Bromsvätska vilken sort?

*Micke*

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Stockaryd
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K5
Tänkte jag skulle byta bromsvätska på min gixxer. Vilken sorts vätska ska användas för en sådan hoj, och någon banåkning blir det troligtvis inte. Sist men inte minst vad kostar bromsvätska?
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Har du DOT 4 innan så är det enklast att fortsätta med den...såvida du inte vill rengöra hela systemet vid byte till DOT 5.
Vet du inte var du har så läs på bromsvätskebehållaren,brukar stå på den vad som rekomenderas.

Sen är frågan hur stor skillnad det är på kokpunkten på DOT 4 eller 5 ,marginel gissar jag.

Jag själv kör med Biltemas bromsvätska, 1l för 50:- funkar fint för mig iaf.
 

*Micke*

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Stockaryd
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K5
hehe jag sätt precis och tänkte på om jag skulle skriva vätska eller olja, har alltid blandat ihop dessa..

Vet inte vad det är för vätska i den, har precis köpt hojen. DOT4 är det normal vätska som man använder i bilar eller?
 

Dr.Bike

Guest
Själv har jag alltid haft silikonvätska i hojarna. MEn börjar nu omvärdera. Det finns en annan tråd om detta. Leta 4-5 sidor längre ner i detta forum.

Till bilarna har jag oxå köpt "litern" på Biltema, och då är det bara att "floa på" utan tanke på kostnader när man byter, tills det kommer ren och fin vätska.
 

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
Dr.Bike skrev:
Till bilarna har jag oxå köpt "litern" på Biltema, och då är det bara att "floa på" utan tanke på kostnader när man byter, tills det kommer ren och fin vätska.

Ett annat bra tips är ju att köpa bromsvätska från en bromsfirma..

Jag var hos en bromsfirma för att få hjälp med ett ok på b*len (ovanlig bil och feta ok = man kan anstränga sej rätt mycket för att laga dom..) och passade på att köpa en liter bromsvätska av bra kvalitet,kostade typ 40:- eller nåt.. dom köpte ju massor++ så dom hade väl rätt bra priser.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Men använd inte vätska från en förpackning som är bruten och har stått länge.
Den drar åt sig fukt och blir sämre även när den står på hyllan i garaget.
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
dot 4 har ju dom flesta.
men jag har dot 5. för det fräter inte på lacken. och jag har för mig att den drar inte till sig vatten lika lätt som dot 4, rätta mig om jag har fel.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Silikonbromsvätska kom under exprimenterandet på det glada 80-talet och sedan dess har man gått tillbaka till att använda antingen DOT 4 (alkoholbaserad) eller dot 5.1 vilket är det nya (borate ester baserat). Riktig dot5 gick man ifrån just av anledningen att den var tvungen att bytas ofta för att bibehålla sina goda egenskaper. Det som gör den bättre än de alkoholbaserade är att den inte drar åt sig vatten (vatten kommer dock in ändå) samt att den är snäll mot lack och har högre kokpunkt.

När man adderar ett främmande ämne i vattnet så skapar (eller förstör) den bindningar mellan vattenmolekyler vilket alternerar kokpunkten. En grej som är intressant är dock att kokpunkten sjunker snabbt när man adderar vatten i alla typer av bromsvätskor. Det som anges som wet boilingpoint i fackslanget är 1% vatten i bromsvätskan och redan det ger markant lägre kokpunkt.

wet boiling point minimivärden
DOT 5.1 (185°C / 365°F),
DOT 4 (155°C / 311°F mini)
DOT 3 (140°C / 284°Fmini)

Detta kan jämföras med torr kokpunkten på 500-600 F

Givetvis kokar inte DOT5 vid 100C vid 1% vatteninehåll men kokpunkten sjunker betydligt snabbare än för alkoholbaserade vätskor.

Notera att jag visar DOT4 minimivärden många dot4 håller högre värden vilka ofta står på förpackningarna. Dot5 kan inte få högre värden än angivna ovan då vatteninehållet inte binds utan kommer att koka separerat från bromsbätskan.

Kör DOT4 från en oöppnad förpackning såvida din fabrikant inte rekomenderar annat.
BYT BROMSVÄTSKA OFTA ATT DRA HANDTAGET I BOTTEN ÄR ALDRIG KUL
 

motor250

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2005
Ort
Vislanda
Hoj
RGV250,RD500,CagElephant750
Bromsvätska

driverinblack skrev:
dot 4 har ju dom flesta.
men jag har dot 5. för det fräter inte på lacken. och jag har för mig att den drar inte till sig vatten lika lätt som dot 4, rätta mig om jag har fel.
GENERELLT KAN MAN SÄGA JU HÖRGRE DOT TAL PÅ BROMSVÄTSKAN JU HÖGRE HYGROSKOPISK(VATTENUPPTAGANDE EGENSKAP) EGENSKAP HAR VÄTSKAN.DÄRFÖR BYTER MAN MYCKE FREKVENT PÅ RACINGHOJAR DÅ KOKPUNKTEN SJUNKER DRASTISKT EFTER ETT LITET TAG. CHANSA INTE!!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
motor250 skrev:
GENERELLT KAN MAN SÄGA JU HÖRGRE DOT TAL PÅ BROMSVÄTSKAN JU HÖGRE HYGROSKOPISK(VATTENUPPTAGANDE EGENSKAP) EGENSKAP HAR VÄTSKAN.DÄRFÖR BYTER MAN MYCKE FREKVENT PÅ RACINGHOJAR DÅ KOKPUNKTEN SJUNKER DRASTISKT EFTER ETT LITET TAG. CHANSA INTE!!

Eller inte.....

DOT 3 och 4 är samma bas dvs alkohol, de är lika benägna att ta upp vatten.
Dot5 är silikonbaserad och tar inte upp vatten alls (på gott och ont)
Dot5.1 är esterbaserad och tar upp vatten dock inte lika fort som de alkoholbaserade.

Sen är gemener att föredra i löpande text VERSALER är svårläst.
 

motor250

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2005
Ort
Vislanda
Hoj
RGV250,RD500,CagElephant750
bromsvätka

Boris JR skrev:
Eller inte.....

DOT 3 och 4 är samma bas dvs alkohol, de är lika benägna att ta upp vatten.
Dot5 är silikonbaserad och tar inte upp vatten alls (på gott och ont)
Dot5.1 är esterbaserad och tar upp vatten dock inte lika fort som de alkoholbaserade.

Sen är gemener att föredra i löpande text VERSALER är svårläst.
Jodå jag håller med dig Boris JR.Det är stor skillnad på vätska å vätska
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
motor250 skrev:
Jodå jag håller med dig Boris JR.Det är stor skillnad på vätska å vätska

Funkar det att blanda esterbaserad (dot 5.1) med vanlig vätska?
Om inte, hur noga är det med att all gammal vätska är borta? Räcker det med att ha bytt bromsslangar eller ska oken/pump blåsas torra?
För som jag har hört ska inte man blanda dot 5 med något annat.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Victor skrev:
Funkar det att blanda esterbaserad (dot 5.1) med vanlig vätska?
Om inte, hur noga är det med att all gammal vätska är borta? Räcker det med att ha bytt bromsslangar eller ska oken/pump blåsas torra?
För som jag har hört ska inte man blanda dot 5 med något annat.


Jag bytte från dot 4 till 5.1 på min förra hoj och då såg jag till att tömma på vätska först så gått det gick och sen fyllde jag på och luftade som vanligt..
Innan dess hade jag läst här någonstans att det inte skulle va någon fara att byta mellan dom två.
Jag hade problem med att handtaget gick i botten vid bankörning innan, och det hade jag inga problem med efter bytet...
Jag bytte dock från en billig 4 vätska köpt på macken till en dyr 5.1 av något känt märke.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top