Jag sitter och försöker simulera min Daytona triple i AVL Boost (ett litet kul program där man kan sätta in rätt avancerade inställningar för en motor för att ser hur den jobbar).
Det lyckas inte riktigt så bra som jag hoppas men jag tror att det går att få bra mycket bättre än vad jag lyckas med hitintills….
Tja, det som är lite kul för andra än mig, är vad som händer när man ändra storleken på den effektiva arean på insugsventilerna. Den effektiva arean är den faktor som luften ”ser”, där 1 =”fullt flöde” för en ventil (två ventiler är alltså 2…)
Med MINDRE effektiv area (samma sak som att ha mindre ventiler) får man MER moment på vissa varav…
Kolla på 5300 rpm och 1800 rpm!
Violet 0.5
Blå 1.2
Svart 1.4
Grön 1.6
Röd ”sann kurva” med effekt dämpare
Ljusblå ”sann kurva” med orginal dämpare
Det vi ser är alltså moment per cylinder i Nm respektive rpm!
Det lyckas inte riktigt så bra som jag hoppas men jag tror att det går att få bra mycket bättre än vad jag lyckas med hitintills….
Tja, det som är lite kul för andra än mig, är vad som händer när man ändra storleken på den effektiva arean på insugsventilerna. Den effektiva arean är den faktor som luften ”ser”, där 1 =”fullt flöde” för en ventil (två ventiler är alltså 2…)
Med MINDRE effektiv area (samma sak som att ha mindre ventiler) får man MER moment på vissa varav…
Kolla på 5300 rpm och 1800 rpm!
Violet 0.5
Blå 1.2
Svart 1.4
Grön 1.6
Röd ”sann kurva” med effekt dämpare
Ljusblå ”sann kurva” med orginal dämpare
Det vi ser är alltså moment per cylinder i Nm respektive rpm!