörken på somrarna.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top