Billiga däck! Bra?

Isengrim

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
nope...
Billiga däck! Bra? Igen!

Såg att det redan fanns info om dessa!

Edit: Lite dumt av mig men jag skriver om min fråga eftersom jag blev osäker.

1. Hittade info om däcken men blev osäker på om de är utpräglade bandäck eller till för en "vanlig" sporthojare som jag?

2. Pirelli Dragon EVO däck. Är de bra?

Följdfrågor:

3. Vad kan det kosta att få däcken bytta om man kommer med däck och fälg lösa?

4. Vad har Pirelli för ansvar för däcken om jag köper privat?

Last edited:

Isengrim

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
nope...
Ursäkta mitt strul med denna tråden, hittade info och raderade min text i all hast för att sedan inse att jag inte fått den info jag ville ha.:huvet :huvet

Frågorna ligger överst i tråden.

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
Isengrim skrev:

3. Vad kan det kosta att få däcken bytta om man kommer med däck och fälg lösa?

Gick till däckkrängaren i Staffanstorp (de som e bakom Byggmax, vet ej firmanamnet), de tog 100 för att lägga på ett bakdäck :tummenupp

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
..........
De går utmärkt att åka både bana och gata med, får upp temp rätt snabbt.
Fördelen med dessa däck är bra grepp men med lite mindre hållbarhet jämfört med vanliga (hårdare) gatdäck.

Isengrim skrev:

Edit: Lite dumt av mig men jag skriver om min fråga eftersom jag blev osäker.

1. Hittade info om däcken men blev osäker på om de är utpräglade bandäck eller till för en "vanlig" sporthojare som jag?

Last edited:

Isengrim

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
nope...
Superbike Roger skrev:
De går utmärkt att åka både bana och gata med, får upp temp rätt snabbt.
Fördelen med dessa däck är bra grepp men med lite mindre hållbarhet jämfört med vanliga (hårdare) gatdäck.

Jag har hörde nån som sa att han kört ca 800 mil på sådana...är det helt omöjligt?
Trodde att detta var gat-versionen av Dragon Super Corsa?

Gick med
9 Mar 2003
Hoj
..........
Missförstånd ifrån min sida jag menade ju Dragon Super Corsa, Evo däcken är mer ett gatdäck med längre hållbarhet samt lite mindre bett.
Jag åker själv med Super corsa på gatan ( mina gla bandäck).

Isengrim skrev:
Jag har hörde nån som sa att han kört ca 800 mil på sådana...är det helt omöjligt?
Trodde att detta var gat-versionen av Dragon Super Corsa?

JohnT

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2005
Hoj
GSX-R 1000 K5
Isengrim skrev:
personligen rekommenderar jag Pirelli Diablo eller Diablo Corsa, den senaste är mer "race" men båda är jäkligt bra däck på gatan, speciellt under en sporthoj

däcken är definitivt det stället som det _inte_ lönar sig att spara

Isengrim

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
nope...
Superbike Roger skrev:
Missförstånd ifrån min sida jag menade ju Dragon Super Corsa, Evo däcken är mer ett gatdäck med längre hållbarhet samt lite mindre bett.
Jag åker själv med Super corsa på gatan ( mina gla bandäck).

OK, det (EVO) låter som ett däck som nog passar mig bra, eftersom jag förmodligen ändå inte kan utnyttja greppet hos ett riktigt bandäck.

Jag har nämligen en uppsättning på gång för ca. 2600:- (både fram & bak!)
Det lät för mig vara mkt billigt och eftersom de är helt nya så satsar jag nog på det! Det låter väl som ett bra pris?

JohnT skrev:
personligen rekommenderar jag Pirelli Diablo eller Diablo Corsa, den senaste är mer "race" men båda är jäkligt bra däck på gatan, speciellt under en sporthoj

däcken är definitivt det stället som det _inte_ lönar sig att spara

Så du skulle säga att EVO är en "budget" variant?

För mig är självklart däck väldigt viktigt (eftersom det är skillnaden mellan en bra och en dålig dag :yoparty ), men jag har också en ekonomisk begränsning (=student :hihi ) och tänkte att dessa kunde vara prisvärda och ge en trevlig upplevesle. Har jag fel?

Jag tar gärna emot erfarenheter av just detta däck. Fågel eller fisk?

JohnT

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2005
Hoj
GSX-R 1000 K5
Isengrim skrev:
OK, det (EVO) låter som ett däck som nog passar mig bra, eftersom jag förmodligen ändå inte kan utnyttja greppet hos ett riktigt bandäck.

faran med att använda för "raciga" däck är att du inte får dem tillräckligt uppvärmda, beroende på däcken kan de bete sig så att de kräver kickass-knät-i-backen körande för att nå en sån temperatur där de funkar bäst. rekommenderar att använda däck som greppar bra även då det är kallt och/eller vått..

Isengrim skrev:
Jag har nämligen en uppsättning på gång för ca. 2600:- (både fram & bak!) Det lät för mig vara mkt billigt och eftersom de är helt nya så satsar jag nog på det! Det låter väl som ett bra pris?

kolla http://www.reifenversand.com/shop_eng/index.php , tyska visserligen men leveranserna är billiga, snabba och däcken kostar en bråkdel av vad de kostar t.ex. i finland. vet inte exakt vad de kostar i sverige men via reifversand kan man få tag på serier bra däck runt 200e

Isengrim skrev:
Så du skulle säga att EVO är en "budget" variant?

eftersom jag inte har kört med just det däcket säger jag inte jo eller nej, mycket beror på din personliga körstil men en universiell sanning har jag hittat, bättre däck kostar inte mindre.. så är det bara, så om däcken är speciellt billiga, se till att de är färska (ett år gamla däck kan bete sig helt annorlunda jämfört med "ugnsvarma" däck som kommer nästan direkt från fabriken) (har flera gånger fått 1-2 mån färska däck från reifversand.

Isengrim

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Hoj
nope...
JohnT skrev:
faran med att använda för "raciga" däck är att du inte får dem tillräckligt uppvärmda, beroende på däcken kan de bete sig så att de kräver kickass-knät-i-backen körande för att nå en sån temperatur där de funkar bäst. rekommenderar att använda däck som greppar bra även då det är kallt och/eller vått..

kolla http://www.reifenversand.com/shop_eng/index.php , tyska visserligen men leveranserna är billiga, snabba och däcken kostar en bråkdel av vad de kostar t.ex. i finland. vet inte exakt vad de kostar i sverige men via reifversand kan man få tag på serier bra däck runt 200e

eftersom jag inte har kört med just det däcket säger jag inte jo eller nej, mycket beror på din personliga körstil men en universiell sanning har jag hittat, bättre däck kostar inte mindre.. så är det bara, så om däcken är speciellt billiga, se till att de är färska (ett år gamla däck kan bete sig helt annorlunda jämfört med "ugnsvarma" däck som kommer nästan direkt från fabriken) (har flera gånger fått 1-2 mån färska däck från reifversand.

OK, tack för fina tips! :Bugar
Jag tänker testa Dragon EVO till våren och se hur jag trivs med dom, annars blir det kanske Corsa nästa byte!

Jäkligt bra länk förresten, den hade jag inte sett innan!

Nu ska man bara svetsa ihop ett par depåstöd, så man kan mecka lite i vinter.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Isengrim skrev:
Hehe, det var min plan också! :tummenupp
Jag kan dock inte bara åka till grannstan...

Är du nöjd med kvalitén på däcken?
Har du provkört? Isåfall, vad tycker du om dem?

Dom står hemma i hallen, men dom ser snabba ut!!

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...