Tips på ''snällare enduros''

Aprilia_125

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Aprilia Rs 125 -03, suzuki dr350, kines
hej, nu har jag sommarjobbet avklarat och en välförtjänt lön lär trilla in på kontot snart. närmare bestämmt runt 13-14k och de är ungefär vad hojjen får kosta.

Så nu är jag ute efter en lite snällare cross/enduro. och med det menar jag en maskin som inte går så jävla rått. helst en 4-taktare som helst ligger runt 400cc eller mindre.

Så om ni har någon modell som ni tycker är bra så får ni gärna nämna den och berätta lite om den ^^,

/M

okej, ja kanske får bli en 2-takt då. Men ja kollade runt lite och tittade lite på en suzuki dr350. Någon som har något att tycka om en sådan?

EDIT: xt? tt? xr? någon? ;D

XT är bra hojar. Finns väl i någon mindre variant än 600:an.
Kanske inte top-of the line men den håller och kräver inte lika mycket service som tävlingcyklar.

aa, låter som det är hojjen jag är ute efter inte så rå och mindre service :) är det någon som har koll på hur mycket en såndan väger ungefär? den kan ju vara lite klumpig, eller?

www.bikez.com

Dr350 fungerar skitbra för min enduronybörjare till farsa, kräver knappt någon vård alls och har tagit en del stryk. Tror faktiskt att han fick den för runt 15 :va

Last edited:
ookej. ja, känns som att dr:en är en riktigt bra hoj och relativt smidig om men jämnför med tex xt:n. tackar för bra svar

sant, de kommer jag ju göra. hur är det med delar till suzuki? är dom svindyra?

kdx 200 kanske :va e inte de 4-takt? ahh den verkar snäll iaf :)

ozeo skrev:
2326083 kdx 200 kanske :va e inte de 4-takt? ahh den verkar snäll iaf :)

KDX 2-takt är en mkt fin nybörjarenduro likaså för de erfarna, välj då den som kom -95 som kom med perimeterramen som KX använde. KLX300 är 4-takt ungefär som KDX med båda lider lite av dålig fjädring när man provocerar den ordentligt.

Du kan glömma en KLX i 14K kanske en finare KDX för 18K.
Det är för lite pengar vi pratar om så risken är stor att du får rishögar
om du sätter en gräns runt 13-14K

Här är den billigaste KLX300
http://www.blocket.se/vi/8750177.htm?ca=11_s

Och KDX
http://www.blocket.se/li?q=kdx&ca=11_s&c=6&w=3&ps=&pe=&vt=

Last edited:
ja de va 300 jag tänkte på..
:)

DR350S är en ganska skoj gatreggad hoj för offroadåka! Snäll men tillräcklig för att ha skoj med.
/Emmi

motardnisse: jaa, klx verkar rikigt fin där. Kdx:en också för den delen. Hur många hästar kan de vara ungefär kan de vara i en kdx?

Ja, du har helt rätt i att det egentligen är för lite pengar men man kan ju hoppas på lite tur och hittar en som vill få iväg sin hojj snabbt och får den till ett bra pris.

kört ett par hundra mil terräng på en xt 350 och kan rekomendera den mkt varmt. visst jag är säkert lite partisk , men om man jämför den med dr en så ligger den senare inte ens i samma liga då det gäller stryktålighet.

och xt n har automatisk dekomp , vilket gör henne lättare att starta. modellen har varit med i evigheter , vilkek gör det enkelt o få tag på delar , o modellen är beprövad. kolla bara så inte kröken är helt genomrostad.

annars har jag sett en wr 200 som stod på blocket i all evighet , och där är en tt 600 för rätt pengar i ystad.

Jupp Yamaha WR200 är fin också!

Oj tror det är ca 35Hk eller nåt i KDX och KLX???

Men du kör banne mig snabbare på en KDX än en fullvuxen 250.

Körde gripendygnet 2 gånger, ena med min KDX och den 2:a med en YZ250.
Trodde jag körde snabbare med YZ men icke!

Dock så är KDX & KLX inget för crossbanan om du inte gör något åt fjädringen!

okej, bra svar där grabbar ! då ska jag hålla lite utkik efter dr, kdx klx xt och wr ;D

Last edited:
Aprilia_125 skrev:
2326171 okej, bra svar där grabbar ! då ska jag hålla lite utkik efter dr, kdx klx xt och wr ;D

Fast glöm inte att ställa frågan till dig själv vart du ska köra med hojen? Äldre 4-takt är inte så pigga som 2-takt men allt går att trimma.

250 är bra på så sätt att det finns kraft som man kan växa upp med men det är sällan någon kan hantera en 250 fullt ut och du menar jag fullt ut!

KDX200 och WR200 är båda 2-takt och är bra instegshojar, WR200 är lite vassare i chassit men KDX motorn är rätt förlåtande i sin karaktär!

Här kan du gå in och kolla på hur de ser ut och vissa har lite text också!!
http://web.telia.com/~u54804811/bildertext.htm

Last edited:
Ja det har du ju helt rätt i. Men eftersom jag inte ska tävla eller så utan bara grusbusa och köra på lite stigar så behöver jag nog ingen ettrig 250 (2t). Utan jag ska nog allt satsa på en 4taktare eller en av de 2taktarna du nämnt. Men om man säger att jag skulle köpa en ktm 125 exc årsmod runt 98, är det körbart? hur mycket kraft förlorar jag jämnfört med kdx:en?

Jag hade satsat på en KDX för dom pengarna, ökända slitvargar är aldrig fel. Vill man inte köra en 250 så tycker jag att en kdx är en i stort sett optimal instegshoj!

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back