Kraschpuckar till 600rr "no-holes"???

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Liiiiidingö
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
Någon här som vet vart jag kan få tag på ett par kraschpuckar till en Cbr600rr sk. "no-holes" alltså där man int ebehöver göra hål i kåporna? Jag vet att det finns till 1000rr... Tycker jag har letat överallt!

Tacksam för svar!!!!!!!!
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
arnoldsson skrev:
Någon här som vet vart jag kan få tag på ett par kraschpuckar till en Cbr600rr sk. "no-holes" alltså där man int ebehöver göra hål i kåporna? Jag vet att det finns till 1000rr... Tycker jag har letat överallt!

Tacksam för svar!!!!!!!!
Tror inte det finns. Ingen av de större tillverkarna har iaf.
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Vad baserar du det på? Ge mej ett exempel där de inte funkat.

Offsetplattan är på de flesta modeller är 13mm tjock alubit som är utfräst ur ett stycke. De böjer sig helt enkelt inte! Kontsruktionen är både hårdare och styvare än vad hojens ram är.
Rätt monterat kan de inte heller snurra runt sin axel. Dessutom får det vara en bra märklig vurpa om de ska börja snurra.
Har studerat ett antal hur de sett ut efter en vurpa och de har funkat riktigt bra.

Finns vissa andra konstruktioner som är mindre bra, tex en ramkonstruktion istället för offsetplatta. Dessa är iofs rätt ovanliga.

I det här fallet anser jag att du inte vet vad du pratar om utan bara späder vidare på något du bara hört.
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
En 13mm alu platta säger inte mycket om hållfastheten borde vara av titan om vridstyvheten ska vara optimal, allt böjer sig mer eller mindre vid en klotning.
Och hur bra är det att montera en offsetplatta om du tänker på hävstångseffeken vid en ev klotning? är då plattan tillräckligt styv så knäcker du infästningspunkten i stället, men det är kanske roligare att svetsa ramar i stället för att ta upp hål i kåporna vad vet jag....




majtii skrev:
Vad baserar du det på? Ge mej ett exempel där de inte funkat.

Offsetplattan är på de flesta modeller är 13mm tjock alubit som är utfräst ur ett stycke. De böjer sig helt enkelt inte! Kontsruktionen är både hårdare och styvare än vad hojens ram är.
Rätt monterat kan de inte heller snurra runt sin axel. Dessutom får det vara en bra märklig vurpa om de ska börja snurra.
Har studerat ett antal hur de sett ut efter en vurpa och de har funkat riktigt bra.

Finns vissa andra konstruktioner som är mindre bra, tex en ramkonstruktion istället för offsetplatta. Dessa är iofs rätt ovanliga.

I det här fallet anser jag att du inte vet vad du pratar om utan bara späder vidare på något du bara hört.
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
majtii skrev:
Vad baserar du det på? Ge mej ett exempel där de inte funkat.

Offsetplattan är på de flesta modeller är 13mm tjock alubit som är utfräst ur ett stycke. De böjer sig helt enkelt inte! Kontsruktionen är både hårdare och styvare än vad hojens ram är.
Rätt monterat kan de inte heller snurra runt sin axel. Dessutom får det vara en bra märklig vurpa om de ska börja snurra.
Har studerat ett antal hur de sett ut efter en vurpa och de har funkat riktigt bra.

Finns vissa andra konstruktioner som är mindre bra, tex en ramkonstruktion istället för offsetplatta. Dessa är iofs rätt ovanliga.

I det här fallet anser jag att du inte vet vad du pratar om utan bara späder vidare på något du bara hört.

Du skrev tidigare att det inte fanns sedan skriver du att det finns. eller e jag lost :banana :va :lol
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Superbike Roger skrev:
En 13mm alu platta säger inte mycket om hållfastheten borde vara av titan om vridstyvheten ska vara optimal, allt böjer sig mer eller mindre vid en klotning
Kolla upp hållfastheten för flygalu så upptäcker du att alu räcker långt och blir över.
Superbike Roger skrev:
Och hur bra är det att montera en offsetplatta om du tänker på hävstångseffeken vid en ev klotning?
Är den rätt monterad med rätt skruv och korrekt moment är den försumbar i sammanhanget. Se nedan.
Superbike Roger skrev:
är då plattan tillräckligt styv så knäcker du infästningspunkten i stället, men det är kanske roligare att svetsa ramar i stället för att ta upp hål i kåporna vad vet jag]....
Plattorna har mothåll mot ramen vilket gör att kraften flyttas från skruven och ev hävarmseffekt försvinner.

Puckarna är ingen helförsäkring, krascha tillräckligt hårt så hjälper inga puckar i världen. Alla puckar kan i vissa fall göra mer skada än nytta men då har man kraschat så illa att puckarna varken gör till eller från.

Vissa ramkonstruktioner (inte offsetplattor) har/kan böja sig lämna märken på ram eller motor.

Fortfarande spekulationer, har du haft eller sett med egna ögon en offsetplatta som inte gjort sitt jobb?

kAtanAmAn skrev:
Du skrev tidigare att det inte fanns sedan skriver du att det finns. eller e jag lost :banana :va :lol

Finns vad?

Roger: Bilden är ingen no cut... :7peta
Kan visst tåla att man argumenterar emot men ta saker från luften gillar jag inte.
Speciellt inte när man anser sig vara tvärsäker men inte kan argumentera för sin sak ("mest för show...")
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Och vad är rätt bult i din mening 8.8 10.9 12.9 eller A2/4, alla olika tillverkare använder olika bult, fördelen med en mjuk bult är att den böjer sig i stället för att gå av MEN då bulten böjer sig så tappar pucken en stor del av sin preventiva effekt genom att lägga sig.

Om nu offset plattorna använder ramen som mothåll hur ser då ramen ut innaför plattan vid en highsider (då lär ju pucken/plattan fått smaka lite stryk)?

Jag behöver inga offsetplattor till mina GSXR1000. :tummenupp





majtii skrev:
Kolla upp hållfastheten för flygalu så upptäcker du att alu räcker långt och blir över.

Är den rätt monterad med rätt skruv och korrekt moment är den försumbar i sammanhanget. Se nedan.

Plattorna har mothåll mot ramen vilket gör att kraften flyttas från skruven och ev hävarmseffekt försvinner.

Puckarna är ingen helförsäkring, krascha tillräckligt hårt så hjälper inga puckar i världen. Alla puckar kan i vissa fall göra mer skada än nytta men då har man kraschat så illa att puckarna varken gör till eller från.

Vissa ramkonstruktioner (inte offsetplattor) har/kan böja sig lämna märken på ram eller motor.

Fortfarande spekulationer, har du haft eller sett med egna ögon en offsetplatta som inte gjort sitt jobb?



Finns vad?

Roger: Bilden är ingen no cut... :7peta
Kan visst tåla att man argumenterar emot men ta saker från luften gillar jag inte.
Speciellt inte när man anser sig vara tvärsäker men inte kan argumentera för sin sak ("mest för show...")
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Superbike Roger skrev:
Och vad är rätt bult i din mening 8.8 10.9 12.9 eller A2/4, alla olika tillverkare använder olika bult, fördelen med en mjuk bult är att den böjer sig i stället för att gå av MEN då bulten böjer sig så tappar pucken en stor del av sin preventiva effekt genom att lägga sig.

Finns olika skolor, lite kluven själv. Föredrar mjuka 8.8or, bättre att det böjer sig som du säger men förhoppningsvis lägger sig pucken närmast asfalten ändå.
Går bulten av har du ändå lämnat pucken bakom dej...
Rostfritt är rätt så segt också så de borde funka bra (inte provat/synat efter krasch). Dyra men håller sig snygga iaf.
Mothållet är det viktiga i sammanhanget, då kan inte bulten böja sig så mycket. Viker sig hela pucken för mycket spräcker det kåporna.


Superbike Roger skrev:
Om nu offset plattorna använder ramen som mothåll hur ser då ramen ut innaför plattan vid en highsider (då lär ju pucken/plattan fått smaka lite stryk)?
Hur ser resten av hojen ut efter en highsider? Hade den varit snyggare med direktmonterade puckar? :)
De jag har sett har varit helt okej (runt plattan iaf). En har blivit något böjd vad jag vet men fortfarande helt intakt. Hojen blev totalskrot i vilket fall.

Sen ska man inte glömma att pucken ska begränsa skadorna. Bättre med lite repor från pucken än grova hack och bulor i ramen. Highsiders kan man nog inte skydda sig helt mot. Speciellt inte om hojen börja volta i luften.

Jag anser att pucken skyddar mest mot lowsiders och om man tappar hojen.
Finns en del som tror att de ska skydda mot allt. De gör de inte.

Puckar i alu är däremot för show.

Superbike Roger skrev:
Jag behöver inga offsetplattor till mina GSXR1000. :tummenupp
Inte jag heller på 750n. :)
Nu hägrar julölen... God Jul på Er!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
majtii skrev:
Rostfritt är rätt så segt också så de borde funka bra (inte provat/synat efter krasch).

På min hoj har jag fixat ett eget puck-arrangemang med gängad stång och ett set skateboard hjul. Ambitionen är väl ungefär att "Det kanske hjälper lite", så jag räknar inte med att det ska rädda speciellt mycket, men förhoppningsvis är det lite bättre än inget. I alla fall så är den gängade stången (M10 från Clas Ohlson) i rostfritt, och den är riktigt jäkla seg. Testade nämligen lite genom att banka på den med en hammare och visst böjde den sig men det krävdes förvånansvärt mycket kraft tyckte jag. :tummenupp
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Har själv inte provklotat med rostfri bult ännu men ska köra med det på racehojen till nästa år, har kört med nylonpuckar hittills men har fått erfarenheten att de greppar för mycket i asfallten vid klotning.
Ska nu prova Delrinpuckar med rostfria bultar så får vi se hu de funkar i praktiken.

Go Jul :fyllisar


majtii skrev:
Finns olika skolor, lite kluven själv. Föredrar mjuka 8.8or, bättre att det böjer sig som du säger men förhoppningsvis lägger sig pucken närmast asfalten ändå.
Går bulten av har du ändå lämnat pucken bakom dej...
Rostfritt är rätt så segt också så de borde funka bra (inte provat/synat efter krasch). Dyra men håller sig snygga iaf.
Mothållet är det viktiga i sammanhanget, då kan inte bulten böja sig så mycket. Viker sig hela pucken för mycket spräcker det kåporna.



Hur ser resten av hojen ut efter en highsider? Hade den varit snyggare med direktmonterade puckar? :)
De jag har sett har varit helt okej (runt plattan iaf). En har blivit något böjd vad jag vet men fortfarande helt intakt. Hojen blev totalskrot i vilket fall.

Sen ska man inte glömma att pucken ska begränsa skadorna. Bättre med lite repor från pucken än grova hack och bulor i ramen. Highsiders kan man nog inte skydda sig helt mot. Speciellt inte om hojen börja volta i luften.

Jag anser att pucken skyddar mest mot lowsiders och om man tappar hojen.
Finns en del som tror att de ska skydda mot allt. De gör de inte.

Puckar i alu är däremot för show.


Inte jag heller på 750n. :)
Nu hägrar julölen... God Jul på Er!
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Ser ut så här på min cykel du behöver inte göra så stora hål....jag har valter moto
 

Bifogat

  • Bild 001.jpg
    Bild 001.jpg
    103 KB · Visningar: 138
  • Bild 002.jpg
    Bild 002.jpg
    134.7 KB · Visningar: 136

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Liiiiidingö
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
Puckarna tänkte jag dels skulle vara för att det är coolt och sen för att skydda om man skulle välta hojen. Klotar jag rejält så får jag ta det på helförsäkringen... Det är därför jag har det! Men dina puckar Gottis verkade inte så illa. Men fan vad lurigt att träffa rätt när man borrar i kåporna. Eller hur gör ni?
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
arnoldsson skrev:
Puckarna tänkte jag dels skulle vara för att det är coolt och sen för att skydda om man skulle välta hojen. Klotar jag rejält så får jag ta det på helförsäkringen... Det är därför jag har det! Men dina puckar Gottis verkade inte så illa. Men fan vad lurigt att träffa rätt när man borrar i kåporna. Eller hur gör ni?


Bara att mäta jur dom sitter ju


ser inte vad det är för coolt att ha puckar är väl coolare utan isof....Önskar jag också hade råd med Helförsäkring :rolleyes:
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
arnoldsson skrev:
lurigt att träffa rätt när man borrar i kåporna.

Börja med ett litet borr, ~2mm och sikta med ögonmått. Gå sedan upp i borrstorlek och korrigera efterhand.
Snyggast blir det om du avlutar med en Dremel och tillhörande pinnfräs.
Tejpa kåporna så minimerar du risken att lacken flisar. Våtslipa kanten så blir den mjuk och snygg.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top