Era favoritvägar i Gävletrakten?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Kunde vara kul att samla bra hojvägar i en tråd.....

Min favorit måste bli vägen mellan Löfsta och Österbybruk, strax efter Löfsta svänger man av från 76:an och kör över Imundbo och Andersbo för att sedan ansluta till väg 290 där man kan köra antingen mot Österbybruk eller mot Forsmark.

Det är just vägen mellan 76:an och väg 290 som är helt suverän, ett måste för alla som inte har testat den :tummenupp Försök hålla igen lite när ni åker förbi hus bara, så inte folk blir skogstokiga på alla hojar.

Ett annat tips är vägen som går från Skärplinge till Örbyhus, strax efter Skärplinge (från gävle sett) svänger man av till höger och kör över Elinge och Hillebola till Örbyhus. Helt ok väg som enkelt kan kombineras med den första vägen jag beskrev. Kör Skärplinge - Örbyhus - Österbybruk - Löfsta så har ni många mil med trevlig hojkörning framför er :D

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
lv 272 mellan Sandviken och Sibo är trevlig.
Finns både badplatser och äta-ställen.
Dessutom kringlig på utvalda ställen.

Aliake

SDK Socio#4268
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
2005 Triumph Bonneville T100
Mellan Torsåker och Stjärnsund är det mycket underhållande sväng. Om man lägger till Gammelstilla vägen från v.272 så blir det ännu bättre.

SoX

Gick med
7 Oct 2004
Hoj
no
Mellan Torsåker och Stjärnsund är det mycket underhållande sväng. Om man lägger till Gammelstilla vägen från v.272 så blir det ännu bättre.

Torsåker, Stjärnsund, Långshyttan, kör sen mot Hofors, sen kan man vända när man kommer fram till R80 o köra samma väg tillbaka. Hur kul som helst, gjorde den svängen två ggr på midsommarafton på eftermiddan, jag var helt ensam på vägen.:D

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
r6
Finns en hel del vägar i den där "triangeln" mellan hofors-hedemora-falun (kanske tom hofors-avesta-borlänge-falun, men det vågar jag inte uttala mig om).. Den vägen som SoX nämnde körde jag första gången i lördags, helt sanslöst kul.. Jag hade tyvärr inte turen att ha vägen för mig själv, däremot va det bara motorcyklister som skulle åt mitt håll, så det gick välan bra ändå..

272 hela vägen från u-sala till ockelbo (förmodligen rolig även längre, men så långt har jag inte varit - än) är både fin och rolig..

I fredags körde jag österut (nordost kanske) från tierp, där fanns det en hel del roliga vägar faktiskt. Jag kände mig lite borttappad, men det va klart värt det.. Jag kom ut på 76'an till slut (för er som undrar så är sträckan efter furuvik lagom kul på midsommar)..

"Standardrutten" innan jag kände mig mer bekväm med att irra runt lite var gamla e4'an till hagsta (tydligen mycket älg!), 303'an till ockelbo, 272 till s-viken. Sen finns det nån väg mellan s-viken och valbo (startar vid 272'an, slutar ganska centralt i valbo, går över östanbyn och västbyggeby) som bitvis va väldigt kul, men tyvärr en del bebyggelse med många små barn och sånt, så ta det lugnt dom bitarna åtminstone..

Vill man inte åka r80 tillbaka till gävle (om det nu är dit man ska) kan man ta sig till 67'an inte långt därifrån (eller heter den 56'an? den som går förbi flygplatsen iaf, men åk inte så långt), och åka hästbovägen (trevliga kurvor, bitvis ojämn asfalt, en del bebyggelse, så ta det lugnt första gången), sen kommer man ut på hedesundavägen (också kass asfalt) som i sin tur mynnar ut antingen i andersberg eller vid ica maxi..

Men jag råder er verkligen att ta en titt på SoX förslag (sista sträckan långshyttan-r80) på valfri karttjänst, det syns verkligen hur kul den vägen är..

SoX

Gick med
7 Oct 2004
Hoj
no
272 hela vägen från u-sala till ockelbo (förmodligen rolig även längre, men så långt har jag inte varit - än) är både fin och rolig..

Missade du Ockelbo-Lingbo? Det är den ultimata hojvägen enligt mig, (iallafall häromkring) den kan jag åka ett par gånger fram o tillbaka bara för den rena njutningens skull.

Sen finns ju Gavelstigen, Årsunda norr uppåt mot Hammarby, kort men intensiv.

Drakkvinnan

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Er6 -08
Håller med om att Ockelbo-Lingbo är toppenväg. Även stockholmsfolket som var här uppe på Hamrångeträffen förra året tyckte den var jättebra. Blir åka på den vägen nu på lördag när det blir ny träff häruppe. Synd bara att vägen ditupp från Hagsta är så dj----a tråkig!

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
r6
Kul, då har man en ny sträcka att ge sig på i helgen.. Är vägen fortsatt trevlig hela vägen upp till Bollnäs?

Borde man inte kunna köra hamrånge - söderhamn (via axmar) - bollnäs - lingbo - ockelbo - osv Sådär, om man vill slippa 303'an och inte har någon brådska? (Vet inte alls hur vägarna ser ut den vägen, men på karta ser det ju genomförbart ut :) )

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Kul, då har man en ny sträcka att ge sig på i helgen.. Är vägen fortsatt trevlig hela vägen upp till Bollnäs?
Nja, men de finns en variant. Åk igenom Holmsveden, åk till du kommer ut till "stora" Bollnäsvägen, ta vänster mot Bollnäs. När du kommit till Kilafors, sväng vänster i korsningen vid statoil/ica. Skyltat Hällbo, fin väg dock med en hel del bebyggelse. Åk denna väg utan att svänga av så kommer du komma till ett t-kors där det är skyltat Annefors vänster och Bollnäs höger. Tag gärna vänster, det är en jävligt rolig väg! Höger, ja då är du snart i Bollnäs.

I Annefors kan du åka mot Gruvberget/Åmot och sedan komma ut i Ockelbo, men där är det inget nöje att åka, biten fram till Åmot är jävligt gropig, dock asfalterad hela vägen.

Borde man inte kunna köra hamrånge - söderhamn (via axmar) - bollnäs - lingbo - ockelbo - osv Sådär, om man vill slippa 303'an och inte har någon brådska? (Vet inte alls hur vägarna ser ut den vägen, men på karta ser det ju genomförbart ut :) )

Man kan åka: hamrånge-sandarne-forsbacka-skärså-trönö-glössbo-växbo-arbrå-bollnäs-hällbo-holmsveden-lingbo-ockelbo-hamrånge. Då har man inte åkt många mil tråkig väg. Jag orkar int beskriva vägen i detalj, kolla en karta!!

Last edited:

Drakkvinnan

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Er6 -08
Gubben och jag brukar alltid ta första turen för säsongen från Hamrångefjärden mot Axmar bruk och mot Söderhamn. Svänger av vid Ljusne? mot Söderala och därefter mot Kilafors och sedan mot Lingbo och Ockerbo. En tur på ca 14-17 mil.
En annan väg som är trevlig är vägen mellan Järbo och Svärdsjö.

eksemet

halkat tillbaka...
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Yamaha R1 1999
ett tips på bollnäs turen... ta vägen över vevlinge-segersta och sedan kilafors-ockelbo-sandviken tillbaka.. jösses.... och vevlinge segersta kilafors vägen har inte sååå mkt bebyggelse heller...

för att hitta in på vevlinge vägen. Åk mot söderhamnhållet, när du ser vevlingecampingskylten sväng in och där är vägen... med en vägbit som heter ormbackarna.... niice

NU SÅ ÄR HEEELA TUREN ÅKT ( jag och marko testade) !!!!! ....Gävle-Ockelbo-Kilafors-Hällbo-Bollnäs-Vevlinge-Segersta-Kilafors-Ockelbo-Sandviken-Gävle....

Inte en meter tråkig väg... att avsluta med lite fartkörning sandviken gävle är ju skönt.. så får man sträcka på hojen lite...

Upp till Bollnäs = 12.8 mil
Från Bollnäs och tillbaka = 13.4 mil

totte cirka 26 skojjiga mil!!!!

Last edited:

Marqus

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Hoj
Ducati 620, Husqvarna WR 125 -96, Iq shift 600
Nån väg som är rolig, är vägen mellan Främlingshem-Årsunda, dock så är det väll en liten by om man kommer ifrån Årsunda så man får ta de lungt.

addex

OFF
Gick med
10 Sep 2007
Hoj
hemlig
Jo mellan söderhamn o sandviken R272 ljuvlig fortsätter även längre ned till uppsala. så man kan ta en tur söderhamn-uppsala en sönda kanske inte handlade om gävletrakten men nära..

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Missade du Ockelbo-Lingbo? Det är den ultimata hojvägen enligt mig, (iallafall häromkring) den kan jag åka ett par gånger fram o tillbaka bara för den rena njutningens skull.

Problemet är att det går så saaaaaaaatans fort, kanske inte Ockelbo-Lingbo men Högbo-Ockelbo är ju rena Isle of man.

Rexbovägen bortåt Borlänge är värt resan.

cyko miko

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2007
Hoj
Yzf 1000
Kan bara hålla med Eksemet!!Kanonväg....hade bitvis lite svårt att hänga på,men kul blev det!Repris tack!!:yoparty :yoparty :yoparty

lpdata

Hayabusa
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
Hayabusa RX-1...Lynx 550-08
MAN LÄGGER IHOP DOM TILLS MAN FÅR KÖRA TVÅHUNNRA

Det försökte jag med i tisdagskväll genom Skitskär där det är 50+50 dvs 100
men si det tyckte inte konstapel Annette som tyckte att 72km/h var alldeles för fort och skrev 2800:- på en lapp.... och jag som trodde jag skulle få hennes telnr :huvet

// Lasse

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping