Continentaldäck

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Jag har köpt en hoj nu. Dock så är däcken slut. Har fått bra erbjudanden om att köpa continental däck billigt. Då är frågan vilka däck man ska ha på en suzuki bandit 600? jag är nybörjare ok köper hellre däck som håller 2 säsonger än några supersportdäck. Några tips eller erfarenheter?

Tacksam för hjälp
Mvh
Simon

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Simp skrev:
Jag har köpt en hoj nu. Dock så är däcken slut. Har fått bra erbjudanden om att köpa continental däck billigt. Då är frågan vilka däck man ska ha på en suzuki bandit 600? jag är nybörjare ok köper hellre däck som håller 2 säsonger än några supersportdäck. Några tips eller erfarenheter?

Tacksam för hjälp
Mvh
Simon

Hej du.
Grattis till hojköpet.
Att köpa däck som hålle 2 säsonger är i mina ögon "självmord". De skulle vara hårda som backelit och som nybörjare kommer du att göra misstag där du utan bra däck kommer att stå på näsan.
Ett däck med mjukare gummi låser sig inte lika lätt vid en panikbromsning. Dvs du kommer att ha mycket bättre konroll med ett mjukare däck.

Conti däcken du fått pris på vad är det för däck? Vad har du fått för pris?

Du behöver inte köpa de värsta sportdäcken men mitt råd är att köpa ett däck för touring/sport i ditt fall. Kostar kanske lite mer men inte mycket mer.

Sen livslängden på ett däck avgörs främst på hur mycket du själv vrider på rullen.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Vad va det för däck?
Att få däck räcka 2 år är svårt om man kör 1000-1500mil per år. Men att få däck räcka 2år om man "bara" kör 500mil per år är mycket möjligt.

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1
Om du ska ha Continental så satsa på en modell som heter Roadattack.
Dom fick bra betyg i bike's test av sportdäck har jag för mig.

MC Doktorn

Guest
Lasker skrev:
Om du ska ha Continental så satsa på en modell som heter Roadattack.
Dom fick bra betyg i bike's test av sportdäck har jag för mig.
Dom hette contiforce max

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Simp skrev:

Tacksam för hjälp
Mvh
Simon

Mitt bakdäck höll ca 1000 mil, framdäcket är inne på ca 500 mil(förra säsongen) håller nog denna säsong med.

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Tack för alla bra råd.

Jag har lite kontakter som kan ordna continentalsdäck åt inköpspris åt mig. Alltså kan jag alla continetalsdäck billigt. Jag kanske får klara mig med däck som klarar en säsong då. Men jag är som sagt nybörjare och kommer inte att köra stenhårt. Några tips på vilka vilken modell jag bör satsa på?

b-man

VFHC Member
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
KTM Superduke
Conti Road Attac

Körde jag på förra säsongen på min R1 fighter, och jag måste säga att jag var grymt positivt övveraskad.

Had edock inga förväntningar alls då jag fick dom gratis pga att en conti-försäljare ville få ut dom på marknaden..

Men mitt tips är att köra på sådana, för dom funkar bra.... Har sett folk köra på dom i ERF serien dessutom....

Sen är det ju fräckt mönster också!

Bifogat

• thc332.jpg
    thc332.jpg
    36.6 KB · Visningar: 104

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
b-man skrev:
Körde jag på förra säsongen på min R1 fighter, och jag måste säga att jag var grymt positivt övveraskad.

Had edock inga förväntningar alls då jag fick dom gratis pga att en conti-försäljare ville få ut dom på marknaden..

Men mitt tips är att köra på sådana, för dom funkar bra.... Har sett folk köra på dom i ERF serien dessutom....

Men dom finns inte tillräckligt smala..

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
Orginal sitter det 150.. nu sitter det ett 160 däck på och det verkar inte ha varit några problem. Sen är jag ju ganska långt ifrån någon kurv-fantom och tror inte jag märker skillnaden förutom att det ser bättre ut..

GOODAlien

Livet är en sexuellt överförbar sjukdom
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
GS1000 sidovagn, Yamaha R7 OW 02, R1 racer. Aprilia mille RSV SP chopper , Aprilia AF1
Du kan både få conti force och road attack som 150 däck

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm
GOODAlien skrev:
Du kan både få conti force och road attack som 150 däck

Kan man? Även i 160? Det kan man inte enligt continentals hemsida. Men jag kanske tolkar informationen fel. Någon som har ett grepp om vad det kan skilja i pris på dessa däck? Vad kan handlarpris vara på dessa däck? Kommer jag ha någon nytta av de troligtvis dyrare roadattack däcken eller klarar jag mig lika bra på conti force? I fram sitter det 110 och då skiter det sig med road attack eller?

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
b-man skrev:

Hur bra höll dom??? (hur många mil)
Hur hala blev dom när det var blött ute???
Blev dom lätt varma????

.../Yoshi

GOODAlien

Livet är en sexuellt överförbar sjukdom
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
GS1000 sidovagn, Yamaha R7 OW 02, R1 racer. Aprilia mille RSV SP chopper , Aprilia AF1
Ja du kan få båda som 160 bakdäck och där är omkring 100kr i mellan dom, der Road attack är dyrast. Jag vet inte hur mycket du skal betala om du kan få handlarpris men du skal inte betala mer än 1300 kr for ett contiforce 160 bakdäck och 1000 kr for ett 110 framdäck.
Och som b-man sa så var där två ERF team som jag vet som körde med detta däck. Båda team positivt övveraskad
Och detta var vad bike skrev om contiforce max, men vad jag vet skal road attack var ett lite bättre däck.
namnlst1kopiera7gw.jpg

Last edited:

junnu

Liten men naggande gooooooo
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
sextresex ninnnnja
Simp skrev:
Tack för alla bra råd.

Jag har lite kontakter som kan ordna continentalsdäck åt inköpspris åt mig. Alltså kan jag alla continetalsdäck billigt. Jag kanske får klara mig med däck som klarar en säsong då. Men jag är som sagt nybörjare och kommer inte att köra stenhårt. Några tips på vilka vilken modell jag bör satsa på?

Satsa på conti force.. inget att klaga på... Har sålt dessa däck och därav provat dessa.. :tummenupp Relativt bra livslängd även på större mc:n..Själv hade jag dom på min cbr600..funkar även i vått väglag :fyllisar

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år