Arleen Ness ställ - trasig dragkedja

Larsson

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Gsxr 1000-07
Jäkla skit! Dragkedjan på mitt Arleen Ness ställ (helställ) gick sönder idag.... Har för mig att det var flera som haft problem med dragkedjan på dom ställen..... Vart ska man vända sig? Är det Duell som säljer dom eller?
Knäpuckarna har jag tappat hur många gånger som helst.... Är det jag som fått ett måndagsexemplar eller?
 

Miss Ullis

Che Spettacolo
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Malmööööö
Hoj
ingen....
Larsson skrev:
Jäkla skit! Dragkedjan på mitt Arleen Ness ställ (helställ) gick sönder idag.... Har för mig att det var flera som haft problem med dragkedjan på dom ställen..... Vart ska man vända sig? Är det Duell som säljer dom eller?
Knäpuckarna har jag tappat hur många gånger som helst.... Är det jag som fått ett måndagsexemplar eller?


Det är vanligt att det händer,Jag fick ny dragkjedja till mitt bara ring till duells så skickar dom en ny dragkjedja mm. Att du tappar knäpuckarna har jag aldrig hört att det har varit problem med innan.
 
Gick med
12 Jul 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
The Beast
Larsson skrev:
Jäkla skit! Dragkedjan på mitt Arleen Ness ställ (helställ) gick sönder idag.... Har för mig att det var flera som haft problem med dragkedjan på dom ställen..... Vart ska man vända sig? Är det Duell som säljer dom eller?
Knäpuckarna har jag tappat hur många gånger som helst.... Är det jag som fått ett måndagsexemplar eller?

Känner 5 st här i HBG som har Arlen ness,samtliga e grymt missnöjda.
Dragkedjor,sömmar mm mm.
Verkar inte som dem e lika bra i kvaliten som i utseendet.
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Larsson skrev:
Jäkla skit! Dragkedjan på mitt Arleen Ness ställ (helställ) gick sönder idag.... Har för mig att det var flera som haft problem med dragkedjan på dom ställen..... Vart ska man vända sig? Är det Duell som säljer dom eller?
Knäpuckarna har jag tappat hur många gånger som helst.... Är det jag som fått ett måndagsexemplar eller?



Hehe tappade min med en gång dock gåendes :lol
 

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
Man får vad man betalar för. Jag är mycket missnöjd med mitt. Arleen Ness puckarna flög till höger och vänster, sömmar går upp. Ta i träd någon dragkedja har inte gått sönder än.
 

starclassic

Är du redan kvar?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
U-Väsby
Hoj
Gsxr 1000 Indestructable 2 Unlimited Edition
Min dragkedja pajade också häromdagen, men det var bara att gå till den lokala skräddaren så fixade han det på en timme,
jag har också åkt på röven/sidan på asfalten en liten bit med mitt och inte gick det sönder nåra sömmar där inte! Så helt missnöjd är jag inte!
 

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
starclassic skrev:
Min dragkedja pajade också häromdagen, men det var bara att gå till den lokala skräddaren så fixade han det på en timme,
jag har också åkt på röven/sidan på asfalten en liten bit med mitt och inte gick det sönder nåra sömmar där inte! Så helt missnöjd är jag inte!

Vaddå exploderarde den?
 

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
en kompis till mig har tappat puckarna flera gånger på motorvägen + att hans dragkedja pajat.
mitt råd är köp daineese eller nåt annat märke jag är helnöjd med mitt är så fet att jag knappt kommer i det ändå har dragkedjan hållt och puckarna sitter kanon.

*enda felet är att höger pucken verkar kortare än vänster för har inte fått ner den i backen än*
 

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
Va?! Har ni haft kläderna länge eller har ni köpt på postoder?! Om inte, varför
lämnar ni inte bara tillbaks grejjerna så fixar dem det? Jag lämnat tillbaks mina
AlpineStarsbyxor för en knapp i midjan gick sönder, så vänta en stund så fick man
tillbaks dem. Mina skor fick jag helt nya då kedjan gick sönder. Mina brylar var mindre än ett år,
så det var ju inge bekymmer om reklamation. Om ni lämnar in grejjer själva
till skräddaren så borde ni får tillbaks pengar för kostnaderna att fixa det. Jag skulle fått
det då dragkedjan tjejens jacka gick sönder, men eftersom jackan var vattentät så ville
dem skicka till auktoriserad så det blev rätt. Men aldrig haft bekymemr o fått det
fixat iaf.
 

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
Honda VFR800 -01
Det är såna här gånger alla som har problem skulle klaga. Då inser grossisten att grejerna inte håller måttet och kanske ger stålarna tillbaka åt alla som klagar. Tyvärr är vi ju lite mesiga på att klaga i Sverige.

Jag köpte ett touringställ av märket MP-Asu, det stället hade två års garanti på allt som kunde vara tillverknings- eller materialfel.
----------------------------------------------------------------

Från konsumentverkets hemsida:

Garanti

En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.
Det vanligaste är att garantin gäller för en viss tid, till exempel ett år. Garantin kan också vara utformad så att en viss egenskap hos varan garanteras. Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig.

Du har då enligt konsumentköplagen rätt att kräva till exempel

att varan repareras
att du får en annan vara i stället
prisavdrag på varan
att köpet går tillbaka.

Du kan inte ställa alla kraven. I allmänhet är det de första två, reparation eller ny vara, som gäller. Näringsidkaren har rätt att reparera om det skulle bli oskäligt dyrt att ge dig en ny vara i förhållande till reparationskostnaderna.

För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet anses vara väsentligt. Du har även rätt till skadestånd om den felaktiga varan har medfört extra kostnader för dig. Men du är alltid skyldig att försöka hålla nere kostnaderna.

För att säljaren ska slippa stå för garantin, måste han kunna bevisa att felet beror på till exempel

en olyckshändelse efter det att du har fått varan
vanvård
onormal användning
att du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar.

Kontrollera alltid noga vad som står i garantin och vad den omfattar. Det är fullt möjligt för säljaren att i garantin undanta vissa detaljer i varan, exempelvis att garantin gäller alla delar på en cykel utom växeln. Sådant ska framgå av garantivillkoren.

Garantibestämmelserna gäller även om någon annan än säljaren har utställt garantin för säljarens räkning.

Om du inte har fått någon garanti, eller om garantitiden gått ut:

Enligt konsumentköplagen har du två år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Efter en ändring i konsumentköplagen den 1 juli 2002 är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som uppkommer inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Med "felets art" menas sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel orsakade av olyckshändelser, eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
LameViffer skrev:
Från konsumentverkets hemsida:

Garanti


Du har då enligt konsumentköplagen rätt att kräva till exempel

att varan repareras
att du får en annan vara i stället
prisavdrag på varan
att köpet går tillbaka.

Du kan inte ställa alla kraven. I allmänhet är det de första två, reparation eller ny vara, som gäller. Näringsidkaren har rätt att reparera om det skulle bli oskäligt dyrt att ge dig en ny vara i förhållande till reparationskostnaderna.

Näringsidkaren har rätt till att reparera varan 2 ggr innan den byts oavsett värde.
 

Larsson

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Gsxr 1000-07
Snackade med en kille på Duells idag. Och det var bara att lämna in till närmaste skräddare så skulle Duell stå för kostnaderna sen.
Jag nämnde problemet med knäpuckarna och det hade han aldrig hört talas om tidigare :rolleyes: Ovanligt problem tyckte han....
 

Avelin #2

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Västerås
Hoj
hoj lös, ska fixa ny
på mina Arleen Ness byxor pajade också dragkedjam,. och det bara efter några gångers användning. Men åkte tillbaks med dem där jag köpt dem, så fick ja tillbaks dem efter nån vecka, var aldrig nått problem, men det var tidigt i våras, så det gjorde inget att det tog lite tid.
Men jag har blivit lite i fetaste laget för dem byxorna så hmm ja ja. :banana
Men att puckarna lossnar fattar aj inte, när jag skule ta loss dem fick ja slita och dra som f.......n för att få loss dem så det har jag inte haft nå problem med.
 

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Såld till Victor
Min dragkedja har peppar peppar hållt så fint sedan veckan innan pingst då jag handla stället.
Däremot så tappa jag min höger puck på krönet efter hästhagen längs Slingerbulten i söndags. Jag som jobbat så hårt för att den skulle vara fint posörskrapad :(

Var köper man billiga knäpuckar?
 

Presario

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
sundsvall
Hoj
yamaha r6
jag tycker att mitt ställ funkar mycket bra men åt andra sidan har jag bara haft det i en sommar. :)
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Larsson skrev:
Jag nämnde problemet med knäpuckarna och det hade han aldrig hört talas om tidigare :rolleyes: Ovanligt problem tyckte han....


Jag har oxå problem med mina knäpuckar. Det verkar som att tyget som sitter på knäet inte är tillräckligt bra + att puckaren väger en hel del..... man kanske borde slipa ner dom lite....
 

Legenden

Zai Jien!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Det som går att stunta på!
Det här är ju tyvärr standardfel på Arlen Ness.. Har haft samma problem med kassa dragkedjor och kardborre..
Dragkedjorna har jag fått som sagt gå till skräddare för att få fixat.
Fick pengarna tbx. från firman där jag köpte stället.
Kardborren vet jag inte om man kan få fixad. den e ju rena skräpet med. Trådar sej mer o mer.
Samma med puckfästena att dom släpper succesivt.
Men ska det verkligen behöva vara så här!?! Dom borde ju inte få sälja skiten!!
 
Last edited:

GSX-R Micke

ADHD member
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Borås
Hoj
GSX-R 1000 -03 TRE
mitt har funkar kanon så länge ja haft de!! inga problem me kedjor eller puckar... ja e super nöjd iaf!!
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Kardborren på knäna är ju förbrukningsvara. Varje gång man tar loss pucken så drar man av öglorna i "luddsidan" så det inte fastnar lika bra nästa gång. Håller man på och sliter loss puckarna i tid och otid så tar det inte lång tid innan kardborren måste bytas. Dragkedjorna är av usel kvalitet, men det gäller många andra märken på skinnställ också.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top