Välja skinnställ, Race eller Motardställ?

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Hej!
Vill ha lite synpunkter på val av skinnställ. Har plöjt igenom en del gamla trådar men det har ju kommit en del nytt på skinnfronten.

Står mest och väljer mellan två helställ från Arlen Ness, Hergon och supermotard. Har kollat med lev. om det finns bättre plats runt knäna i supermotardstället (för "riktiga" knäskydd) men har inte fått nåt besked än. Fördelen med Hergon är att det har ryggpuckel, puckarna gör ju ingen skada dem kommer säkert till pass vid marksyning.

Användnigen är mest gata men även banåkning.

Tyck till för o nackdelar med Supermotard kontra "vanligt" race-ställ.
:tummenupp

Bifogat

• 66-2002.jpg
    66-2002.jpg
    5.8 KB · Visningar: 127
  • 66-2003.jpg
    66-2003.jpg
    6.6 KB · Visningar: 106

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Om du ska köra med knästöd kan du ta en titt på Alpinestars nya motardställ.Det ska tydligen vara gjort för att sådana ska kunna användas.Det sitter inte ens några knäskydd i från fabrik

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Det jag tycker är jobbigast med raceställen är att de inte är gjorda för den upprätta körställning man ändå har på en motard, så att armarna liksom "sitter fast" och inte går att få upp ordentligt... det går över efter ett tag iofs, men det saknas en hel del rörlighet... :va

Har inte provat något motardställ, men de ser iaf ut att ge större frihet för armarna. :)

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Ska prova ett motardställ så man får känna på skillnaden i rörlighet. Tack för era synpunkter. :tummenupp

Gick med
16 Feb 2004
Hoj
Honda CB1000R 2014
von reisen skrev:
Hej!
Vill ha lite synpunkter på val av skinnställ. Har plöjt igenom en del gamla trådar men det har ju kommit en del nytt på skinnfronten.

Står mest och väljer mellan två helställ från Arlen Ness, Hergon och supermotard. Har kollat med lev. om det finns bättre plats runt knäna i supermotardstället (för "riktiga" knäskydd) men har inte fått nåt besked än. Fördelen med Hergon är att det har ryggpuckel, puckarna gör ju ingen skada dem kommer säkert till pass vid marksyning.

Användnigen är mest gata men även banåkning.

Tyck till för o nackdelar med Supermotard kontra "vanligt" race-ställ.
:tummenupp

Dainese S.M.R. motardställ = :tummenupp
Kostar 7.095:- på Lelles MC!
Dock utan puckar och nackkudde, vilket ändå är onödigt! Och gör ju att
priset blir :banana

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Jag har ett ktm motardställ till salu för 6500:-
stl. 54

/HW

ktmst%C3%A4ll.bmp

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Nightwish skrev:
Dainese S.M.R. motardställ = :tummenupp
Kostar 7.095:- på Lelles MC!
Dock utan puckar och nackkudde, vilket ändå är onödigt! Och gör ju att
priset blir :banana

Puckarna kan väl kvitta men jag trodde nackkudden skyddade mot nackskador på nåt sätt, men vad vet jag? :confused:

Gick med
16 Feb 2004
Hoj
Honda CB1000R 2014
von reisen skrev:
Puckarna kan väl kvitta men jag trodde nackkudden skyddade mot nackskador på nåt sätt, men vad vet jag? :confused:

Näe, inte främst iaf. Den är ju mjuk så den skyddar väl ryggen lite, men du
har väl ryggskydd under hoppas jag.
RR förarna har det pga att det ger bättre aerodynamik i höga farter, så
huvudet stabiliseras.
Alla andra har det för att "de riktiga grabbarna" åker runt med det, och
vem vill inte se tuff ut....!? Rena posers, alltså.

Så åker du motard har du mycket nytta av ett rent motardställ eftersom det
är sytt för mer rörlighet och en mer upprätt körställning, till skillnad mot
rr-ställen som är svårare att röra sig aktivt i.

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Nightwish skrev:
huvudet stabiliseras.

Så åker du motard har du mycket nytta av ett rent motardställ eftersom det
är sytt för mer rörlighet och en mer upprätt körställning, till skillnad mot
rr-ställen som är svårare att röra sig aktivt i.

Det var väl skyddsbiten främst även om det väl finns lite poser i dem flesta av oss. Då har jag fått lite mer kött på benen. Tackar :D

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det jag gillar med en del RR-ställ, är att de är ordentligt vadderade. T.ex. KTM-motardställen verkar väldigt sladdriga - ungefär som att åka omkring i träningsoverall av skinn. Men har man ordentliga skyddsvästar m.m. under, så kanske det funkar.

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
TomK skrev:
Det jag gillar med en del RR-ställ, är att de är ordentligt vadderade. T.ex. KTM-motardställen verkar väldigt sladdriga - ungefär som att åka omkring i träningsoverall av skinn. Men har man ordentliga skyddsvästar m.m. under, så kanske det funkar.

Sladdrigt? Vet inte vad du pratar om i så fall. Kanske är skillnaden mellan min och din kroppsbyggnad men på mig sladdrar det fan i mig inte. :dummer

/HW

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
HW skrev:
Sladdrigt? Vet inte vad du pratar om i så fall. Kanske är skillnaden mellan min och din kroppsbyggnad men på mig sladdrar det fan i mig inte. :dummer

/HW

Spärrballongsvarning ? :hihi Med sladdrigt menar jag tunnt skinn och tunn stoppning, jämfört med vad som går att få tag på av andra märken. Kanske tillräckligt för de flesta ändamål, men jag har inte provkraschat i ett sådant ställ, så jag vet inte hur bra det håller ihop... brasklapp för det...

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu.
Nightwish skrev:
huvudet stabiliseras.

Du har inte vurpat ordentligt hör jag.... man är väldigt tacksam för den där "onödiga" puckeln när man hasar på den i 140+!
Jag förespråkar riktigt RR-ställ med tanke på den gedignare känslan i dom med stoppning/vaddering och rejäla skydd på alla utsatta ställen. Jag har då inte lidit av att åka med det, inte efter att man "kört in" det iaf...

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Ebbe skrev:
Du har inte vurpat ordentligt hör jag.... man är väldigt tacksam för den där "onödiga" puckeln när man hasar på den i 140+!
Jag förespråkar riktigt RR-ställ med tanke på den gedignare känslan i dom med stoppning/vaddering och rejäla skydd på alla utsatta ställen. Jag har då inte lidit av att åka med det, inte efter att man "kört in" det iaf...

Vad får du plats med för knäskydd/stöd i dem ställen?

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hoj?
Har har ett spidi raceställ.. och har inte haft några problem med det när jag kört motard.

Varför ska du ha extra knäskydd?

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu.
von reisen skrev:
Vad får du plats med för knäskydd/stöd i dem ställen?

Det får man inte om man inte gör en större modifiering a la TomK. Men jag känner inte behovet av det, så jag väljer ett rejsställ i stadig kvalitet med mycket vaddering (stötupptagande skum), rejält skinn (jmf med många sk motardställ), puckel å knäpuckar samt riktiga insydda skydd på utsatta ställen.
Tex armbågs/underarmsskydden på mitt Protec är BETYDLIGT rejälare än nått annat motardställ och sitter garanterat bättre vid krasch än ett "löst å ledigt" motardställ. Så den totala skyddsnivån blir garanterat högre än med ett motardställ å lösa knäskydd/-stöd.

Min åsikt iaf...

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
hoj?
Ebbe skrev:
Det får man inte om man inte gör en större modifiering a la TomK. Men jag känner inte behovet av det, så jag väljer ett rejsställ i stadig kvalitet med mycket vaddering (stötupptagande skum), rejält skinn (jmf med många sk motardställ), puckel å knäpuckar samt riktiga insydda skydd på utsatta ställen.
Tex armbågs/underarmsskydden på mitt Protec är BETYDLIGT rejälare än nått annat motardställ och sitter garanterat bättre vid krasch än ett "löst å ledigt" motardställ. Så den totala skyddsnivån blir garanterat högre än med ett motardställ å lösa knäskydd/-stöd.

Min åsikt iaf...

Då är vi 2 som tycker så :tummenupp

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Fixx skrev:
Har har ett spidi raceställ.. och har inte haft några problem med det när jag kört motard.

Varför ska du ha extra knäskydd?

Jag vet inte hur många som tävlar som använder nån form av knästöd, men en del knän är mer slitna än andra mina tex. Jag har aldrig använt några knästöd men dem bör väl hjälpa ngt mot vridskador i knäna. Har kört av vägen 2 gånger i sommar och det är knäna som har fått mest stryk då.

Har testat race ställ och vet att dem sitter som gjutna m puckel å allt.Vi får se vad det blir. Tack för tipsen. :D

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM