Hyosung Comet 650 - bra första hoj?

Angelfire

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Växjö
Hoj
nästa sommar
Tjena mors.

Jag håller på att ta mc kort (tung mc A) och undrar om en Hyosung Comet 650 kan vara ett bra första köp?

Hojen ser väldigt fräsch ut. Det är en v-twin motor som brummar på rätt bra, årsmodell 2004, har gått 320mil. 33 000:-

http://www.blocket.se/vi/16171034.htm?ca=19_s&last=1

vet inte så mycket om Hyosung men det verkar vara en cykel i min prisklass.

Någon som kan något gott/ont om cykeln?

mvh Angelfire
 

BrutalMC

Gamling
Gick med
9 Aug 2007
Ort
Växjö
Hoj
Ett par udda V-twin streetfighters... Å mer blir det!
Lilltrollet

Har en 05 som jag sköt motorn på i höstas, ventilsallad och en fullständigt sönderslagen kolv blev resultatet... Hojen hade då gått 800 mil och var helt maskinellt original förutom en Viper dämpare och nålarna lyfta för lite fetare blandning. Att fixa det skulle blivit en mycket kostsam historia om inte Hyosung hade förbarmat sig så de skickade en komplett motor mot att jag betalade frakten ifrån Korea. Slutade på 6.500:-... Uppenbarligen kan det finnas ett problem med härdningen av ventilskaften på "äldre modeller" eller nåt ditåt eftersom det har hänt liknande saker för andra också. En annan sak som hände mej innan dess var att generatorn brann ihop vid 400 mil men den fick jag på garantin.

Tycker att hojen är lätthanterlig, har bytt till "crosstyre" för bättre känsla. Den är ju också pigg med sina ca 80 hästar och det räcker för de flesta. Framför allt är försäkringen helt ok, har min hos Bilsport&MC. Ditt objekt verkar väl vara helt ok prismässigt i förhållande till milen men jag rekommenderar nog en nyare för att risken med ventilerna skall vara borta. (Åtminstone meddelade Hyosung att det skulle vara åtgärdat ifrån mitten av 05 oc det är tillverkningsåret som avses, inte nyregistreringsåret i Sverige...)

Lycka till!
 

Bifogat

  • lilltroll1.JPG
    lilltroll1.JPG
    72.7 KB · Visningar: 166
Last edited:

Angelfire

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Växjö
Hoj
nästa sommar
Aha, aj då. Så himla svårt att bestämma sig för vilken hoj man ska ha bara. Verkar då med andra ord inte vara något att satsa på. Jag har en budget på ca 40 000:- kan ju göra så att jag sparar några månader till och satsar på en annan nyare och mer välkänt märke.

Låg försäkringskostnad måste jag ha, frågan är bara vilken hoj man ska ha sedan.

Helst av allt vill jag självklart ha en r1 eller r6 men det är ju bara att glömma i och med att jag inte ens har kort ännu.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
suzuki sv 650
 

The Stiffmeister

Master of disaster!
Gick med
11 Dec 2007
Ort
Revinge
Hoj
B-King
lite sportigare variant med låg försäkring (betalade själv 2600 hel)för budgeten du har är VTRen,pig rolig att köra (om du gillar twin) och pålitlig maskin!
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag kör koreanskt och är nöjd:tummenupp Man får en del dissar av polare som kör de "riktiga" märkena, typ Honda osv. men det bryr jag mig inte om.

Köp hojen och var glad att du har pengar över till bensin och skyddsutrustning (och eventuel rostskyddsbehandlig:gnissla dom rostar lite på vissa ställen om dom får stå ute mycket)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Köp förebilden SV 650 eller en ER 6 istället (högre kvalitet och stabilare andrahandsvärde).
Udda märken är ofta osäkra kort när du sedan skall byta upp dig. Även reservdelsfrågan kan vara knepig med långa leveranstider.
 

Angelfire

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Växjö
Hoj
nästa sommar
Tack för tippsen.

Hyrde en Kawasaki z1000 idag för att träna på högfartsprovet, körde från 09:15-18:00 och kan bara säga en sak...

FY FASEN vilken härlig båge. Acc, styrning, bromsar allt var underbart på den.

Känns äntligen som om man kan ta kortet nu, kan varmt rekommendera att folk hyr cyklar och åker ut till bana för att öva inför uppkörningen. Kostade totalt 1300:- /för en dag , vilket ungefär är vad du får köra 2x50 min för på en trafikskola.

Sjukt skön, det enda som är lite träligt med z1000 är att den är ohyggligt dyr att försäkra. En årsmodell 2003+ att halvförsäkra för mig går på 10 678:- .

Känns väldigt snopet när man äntligen hittat en hoj man skulle kunna tänka sig att köpa.

Väldigt trevlig dag har det iaf varit och jag blev 1 med hojen idag :D

Kawasaki Z1000 :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top