Träningstips?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Så här när säsongen närmar sig så funderar jag om det finns några bra träningstips inför tävlingskörandet. Tänker mest på ren muskeluppbyggnad. Möjlighet att köra cross har jag inte och inte tid att springa på gym hela dagarna så det ska vara enkla men praktiska hemmatricks som förbättrar styrkan där man behöver den. Konditionsträning löser jag även om löpning är sjuukt tråkigt.

*ska jag vara ärlig har jag inte sprungit ännu, promenerar bara 45 minuter varje dag - men jag ska springa snart...*

Bra idé till ny tråd. Vad jag själv har tänkt men inte kommer göra är att träna axlar/bröst. Finns säkert tusen sätt och metoder att göra detta.

Goodstuff skrev:
Så här när säsongen närmar sig så funderar jag om det finns några bra träningstips inför tävlingskörandet. Tänker mest på ren muskeluppbyggnad. Möjlighet att köra cross har jag inte och inte tid att springa på gym hela dagarna så det ska vara enkla men praktiska hemmatricks som förbättrar styrkan där man behöver den. Konditionsträning löser jag även om löpning är sjuukt tråkigt.

*ska jag vara ärlig har jag inte sprungit ännu, promenerar bara 45 minuter varje dag - men jag ska springa snart...*

Det enda jag gör är att försöka förbättra konditionen genom att springa 2-3ggr i veckan på löpband samt många reps med lätta vikter i gymmet. Jag kör ingen egentlig styrketräning alls.

Kondition, löpning, rodd, simning. Försök köra sådant där ni ligger på maxpuls en lååång period(typ 20 minuter).
Sen är det träna överkropp som gäller.. Beach 2007.. Rygg, underarmar, bröst, mage på gymet. Sen kör man ju igenom de andra muskelgrupperna också, eftersom man ska låta mucklerna vila lite mellan träningspassen.
Inte ren styrka, utan mer uthållighet där också, så många repetitioner, med inte alltför höga vikter.
Men kondis är viktigt, mycket viktigare än många tror.

abstruse skrev:
Kickboxning, skitkul! :yoparty

Säkert men jag har inte tid med träning som kräver att jag åker hemifrån, ska passa exakta tider etc. Hemma är bäst. Det får bli joggingskor istället. :gnissla

Goodstuff skrev:
Fan också. Då MÅSTE jag ju springa. Skit. :D

Jag har snikat på löpningen så mycket det går nu under vintern och kört roddmaskin nu i vinter istället, sketbra, tar mycket hårdare än man tror + styrker ryggen.

abstruse skrev:
Kickboxning, skitkul! :yoparty

Det är riktigt superkul, bara att risken för skador är rätt stor, iofs inte värre än rr-skador, men lätt att skada sig så man inte kan träna..

Goodstuff skrev:
Säkert men jag har inte tid med träning som kräver att jag åker hemifrån, ska passa exakta tider etc. Hemma är bäst. Det får bli joggingskor istället. :gnissla
Jag cyklar till jobbet, skit bra, sitta i soffan och titta på TV och pumpa på fjäderhantagen :7peta , det är fett jobigt att köra på sin max nivå.

Jag springer 6-7 dagar i veckan, ska börja cykla nu när det blir lite varmare.
styrketränar 2-3 iveckan. jag har även ändrat mat vanorna och gått ner
11kg sedan i höstas.

Pelle k skrev:
Jag springer 6-7 dagar i veckan, ska börja cykla nu när det blir lite varmare.
styrketränar 2-3 iveckan. jag har även ändrat mat vanorna och gått ner
11kg sedan i höstas.

Ni singlar har det bra... :rolleyes:

spinning !!!!

spinning är helt ok för att träna (flåset),kombinerat med styrke träning för att orka hålla sig kvar på hojen,hand-klämmor för att få mindre lacktat (mjölksyra) vid inbromsningarna,2 timmars prommender för att bränna bort pizza valkarna.mm......................................................................... :tummenupp

oFFkeFF skrev:
Kondition, löpning, rodd, simning. Försök köra sådant där ni ligger på maxpuls en lååång period(typ 20 minuter).

Men kondis är viktigt, mycket viktigare än många tror.

Jag skulle gissa att man behöver springa milen för att få orken att hålla ett helt race. Alltså minst 2-3 ggr per vecka.

Nää.. o jag skojar inte. :)

Om man vill få bort lite snabba kg så kan man köra lite HIIT(high intensive intervall training)... som innebär att man springer/cyklar och håller max respektive högt tempo i intervaller om 30sekunder. Den tränade klara av det en kort stund och den otränade knappt något :)

Simma 30 min kör ett 30 min styrkepass, byt om till spinning pass på 45 min 2ggr/vecka, blir du sämre var du vältränad. *ler*

Simma 30 min kör ett 30 min styrkepass, byt om till spinning pass på 45 min 2ggr/vecka, blir du sämre var du vältränad. *ler* spring då 5-10 km efter passet.

oFFkeFF skrev:
Det är riktigt superkul, bara att risken för skador är rätt stor, iofs inte värre än rr-skador, men lätt att skada sig så man inte kan träna..

Sparras i depån i sommar? :)

Hur länge har du tränat?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma