Upprop till träff om sporthojarnas existens!

Gick med
20 Jun 2003
Ort
Solna
Hoj
Burkplatta av kolfiber. ART, R1
MÖTE PÅ BROSTUGAN NU PÅ SÖNDAG 5:e SEPTEMBER KL 13.00!!!!


Den senaste tiden har massmedia publicerat flera repotage om sommarens motorcykelolyckor och dess orsaker. Olika myndighetspersoner har uttryckt sina åsikter om saken och gett förslag till mer eller mindre önskvärda åtgärder...

Det kan inte ha undgått någon att våra myndigheter är djupt oroade och känner sej tvugna att på ett eller annat sätt lösa problemet...förbud, straffskärpning etc...

VI motorcykelförare och då framförallt sporthojsförarna, måste få möjlighet att göra rösterna hörda och uttrycka våra förslag och önskemål till hur VI kan bidra med lösningar!

Jag, Carolina Riedel, är en av de som aktivt arbetar i vägverkets kampanj för en säkrare motorcyklism "Vassast...men bara på bana!".

Jag behöver era åsikter och förslag inför kommande möten nästa vecka, med de myndighetspersoner som arbetar med problemet med de allt fler och värre olyckorna.

Målet är att vi skall få till stånd en vettig dialog med myndigheterna, istället för gnöl och paragrafer och förbud...

Så kör du sporthoj, kör lite fort, wheelar kanske ibland, skall du definitivt komma till Brostugan på söndag!

Naturligtvis är alla andra hojälskare också välkomna!

Skriv gärna en rad här om du kommer, så vi vet ung. hur många det blir ifall dom behöver sätta på en extra kaffepanna!

Varmt välkomna!
 
Gick med
20 Jun 2003
Ort
Solna
Hoj
Burkplatta av kolfiber. ART, R1
Imponerad!

Kul att ni är så intresserade! :klappar
Ja, ja det är ju bara ni själva som förlorar på det! :kocko
 

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Dalby
Hoj
cr250 + rd350 = meck
Bra ide. :tummenupp
Men det har varit många trådar som lungnat oss alla. Exempelvis att det måste beslutas för hela EU i så fall...
Jag hade tittat in om jaghade kunnat. Ligger inte brostugan i Tokholm? isåfall är det lite för långt från skåne för ett kaffe-snack.

Carolina Riedel skrev:
Kul att ni är så intresserade! :klappar
Ja, ja det är ju bara ni själva som förlorar på det! :kocko
 

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Surt att man jobbar, annars hade jag gladeligen åkt de 20 milen. :(
Bra initiativ där!
Jag har ett litet förslag:
Vid all form av körkortstagande kan de väll slänga in lite dokumentärfilmer med svårt handikappade gamla mc-förare och beskrivningar av vad som gått fel och varför. Detta tror jag kan hjälpa både för bilkortstagarna och för mc.
Exempel: Kalle sitter nu i rullstol pga. att någon inte såg sig för ordentligt i korsning. Kalle är dock inte själv helt oskyldig då han inte höll fartbegränsningarna vid tillfället utan vred på lite för mycket bland övrig trafik. Sen kan man visa lite bilder från rehabiliteringen och så vidare...
Kanske ingen stor förändring i folks beteende men i någon ände måste man ju börja.
 

Mang0

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
-
Carolina Riedel skrev:
Kul att ni är så intresserade! :klappar
Ja, ja det är ju bara ni själva som förlorar på det! :kocko

Skriver man meddelandet när merparten ligger och sover så kanske man inte ska vänta sig så många svar förrän merparten sovit klart ?
 
Gick med
20 Jun 2003
Ort
Solna
Hoj
Burkplatta av kolfiber. ART, R1
Balthazar skrev:
Bra ide. :tummenupp
Men det har varit många trådar som lungnat oss alla. Exempelvis att det måste beslutas för hela EU i så fall...
Jag hade tittat in om jaghade kunnat. Ligger inte brostugan i Tokholm? isåfall är det lite för långt från skåne för ett kaffe-snack.


Om jag vore er skulle jag inte låta min lugnas så, med tanke på vad som sades på mötet vi hade med gruppen igår!
Och fortfarande vill vi ha en bana och köra av oss på!
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Balthazar skrev:
Bra ide. :tummenupp
Men det har varit många trådar som lungnat oss alla. Exempelvis att det måste beslutas för hela EU i så fall...
.
Du tänker fel, pålagor som skatter och annat kan komma enbart i Sverige.
Totalförbud är förstås omöjligt men har du inte råd att köra hojen så kvittar väl det?

Själv är jag inte intresserad av nån banåkning så det skippar jag för min del.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Carolina Riedel skrev:
Kul att ni är så intresserade! :klappar
Ja, ja det är ju bara ni själva som förlorar på det! :kocko

Intresset finns nog. Dock Kl 23:47 är inte många vakna. Kl 9:01 är inte heller så många aktiva i forumet. Vi kommer!
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Carolina Riedel skrev:
Kul att ni är så intresserade! :klappar
Ja, ja det är ju bara ni själva som förlorar på det! :kocko

Sitt i båten nu, låt oss få vakna först så tar vi tag i det. :)

Jättebra initiativ av dig, men vad är agendan för dagen? Är det myndighetspersoner där, är det du / den organisation som du företräder, som vill höra vad vi har att säga? Allt som kan tänkas bli sagt (både konstruktiva förslag som, höjd kk-ålder för k7 hojar - hårdare koll på försäkringar - bana i närheten till storstäder osv. Till de mindre konstruktiva, jAG TjöR SoM JAg ViLl, MårALtJärriNgAr osv) är redan diskuterat gång över annan i trådarna på forumet. Stor eloge till dig som orkar stå upp för oss, finns det en lucka i mitt schema så kommer jag. :tummenupp
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag tror det blir en motakton. Om det blir svårare att äga och köra en sporthoj än vad det är i dag så kommer vi få se fler hojar på gatorna utan plåtar. Jag tror det finns en gräns, sedan tröttnar folk.

Jag menar inte alla men en del i detta gäng far på slangen i 200 så så många skrupler är det väl inte frågan om.
 

antikrist

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
sempervillage
Hoj
yamma busfemti
Lugna sig nu! Självklart kommer jag. Men jag tror att folk är lite trötta på att försvara sig själva och sig hoj efter alla krigsrubriker. Om man ska tro mediadrevet dom senaste dagarna verkar det som det är värre för samhället med sporthojar än heroin.
 

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Ort
Forsmark
Hoj
DRZ-400 -07
Jag e en sådan där som polisen vill förbjuda :hihi


Men jag förstör inte VARFÖR du vill att jag ska komma dit :va
E det för att "tala mig till rätta" lr för att disskutera en lösning (ett ställe där vi kan vara o busa på) :confused: :confused: :confused:

Jag har mkt respekt för vad du gör Carolina :klappar men jag kommer inte dit om det kommer bli en rad moralpredikan mot oss som busar på gatorna (pga bristen på ett vettigt ställe att vara på :fakta )



.../Yoshi
 

sandstream

Guest
Håller med om det som sägs ovan, att en agenda för dagen vore intressant så man vet vilka som kommer och vad diskussionerna kan leda till.

Sen tror jag personligen att utspelet från polisen delvis beror på att de vill visa att trafikpolisen minsann behövs och att de behöver mer pengar. Säsongen är snart slut så snacket lär avta (tills GR3 kommer :rolleyes:).
 

cha0s

Total galning?
Gick med
22 Oct 2003
Ort
Umeå
Hoj
R6 med lila kåpor
Synd bara att brostugan ligger lite långt bort, hade försökt hitta dit annars.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Undrar hur många dödsfall alkoholen ställer till med i form av rattfyllor, drunkningsolyckor, mm. Våldsbrott är ofta drogrelaterade dock inte alltid alkohol....familjer splittras, barn far illa, kommuner och annat betalar ständigt ut stora belopp i form av soc.bidrag till folk som inte kan styra sitt spritbegär. Men detta tjänar staten stora pengar på i form av alkoholskatt och de e tydligen helt OK.... :kocko

Men vi som vill ha lite kul...vi ska tydligen kvävas ner. De e ju helt valfritt att köra hoj och utsätta sig för de risker det innebär..så låt oss vara ifred.
 

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
letar nytt...
Var och varannan här på SH försöker ju sprida sitt moraliska budskap var eviga minut känns det som... orkar inte läsa alla trådar längre...

Varenda människa här inne har nog gasat på lite väl mycket något gång, och då är ni lika skyldiga som alla andra...

Måhända att det är ett bra förslag att inleda till ett möte där man skulle kunna ha en diskussion, men det känns som det snarare kommer bli en moralisk föreläsning där också! Sen kommer väl farbror blå stå utanför och göra flygande besiktningar på alla hojjar. Dessutom är det för långt att åka från Växjö...

Aja, bara min åsikt...
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
elmgren skrev:
Var och varannan här på SH försöker ju sprida sitt moraliska budskap var eviga minut känns det som... orkar inte läsa alla trådar längre...

Varenda människa här inne har nog gasat på lite väl mycket något gång, och då är ni lika skyldiga som alla andra...

Måhända att det är ett bra förslag att inleda till ett möte där man skulle kunna ha en diskussion, men det känns som det snarare kommer bli en moralisk föreläsning där också! Sen kommer väl farbror blå stå utanför och göra flygande besiktningar på alla hojjar. Dessutom är det för långt att åka från Växjö...

Aja, bara min åsikt...

Detta gäller oss alla, vad fan trodde du? Att det skulle pekas ut nån som sen fick körförbud på sporthoj?
Personligen tror jag 80% är som du, de gnäller när de själva drabbas och pekar sen på alla andra som minsan varit dumma de med.
Det handlar ju inet om att alla har gasat på då och då, det är ju om alla olyckor som händer vilket givit media vatten på kvarnen.

Sen ser jag ut att få rätt med, de som behöver vara med kommer inte.
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Jag håller på Carolina. Själv har jag inte möjlighet att närvara på mötet men jag hoppas att så många som möjligt kommer. Hur antalet olyckor kunnat öka denna regnförstörda säsong är för mig helt ofattbart. Det är dags att vi sätter oss ner och funderar lite på vad dom gått snett.
Att i förväg ropa ut att det "bara kommer bli moralsnack" verkar lite förhastat. Det är ju ett möte för att bemöta moralisterna.

/HW
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Jag är FÖR en bana i storstockholmområdet....men det lär väl knappast lösa problemen som har belysts. Helst borde det finnas en GP bana i varje län :D

Som vanligt är det fel folk som dras till fel hojar och gör fel saker på fel ställe.

Det är bara att välja villket "fel" man vill sticka dolken i.

Fel folk: tja svårt att förbjuda folk att handla värstingar...idioter finns ju i alla former.
Fel hojar: Fel folk körde lika galet med RD350(63Hk).....see what i mean.
Fel saker: Beror ju på att det är fel folk....allt sitter ju bakom pannbenet...gick ju bra att tokåka med 100Hk hojar också (-80talet).
Fel ställe: Ja gatorna är ju närmsta farbara lekplats för fel folk så det är givet att det är där de leker...kan man ordna andra lekplatser så är ju det ett plus.

OBS ! Jag är fel folk på fel hoj men dock (oftast) på rätt ställe.... :rolleyes:
Så jag vill inte moralisera NÅN utan snarare belysa faktorerna som ligger "på bordet".
Om de som vill stunta hade en bra plats för det så är det klart de flesta av dem dras dit !
Om de som vill knäskrapa hade nära till en bana så är det klart de flesta av dem dras dit !
De som vill stressa alla sina gränser och kolla om man "vinner på sin biljett" lär fortsätta sin jakt på adrenalin i trafiken.

Sen är det ju bara att erkänna att värstinghojarna har dragningskraft på fel folk...jag menar Ghostrider hade ju knappast pressat en Intruder till Uppsala...

Vi är alla idioter och jag med :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top