Dervning till olika banor

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Hej !

Någon som har tips på drevning för olika banor i Sverige ? Till R6 då!

mvh Fredrik
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Perfekt att sammla drevningar till alla hojar i denna tråd :tummenupp

/Fredrik


Putterossi skrev:
Då hänger jag på att fråga om det är någon som har till GSX 600.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Så stor skillnad är det inte på era hojar, så det gemensamma svaret blir: optimalt är att hojen varvar ur på 6an på långa rakan.

Är banan väldigt tajt med kortare raksträckor, ja dreva om hojen för mer varv. är det en lång och utdragen bana, behåll originaldrevningen.

Fast gå nu inte -1 +7 som jag har på R1an just nu, då lär det wheelas kungligt överallt istället för att åka frammåt.
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
benfre skrev:
Perfekt att sammla drevningar till alla hojar i denna tråd :tummenupp

/Fredrik
Och ta bort den lilla fördelen man kan ha när man hittat bättre drevning än motståndarna? :hihi
Fast drevning är ganska individuellt beroende på hur du kör och framförallt hur snabbt. Fast fingervisningar är ju en annan sak, så kan man iaf ha en grund att välja ifrån.
 
Last edited:

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Kom igen nu, bjussa på lite siffror !

/Fredrik :D

Gulsnabbtrajja skrev:
Och ta bort den lilla fördelen man kan ha när man hittat bättre drevning än motståndarna? :hihi
Fast drevning är ganska individuellt beroende på hur du kör och framförallt hur snabbt. Fast fingervisningar är ju en annan sak, så kan man iaf ha en grund att välja ifrån.
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
benfre skrev:
Kom igen nu, bjussa på lite siffror !
/Fredrik :D
Har inga i huvet, tvivlar på att dom passar era hojar ändå.
Efter att ha läst Swedies inlägg:
6:an är inte alltid nödvändig att få i, något av en överväxel på de flesta hojar. Viktigare att leta efter nåt där man inte behöver växla i kurva och kan ha bra driv i utgångarna. Acc går före toppfart.
Obs: Ingen sanning bara min filosofi när jag väljer drevning.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Skriver till mig så jag med får del av hemligheterna :rolleyes: :hihi
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Gulsnabbtrajja skrev:
...Fast drevning är ganska individuellt beroende på hur du kör och framförallt hur snabbt...

Japp, den håller jag med om. Nybörjaren titta ofta på den snabba för att se hur han gör och det gör nybörjaren helt rätt i, oftast. Drevning är väl inte hela världen men fel drevning är ett onödigt handikapp. Drevning påverkas i allra högsta grad av hur snabb man är och är något man måste prova sig fram själv. En optimal drevning för en snabb förare är inte optimal för en långsammare förare. Men visst, någonstans måste man ju börja och skillnaderna är ganska små.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Teddy skrev:
Japp, den håller jag med om. Nybörjaren titta ofta på den snabba för att se hur han gör och det gör nybörjaren helt rätt i, oftast. Drevning är väl inte hela världen men fel drevning är ett onödigt handikapp. Drevning påverkas i allra högsta grad av hur snabb man är och är något man måste prova sig fram själv. En optimal drevning för en snabb förare är inte optimal för en långsammare förare. Men visst, någonstans måste man ju börja och skillnaderna är ganska små.

Iofs har jag lyssnat med de snabbare förarna med vilken drevning de har, och vilken växel de ligger på i olika kurvor, smidigt sätt att pressa upp farten på sig själv med.
Men sen spelar det oftast mindre roll om man varvar ut cykeln på rakan eller inte.
Men de flesta literhojar/600'or behöver oftast inte drevas om för de flesta banor, nåt kugg mer bak för att sänka toppfarten kanske, då r1/gixxer1000's toppfarter inte nås på svenska banor ändå.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
..
Men de flesta literhojar/600'or behöver oftast inte drevas om för de flesta banor, nåt kugg mer bak för att sänka toppfarten kanske, då r1/gixxer1000's toppfarter inte nås på svenska banor ändå.

Nja, på 750in drevar jag inte mycket fram och tillbaka, men på 600an var det viktigt.

Jag är inte säker men jag tror att jag utgår från två kugg ner FRAM på både 750in och 600an och sen så fifflar man lite hit och dit efter tycke och smak. På 600an fick man skifta framdrev ibland för högre toppfart men på 750n så har jag haft samma drevning överallt i sommar. Varvstoppen på 6an på Atorp ~270 blås, och jag har inte saknat drag någonstans, men det beror ju på det kralligare registret...

Det är, som tidigare konstaterats, inte en exakt vetenskap och frågar man runt i depån på R6or på Åsen så kan man nog hitta 4-5 välrepresenterade alternativ.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Nä, nu då jag låter korkad vill jag säga att det var Clifford som sa det till mig ;) (hörre haggbert, väntar fortfarande på dreven!) Men jag tror på de där med drevning iaf ska vara jord för varje bana så att det känns rätt så man inte är nära å gå under tomgång i vissa kurvor hehe! Okej, så illa kan det väl inte bli, men lågt varv = skabbig gång. Högre varv = bättre gång. Även den "minskade" (rätt?) centrifugalkraften som högre varv ger, gör att när du går genom kurvor så blir hojen stabilare och tillåter mer skjuts ut / in i / ur kurvan.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Exactly Swedie! Personlig smak. Och ska du lite på bara en av oss så ta den snabbaste...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Swedie skrev:
Nä, nu då jag låter korkad vill jag säga att det var Clifford som sa det till mig ;) (hörre haggbert, väntar fortfarande på dreven!) Men jag tror på de där med drevning iaf ska vara jord för varje bana så att det känns rätt så man inte är nära å gå under tomgång i vissa kurvor hehe! Okej, så illa kan det väl inte bli, men lågt varv = skabbig gång. Högre varv = bättre gång. Även den "minskade" (rätt?) centrifugalkraften som högre varv ger, gör att när du går genom kurvor så blir hojen stabilare och tillåter mer skjuts ut / in i / ur kurvan.

Nja, högre varv ger större gyrokrafter, vilket får hojen att vilja resa på sig mer. Men det kommer du inte känna av så mycket, förutom i höga farter när du ska bända ner ditt as till hoj ;)
Ska du acca bra ska du ju ligga där effekten finns, men det finns vissa kurvor där man kan tjäna mer på att ligga och "fisgasa" på lite lägre varv. Men det där märker du efter hand när du är ute och kör.

Ett exempel är gocartkurvan på gelleråsen, ligger jag på ettan där, och jag ger på lite hårdare hamnar jag för långt åt vänster i utgången, vilket placerar en fel i nästa kurva, fiser jag runt på tvåan så har jag högre fart i kurvan efter ändå..
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
oFFkeFF, jag specifiserade inte antalet varv, jag pratar inte om mer än max 2500 varv och det handlar om riktigt sakta kurvor... Då hjälper det att inte ligga och bluddra nära tomgång för då blir det ingen jämnhet i körningen, eller det Kan.. men jag vill påstå att du får svårt att olla gasen rätt.

Chrille, jag ser inte din ironi.. nu ska jag läsa om din rad 20 gånger (ironi) för å se ifall jag förstår. :D
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Swedie skrev:
oFFkeFF, jag specifiserade inte antalet varv, jag pratar inte om mer än max 2500 varv och det handlar om riktigt sakta kurvor... Då hjälper det att inte ligga och bluddra nära tomgång för då blir det ingen jämnhet i körningen, eller det Kan.. men jag vill påstå att du får svårt att olla gasen rätt.

Chrille, jag ser inte din ironi.. nu ska jag läsa om din rad 20 gånger (ironi) för å se ifall jag förstår. :D

Haha, 2500rpm, så långsamma kurvor finns det inte, kanske så långsamma förare iofs :rolleyes:
Själv försöker jag aldrig hamna under 10k rpm, men ibland fumlar man och trillar ner på 9k och då går det långsamt.. Min varvräknare börjar skalan på 3000, men där under är den bara när hojen är avstängd ;)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
haha hörredu! De där kändes som ett angrepp ;) Okej! Det där var nog lite irrelivant av mig att dra upp då... eftersom du säger så slöa kurvor finns nog inte i Sverige. Och på Sviestad kan jag ju lugnt säga att så långt ner i varvregistret var man ju aldrig.

Å sen du o varvtal! haha! Du har en 2 taktare, jag har haft en sånt å vet vad man måste få tokvarva för att få lite skjuts i maskineriet.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Drevning är nog inte sådär jätteviktig om man har 150 pållar på slangen, det krävs en riktigt duktig förare för att märka någon skillnad med den effekten.

Drevar du om för många gånger kommer du att skruva bort dig.

/S.Nigeln
 

Mange77

Den är inte lång, men den är smal!
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Hallsberg
Hoj
Sursucka 1000 & fyrhjuling till grabbarna
Drevning

benfre skrev:
Hej !

Någon som har tips på drevning för olika banor i Sverige ? Till R6 då!

mvh Fredrik

Tja!
Det där är lite olika hur man vill att cykeln ska bete sig. Själv så åkte jag mest 15-51 då det händer lite när man drar på rullen. En del tycker det är lite vasst så 15-50 är lagom på de flesta banor utom Anderstorp där 15-48 är lite bättre... Då ska du bortse att min varva 1000 varv till.... En del går ner fram men det är inte så bra för kedjan, då den får så stor brytning....
mvh
Mange
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
Mange77 skrev:
Tja!
Det där är lite olika hur man vill att cykeln ska bete sig. Själv så åkte jag mest 15-51 då det händer lite när man drar på rullen. En del tycker det är lite vasst så 15-50 är lagom på de flesta banor utom Anderstorp där 15-48 är lite bättre... Då ska du bortse att min varva 1000 varv till.... En del går ner fram men det är inte så bra för kedjan, då den får så stor brytning....
mvh
Mange


Min varvar också 1000 rpm till :D
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top