Ser ju ut att vara rätt bra sikt ändå...
QUOTE]
Det där verkar vara några konceptuell demo-bilder. Riktigt så där bra ser det inte ut i verkligheten, då skulle nog alla hänga på låset efter en sådan här. För upprätt körställning funkar det ganska bra.
På sporthoj när man sitter framåtlutad är hjälmen inte i samma vinkel och man får lyfta huvudet lite mer om det skall funka. Jag har inte efter hittills 10 minuters användning kommit fram till om det går att träna in. Till att börja med försöker man använda den som backspegel hela tiden så att man nästan tappas fokus på vad som händer framåt men efter ett tag får man nog acceptera att det främst är en MC-hjälm med en lite udda uppfinning inbyggd.
Det som dess marknadsförare anför som argument är att man inte skall hålla på och blåstirra bakåt hela tiden utan genom att ha rutan i perifera synfältet så lägger man märke till ev rörelser som väcker ens uppmärksamhet när det behövs. Det argumentet fungerar om man ser till att ha hjälmen i ett sådant läge att rutan bakåt syns. Om du tänker dig en kikare med stor förstoring så ger även en liten rörelse av kikaren stor förflyttning av synfältet. Så är det även med denna backspegelkonstruktion och gör att man ibland försöker sikta in sig genom att positionera hjälmen/huvudet i situationer när man bör ha 100% koncentration på vad som händer framför, tex på kurvig småväg
bland svamp-plockare och rådjur. Det torde vara största invändningen mot hur det fungerar. Den mänskliga hjärnan
är inte så bra på att rikta in en spegel med huvudet samtidigt som att hålla koll på vägen och utspringande individer. I en ideal värld vill man förstås ha höguplöst kamera, digitaldisplay och bildstabilisering
, men det här är ett passivt spegelsystem och det är väl därför den kan kosta som en 'vanlig hjälm'. Som sagt i framåtlutat läge på sporthoj är det inte helt optimerat att kunna ha 'backspegeln' synlig i den vinkel man naturligt håller hjälmen men jag skall se om man kan vänja sig vid en viss hjälmvinkel så det fungerar. 1.5 kg väger den.
Generalagenten föreslår ett riktpris på 3500kr, sedan är det upp till butikerna vad de tar. Jag fick tag på den via en privatperson som fått tag på den på annat håll.