Hej!
Att det inte kom så många igår beror lite på att det var fotbolls EM och det verkar som om motorcykel kulturen håller p och svikta i grundvalarna då en del tydligen sitter hemma och kollar på 22 vuxna som jagar samma leksaksboll istället för att piska runt hojjen på bana
Ang minskat antal deltagare på bankörningar är enkel, skyhöga försäkringspremier leder till att dom flesta inte har mer än trafikförsäkring, dålig information från andra banåkare samt att det verkar som om att dom flesta stadsåkarna tror att det är säkrare och köra på landsväg ??????? Pratar man med folk som inte provat och köra bana så säger dom flesta att dom bara skulle köra ihjäl sig...
Kanske är informationen om säkerhet på banan dålig, man måste kanske informera om att försäkringar faktiskt gäller, arrangörerna ska kanske också ska satsa mer på en attityd mot att tona ner "racing"känslan och få dit mer förare som vågar prova för första gången och sedan blir fast för känslan att köra på bana!
Tävlingsåkarna kommer alltid ( nästan iaf ) till träningarna, men om det är körning för gatåkare skall det vara körning för gatåkare, gärna kanske 3 grupper och givetvis föråkare, så det blir mer trafik övning... snabba busar tas ner genom att erfarna föråkare visar var skåpet ska stå och dom osäkraste förarna tas upp genom att diskutera och tipsa till bättre körning..
Dom blandade körningarna med Licens/gat drar nästan bara förare som har kört innan och det verkar ju inte ge så mycket pengar!?
Banarrangörer får kanske vara lite proffsigare och mindre körkåta själva, vara proffsiga nog till att gå runt och tala med alla som faktiskt kommer på deras bankörning och ta sig tid att pilla på fjädringar, tala bromsteknik och spårval.
många av dom gärna betalande deltagarna kanske "skräms" av den mentala bilden av bandagar, med tuffa grabbar i slitna läder som lägger ner i kurvorna så kåporna tar i... ( det är ju sant för sådana är vi
)
Bara mina 2cent