Är det lag på backspeglar på motorcykel?

MrEd

Trying is the first step towards failure
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
Speed triple 1050 (Trajjumf spiidtrippel)
Backspeglarna på speedtriplen är 1. fula och 2. komplett oanvändbara eftersom jag bara ser mig själv i dem.
Alltså vill jag ta väck dem.
Får man göra så eller kommer länsman då?

Jag tror faktiskt att det är OK att ta bort dem ja. Själv har jag dock svårt att tänka mig att köra utan backspeglar, i alla fall i rusningstrafiken här i Gbg.

MrEd skrev:
Backspeglarna på speedtriplen är 1. fula och 2. komplett oanvändbara eftersom jag bara ser mig själv i dem.
Inte en anining men tror det.Annars kan det ju va bra att se vad som ligger bakom eller om det kommer en armbågsstrykande billist :huvet

PacMan skrev:
Jag tror faktiskt att det är OK att ta bort dem ja. Själv har jag dock svårt att tänka mig att köra utan backspeglar, i alla fall i rusningstrafiken här i Gbg.
Jag kör redan utan speglar i praktiken.
De är komplett odugliga.

MrEd skrev:

...läste länken - det "lustiga" är att jag kör utan, besiktigade för tre veckor sedan utan och förr förra året besiktigade jag också utan speglar. Det jag fick reda på då var enligt mitt borttagna inlägg, att: OM man har spegel / speglar ska dom vara hela och mer var det inte med det... :va Hur som helst droppa speglarna och åk utan om du trivs med det...

"Är det lag på backspeglar på motorcykel?"
Trodde helt klart NEJ men det var det visst?

HAr besiktigat fem/sex hojar utan ett ord.
/fredde

MrEd skrev:
enligt besiktnings man i ulricehamn i våras så är det helt ok att köra utan då det gäller ett tvåhjuligt fordon... :tummenupp

Ducati for life skrev:
...läste länken - det "lustiga" är att jag kör utan, besiktigade för tre veckor sedan utan och förr förra året besiktigade jag också utan speglar. Det jag fick reda på då var enligt mitt borttagna inlägg, att: OM man har spegel / speglar ska dom vara hela och mer var det inte med det... :va Hur som helst droppa speglarna och åk utan om du trivs med det...

har fått exakt samma info så det är nog 100% ig sanning

Miss_Orchidee skrev:
Det är ok att ta bort dom, men blinkers måste man ha :tummenupp
Men satan, det här har varit uppe en miljard gånger förut!

MOTORCYKLAR SOM ÄR HELFORDONSGODKÄNDA SKALL HA BACKSPEGLAR, ÄR MOTORCYKELN INTE HELFORDONSGODKÄND SÅ ÄR DET OK UTAN BACKSPEGLAR.

Således SKALL en 2005 års Triumph Speed Triple ha backspeglar enligt lagen, eftersom den är helfordonsgodkänd, vilket alla motorcyklar är sedan 1998 eller något åt det hållet.

sgtpepper skrev:

MOTORCYKLAR SOM ÄR HELFORDONSGODKÄNDA SKALL HA BACKSPEGLAR, ÄR MOTORCYKELN INTE HELFORDONSGODKÄND SÅ ÄR DET OK UTAN BACKSPEGLAR.

Således SKALL en 2005 års Triumph Speed Triple ha backspeglar enligt lagen, eftersom den är helfordonsgodkänd, vilket alla motorcyklar är sedan 1998 eller något åt det hållet.
Precis, men det går utmärkt att besiktiga en sådan MC utan speglar, om den inte är trehjulig. Registreringsbesiktning är dock en annan sak.

sgtpepper skrev:

Påråm bara :hihi

1999 verkar vara ett avgörande år i lagtexterna för fordonets tillverkning så "något år det hållet" kanske är 1999.

sgtpepper skrev:

HAR DET VARIT UPPE FÖRUT???
FAANNNNN OCKSÅ VAD SKA VI GÖRA??? AARGGHH :banana :hihi

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!