Kraschad hoj, blir aldrig okey igen?????

Cribbe

såld r1:a:-)
Gick med
30 Jan 2004
Ort
Göteborg/ Uppsala
Hoj
R1 07 MED MYCKET KOLFIBER
Som rubriken är skriven är min fråga!, som jag har hört så blir en hoj aldrig sig lik igen efter renovering efter lite kraftigare avkörning.
Är mitt påstånde rätt eller fel?!, om man nu är intreserad av en kraschad hoj.
Vad ska man tänka på vid ev köp av en hoj som har varit kraschad och blivit renoverad?,
MVH Cribbe
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Hojar med aluminiumram blir sig aldrig lik igen om ramen har skador(om man nu inte byter ram förstås).
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Beror väl på hur den är renverad...
Om tex ramen blivit sned och inte åtgärdad eller bytt.
Då är det inget bra köp.
Men man kan väl inte generellt säga att en vurpad hoj är kass...

Min är påkörd i sidan och sedan fixad och ombyggd...
Går perfekt!
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Poacher skrev:
Hojar med aluminiumram blir sig aldrig lik igen om ramen har skador(om man nu inte byter ram förstås).


Aldrig?

Jag hade en stor bula i sidan på min ram..
Den är fixad och som jag tidigare skrev så är det inga problem...
Allt beror ju på klåparen som gör det!
Och hur stor skadan är!
 

HanneZ

Guest
Hur är det med böjd alu? Om man böjer tillbaka, tappar man inte styvhet då?
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Kamikaze kid skrev:
Aldrig?

Jag hade en stor bula i sidan på min ram..
Den är fixad och som jag tidigare skrev så är det inga problem...
Allt beror ju på klåparen som gör det!
Och hur stor skadan är!
Är skadan så stor att ramen ändrat sina mått eller liknade är den kass helt enkelt.
En liten bula går säkert, men du kan ju inte rikta upp en aluram o sen sitta och åka med, men jag antar att folk kan ge sig på sånt för att sedan sälja soporna till nån korkad stackare.
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
HanneZ skrev:
Hur är det med böjd alu? Om man böjer tillbaka, tappar man inte styvhet då?
Jo, det är inte bra att rikta bärande delar av aluminium, bakramen kan väl funka och så.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Poacher skrev:
Är skadan så stor att ramen ändrat sina mått eller liknade är den kass helt enkelt.
En liten bula går säkert, men du kan ju inte rikta upp en aluram o sen sitta och åka med, men jag antar att folk kan ge sig på sånt för att sedan sälja soporna till nån korkad stackare.


Ja men då innefattas ju inte denna skadan av ditt utalande om alla skadade ramar!
Eller?
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Kass och kass om det bara hadde varit skit av den torde det väll inte finnas en RR hoj som är bra eller? Självklart är det ju inte bra om den är sne men det mesta brukar ju kunna rätas eller bytas.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Poacher har rätt med aluramen, men annars funkar det att köra en renoverad hoj.
Är det bara nån bula i ramen funkar det att köra med den också, men man bör nog akta sig för en som har riktat ramen efter en smäll.....
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Varför....??

Poacher skrev:
Jo, det är inte bra att rikta bärande delar av aluminium, bakramen kan väl funka och så.



På vilket sätt skulle en professionellt riktad ram i aluminium inte bli lika bra som
den var tidigare...?
Inte din "personliga" uppfattning....utan vad är det för tekniska krav som man
inte uppnår.....?

KentW
 

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Ort
...
Hoj
...
Ramen blir aldrig som ny igen nej. Genom att böja ramen så blir metallen styvare men framförallt sprödare. D.v.s. man löper större risk att ramen spricker. Det spelar ingen roll om den som riktar ramen är gud, problemet är det samma. Därmed inte sagt att ramen går sönder vid första bästa påfrestning. Men den är inte lika bra som från början. Härdar man om ramen så är det inget problem, men vem härdar om ramen efter dom riktat den?
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
1. ...ställ cykeln i balansläge och lägg en lodstock lodrätt tvärs över fälg- eller däckskanterna på bak- resp framhjul.
2. ...lägg i samma balansläge någon form av raka profiler vågrätt mot varsin sida av bakhjulets bägge däckskanter & framåt till/förbi framhjulet & kontrollera paralelliteten.

På så sätt ser du om hjulen står lodrätt i sitt balansläge samt att de spårar mot varandra. Stämmer detta är andra ev snedheter mest av estetiskt intresse.

Min personliga erfarenhet är att körbarheten påverkas betydligt mindre av "snedheter" än vad folk verkar tro. Har vunnit B-race med en 15mm skev bakfälg & kört ERF med 30mm felspårande sving med knappt märkbar påverkan (har haft styrdämpare vid bägge tillfällena ska kanske tillägas).
 
Last edited:

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
På vilket sätt....?

Gilgo skrev:
Ramen blir aldrig som ny igen nej. Genom att böja ramen så blir metallen styvare men framförallt sprödare. D.v.s. man löper större risk att ramen spricker. Det spelar ingen roll om den som riktar ramen är gud, problemet är det samma. Därmed inte sagt att ramen går sönder vid första bästa påfrestning. Men den är inte lika bra som från början. Härdar man om ramen så är det inget problem, men vem härdar om ramen efter dom riktat den?


Har jobbat med verkstadstillverkade produkter i olika metaller sedan mitten på 70-talet,
och undrar igen....

På vilket sätt skulle materialet försämras av att böjas på det sätt som man gör
vid riktning av en ram......?
Hur kan den bli "styvare"...?
Hur definerar du "sprödare"....?
Härda om....!? Är aluminiumramarna härdade....?

Jag vill veta, rent tekniskt med hänvisning till vetenskapliga fakta, inte vad någon bara "tror".

Jag har inte bara riktat, utan också kapat ur och svetsat i aluramar, är därför
mycket intresserad av hur detta skulle kunna förstöra materialet...?

KentW
 

Marulc

Sommar?
Gick med
7 Dec 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 640 SM -04 Akra-kittad
Alla metaller har en E-modul och den betecknar vilken lutning som den elastiska delen på kurvan har i Spännings- töjnings diagrammet där efter övergår kurvan i en plastisk del. när kraften har blivit så stor så att metallen övergår in i det plastiska området deformeras metallen. När kraften upphör så kvarstannar metallen i ett deformerat tillstånd. För att i detta läge kunna deformera metallen igen så behövs det mer kraft än i ursprungsläget man säger att man har plasticitetshärdat metallen. För att kunna få metallen till sitt usprungsläge måste man således värma upp metallen till sin smältpunkt för att de dislokationer som bildats i metallen skall upphöra.

Hoppas att ni med detta inlägg fattar vad som händer mad krockad metall.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Kent W skrev:
Har jobbat med verkstadstillverkade produkter i olika metaller sedan mitten på 70-talet,
och undrar igen....

På vilket sätt skulle materialet försämras av att böjas på det sätt som man gör
vid riktning av en ram......?
Hur kan den bli "styvare"...?
Hur definerar du "sprödare"....?
Härda om....!? Är aluminiumramarna härdade....?

Jag vill veta, rent tekniskt med hänvisning till vetenskapliga fakta, inte vad någon bara "tror".

Jag har inte bara riktat, utan också kapat ur och svetsat i aluramar, är därför
mycket intresserad av hur detta skulle kunna förstöra materialet...?

KentW
...håller med dig, tror det snurrar omkring mycket myter därute ! Grejerna försämras, ...ja ! I någon relevant utsträckning, ...nej (i dom flesta fall)!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
klart dom kan bli sämre..men jag tror inte de e märkbart så länge hojen i fråga inte e totallkvafddad.... :)
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Så alla riktade o svetsade bil o mcfälgar är alltså livsfarliga??Har fått en bilfälg som det nästan va ett veck på riktad hos skullman en gång,vad jag vet så är den i bruk ännu.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top