Avgassmällar

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
Förbannat fräck med avgassmällar när man släpper av på rullen på ångbåten. Men varför? Varför gör den på detta viset? Hur kan jag bli av med det? Först var det bara när jag snabbt gick ner från höga varv men nu kommer det även när jag släpper av från lägre varv. Hilfe!

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Akn78 skrev:
Förbannat fräck med avgassmällar när man släpper av på rullen på ångbåten. Men varför? Varför gör den på detta viset? Hur kan jag bli av med det? Först var det bara när jag snabbt gick ner från höga varv men nu kommer det även när jag släpper av från lägre varv. Hilfe!

Om man har för små tomgångsmunstycken kan det smälla vid gasavslag. Kanske är det så att dina tomgångsmunstycken eller nåt annat munstycke är igensatt.

Rs_man

Si minor plus est ergo nihil sunt omnia.
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
CB 600 Hornet
Akn78 skrev:

är det inte obränd soppa som självantänder i avgasröret pga högtställd soppa blandning

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
GSX-R 1000
Jag själv är helt okunnig så därför lägger jag ut frågan här. Hur ställer man ner blandningen då isf?

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
kan ju vara avgassystemet som e inte är helt tätt då e det vanligt att det smäller och poffar lite vid avslag...

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
NigHtHawK skrev:
kan ju vara avgassystemet som e inte är helt tätt då e det vanligt att det smäller och poffar lite vid avslag...

inte helt tät :confused: som du säger så ligger det ju mycket bränsle i loppet när du slår av från högt varv .... bränslet blir oförbränt och går väll helt enkelt ut i pipan...kabooomm

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
jag menade i skarvarna.. klart de inte e tätt helt då skulle de ju inte gå alls...
har varit med om det på div hojar att de smäller rätt skapligt då inte skarvarna e täta.. bla min enduro som smällde på fint då dämparen inte satt helt på..

har för mig att det blir nåt att avgaserna antänds igen då det komemr in syre i en skarv..

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
NigHtHawK skrev:
jag menade i skarvarna.. klart de inte e tätt helt då skulle de ju inte gå alls...
har varit med om det på div hojar att de smäller rätt skapligt då inte skarvarna e täta.. bla min enduro som smällde på fint då dämparen inte satt helt på..

har för mig att det blir nåt att avgaserna antänds igen då det komemr in syre i en skarv..

vet inte om jag vågar gissa men det mästa syre förbräns ju i motorn. För att få till eld så krävs syre och vid en skarv /läcka så finn ju syre så därför kan det väll antändas kanske:)

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
Rs_man skrev:
är det inte obränd soppa som självantänder i avgasröret pga högtställd soppa blandning
Det brukar "smälla" om lågfartsmunstycket är för litet alt. blandskruven är för långt inskruvad.

Skruva ut blandskuvarna 1/2 varv så blir det nog skillnad.

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Detta är ju rätt skoj.... Man kan skjuta på folk eller elaka bilister med avgasknallar...

:kulsprutaNär man kör--> slå av tändningen (nån sekund) --> sikta på offret--> slå på tändningen --> pang han e död :död

Fungerar bara med förgasare... :huvet

Mr Edholm

Putsbög och stolt...
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
ein rejser mewtosewkel
R1bjorn skrev:
Detta är ju rätt skoj.... Man kan skjuta på folk eller elaka bilister med avgasknallar...
:kulsprutaNär man kör--> slå av tändningen (nån sekund) --> sikta på offret--> slå på tändningen --> pang han e död :död

Skitkul! :hihi :tummenupp Speciellt när man sitter bakpå samma hoj och inte är beredd på att föraren gör det.... :3freak :skrämd

Men jädrar vad roligt det är...speciellt med lite mörker ute! "Fläjjma 'råm! " :yoparty (Micronslipon hörs det inte lika tydligt på när man har dödat tändningen inför en stundande :machinegu )

Last edited:

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
R1bjorn skrev:

...men jag har fått för mig att det inte är så "nyttigt" för motorn/avgassystemet..?

XJR_Jönsson

xjr 1300 cr 250
Gick med
13 Mar 2005
Hoj
Modifijerad Xjr
NigHtHawK skrev:

Du har helt rätt :tummenupp

Danne_GSXR

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2003
Hoj
Gixxern såld, Mean Streak 1600 införskaffad... Sporthoj e väl isf 14E:n... =)
Har ett Yoshimura på min GSXR och det small inte så mycket i början men efter att nåt vart och plockat bort lite fjädrar som håller in burken bak så började det smattra ganska frisk vid avdrag på gasen.
Nu när dämpningen börjar bli obefintlig i burken så tycker jag att smällandet börjat öka drastiskt också...
Har alltid trott att det hela beror på avgassystemet och hoppas att det är det fortfarande...

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 me lite godis
saknar egenskaperna mitt gamla avgassystem hade folk stod med fingrarna iöronen å när de va mörkt ute så kunde den slänga ur sej 3 dm långa eldslågor vid hård motorbroms blir bara nån deciemter nu :yoparty
de kanske skadar motorn men de e ju coolt

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Såld ZX9R
Min hoj slänger inte ur några eldsflammor. Dock smälller det när man slår av på gasen. En hojmek nämde för mig att det inte var så bra för motorn. Han sa att det var lågfartsmunstycket som var felinställt. Men vad kan egentligen hända med motorn?? Det fick jag inget svar på. Någon här som vet??

JB

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Om hojen är bänkad och får bra blandningen över hela registret - ska du inte bry dig _någonting_ om att den smäller vid gasavslag. För att få bort avgassmällar på en hoj med CV-förgasare måste du fetta upp den så jämra mycket att motorn kommer att sota igen väldigt fort - och det är definitivt inte bra. Smällarna är helt ofarliga för motorn. Ignorera "problemet".

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024