Reevuhjälm- med inbyggd backspegel....

SVmannen

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
sv650s
hej alla!

http://www.reevu.com/moto_product.asp

hittade denna hjälm i en mctidning och den verkar ju vara en hjälm som jag vill ha och många mid mig...men var finns den att köpa(kolla på, klämma på), har kollat runt men vad jag förstår är att det inte finns någon återförsäljare här i sverige!!

nån som vet något mer om den, sett den, provat den?

so help is wanted.....

jensa

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
SVmannen skrev:
hej alla!

hittade denna hjälm i en mctidning och den verkar ju vara en hjälm som jag vill ha och många mid mig...men var finns den att köpa(kolla på, klämma på), har kollat runt men vad jag förstår är att det inte finns någon återförsäljare här i sverige!!

so help is wanted.....

jensa

FEET :yoparty En sån måste jag ju skaffa mig!!

Edit: Oups, får nog ta tillbaka det där. Om man nu ska tro på den här länken http://www.i-m-a-world.com/item21.htm så väger åbäket 2,5KG...inte klokt ju! Då får man ju ta o skaffa arnold nackmuskler. Jag tycker att min Lazer Evo hjälm är tung och den väger strax under 2 kg.
Det var synd för hjälmen var jela fräck annars!

Last edited:

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Hoj
54
The amazing Reevu MX1 motorbike helmet is now available for distribution. It is an unbeatable combination and will be available from stockists near you soon.

Låter som om den inte finns på markaden än.

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
kollade på denna hjälmen när jag var på milanomässan för något år sedan. skitcool sak., kollar men lite uppåt i synfältet så ser man vad som finns bakom. 2,5 kilo måste dock vara fel, så mycket vägde den inte.

XJR_Jönsson

xjr 1300 cr 250
Gick med
13 Mar 2005
Hoj
Modifijerad Xjr
Provade den på Bella mässan förra månaden
Den kan inte vägt 2.5 tyckte den var lätt(jag tjej med dålig nacke)

Skriver på sambons nick :)

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Helt klart skumt. De kanske menar pounds eller så har de skrivit fel. Jag har då aldrig sett en hjälm som väger 2,5kg förut :confused:

Knucklehead

Gillar V-twinnar... ;)
Gick med
23 Dec 2003
Hoj
Suzuki GS 750
Kanske var vikt för att beräkna frakt från företaget som sålde den!?

//Thomas

zpiff

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
2017 Vespa GTS 300
Jag har en Reevu RVDLX. Det är en cykelhjälm, inte mc-hjälm men jag antar att titta-bakåt-tekniken är densamma.

Personligen är jag inte särskilt förtjust i backspegelfunktionen. Det är för liten spegel och svårt att se ordentligt. Detta gör att man tappar uppsikten framåt för mkt och därmed kan det bli farligt...

Jag stör mig på att eftersom spegeln är så liten så måste man vrida huvudet för att se mer, och det känns fel att vrida huvudet till höger för att se mer till vänster bakom mig. Man vänjer sig till viss del men jag är inte alls såld på idén.

Kanske är mc-varianten bättre, men detta är mina erfarenheter från cykelvarianten.

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
SVmannen skrev:
hej alla!

so help is wanted.....

jensa

Jag instämmer, jag vill prova den.

Om den inte finns i Sverige så får vi väl ordna med ett GRUPPKÖP? :tummenupp

SVmannen

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
sv650s
.

är det ingen som vet om den finns att titta på i sverige..............tittade i biketidningen och där står det att den kommer till mcbutikerna i vår! men jag har inte hittat den än..... :( någonstans...........

please help....

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
KTM SMC-R
När jag var på Stigefelts i anderstorp för ett tag sen hade dom en intergralhjälm med "backspegel" inne. Är nästan helt säker på att det var en sådan!
Ring och hör :tummenupp

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Jag fick låna en av en norrman förra sommaren på en mc-träff och provkörde någon mil. Jag tyckte den fungerade bra. Man vänjer sig säkert efter ett tag och blir beroende. Jag skall se om jag får tag på en. Speglarna på min GSX-R är ganska oanvändbara vad jag sett hittills. Stigefelts Motor i Anderstorp http://www.stigefeltsmotor.se/ verkar vara hittills enda kända svenska detaljist av Reevu. Generalagenten har denna sida : http://www.reevu.se
De började säljas i Norge för över ett år sedan.

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Jag har fått tag på en nu, jag återkommer med rapport när jag provkört lite.

Jag hoppas råda bot på problemet att veta om det ligger något fordon rakt bakom en när man är på vägen. Det har känts som ett säkerhetsproblem när jag bara ser axlarna i backspeglarna och det borde vara enklare att se vilka typer av fordon man förföljs av.
Jag tror de här hjälmarna kommer ut i lite fler butiker nästa år.

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
testat 10 minuter: spegelsystemet inte optimerat för sporthoj , man sitter normalt inte med hjälmen vinklad så att spegeln visar vägen. Men lyfter man huvudet lite när det behövs eller tränar in att köra med huvudet in den vinkeln så kan det funka. På vanlig hoj med upprätt ställning syns vägen naturligt bakåt. kanske är det individuellt per person. Men det är en skön hjälm, stoppning som en Arai ungefär. Och en av få hjälmar där en person med XXL-huvud verkligen får plats. :Bugar Nolan de kannibalerna krympte senaste inkarnationen av sin N100 i XXL (uppfällbar front) så huvet inte får plats längre. :huvet

M femman

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
?
gunnar_gt750 skrev:
Jag har fått tag på en nu, jag återkommer med rapport när jag provkört lite.

Jag hoppas råda bot på problemet att veta om det ligger något fordon rakt bakom en när man är på vägen. Det har känts som ett säkerhetsproblem när jag bara ser axlarna i backspeglarna och det borde vara enklare att se vilka typer av fordon man förföljs av.
Jag tror de här hjälmarna kommer ut i lite fler butiker nästa år.

Pris???

MSR

foamproductions.net
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
R1, Honda CR125, Fighter XS
Ser ju ut att vara rätt bra sikt ändå...

fr.jpg

br.jpg

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Vore kul att testa...
men jag har sagt det förut:
Vrid på huvudet om du behöver veta, lita inte på speglarna

Jag vrider på skallen även i bilen när jag ska göra ett snabbt filbyte,
sparar plåtskador... och på MC finns ingen plåt :död

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
MSR skrev:
Ser ju ut att vara rätt bra sikt ändå...
QUOTE]

Det där verkar vara några konceptuell demo-bilder. Riktigt så där bra ser det inte ut i verkligheten, då skulle nog alla hänga på låset efter en sådan här. För upprätt körställning funkar det ganska bra.
På sporthoj när man sitter framåtlutad är hjälmen inte i samma vinkel och man får lyfta huvudet lite mer om det skall funka. Jag har inte efter hittills 10 minuters användning kommit fram till om det går att träna in. Till att börja med försöker man använda den som backspegel hela tiden så att man nästan tappas fokus på vad som händer framåt men efter ett tag får man nog acceptera att det främst är en MC-hjälm med en lite udda uppfinning inbyggd.
Det som dess marknadsförare anför som argument är att man inte skall hålla på och blåstirra bakåt hela tiden utan genom att ha rutan i perifera synfältet så lägger man märke till ev rörelser som väcker ens uppmärksamhet när det behövs. Det argumentet fungerar om man ser till att ha hjälmen i ett sådant läge att rutan bakåt syns. Om du tänker dig en kikare med stor förstoring så ger även en liten rörelse av kikaren stor förflyttning av synfältet. Så är det även med denna backspegelkonstruktion och gör att man ibland försöker sikta in sig genom att positionera hjälmen/huvudet i situationer när man bör ha 100% koncentration på vad som händer framför, tex på kurvig småväg :rolleyes: bland svamp-plockare och rådjur. Det torde vara största invändningen mot hur det fungerar. Den mänskliga hjärnan :confused: är inte så bra på att rikta in en spegel med huvudet samtidigt som att hålla koll på vägen och utspringande individer. I en ideal värld vill man förstås ha höguplöst kamera, digitaldisplay och bildstabilisering :), men det här är ett passivt spegelsystem och det är väl därför den kan kosta som en 'vanlig hjälm'. Som sagt i framåtlutat läge på sporthoj är det inte helt optimerat att kunna ha 'backspegeln' synlig i den vinkel man naturligt håller hjälmen men jag skall se om man kan vänja sig vid en viss hjälmvinkel så det fungerar. 1.5 kg väger den.
Generalagenten föreslår ett riktpris på 3500kr, sedan är det upp till butikerna vad de tar. Jag fick tag på den via en privatperson som fått tag på den på annat håll.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...