livsfarligt att köra cross!!!!

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har ägt två crossar tidigare som jag kört rätt mycket på. jag har brännt runt på grusvägar och sladdat och kört bakhjul och allt annat bus man kan tänka sig.

sen sålde jag min cross och köpte sporthoj. efter några veckor fick jag ett enormt sug att köra cross igen för det är så förbannat kul, så jag inhandlade en gammal cross i torsdags.

igår var jag ute och körde med crossen för första gången sedans jag köpt min sporthoj. det var totalt livsfarligt!

när man kör med sporthojen löder man på rätt bra hela tiden så man har en rejält fartvind på sig hela tiden. fartvinden gör att det känns att det går fort och det medför att man får känslan att det inte skulle vara så hälsosamt att köra ikull. när man kör med crossen i skogen och grustag kommer man nästan aldrig ens upp i hundra så någon fartvind är det inte att snacka om. ofast går det väl max i 50. detta gör att det känns helt ofarligt.
innan jag hade kört sporthoj hade jag respekt när jag körde cross i skogen, men den har jag tappat helt nu. det känns som att man är ute och krypkör när man åker för fullt med crossen i skogen med häng i alla kurvor och bakhjulsåkning mellan träden.
nu när jag körde cross hade jag också full skyddsutrustning iform att skinnställ, ryggskydd, hojstövlar och sånt så detta bidrog till att det kändes ännu ofarligare.

jag kraschade tre gånger med crossen igår. en gång hoppade jag och flög åt helvete. klämde hela högerbenet under crossen. sen flög jag av hojen två gånger när jag skulle köra speedwaysladdar.
jag körde långt över min förmåga hela tiden. på skogstigarna var jag av stigen i massor av kurvor. efter att jag hade vurpat när jag hoppade så gick jag och kollade in "hoppet" jag hade försökt hoppa i och tänkte "hur faaaaaaaaaan kan man försöka hoppa på den där grusslänten. ser helt livsfarligt ut".

jag hade hela tiden känslan av att man lätt skulle kunna köra rakt in i en tall i skogen i 50 utan att det skulle hända någonting...

är det någon annan här som har upplevt samma sak? eller kör alla här bara sporthojar? jag hoppas verkligen att jag får lite mer insikt till nästa crosstur för det här kommer inte att sluta bra annars.

jag kan tänkte mig att man kan råka ut för lite liknande effekt ifall man går från att åka snabba sporthojar till att börja köra motard. fast det är ändå stor skillnad då det är mycket just att man kör på mjuka underlag som gör att det känns så ofarligt.

i sista vurpan så vrickade jag foten också. min växlingsfot!! är det någon som har några tips på hur man kurerar en vrickad fot så fort som möjligt. jag satt med foten i iskallt vatten i en 20 minuter direkt efter att det hänt och idag tänkte jag sitta still hela dagen. nån som vet hur man egentligen ska göra för att det ska bli bra så fort som möjligt?

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Håll foten högt och linda in den med ett litet stödbandage. Säker på att du bara vrickat den?

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Men hörrö bmwjohan, inte skriva så nu när jag (vi) tänkt köpa en cross att leka med under vintern.

Skriv bara positiva saker om cross tack.

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
Märker du att bromsarna inte nyper lika bra som på sporthojen , det kan bli en upplevelse .

molle

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 625SMC -05
bromsarna är ju sådär på crossar jag rammade en polare när jag låg efter hade bara kört motard några veckor innan och det skiljer lite i bromsverkan på de hojarna

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Gustav1 skrev:
Håll foten högt och linda in den med ett litet stödbandage. Säker på att du bara vrickat den?

jodå.. det är redan på bättringsvägen. ska ha foten högt när jag kollar på tv ikväll

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Liwa1 skrev:
Men hörrö bmwjohan, inte skriva så nu när jag (vi) tänkt köpa en cross att leka med under vintern.

Skriv bara positiva saker om cross tack.

ha ha.. det är bara och förbereda dig på att du kommer att vurpa titt som tätt, men köp crossar. det är fruktansvärt kul :tummenupp

jag rekommenderar att du köper någonting i stil med min cross. en yamaha yz 250. den är helt lagom. köp årsmodell 88-92 nått sånt så kan du få tag i dom för billig peng. jag gav 8000kr för min 88 och den går som en raket :squid

dom håller fruktansvärt bra också. jag har haft en yz tidigare och har två kompisar som har såna också och dom går aldrig sönder.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Ken Keniff skrev:
Märker du att bromsarna inte nyper lika bra som på sporthojen , det kan bli en upplevelse .

jag bromsar på ett helt annat sätt när jag kör cross.

med sporthojen använder jag bara frambromsen.

med crossen använder jag bara bakbromsen. jag låser alltid bakdäcket innan en kurva så att man kommer på ställ in i kurvan och sen slår jag på gas och ylar ut med en lång powerslide :rock

fan nu får foten ta och läka för jag vill ut och crossa igen

robbah99

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suzuki VZ1600 (kuståm)
bmwjohan skrev:
nu när jag körde cross hade jag också full skyddsutrustning iform att skinnställ, ryggskydd, hojstövlar och sånt så detta bidrog till att det kändes ännu ofarligare.

:skrämd Kallar du skinnställ, ryggskydd och hojstövlar för full skyddsutustning när man kör cross ?? Då har du ända haft två stycken innan ?!?

Skaffa kroppsskydd och crosstövlar när du kör cross.

Hoppas det går bra med foten.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
UrbanTiger skrev:
Varför använder du inte fotbromsen på landsväg ?
Och varför använder du inte handbromsen på Crossen ?

För övigt tror jag att jag vet vad det är som hänt med dig, du har helt enkelt tappat alla spärrar. Ring Saida så kanske hon kan tala om var du tappat dom :rofl

med lansvägshojen så använder jag fotbromsen ifall jag kör jättelångsamt i stan och ska svänga och måste bromsa. kör man med frambromsen då är det lätt att man nästan tippar ikull.
annars när man bromsar stenhårt från 150 och såna farter tycker inte jag att det känns som att det blir någon större skillnad ifall man använder båda eller bara fram. när jag tränade hårda inbromsningar från 100km/h tyckte jag knappt att det blev någon skillnad alls på stoppsträckan ifall jag använde bara frambroms eller båda. bakhjulet är alltid i luften i slutet av inbromsningen och annars är det rätt högt också. såpass högt att det låser upp bara man petar på bakbromsen tycker jag. men jag får väl skärpa mig och börja köra med bakbromsen också.

med crossen tycker inte jag att det behövs frambroms så ofta. det är klart att jag använder den ifall jag löder ur fyran på en raka i skogen och det sen kommer en kurva men dom stigarna jag kör på har inte så långa rakor. brukar funka bra att bara åka med med ett bakhjul som spinner, sladdar eller är låst hela tiden. alltså det går såklart inte snabbast så men det går roligast så :)
sen är det ofta väldigt halt ute på dom ställena där jag kör cross. i början använde jag frambromsen mycket mer och fick väldigt ofta otrevliga låsningar på framdäcket. det är mycket gräs på stigarna så frambromsen låser lätt.

har du nummret eller :D

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Re: Re: livsfarligt att köra cross!!!!

robbah99 skrev:
:skrämd Kallar du skinnställ, ryggskydd och hojstövlar för full skyddsutustning när man kör cross ?? Då har du ända haft två stycken innan ?!?

Skaffa kroppsskydd och crosstövlar när du kör cross.

Hoppas det går bra med foten.

jag har axelskydd, knäskydd och armbågsskydd i skinnstället.

när jag körde med mina tidigare crossar var min utrustning:
hjälm, ryggskydd, crossstövlar, skateboardskydd för knän och armbågar och sen bara mjukisbyxor och långärmad tröja. på händerna hade jag trädgårdshandskar.
så om man jämför med det så känner jag mig väldigt skyddad i min nuvarande utrustning :D

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
påtalomcross...

Kollade på tävlingen i stan idag... I 85-klassen var det en enda person som åkte ktm.. Han tog starten, först ut ur första kuravn. Ställer sig upp och drar bakhjul på nästa raka... Han var totalt överlägsen och orädd... Han varvade säkert han som kom tvåa.. Han flög över det stora platåhoppet på ca35meter :skrämd

Det grymma var att han inte slog av på takten någon gång...

:bow :bow

kjellf

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Yamaha XSR900 + TT600r
Påskynda läkning.

Nu måste vi skilja på vad du ska göra direkt när skadan sker och vad du kan göra senare för att läkningen ska ske snabbt.

Högläge, vila, tryck och kyla är alla bra knep när skadan sker och alla motverkar vätskeutgjutning. När det gäller kyla så finns det två fällor som båda kan förvärra skadan. Den ena fällan är kylspray. Kylspray gör bara att du inte känner smärta och därför kan du fortsätta med aktiviteten och skada blir bara värre. Den andra fällan är för kraftig nerkylning. Det är risk för förfrysning om du har is eller något ännu kallare direkt på huden. Mc-stövlar hjälper till med tryckdelen så dem ska du behålla på. Högläge, vila, tryck och kyla ska du hålla på med länge och helst utan avbrott.

Några dagar efter det att du har skadat dig ska du istället stimulera blodflödet i närheten av skadan. Detta kan du göra med värme eller omväxlande lite kyla och sedan värme. Det kan vara bra att röra på sig men du måste vara försiktig så att du inte sliter upp skadan igen. Prova med sporttejp, stödbandage och liknande hjälpmedel.

KjellF

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
:tummenupp till dig kjellf

du verkar ha koll på det här. jag kylde min fot genom att ha den i en hink med kallvatten en stund. men jag har varit lite dålig på högläge.

nu har jag väl dock kommit så långt att jag måste fixa cirkulation istället så jag tar och kör med dina knep

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras