Tankade diesel..........

thundercat600

Sommar...
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
XR650r -00
Jag va på jobbet idag och märkte att jag hade helt slut sås i hojen :mad:
jaja tänkte jag kan väl "låna" från nån dunk klart det va diesel i dunken :huvet :huvet :huvet jag kom ca 1km innan skiten börja ryka och gå riktigt dåligt.

Nu till min fråga, kan nåt ha tagit stryck? Jag slangade ut allt och fyllde ny soppa då börja den gå som vanligt efter ett litet tag! :)

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Bör inte vara något problem om den går bra nu fast kanske inte att rekommendera i framtiden alla fall. Bli en del oförbrända dieselrester i motorn kanske?
Betydligt värre att tanka bensin i en dieselmotor än tvärtom.

AdamGS500

Ny medlem
Gick med
5 May 2006
Hoj
Suzza
Det bör inte ta något större skada så länge du höll dig inom pilarna så att säga. motorn får ju en hårdare gång.

Jag körde ofta min moppe på dieselmix Kör den varm på bensin och sedan kör den på diesel/bensin/olja mix :)

Va gör man inte när tanken är tom å de är fest i grannbyn :D :tuttar :tuttar

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
går den bra så är det lugnt, det farligaste är väl annars så kallat hydrolock, men det har du ju knappast fått i detta fallet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
thundercat600 skrev:
2217354 Jag va på jobbet idag och märkte att jag hade helt slut sås i hojen :mad:
jaja tänkte jag kan väl "låna" från nån dunk klart det va diesel i dunken :huvet :huvet :huvet jag kom ca 1km innan skiten börja ryka och gå riktigt dåligt.

Nu till min fråga, kan nåt ha tagit stryck? Jag slangade ut allt och fyllde ny soppa då börja den gå som vanligt efter ett litet tag! :)

Diesel har avsevärt lägre oktantal än bensin, så din motor har med stor sannolikhet spikat. Har du tur är motorn oskadd, har du otur så har du bränt hål i nån kolv.
Med tanke på att den började gå sämre efter 1km så skulle jag nog sätta mina femma på det senare.

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Two stroke man skrev:
2233100 Diesel har avsevärt lägre oktantal än bensin, så din motor har med stor sannolikhet spikat. Har du tur är motorn oskadd, har du otur så har du bränt hål i nån kolv.
Med tanke på att den började gå sämre efter 1km så skulle jag nog sätta mina femma på det senare.

Men kan hojen börja gå bra sen igen som den gjorde om det är hål i kolvarna?

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Troligtvis inte..

Om motorn skadas av spikning så går ju inte skadan "tillbaka" bara för att man börjar köra på soppa igen..

Sannolikt är hojen helt OK.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Two stroke man skrev:
2233100 Diesel har avsevärt lägre oktantal än bensin, så din motor har med stor sannolikhet spikat. Har du tur är motorn oskadd, har du otur så har du bränt hål i nån kolv.

tvärtom, En diesel spikar med bensin. En bensinmotor har nog svårt att tända diesel om det inte är så´n sjuuuukt hög kompression som i till exempel min gammelgixxer som även kan flyga och koka kaffe.

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
För modligen ingen fara, jag vet en viss speed triple som gick på disel tills den dödade tändstiften men efter tänstiftsbyte och så klart gammal hederlig 98 oktanig soppa så var det som vanligt igen...

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Two stroke man skrev:
2233100 Diesel har avsevärt lägre oktantal än bensin, så din motor har med stor sannolikhet spikat. Har du tur är motorn oskadd, har du otur så har du bränt hål i nån kolv. Med tanke på att den började gå sämre efter 1km så skulle jag nog sätta mina femma på det senare.
Fast diesel är betydligt mer svårantändligt än bensin. Borde inte diesel i en bensinmotor bli som att köra på "ren olja", dvs det tänder knappt överhuvudtaget och dieseln rinner oförbränd rakt igenom.

EDIT: Teo hann före..

Last edited:

vfsf

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Busa
Tankade i diesel i min gamla Volvo 240 för många år sedan i Frankrike. Efter ett par km så vrålhostade motorn och jag började lägga ut en dimridå bakom bilen innan den dog. Fick igång den igen efter ett par minuter och körde (på lite högre motorvarv) iväg ett par km till nästa bensinmack. Kunde inte stänga av motorn då utan fick ställa mig på bromsen och släppa upp kopplingen med en växel ilagd! Tömde tanken och tankade i vanlig bensin. Efter det så gick den gamla häcken som en dröm och drog avsevärt mindre bränsle än före dieselincidenten!

Ett gammalt "knep" som användes förr var att man sprutade in en dimma av diesel i insuget på bensinmotorer (på höga motorvarv) för att (tror jag) bränna bort sot och avlagringar.

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
vfsf skrev:
2233201 Tankade i diesel i min gamla Volvo 240 för många år sedan i Frankrike. Efter ett par km så vrålhostade motorn och jag började lägga ut en dimridå bakom bilen innan den dog. Fick igång den igen efter ett par minuter och körde (på lite högre motorvarv) iväg ett par km till nästa bensinmack. Kunde inte stänga av motorn då utan fick ställa mig på bromsen och släppa upp kopplingen med en växel ilagd! Tömde tanken och tankade i vanlig bensin. Efter det så gick den gamla häcken som en dröm och drog avsevärt mindre bränsle än före dieselincidenten!

Ett gammalt "knep" som användes förr var att man sprutade in en dimma av diesel i insuget på bensinmotorer (på höga motorvarv) för att (tror jag) bränna bort sot och avlagringar.

Skön läsning, fråga mig inte varför... men jag gillar volvo.
Hur kommer det sig att den drog mindre soppa?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Teo skrev:
2233163 tvärtom, En diesel spikar med bensin. En bensinmotor har nog svårt att tända diesel om det inte är så´n sjuuuukt hög kompression som i till exempel min gammelgixxer som även kan flyga och koka kaffe.

Hej
En effektstark bensinare som under drift får gå på ren diesel, under belastning, spikar och kan motorskadas på kort tid. Detta pga av för lågt oktantal.

En diesel som går på bensin, om man får igång den, spikar pga av för stor tändförsening orsakad av bensinens sämre cetantal. Dvs sämre tändvillighet.

Mvh
Jörgen

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
fogerty skrev:
2233104 Men kan hojen börja gå bra sen igen som den gjorde om det är hål i kolvarna?

Missade det! Du har nog klarat dig då! Sorry!

Teo skrev:
2233163 tvärtom, En diesel spikar med bensin. En bensinmotor har nog svårt att tända diesel om det inte är så´n sjuuuukt hög kompression som i till exempel min gammelgixxer som även kan flyga och koka kaffe.

Fel! En diesel tänder nog knappt med bensin!

Ja, en diesel har hög kompression, men den komprimerar ren luft! Därefter sprutar man in bränslet när man vill att det ska tända! Och det tar eld direkt!

Lektionen över! Gå hem och gör läxorna!

vfsf

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Busa
Muggen skrev:
2233264 Hur kommer det sig att den drog mindre soppa?

Vet inte det. Kan det vara så att det brändes bort en massa skit från diverse olika ställen, kanske? Jag kommer i alla fall ihåg att det kändes som om det satt en helt ny motor under huven. Pigg och stark (och betydligt bensinsnålare) blev den i alla fall. Men det är inte någonting som jag medvetet skulle våga göra en gång till...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Eldstorm skrev:
2233173 Fast diesel är betydligt mer svårantändligt än bensin. Borde inte diesel i en bensinmotor bli som att köra på "ren olja", dvs det tänder knappt överhuvudtaget och dieseln rinner oförbränd rakt igenom.

EDIT: Teo hann före..

Diesel är svårare att tända med tändstickor(mindre ångor) men oktantalet är lägre, vilket betyder att det självtänder lättare vid kompression och ger därför lättare knackning.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Two stroke man skrev:
2233386

Ja, en diesel har hög kompression, men den komprimerar ren luft! Därefter sprutar man in bränslet när man vill att det ska tända! Och det tar eld direkt!

Lektionen över! Gå hem och gör läxorna!

Jag lyfter på hatten... :tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
vfsf skrev:
2233396 Vet inte det. Kan det vara så att det brändes bort en massa skit från diverse olika ställen, kanske? Jag kommer i alla fall ihåg att det kändes som om det satt en helt ny motor under huven. Pigg och stark (och betydligt bensinsnålare) blev den i alla fall. Men det är inte någonting som jag medvetet skulle våga göra en gång till...

Ja det var en vanlig metod att snik-sota äldre lågkompade bensinmotorer förr. Man snapsade motorn rätt i förgasaren med en skvätt diesel, med motorn ordentilgt varmkörd och gåendes på hög tomgång. Förbränningsrummen blev plåtrena.

Men idag är bränsle- och oljekvalitén sådan att sotning inte behövs. Dessutom är moderna motorer inte så förnöjsamma att de helt säkert skulle må bra av behandlingen. I annat fall lär hursomhelst katalysatorn kunna få en törn även om inte motorn skulle bli skadad.

Mvh
Jörgen

thundercat600

Sommar...
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
XR650r -00
vfsf skrev:
2233396 Vet inte det. Kan det vara så att det brändes bort en massa skit från diverse olika ställen, kanske? Jag kommer i alla fall ihåg att det kändes som om det satt en helt ny motor under huven. Pigg och stark (och betydligt bensinsnålare) blev den i alla fall. Men det är inte någonting som jag medvetet skulle våga göra en gång till...

Det blev lika med hojen.... innan diesel incidenten så bluddrade den och va kraftlös vid 6000 varv. Jag tänkte lämna in den för rengöring/mappning.

Men efteråt så har den gått som en dröm.... troligen har dieseln rensat bort skit i gasarna..... ingen är gladare än jag :hihi :hihi :hihi

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln