Finns det för många bandagar att välja på?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Vi i Fiver har märkt en tydlig nedgång i antalet deltagare på våra bandagar/kvällsträningar, är det så att det finns för många körtillfällen? Har kollat med flera andra arrangörer, och vet att många har stora problem att ro iland sina arrangemang rent ekonomiskt. Vad beror detta på?
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Det finns många bandagar att välja på.

Inte för många sett ur mitt som deltagares perspektiv.
Kommer ihåg 2005-2006 eller nått sånt. Då bokade man alla dagar som dök upp i princip redan på vintern. Nu är det mycket mer praktiskt. Kolla någon vecka eller två i förväg. Orkar inte planera. Mindre kul för arrangörer kanske.
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Tycker rent personligen att det finns lagom med bandagar att välja på. Dock är det ju så att de man träffar när man är ute och åker ofta är samma mäniskor som åker på bandagar uppblandat med de som bara "provar" en gång.

En del som provat en gång kanske inte åker nåt mera pga av flera anledningar tex ekonomi.

Är ju en ganska dyr historia med transport av hoj, däck, avgifter, boende etc...kanske inte riktigt alla som lägger ner det på ett flertal arr. Sen finns det ju en del som fastnar i motsvarigheten till "skibums" och blir "trackbums" :)

Många kanske drar öronen åt sig för rädslan att eventuellt krascha hojen och på så sätt få ett kännbart ekonomiskt bakslag, vad vet jag...
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag tror många är lika lata och bekväma som jag. Man har en bit till banorna (12-15mil enkel väg).

För att köra en kvällskörning blir det halvdag på jobbet, det ska lastas, fixas ett släp osv, köra 30 mil för att få kör 1-1,5h och kostnaden för kalaset blir några sköna tusingar om man räknar in allt.

Nä satsa mer på heldagar så man får köra mycket när man ändå är på plats. Gärna 2 dagar i rad som ni har idag. Men försök få in fler i juli och augusti då folk ändå har semester.

Jag är ledig hela juli, då hittade jag 1 bandag som passade, resten är lite licensträningar.

Hoppas ni kör på nästa år också, era bandagar håller hög klass. Nästa år ska ju tävlingskalendern vara klar tidigare är det sagt också.

Era två dagar krockar ju nu med b-helgen på sviestad. Jag valde dock att köra hos er :)
 

OneFOOT

Frigolithjon 4life :)
Gick med
2 Apr 2008
Ort
där hojjen står :O)
Hoj
K1 StreetFighter Ed.
Hej!

Angående körningen på falken igår så vill jag först tacka för en riktigt rolig kväll med mycket köra, sedan får man beklaga att inte fler kom så att fiver fick stå för det stora kalaset :näsblod

Att det inte kom så många igår beror lite på att det var fotbolls EM och det verkar som om motorcykel kulturen håller p och svikta i grundvalarna då en del tydligen sitter hemma och kollar på 22 vuxna som jagar samma leksaksboll istället för att piska runt hojjen på bana :D

Ang minskat antal deltagare på bankörningar är enkel, skyhöga försäkringspremier leder till att dom flesta inte har mer än trafikförsäkring, dålig information från andra banåkare samt att det verkar som om att dom flesta stadsåkarna tror att det är säkrare och köra på landsväg ??????? Pratar man med folk som inte provat och köra bana så säger dom flesta att dom bara skulle köra ihjäl sig...

Kanske är informationen om säkerhet på banan dålig, man måste kanske informera om att försäkringar faktiskt gäller, arrangörerna ska kanske också ska satsa mer på en attityd mot att tona ner "racing"känslan och få dit mer förare som vågar prova för första gången och sedan blir fast för känslan att köra på bana!

Tävlingsåkarna kommer alltid ( nästan iaf ) till träningarna, men om det är körning för gatåkare skall det vara körning för gatåkare, gärna kanske 3 grupper och givetvis föråkare, så det blir mer trafik övning... snabba busar tas ner genom att erfarna föråkare visar var skåpet ska stå och dom osäkraste förarna tas upp genom att diskutera och tipsa till bättre körning..

Dom blandade körningarna med Licens/gat drar nästan bara förare som har kört innan och det verkar ju inte ge så mycket pengar!?

Banarrangörer får kanske vara lite proffsigare och mindre körkåta själva, vara proffsiga nog till att gå runt och tala med alla som faktiskt kommer på deras bankörning och ta sig tid att pilla på fjädringar, tala bromsteknik och spårval.

många av dom gärna betalande deltagarna kanske "skräms" av den mentala bilden av bandagar, med tuffa grabbar i slitna läder som lägger ner i kurvorna så kåporna tar i... ( det är ju sant för sådana är vi :yoparty )

Bara mina 2cent
 
Last edited:

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
massa text..... man måste kanske informera om att försäkringar faktiskt gäller, ...massa text

Olycksfallsförsäkringar för kropp och knopp ja, men inga för hojen. För då vill jag veta vilka....tecknar direkt:tummenupp
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Kravet på uttagen licens i licensgruppen har iaf hindrat mig att deltaga i era körningar.
//P
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
För min egen del så tycker jag inte det.
För mycket möjligheter kan inte vara fel.
Men som arrangör ser ju problemet ut på ett annat sätt.

Personligen så har jag lite längre till närmasta bana så det blir för få åktillfällen pga barn, jobb och annat som tar tid i anspråk.
Men det är ju i min lilla värld.

Tycker många gatåkare jag pratar med har en felaktig syn på bankörningar.
-Jag är för långsam för att åka på bana.
-Näää det där är inget för mig, jag ska inte börja tävla.
-Det är bara självmordspiloter som kör på bana, det är ju livsfarligt.

Denna "grupp" som jag tycker verkar stor bör upplysas om fördelarna med bandagar och vad det ger för den vardagliga körningen på gata.
Hur det ska gå till vetefan men många tror att det rör sig om ren tävlingsverksamhet.
Tvärtom så är det ju det bästa man kan göra för att lära känna sin hoj och få stil på körningen utan att för den skull bli nån räserförare modell knäskrapariköntillkorvkiosken.

Jag påpekar alltid detta för dem jag pratar med som har denna uppfattning men det är svårt att komma fram med informationen.

Ska minsann putta ut Mamma på sin HD på nån bana så snart det går.

Kör mer bana, det är svin kul på alla nivåer och ALLA är välkomna!
 

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Nada
Största problemet (iaf för mig) med bankörningar är att det krävs original helsystem för att ens vara med. Tror att det är många med mig som finner dessa regler problematiska.

Om man monterar en DB killer som ljudmässigt blir godkänd av bilprovningen så tycker man att det borde räcka.
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Största problemet (iaf för mig) med bankörningar är att det krävs original helsystem för att ens vara med. Tror att det är många med mig som finner dessa regler problematiska.

Om man monterar en DB killer som ljudmässigt blir godkänd av bilprovningen så tycker man att det borde räcka.

Det är ju ett mindre problem egentligen, "loud pipes save lives" är inget som är vetenskapligt bevisat. Låt krompråmarna braka omkring på stadens gator och torg med sina raka rör. Det kändes bara som att ens K50D gick snabbare med en "effektljuddämpare" vilket i många fall är direkt applicerbart på motorcyklar med.:tummenupp
 

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1, Silvertejp Edition
För att köra en kvällskörning blir det halvdag på jobbet, det ska lastas, fixas ett släp osv, köra 30 mil för att få kör 1-1,5h och kostnaden för kalaset blir några sköna tusingar om man räknar in allt.

Nä satsa mer på heldagar så man får köra mycket när man ändå är på plats. Gärna 2 dagar i rad som ni har idag. Men försök få in fler i juli och augusti då folk ändå har semester.

Kan bara hålla med Johansson.
Ledigt från jobb, pengar, 46mil resväg (stockholm-Kga) och fixandet för enbart några få pass under en kväll gör att iaf jag uteblir.

Då det finns möjlighet att köra en heldag är det bra mycket bättre. I synnerhet om bandagen ligger på en helg alternativt under semestern (ca v29-34).

Men för att svara på frågan:
Nej det kan absolut inte vara för mycket bandagar! :)
 

Infamous

GO Kånkelberrys!!!
Gick med
4 Jul 2005
Ort
sthlm
Hoj
2004 Kwakka kryss-tia
Det är ju ett mindre problem egentligen, "loud pipes save lives" är inget som är vetenskapligt bevisat. Låt krompråmarna braka omkring på stadens gator och torg med sina raka rör. Det kändes bara som att ens K50D gick snabbare med en "effektljuddämpare" vilket i många fall är direkt applicerbart på motorcyklar med.:tummenupp

njae, det är väl helt klart bevisat :D att ett helsystem och lite mappning ger en effektökning, sedan om den verkligen behövs eller inte, det är en annan fråga...

och nej, det finns inte för många bandagar, banorna ligger för långt bort helt enkelt...:)

Försäkring: finns inte längre ngn försäkring som gäller. så det kan alla glömma. kan åxå vara en orsak...
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
njae, det är väl helt klart bevisat :D att ett helsystem och lite mappning ger en effektökning, sedan om den verkligen behövs eller inte, det är en annan fråga...

och nej, det finns inte för många bandagar, banorna ligger för långt bort helt enkelt...:)

Försäkring: finns inte längre ngn försäkring som gäller. så det kan alla glömma. kan åxå vara en orsak...


Jo, visst är det så. Tänkte lite mer allmänt när folk slänger på ett slip-on och gråter blod över att det låter för mycket när de skall på bandagar. Plus villfarelsen att det skulle vara säkrare att åka omkring i trafiken med "brölrör" på.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Hej!

Att det inte kom så många igår beror lite på att det var fotbolls EM och det verkar som om motorcykel kulturen håller p och svikta i grundvalarna då en del tydligen sitter hemma och kollar på 22 vuxna som jagar samma leksaksboll istället för att piska runt hojjen på bana :D

Ang minskat antal deltagare på bankörningar är enkel, skyhöga försäkringspremier leder till att dom flesta inte har mer än trafikförsäkring, dålig information från andra banåkare samt att det verkar som om att dom flesta stadsåkarna tror att det är säkrare och köra på landsväg ??????? Pratar man med folk som inte provat och köra bana så säger dom flesta att dom bara skulle köra ihjäl sig...

Kanske är informationen om säkerhet på banan dålig, man måste kanske informera om att försäkringar faktiskt gäller, arrangörerna ska kanske också ska satsa mer på en attityd mot att tona ner "racing"känslan och få dit mer förare som vågar prova för första gången och sedan blir fast för känslan att köra på bana!

Tävlingsåkarna kommer alltid ( nästan iaf ) till träningarna, men om det är körning för gatåkare skall det vara körning för gatåkare, gärna kanske 3 grupper och givetvis föråkare, så det blir mer trafik övning... snabba busar tas ner genom att erfarna föråkare visar var skåpet ska stå och dom osäkraste förarna tas upp genom att diskutera och tipsa till bättre körning..

Dom blandade körningarna med Licens/gat drar nästan bara förare som har kört innan och det verkar ju inte ge så mycket pengar!?

Banarrangörer får kanske vara lite proffsigare och mindre körkåta själva, vara proffsiga nog till att gå runt och tala med alla som faktiskt kommer på deras bankörning och ta sig tid att pilla på fjädringar, tala bromsteknik och spårval.

många av dom gärna betalande deltagarna kanske "skräms" av den mentala bilden av bandagar, med tuffa grabbar i slitna läder som lägger ner i kurvorna så kåporna tar i... ( det är ju sant för sådana är vi :yoparty )

Bara mina 2cent


Något av det bästa jag läst i detta ämne på länge. :bow
Bara att hålla med i alla stycken.
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Personligen tror jag att SMC´s stora utbud av sporthojskurser/ b&k-kurser i år har minskat körningarna på de allmänna bandagarna.
Folk betalar gärna lite extra för att både få en slags utbildning/handledning samt att tom. vagnskadeförsäkringen gäller på SMC´s kurser.

Har jag fel?
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Heldagskörningar upplever jag lite som en bristvara, kvällskörningar är det gott om men där är snarare mina möjligheter att komma loss en bristvara.
Sen tror jag att många gatåkare är mindre benägna att ta ledigt en vardag (utanför ordinare semester) för att kunna åka på en bankörning, det kanske räcker med ett par körningar på en säsong och då kan man ju ta de som går på helger eller ordinarie semester.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nej, det finns inte för många att välja på. Det som har gjort att jag inte har åkt på någon av era körningar är mest att det har passat dåligt ihop med jobbet. Nästa helg hade jag gärna varit med på Anderstorp, men måste tyvärr åka och kolla MotoGP på Assen istället. :rolleyes: Ungefär som någon sa tidigare så skulle jag gärna se fler körningar i juli, eller typ mitten av juli-mitten av augusti.

En stor anledning til att många aldrig någonsin provar bana tror jag är att de har lite för nya hojar och är rädda för att göra sönder något dyrt, få problem med försäkringar osv.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top