Sveriges Roligaste hoj-väg ?

IronMike

Guest
Posta era förslag här :p ..gärna med filmlänkar eller bilder. Själv har man "varit runt" en del. Min favorit sen många år, är en väg i Dalsland som går mellan Tisselskog-Håverud, även kallad "vägen över brudefjället"...

Den är dels kuperad, men innehåller mkt chikaner, krön å bra doserade kurvor. Väglaget är för det mesta riktigt bra. Och trafiken är = 0. Flest antal bilar jag mött under en repa är typ 2, en lördag eftermiddag vid 15 ... vägen går parallellt med en större väg, och ligger jävligt avsides så att säga. Den kanske ser smal ut på film, men bilar kan mötas utan problem...

Det är min favvo-väg alla kategorier ...kanske saknar en högfartsdel. Varit uppe och nosat på 3an en bit upp i varvtalet, strax över 200 någonstans. Men farterna ligger mellan 78,80-200, lagom ändå.

Vad har ni för favoritvägar ? ...riksväg, län, kommun?

Här är "vägen över brudefjället" .. Dalsland, Tisselskog-Håverud!

Sträckan / starten, ligger 1,20 min in i filmen....där kan man väl säga att den börjar :) :tungan

http://bubblare.se/sveriges_roligaste_vag/

(obs ej jag som kör den trötta bilen, bara ngt jag hitta på nätet nånstans)

:yoparty :) :hojraket
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
hastig... Hmm, känner igen det från rejsa.nu
Sveriges bästa banåka sida för bilar:tummenupp
 

IronMike

Guest
Rash skrev:
2512581 hastig... Hmm, känner igen det från rejsa.nu
Sveriges bästa banåka sida för bilar:tummenupp
Haha jaja det är typ samma :D ...har landställe intill vägen över brudefjället, har egen film därifrån men så taskig kvalite. Dock går det lite kvickare...

Nejmen den är helt klart grym den vägen, ligger lite off dock. Man har aldrig vägarna förbi om man inte bor där borta ...jag åker dock över en dag dit, bara för att köra den vägen. Enkel resa 43 mil .. köra helvete en stund, sen hem 43 mil.

Ibland stänger de av sträckan för att göra däcktester där ..bl a så har michelin testat däck där i flera år.

:tummenupp
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
IronMike skrev:
2512605 Haha jaja det är typ samma :D ...har landställe intill vägen över brudefjället, har egen film därifrån men så taskig kvalite. Dock går det lite kvickare...

Nejmen den är helt klart grym den vägen, ligger lite off dock. Man har aldrig vägarna förbi om man inte bor där borta ...jag åker dock över en dag dit, bara för att köra den vägen. Enkel resa 43 mil .. köra helvete en stund, sen hem 43 mil.

Ibland stänger de av sträckan för att göra däcktester där ..bl a så har michelin testat däck där i flera år.

:tummenupp

:jisses

Åka till ringen istället? Jag har en vadslagning med en kompis om att ta mig runt där med bil under en viss tid(BTG):D
Han är övertygad om att jag inte klarar det, jag tror att jag har en hyfsad chans iallafall..
 

IronMike

Guest
Rash skrev:
2512611 :jisses

Åka till ringen istället? Jag har en vadslagning med en kompis om att ta mig runt där med bil under en viss tid(BTG):D
Han är övertygad om att jag inte klarar det, jag tror att jag har en hyfsad chans iallafall..
Ringen är fin... Men har man inte tid så funkar vägen i dalsland utmärkt :tummenupp .. vad tänkte du köra för tid på ringen ?
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
IronMike skrev:
2512612 Ringen är fin... Men har man inte tid så funkar vägen i dalsland utmärkt :tummenupp .. vad tänkte du köra för tid på ringen ?

Under 10:30 är det tänkt.. Inte hela varvet då. Bara turistvarvet utan den långa rakan. Har ju för fan en fem hundring att tjäna på det:yoparty Eller förlora:rolleyes:

//:tomten

Edit: Då är det tänkt att jag ska få köra några varv först. Tror att jag klarar det faktiskt. Är ju ändå världens bästa chaufför.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Käglan från Örebro till Fellingsbro. 3.4 mil MYCKET bra väg, lite hus och påfarter. nylaggd för 2-3 år sen.
När jag blir rik ska jag köpa den vägen och fylla dikena med lekakulor:yoparty
 

Bifogat

  • käglan.JPG
    käglan.JPG
    42.3 KB · Visningar: 148

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Ang. Dalsland, Tisselskog-Håverud!

HAHA, körde den nu i höst första gången, och träffade sedan ett par locals vid brofiket i håverud som sa att vi skulle få betala extra nöjesskatt.

Är ju inte så snabb väg och mycket skymt men mycket underhållande.

/Nicke Liltroll
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
den roligaste i sommar var på semestern, väg 205 mellan Laxå-Askersund, har man inte kört där har man man inte kört hoj: ): ): ) sedan har vi klassikern, Sollebrunn-Nossebro.
 

Krickan4

The Tivoli
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kontinenten
Hoj
Suzuki Gsxr
Jonstorp-Mölle! finns säkert liknade vägar i övriga landet men detta är min favurit väg när det gäller hoj körning:)
 

pucko

Medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CBR 600 RR 07
Vägen mellan Lilla edet-Ljungskile, Backamo härlig väg med väldigt sköna höjdskillnader och snabba kurvor.:tummenupp
 

GBG_PeHrssoN

Tanklös Hojlös Hopplös
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Gött e "Tu"borg!
Hoj
KTM 690 SMC-R -14
IronMike skrev:
2512557 Posta era förslag här :p ..gärna med filmlänkar eller bilder. Själv har man "varit runt" en del. Min favorit sen många år, är en väg i Dalsland som går mellan Tisselskog-Håverud, även kallad "vägen över brudefjället"...

Den är dels kuperad, men innehåller mkt chikaner, krön å bra doserade kurvor. Väglaget är för det mesta riktigt bra. Och trafiken är = 0. Flest antal bilar jag mött under en repa är typ 2, en lördag eftermiddag vid 15 ... vägen går parallellt med en större väg, och ligger jävligt avsides så att säga. Den kanske ser smal ut på film, men bilar kan mötas utan problem...

Det är min favvo-väg alla kategorier ...kanske saknar en högfartsdel. Varit uppe och nosat på 3an en bit upp i varvtalet, strax över 200 någonstans. Men farterna ligger mellan 78,80-200, lagom ändå.

Vad har ni för favoritvägar ? ...riksväg, län, kommun?

Här är "vägen över brudefjället" .. Dalsland, Tisselskog-Håverud!

Sträckan / starten, ligger 1,20 min in i filmen....där kan man väl säga att den börjar :) :tungan

http://bubblare.se/sveriges_roligaste_vag/

(obs ej jag som kör den trötta bilen, bara ngt jag hitta på nätet nånstans)

:yoparty :) :hojraket


Håller med den är den roligaste vägen med både bil men framföralt med motorcykel I lovin IT! :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Krickan4 skrev:
2512933 Jonstorp-Mölle! finns säkert liknade vägar i övriga landet men detta är min favurit väg när det gäller hoj körning:)
Den vägen går inte av för hackor :tummenupp Väldigt rolig
 

TheBat

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Laxå
Hoj
675-Race!
crashtestdummy skrev:
2512824 Käglan från Örebro till Fellingsbro. 3.4 mil MYCKET bra väg, lite hus och påfarter. nylaggd för 2-3 år sen.
När jag blir rik ska jag köpa den vägen och fylla dikena med lekakulor:yoparty


Håller helt med!! den vägen är underbar fats har dock bara åkt den en gång o de va kanon!! kunde krama ur hur precis hur mycke man vågade!! blir den repan ett par ggr till nästa år!!

peter R1 skrev:
2512920 den roligaste i sommar var på semestern, väg 205 mellan Laxå-Askersund, har man inte kört där har man man inte kört hoj: ): ): ) .
:tummenupp
vägen mellan Kumla o Fjugesta är helt otroligt rolig oxå!!
o vägen mellan Laxå o Askersund är kanon, hoppas förövrigt att ja ska kunna filma den nästa år!! :yoparty
 
Last edited:

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Väg 250 mellan Fagersta-Kolsva är inte så dum.

I somras när jag var på väg hem från Norge så åkte jag mellan Rörbäcksnäs och Torgås (sälen).Helt nylagd röd asfalt och bra sikt genom varje kurva.
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
zx skrev:
2513100 Väg 250 mellan Fagersta-Kolsva är inte så dum.

I somras när jag var på väg hem från Norge så åkte jag mellan Rörbäcksnäs och Torgås (sälen).Helt nylagd röd asfalt och bra sikt genom varje kurva.
:7peta glöm inte vägen mellan Norberg-Hedemora.Där går det o åka duktigt fort sköna svepande kurvor..:tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top