Hoj-körkort i Australien

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Åker ner till Australien på fredag och ska vara där 4 veckor på praktik. Med tanke på klimatet de har där skulle det inte sitta helt fel med en liten hojtur. Jag sitter dock på ett A-begränsat körkort, och undrar således om det är någon som vet om de har samma regler i Australien som i Sverige (25kw etc), eller om jag kan köra en obegränsad tung hoj?

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Absolut ingen aning. De gånger jag vart utomlands och hyrt hoj så kvittade det att jag hade a-begränsad, uthyraren kollade bara så jag hade A-behörighet (Dettta var å andra sidan i Grekland och med tanke på hur seriösa de verkade kunde jag säkerligen kört en 1000cc på A1). Ring ambasaden eller en resebyrå och fråga.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Till 95 % säkerhet så räcker det med att dom kan se att du har MC behörighet på KK

I´v been ther

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
Kan inte reglerna men jag har hört att det i stort sätt räcker med att kliva på en hoj och åka i väg utan att ramla för att få KK där... nästan.
Vart någonstans ska du? I Northen territory är det fria hastigheter :yoparty men kanske lite väl raka vägar oftast.
Det åker mycket R-hojar runtomkring i storstäderna. Kanske har ngt att göra med svårigheten att ta KK?
Jag va själv där 2 månader för ngt år sen. Utan mc iofs, men det är ett grymt kul land

Forsberg

Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Ska till Newcastle, ligger mellan 10-20 mil norr om Sydney har jag för mig. Någon som har några erfarenheter därifrån?

Har kollat med vägverket, svenska ambassaden, australiensiska ambassaden, men blir mest slussad vidare, men jag tror jag fått tag i deras motsvarighet till vägverket nu, så vi får se, har slängt iväg ett mail.

Så ni tror det räcker med att de kan se att jag har hojkort? Vill gärna ta till vara på möjligheten att få brumma lite, nu när det hemska vita kommit åter...

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
Forsberg skrev:
Ska till Newcastle, ligger mellan 10-20 mil norr om Sydney har jag för mig. Någon som har några erfarenheter därifrån?

Har kollat med vägverket, svenska ambassaden, australiensiska ambassaden, men blir mest slussad vidare, men jag tror jag fått tag i deras motsvarighet till vägverket nu, så vi får se, har slängt iväg ett mail.

Så ni tror det räcker med att de kan se att jag har hojkort? Vill gärna ta till vara på möjligheten att få brumma lite, nu när det hemska vita kommit åter...

Har åkt igenom med buss, men aldrig gått av. Verkar vara en lagom stor, ganska trevlig stad. Fan vad man vill tillbaka :huvet

Tänkte på en sak, du borde nog inte chansa med körkortet utan kolla upp vad som verkligen gäller. Min enda erfarenhet med polisen där var att de va riktiga översittare som skulle vara så hårda som möjligt och absolut ha rätt, så man ska nog va lite försiktigare i trafiken än här hemma.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Hör dig inte för så mkt, far dit , hyr en hoj, skratta och smörj in dig ordentligt med solkräm, om du kör utan ställ förståss. (det är många som gör det i Australien) undra varför......

Forsberg

Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Snackade med folk på Motormännen (dock en kvinna) idag. Enligt dom så struntar Australiensarna rätt blankt i vad jag har för körkort, men det är mitt nationella körkort som gäller, och då påstod hon att om det skulle hända något så gäller inga försäkringar alls. Kan det vara så jävligt?

Ducati for life

Guest
Kk

Forsberg skrev:
Snackade med folk på Motormännen (dock en kvinna) idag. Enligt dom så struntar Australiensarna rätt blankt i vad jag har för körkort, men det är mitt nationella körkort som gäller, och då påstod hon att om det skulle hända något så gäller inga försäkringar alls. Kan det vara så jävligt?

Då får väl jag stå för moralen på den här tråden.
Hon har rätt.
Det är inte billigt att orsaka en olycka där nere, så ta reda på vad som gäller enligt lag om du vill vara riktigt säker.
Passa dig för att köra för fort = mkt mkt dyrt.
Ta det lugnt, dom kör på fel sida och det är lätt hänt att dom svänger ut framför näsan på dig = inte kul om du åker hoj (kör lite bil först och vänj dig).
Personligen skulle jag inte riskera ett fängelsestraff bara för att få åka hoj, dessutom är ac i en bil att föredra :)

Moral slut

Utöver detta kan jag varmt rekomendera dig att åka (läs flyg) till Melbourne som är Aussies skönaste stad, betydligt gemytligare än Sydney.
Hyr en bil och kör Great Ocen Road, passera dom kända surfstränderna där ex Rip Curl kommer ifrån, se dom längsta sandstränderna du någonsin sätt, upplev naturen i en regnskog, åk till Twelve Apostels.
Passa på att åka (läs flyga...igen) norr ut, tex till Arlie Beach och lägga dina pengar som du vill köra båge för och dyk på stora barriärrevet. Ta en dyktur på 3-4 dagar, värt varenda spänn!!
Ta en surf kurs.
Åk till Bondi beach, Sydney och festa.
Käka grillad kängeru = gott
Se upp för spindlar = Australien har alla dom giftigaste småkrypen på jordklotet.
Drick mkt bärs, rök på och lev livet :yoparty

Jonas24

Ny medlem
Gick med
21 May 2003
Hoj
VFR750-94
Forsberg skrev:

Bara lugn pappa här har bott i detta underbara land i två år o kört en del mc där nere. Superlätt att ta körkort. Samma moment som här men inte lika svårt (inte lika tuffa i bedömningen). Man börjar med att ta ett learners license. Då får du köra 250cc o några lågeffektare med högre kubik. Ett learners får du efter ett avklarat teoriprov som e lätt som en plätt. För att ta det tunga så åker du till körskola åker några lektioner o sen e det klart. Billigt som fan o köpa hoj där nere också. Lycka till. E verkligen avis. Åker iofs till Nya Zeeland föt ytterliggare två år i sommar o det e verkligen "a motorcycle paradise".

Forsberg

Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Snackade med länsförsäkringar (hemförsäkring) idag, och enligt dem gäller inte den hemförsäkringen om man kör där nere, utan man måste ha en trafikförsäkring som säkerligen följer med när man hyr. Borde jag inte kunna köra vad som helst då, då jag har motorcykelkörkort och trafikförsäkring där nere.

Jävla krångligt det ska bli med begränsat körkort...

Forsberg

Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Nu ar jag har nere iallafall. fick en liten mjukstart, da det tydligen var en kall dag idag. For oss var det som en valdigt varm sommardag :p ovader nu pa kvallen dock. Valdigt fint ar det iallfall.

Aterkommer nar jag vet hur det blir med hojakandet!

Ha sa kul i snon :p

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
VTR Firestorm
Kolla upp följande:

http://www.australia-migration.com/page/Drivers_Licence/127

Jag har bott i Newcastle och skulle rekommendera om du bara är där en månad att hyra och åka iväg omkring Hunter Valley, Lake Macquarie, Nelson Bay och lite längre norrut på helgerna. Det finns en gata i Newcastle (minns inte namnet på gatan) där alla mc butikerna (och bilbutikerna) ligger i rad. Det kan vara en bra utgångs punkt. Ett tips är med försäkringen - betala inte för mycket i förskott, annars när det gäller återbetalningen (överskotts betalning) måste du ha ett bankkonto i australien för att få tillbaks eventuella pengar du pungat ut.

Absolut måste du ha internationellt körkort, det fick jag erfarenhet av. Ta inte med dig skinnstället.. ta bara med dig hjälm, handskar och ryggplatta. Köp en skinnjacka i en pawnshop istället och kör med jeans. Annars kommer du dö av värme...

Newcastle är för övrigt en mysig stad med bra stränder och rätt mycket ungdomar (universitets stad). Huntervalley är en stor vindistrikt inåt land.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping