Hälp Med Liten Bula I Tank!!! :(

super

=)
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Malmø
Hoj
cb600Fa 2007 och Shadow
När jag kom ner i garaget igår såg jag en lite bula i tanken :gråta
Någon som vet hur man kan få bort bulan då hojen är min ögonsten.
Har hört av en arbets polare att man kanske skulle kunna trycka ut bublan med tryckluft "firma" om bulan inte var stor eller kantig.. Vore mycket tacksam för svar :angel :angel :angel :angel :angel :angel för när jag ser hojen retar jag mig på den lilla bulan som syns i ljuset :skrämd
 

sportbike

Guest
Om det går att komma åt den genom tanklocket,så kan det gå att trycka ut den om man har tur.
Tryckluft är inte att rekommendera,eftersom en tank är så hård att man skulle behöva trycksätta den med risk för att den rymmer 50 liter sen.
Om det inte går att trycka ut den,är det riktning och omlackering som gäller.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Om bulan är mjuk kan det gå dra ut den med hjälp av smältlim och en draghammare, man limmar fast ett fäste och drar försiktigt ut bulan med draghammaren:tummenupp
 

Rossan

Gixxer
Gick med
21 Oct 2006
Ort
sthlm
Hoj
Gixxer
Var finns sprayen att köpa i sverige?? och vad heter den??

Såg ju grymt smidigt ut :)
 

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Ort
Eken
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Smältlim och draghammare funkar. Jag drog ut en rejäl buckla ur den här tanken. Det blev kanon. Skarpa bulor med vassa kanter är dock omöjliga.
 

Bifogat

  • 2008 buckla 001.jpg
    2008 buckla 001.jpg
    98.6 KB · Visningar: 803
  • 2008 buckla 002.jpg
    2008 buckla 002.jpg
    192.1 KB · Visningar: 367
  • 2008 buckla 007.jpg
    2008 buckla 007.jpg
    114.3 KB · Visningar: 766

Lazlo440

Medlem
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Skåne
Hoj
GSXR 750
Var finns sprayen att köpa i sverige?? och vad heter den??

Såg ju grymt smidigt ut :)

Biltema? 36-520 eller 15-197? 15-197 blir i alla fall helt nerfrostad utvändigt när man kör den rättvänd till deras air brush 15-196 (som suger elefantballar)

Smältlim och draghammare funkar. Jag drog ut en rejäl buckla ur den här tanken. Det blev kanon. Skarpa bulor med vassa kanter är dock omöjliga.

Dum fråga kanske, men hur tar du bort smältlimmet sen?
 
Last edited:

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Ort
Eken
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Ingen dum fråga tycker jag.
Med lite tålamod så går det bra att pilla bort det med nageln. Det går att värma bort med värmepistol men är inte att rekommendera på en bensintank.
 

Lazlo440

Medlem
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Skåne
Hoj
GSXR 750
Ingen dum fråga tycker jag.
Med lite tålamod så går det bra att pilla bort det med nageln. Det går att värma bort med värmepistol men är inte att rekommendera på en bensintank.

Bra tips, taco. Denna ska jag prova på blöjexpressen (bilen alltså)
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Tryckluft är inte att rekommendera,eftersom en tank är så hård att man skulle behöva trycksätta den med risk för att den rymmer 50 liter sen.
Om det inte går att trycka ut den,är det riktning och omlackering som gäller.

Om man trycksätter tanken med förstånd så kommer den inte rymma en endaste liter mer, även värmning av bucklan med värmepistol under lagom trycksättning ökar möjligheterna att få ut bucklan.

Men det kommer fortfarande att kunna ses om man tittar nogrannt eller vet var bucklan är, ska det bli perfekt är det omlack som gäller.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Ta hammarn och gör en större bula brevid så är det ingen som tänker på den lilla bulan sen...
Hojar går i backen, det är bara en tidsfråga. Spara in pengarna på reparation och kör istället. Fixa före försäljning om du vill tjäna nån krona extra.
 

super

=)
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Malmø
Hoj
cb600Fa 2007 och Shadow
Tack för alla snabba svar grabbar. Jag gör nog så att jag tar hammaren och gör en bula til på andra sidan så det ser identiskt ut :yoparty
Bulan kommer rätas ut innan försäljning och inte tidigare. Men det är någotr som retar en på en helt ny hoj :huvet
Men det är klart värt att prova det där med hårtorken och kylningen :D Jaja..
:tuttar
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Om man trycksätter tanken med förstånd så kommer den inte rymma en endaste liter mer, även värmning av bucklan med värmepistol under lagom trycksättning ökar möjligheterna att få ut bucklan.

Men det kommer fortfarande att kunna ses om man tittar nogrannt eller vet var bucklan är, ska det bli perfekt är det omlack som gäller.

vi gjorde detta på polarens tank och det gick hur bra somhelst :tummenupp
man behöver ju liksom inte mata in 40bar i tanken utan om bucklan är lite rund så kommer den ut väldigt lätt :tummenupp

men även den minsta buckla vill ju lämna ett spår finns ju kunnigt folk som "knackar" ut bucklor på bilar så dom försvinner men det kostar väll ett par spänn tror volvo tog 800:- per dörruppslag för nått år sedan :huvet
 

sportbike

Guest
Om man trycksätter tanken med förstånd så kommer den inte rymma en endaste liter mer, även värmning av bucklan med värmepistol under lagom trycksättning ökar möjligheterna att få ut bucklan.

Såklart jag överdrev lite,men man har ju sett folk skjuta tankar,och blåsa sönder saker förr.
Kräver ju lite varsamhet.
 

BlueBull

Guest
Om man trycksätter tanken med förstånd så kommer den inte rymma en endaste liter mer, även värmning av bucklan med värmepistol under lagom trycksättning ökar möjligheterna att få ut bucklan.

Men det kommer fortfarande att kunna ses om man tittar nogrannt eller vet var bucklan är, ska det bli perfekt är det omlack som gäller.

Om man trycksätter tanken utan förstånd så kommer den inte heller då att rymma en endaste liter mer... Aldrig mer, utan den kommer ligga utfläkt som en holländsk hooker i ett skyltfönster. :D
Att trycka med vätska är tusen gånger lugnare än luft!
 

super

=)
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Malmø
Hoj
cb600Fa 2007 och Shadow
Någon som har tipps på var man kan lämna in hojen och vad det kostar....? har varken tid eller utrustning för detta. :S

eller om någon har ett enkelt tipps som inte behöver en hel hall med verktyg :tummenupp
 

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Ort
Eken
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Återkom gärna med lite detaljerad information om att "blåsa" ut buckor. Gärna bilder. Är nyfiken på hur man gör.
/M
 

miomit

Azzazzin
Gick med
26 Sep 2008
Ort
I närheten
Hoj
KTM SDR -18, Yamaha 750 seca -82 Scrambler
Smältlim och draghammare som någon sa, eller sugpropp och draghammare. Skitbra om det funkar med hårtork och kylsprej, men att värma med gas hade jag nog gett fan i.. Kvittar hur mycket du tvättar rent tanken, det är nästan så att bensinen sätter sig i plåten på insidan och börjar du värma där så har du garanterat ångor i tanken.. och du kan ju föreställa dig själv vad som kan hända om du skulle råka värma lite för mycket så du får glöd. Knackar du ut plåten från insidan kommer plåten att bli tunnare på det stället men det kanske inte har nån större sexuell betydelse..
Hade också kört med smältlim och draghammare
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag blåste ut några moppetankar i min ungdom.
Det går jättebra, dom rymmer lika mycket som innan bucklan när man är färdig.

Däremot ser dom inte ut som innan, dels ser man kanterna efter bucklan, dels blir alla falsar och kanter "rundade"

Någon tank sprack i svetsen, en annan böjde "tunneln" ihop sig på så att den inte gick att få över ramröret...

På en ratbike kanske jag skulle göra det.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top