Laservarnare

Corny

Conny
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Gävle
Hoj
ZX9r
Funderar om det är någon som har erfarenhet av laservarnare?

Funkar bra?
Vad säger farbror polisen? :fatta!
Vad kostar den?
Hur funkar den/var sätter man den mm. mm. :va

Tror det skulle vara bra att ha om man skulle utav misstag köra lite för fort någon gång :D om man då skulle klara kortet och ta böter för varnaren i stället.
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Corny skrev:
Funderar om det är någon som har erfarenhet av laservarnare?

Funkar bra?
Vad säger farbror polisen? :fatta!
Vad kostar den?
Hur funkar den/var sätter man den mm. mm. :va

Tror det skulle vara bra att ha om man skulle utav misstag köra lite för fort någon gång :D om man då skulle klara kortet och ta böter för varnaren i stället.

Ganska värdelösa, eftersom dom varnar först efter dom redan har skjutit på dig :va

Laserstörare däremot fungerar alldeles ypperligt...eller vänta lite nu, var det inte garageöppnare det kallas :D
 

Nobody

Medlem
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Hjo
Hoj
BMW S1000RR 2017
wheelieman skrev:
Ganska värdelösa, eftersom dom varnar först efter dom redan har skjutit på dig :va

Laserstörare däremot fungerar alldeles ypperligt...eller vänta lite nu, var det inte garageöppnare det kallas :D

Nja, vet inte om jag ska hålla med dig riktigt... Min känner av om dom skjuter på någon annan som ligger upp till 3 km bort (enligt tillverkare). Men om jag är den förste som dom skjuter på så då är det klippt direkt :huvet

Så det är bara att hoppas att man är nr 2 lr 3 dom skjuter på, då fungerar den klockrent :tummenupp
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Corny skrev:
Funderar om det är någon som har erfarenhet av laservarnare?

Funkar bra?
Vad säger farbror polisen? :fatta!
Vad kostar den?
Hur funkar den/var sätter man den mm. mm. :va

Tror det skulle vara bra att ha om man skulle utav misstag köra lite för fort någon gång :D om man då skulle klara kortet och ta böter för varnaren i stället.
Tror laserstöraren är bättre iaf... Har provar den själv (bil) och det fungerade, åkt igenom 3st kontroller med positivt resultat.
Däremot så är det ju nu förbjudet och kostar 600kr i böter tror jag... :tummenupp
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
fezt skrev:
Tror laserstöraren är bättre iaf... Har provar den själv (bil) och det fungerade, åkt igenom 3st kontroller med positivt resultat.
Däremot så är det ju nu förbjudet och kostar 600kr i böter tror jag... :tummenupp

å vart får man tag i sånna? :)
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
heimdal skrev:
å vart får man tag i sånna? :)
T.ex här Radarshop eller på Kanarieöarna.

fezt skrev:
Tror laserstöraren är bättre iaf... Har provar den själv (bil) och det fungerade, åkt igenom 3st kontroller med positivt resultat.
Däremot så är det ju nu förbjudet och kostar 600kr i böter tror jag... :tummenupp
Håller med att ska man vara säker måste det till en störare, men den går inte att gömma. Får de ingen hastighetsvisning blir du stoppad ändå. Frågan är om det är värt straffet.

Lag (1988:15) om förbud mot vissa radar- och laserinstrument

1 § Med radarvarnare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare för vägtrafik.
Med laservarnare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en laserhastighetsmätare för vägtrafik.
Med laserstörare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att med elektromagnetiska vågor störa funktionen hos en laserhastighetsmätare för vägtrafik. Lag (1998:1622).

2 § Radarvarnare, laservarnare eller laserstörare får inte tillverkas, innehas, överlåtas eller användas. Ej heller får en annan anordning som är så konstruerad att den kan ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare eller en laserhastighetsmätare eller sända elektromagnetiska vågor till en laserhastighetsmätare användas i ett fordon för detta ändamål. Lag (1998:1622).

3 § Den som uppsåtligen bryter mot 2 § skall dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:1622).

4 § En radarvarnare, en laservarnare, en laserstörare eller annan anordning som varit föremål för brott enligt denna lag skall förklaras förverkad. Lag (1998:1622).
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Okej, då verkar det som om jag får ge mig.
De uppgifter jag har fått tidigare är att laservarnarna i och för sig fungerar. Men eftersom laserstrålen är så pass liten och precis i sitt utformande så känner inte en laservarnare av den så vidare inte man siktar precis på fordonet (eller varnaren)

Men detta är endast andra eller tredjehandsuppgifter, så jag kan ej svara för sanningshalten i detta. Bara att det lät rimligt.

Om du kommer fram till något annat så tar jag mer än gärna emot ett pm med dina egna erfarenheter.

Lycka till
 

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Laservarnare är väl inte så tokigt. Oftast finns det ju någon bil ett par km före. Skulle det vara tomt på trafik tror jag ändå poliserna leker laserdome mot varandra i inväntan på trafik och sprider iväg strålar så varnaren vaknar :)

Laserstöraren behöver man inte ha på hela tiden, bara slå på den när man är över körkortsgränsen. Då är 600 spänn i böter rätt ok istället för indraget kk.

Eller kör man laglydigt... men det är inte lätt.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
wheelieman skrev:
...De uppgifter jag har fått tidigare är att laservarnarna i och för sig fungerar. Men eftersom laserstrålen är så pass liten och precis i sitt utformande så känner inte en laservarnare av den så vidare inte man siktar precis på fordonet (eller varnaren)...
De uppgifterna stämmer enligt min DYRA erfarenhet.
Tror de senaste pistolernas stråldiameter är ca 15cm på 300 meter, och när de siktar på nummerskylten lär ljuset inte räcka upp till varnaren i rutan.

TomTroll skrev:
...Då är 600 spänn i böter rätt ok istället för indraget kk...
600 lär du nog inte klara dig med, i lagen står det böter (det betyder dagsböter) eller fängelse!
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
FZ1 skrev:
600 lär du nog inte klara dig med, i lagen står det böter (det betyder dagsböter) eller fängelse!

Min kollega åkte dit på "innehav" på den här varianten, han fick dagsböter som slutade på en summa av ....har i alla fall för mig att det var under 2000:-

Men som jag såg i ett tidigare inlägg här i tråden så får inte utrustningen vara tillverkad FÖR att just störa polisens laserstråle, däremot kan man köpa utrustningen och bygga själv tillsammans med en mottagaren som man kan styra.....öhhhh....ja, vad man nu känner för att styra.

Redan där är ju luckan i lagen uppenbar..eller.. :va

Funderade på om man skulle kunna montera själva dioderna innanför själva lyktglaset, vet ej om detta skulle fungera eftersom just laserstrålen är så pass precis.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Laserstörare är OK att inneha om den "används" till något annat - t.ex. garageportsöppnare eller styra irakiska missiler osv... :) Om den är kombinerad med en varnare, så kan man sänka farten och därefter slå av utrustningen och låta dem få låsning (i laglig fart).

Men hur vanligt är det egentligen att de kör med radar istället ? Mig veterligt har jag bara sett laserinstrument ute - är radarn på väg bort ?
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
heimdal skrev:
å vart får man tag i sånna? :)
Vet att t ex teknikmagasinet sålde förut iaf, var dock ej därifrån min kom, det var farsan som fixa, vet inte vart...
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
TomTroll skrev:
Laservarnare är väl inte så tokigt. Oftast finns det ju någon bil ett par km före. Skulle det vara tomt på trafik tror jag ändå poliserna leker laserdome mot varandra i inväntan på trafik och sprider iväg strålar så varnaren vaknar :)

Laserstöraren behöver man inte ha på hela tiden, bara slå på den när man är över körkortsgränsen. Då är 600 spänn i böter rätt ok istället för indraget kk.

Eller kör man laglydigt... men det är inte lätt.

Man får inte ens ha laserstörare monterad överhuvudtaget längre, så det spelar ingen roll om den är på eller av...
Sen som "FZ1" skrev om dagsböter osv.... du kan ju glömma fängelse eller dagsböter för en sån grej. Det rör sig om 6-800kr i böter. :tummenupp
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
hittade denna sidan
http://www.hetsv.com/

men:
"Accordance to the Swdish laws it is illegal to sell any laserjamming devices that makes your vechical stealth for Police Laser Guns, unfortunately this specific product can not be imported to Sweden."

svensk sida dock
 

FreddaGädda

Guest
FZ1 skrev:
T.ex här Radarshop eller på Kanarieöarna.


Håller med att ska man vara säker måste det till en störare, men den går inte att gömma. Får de ingen hastighetsvisning blir du stoppad ändå. Frågan är om det är värt straffet.

Lag (1988:15) om förbud mot vissa radar- och laserinstrument

1 § Med radarvarnare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare för vägtrafik.
Med laservarnare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en laserhastighetsmätare för vägtrafik.
Med laserstörare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att med elektromagnetiska vågor störa funktionen hos en laserhastighetsmätare för vägtrafik. Lag (1998:1622).

2 § Radarvarnare, laservarnare eller laserstörare får inte tillverkas, innehas, överlåtas eller användas. Ej heller får en annan anordning som är så konstruerad att den kan ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare eller en laserhastighetsmätare eller sända elektromagnetiska vågor till en laserhastighetsmätare användas i ett fordon för detta ändamål. Lag (1998:1622).

3 § Den som uppsåtligen bryter mot 2 § skall dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:1622).

4 § En radarvarnare, en laservarnare, en laserstörare eller annan anordning som varit föremål för brott enligt denna lag skall förklaras förverkad. Lag (1998:1622).

Jag såg som för sent som för ett par dagar sedan på Discovery's "Mythbusters" där de testade "alla" kända sätt som sades hindra en polisradar från att kunna avläsa ens hastighet. Detta gällde både laser-radar och den typ med elektromagnetiska vågor. Inget sätt gav någon som helst effekt. Efter att ha sett detta program kan jag absolut inte tänka mig att en s.k laserstörare fungerar. Däremot fungerar nog en varnare :mattias

Det har ju hänt tidigare att företag har gått ut med falsk "våran produkt är så bra"-marknadsföring

Men vad vet jag?
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top