Byta munstycke...

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Speed Triple 955 -05
Hur svårt är de igentligen....alltså för en som aldrig skruvat förgasare förr?? Jag har en ATV som jag ska byta munstycke(Dynojet) på. Är de nån som har nån bra spränkskiss på en förgasare och kan förklara lite hur de går till.
De behöver väl inte va så komplicerat?

De är en Yamaha Grizzly 600 de gäller....jag tror de är samma motor som i TT600.

Tack på förhand
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Nej inte om du bara skall byta munstycken.
Bytte munstycke på en Duke i veckan tog väl 10 minuter(enkelfögasare)


Vad är det för förgasare(beteckning) ?

TT har ju dubbelfuggar,i vilket fall så har du en bild på en(två)TT förgasare här :)


Töm förgasaren med skruven i botten (20)

Lossa gummina och vajrarna och ev slangar,vrid förgasaren,lossa botten(den koppen som skruv nr 20 sitter i)

Kolla i mitten där sitter en antingen något som ser som en skruv eller en mutterskalle beronde på årsmodell(nr 35) det står oftast ett nr på det också tex 150.145 eller liknade dvs storleken på munstycket.

Ta loss den,sätt dit dit nya munstycke i stället.

Sätt ihop.

Detta beskriver hur man byter huvudmunstycket.
 

Bifogat

  • TTR37 (Large).jpg
    TTR37 (Large).jpg
    63.4 KB · Visningar: 223
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Krippa skrev:
Jag har en ATV som jag ska byta munstycke(Dynojet) på.

Eftersom du inte berättar bakgrunden till din fråga lär jag ställa två "dumma" frågor. Varför ska du byta munstycke och varför ska du byta till ett Dynojet?

Svaret på de två frågorna kanske gör att slutpriset på det du ska göra inte alls blir så dyrt som du först hade tänkt dig.
 

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Speed Triple 955 -05
Långa farbron skrev:
Nej inte om du bara skall byta munstycken.
Bytte munstycke på en Duke i veckan tog väl 10 minuter(enkelfögasare)


Vad är det för förgasare(beteckning) ?

TT har ju dubbelfuggar,i vilket fall så har du en bild på en(två)TT förgasare här :)


Töm förgasaren med skruven i botten (20)

Lossa gummina och vajrarna och ev slangar,vrid förgasaren,lossa botten(den koppen som skruv nr 20 sitter i)

Kolla i mitten där sitter en antingen något som ser som en skruv eller en mutterskalle beronde på årsmodell(nr 35) det står oftast ett nr på det också tex 150.145 eller liknade dvs storleken på munstycket.

Ta loss den,sätt dit dit nya munstycke i stället.

Sätt ihop.

Detta beskriver hur man byter huvudmunstycket.


Det är bara 1 förgasare som heter så mycket som: Mikuni BST 40/1. Den kanske ser likadan ut som den på bilden du skicka? Isf så får jag tacka för en utmärkt förklaring!! :tummenupp Om de är stor skillnad så kanske du har nån annan idé hur man ska gå till väga?

Tack på förhand
 
Last edited:

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Speed Triple 955 -05
andersbrink skrev:
Eftersom du inte berättar bakgrunden till din fråga lär jag ställa två "dumma" frågor. Varför ska du byta munstycke och varför ska du byta till ett Dynojet?

Svaret på de två frågorna kanske gör att slutpriset på det du ska göra inte alls blir så dyrt som du först hade tänkt dig.

Jag har tänkt försöka få ut nån stackars häst till ur den. Jag har redan bytt ut luftfiltret till ett K&N och de resulterade i lite bättre svar på gasen, så om jag byter munstycket också så kanske de blir bättre har jag tänkt. Anledningen till just Dynojet är att jag redan har dom liggande så då kan jag lika gärna sätta dit dom....om de nu inte finns risk för att de blir sämre med dynojetten.

Sen är ju frågan också ifall jag måste plocka ur insatsen ur ljuddämparn också...jag menar mer luft och mer soppa borde ju behöva mer utrymme att ta sig ut, eller?

Kanske tom borde sätta dit en extra snorkel på luftburken också för att mata in ännu mer luft?
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Krippa skrev:
Det är bara 1 förgasare som heter så mycket som: Mikuni BST 40/1. Den kanske ser likadan ut som den på bilden du skicka? Isf så får jag tacka för en utmärkt förklaring!! :tummenupp Om de är stor skillnad så kanske du har nån annan idé hur man ska gå till väga?

Tack på förhand

Nja tillvägagångsättet/placeringen är nog ganska lika för alla förgasare med nål.

Men kolla också med grabbarna i offroad/motard delen dom känns lite som experter på just förgasare och stånkor.
:)
 
Last edited:

2meter

Back to sidecar again
Gick med
5 Jul 2004
Ort
Brottby
Hoj
ART/LCR 03/04
Jag bänkar och bestyckar hojar mest hela dagarna.
Förklara skillnaden på ett Dynojet munstycke 145
och ett orginal mikuni 145.Vad gör skillnaden?
Jag har efter 14 år inte förstått skillnaden på
just Dynojet kontra orginal med samma storlek.
Hela kittet vet jag skillnad på.
Jag är lite trött på denna hysteri runt Dynojet.

Jag får ut samma effekt med orginal grejor som med Dynojet
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Är inte Dynojet bara en paketering per modell? Om man vet vad som ingår kan man lika gärna skaffa prylarna själv.
 

2meter

Back to sidecar again
Gick med
5 Jul 2004
Ort
Brottby
Hoj
ART/LCR 03/04
Näe munstyckena ser olika ut men har fortfarande samma funktion.
Sugen på en förklaring
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
2meter skrev:
Jag bänkar och bestyckar hojar mest hela dagarna.
Förklara skillnaden på ett Dynojet munstycke 145
och ett orginal mikuni 145.Vad gör skillnaden?
Jag har efter 14 år inte förstått skillnaden på
just Dynojet kontra orginal med samma storlek.
Hela kittet vet jag skillnad på.
Jag är lite trött på denna hysteri runt Dynojet.

Jag får ut samma effekt med orginal grejor som med Dynojet

Det är ju ingen magi i dj-prylarna och inte det "i sig" som ger effekten, snarare obestyckningen som ger effekten.
Kruset är väl bara att få tag i en originalnål som du kan justera (om man inte har clips på den) du kanske vill ha andra fjädrar att testa med, samt att kittet innehåller lite lagom mycket munstycken som går åt under bestyckningsjobbet. Därför tycker jag dynojet-kit är bra.

Om tex Yamaha sålt ett bestyckningskit till R1an med munstycken en storlek ner och två upp, ett alternativ på nål och lite andra olika prylar att "trixa" med så skulle man lika gärna kunna köra på det. (Btw synd att de inte säljer det).

En 145 och en 145 är ju inte samma sak, vissa mäter i flöde och andra i faktisk storlek.

/fredde
 

MoosE

Uppsala RoadRunners
Gick med
17 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SÅLD....:(
lånar tråden lite...

2meter skrev:
Jag bänkar och bestyckar hojar mest hela dagarna.
Förklara skillnaden på ett Dynojet munstycke 145
och ett orginal mikuni 145.Vad gör skillnaden?
Jag har efter 14 år inte förstått skillnaden på
just Dynojet kontra orginal med samma storlek.
Hela kittet vet jag skillnad på.
Jag är lite trött på denna hysteri runt Dynojet.

Jag får ut samma effekt med orginal grejor som med Dynojet

jag har inte bänkat eller bytt ut munstycken ÄN,, :rolleyes:

har bytt dämp och har ett K&N filter på hojen..
skruvade lite på "lågfartsskruvarna"

nu till frågan...
hur får jag förgasarna å svara snabbare och hur mycket kan jag behöva gå upp i storlek på munstyckena och hur mycket nålen bör höjas?

har hört att man ska borra upp hålen i trottlarna för att få snabbare respons... men det tycker jag låter lite "risky" det borde ju innebära att trottlarna "fladdrar"...

jag vet att det inte går att svara exakt men lite mellan tummen å petanäsanfingret..... hur många "steg och hack" kan behövas?

Mvh. Roger.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
MoosE skrev:
..men det tycker jag låter lite "risky" det borde ju innebära att trottlarna "fladdrar"...
Tycker jag med...

Om man ska testa att bestycka old-school (utan bänk) finns en regel.
Ändra bara EN sak åt gången och bara ETT steg, så det blir väldigt enkelt, ändra vad du vill men ändra bara det och ändra bara ett steg innan du testar och mäter något mätbart eller bara följer känslan...
:)
/fredde
 

MoosE

Uppsala RoadRunners
Gick med
17 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SÅLD....:(
freddexwing skrev:
Tycker jag med...

Om man ska testa att bestycka old-school (utan bänk) finns en regel.
Ändra bara EN sak åt gången och bara ETT steg, så det blir väldigt enkelt, ändra vad du vill men ändra bara det och ändra bara ett steg innan du testar och mäter något mätbart eller bara följer känslan...
:)
/fredde


jotack den saken är ju självklar.. :tummenupp
så är det ju med allt.. :rolleyes:

jobbar som mekaniker och vet att felsökningar tar tid eftersom man inte kan göra allt på en gång.. (då e d ju ingen felsökning!!)
vad vissa kunder inte riktigt hajjar.. :gnissla
 

2meter

Back to sidecar again
Gick med
5 Jul 2004
Ort
Brottby
Hoj
ART/LCR 03/04
freddexwing skrev:
Det är ju ingen magi i dj-prylarna och inte det "i sig" som ger effekten, snarare obestyckningen som ger effekten.
Kruset är väl bara att få tag i en originalnål som du kan justera (om man inte har clips på den) du kanske vill ha andra fjädrar att testa med, samt att kittet innehåller lite lagom mycket munstycken som går åt under bestyckningsjobbet. Därför tycker jag dynojet-kit är bra.

Om tex Yamaha sålt ett bestyckningskit till R1an med munstycken en storlek ner och två upp, ett alternativ på nål och lite andra olika prylar att "trixa" med så skulle man lika gärna kunna köra på det. (Btw synd att de inte säljer det).

En 145 och en 145 är ju inte samma sak, vissa mäter i flöde och andra i faktisk storlek.

/fredde

Ok förklara då varför en del som kommer till mig vill byta ut tex 145 org mot 145 Dyno.
Flöde och storlek är en djävla skillnad.
Vilken anger vad
Har dyno flöde eller storlek
eller
Har org Flöde eller storlek
Jag är helt medveten om att hela kittet innehåller massor av prova dig fram saker.Men du kan prova dig fram med org munstycken och nålar oxå.med samma resultat till halva pengen.Org nålar har i 9 av 10 fall oxå clips
 

2meter

Back to sidecar again
Gick med
5 Jul 2004
Ort
Brottby
Hoj
ART/LCR 03/04
MoosE skrev:
lånar tråden lite...



jag har inte bänkat eller bytt ut munstycken ÄN,, :rolleyes:

har bytt dämp och har ett K&N filter på hojen..
skruvade lite på "lågfartsskruvarna"

nu till frågan...
hur får jag förgasarna å svara snabbare och hur mycket kan jag behöva gå upp i storlek på munstyckena och hur mycket nålen bör höjas?

har hört att man ska borra upp hålen i trottlarna för att få snabbare respons... men det tycker jag låter lite "risky" det borde ju innebära att trottlarna "fladdrar"...

jag vet att det inte går att svara exakt men lite mellan tummen å petanäsanfingret..... hur många "steg och hack" kan behövas?

Mvh. Roger.

Är det du som ska till mig i veckan
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
2meter skrev:
Jag bänkar och bestyckar hojar mest hela dagarna.
Förklara skillnaden på ett Dynojet munstycke 145
och ett orginal mikuni 145.Vad gör skillnaden?

Flödeslineäriteten. Se sidan 92 i "Motorcycle Tuning Four-Stroke" ISBN 0-7506-1805-1. Fast om det behövs storlek 147.5 med Mikuni eller 145 med Dynojet spelar ju ingen roll så länge man bestyckar förgasaren för rätt bränsleblandning.

Dynojet-myten "men det ger ju fler hästar" är svår att jobba bort.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
2meter skrev:
Flöde och storlek är en djävla skillnad.
Har org Flöde eller storlek. Org nålar har i 9 av 10 fall oxå clips

Man skulle kunna tro det, men de följer ju samma kurva.
Större storlek = mer flöde, mindre flöde = mindre storlek så eg spelar det ingen roll.

Ett mikuni 180 flödar 68.6 cm3/min vilket motsvarar ett dynojet 192.
Om jag inte är ute och cyklar så mäts just dynojet i yta där 192 är 1.92 mm2 (kan vara annat märke som mäts så) och sen finns varianten där ett #150 är just 1,5mms hål (som du skulle vara ett 178 med dynojetmått).

Men summan av kardemummen är att man aldrig behöver bry sig om det, det spelar egentligen ingen roll, från 150 till 155 blir alltid fetare och man ska ju givetvis inte dra i ett "lilla keihin" där det sitter ett "mikuni sexkant".

Vad du menar med original vet jag inte.

9/10 är inte min uppfattning, min är typ tvärtom, men vi kanske meckat olika märken på hojar. :)

Myt? Att ha en rätt bestyckad hoj är väl ingen myt?
Men att DJ skulle göra något med hojen som man inte kan göra på annan väg är en myt, men det är väl ingen som tror det heller.

Har du alla nålar på hyllan, även till de nyaste modellerna?
Det är nog inte så många handlare som har det, därför tycker jag dynojet är bra, för i den lilla lådan ligger det man behöver.
:)
/Fredde
 

2meter

Back to sidecar again
Gick med
5 Jul 2004
Ort
Brottby
Hoj
ART/LCR 03/04
andersbrink skrev:
Flödeslineäriteten. Se sidan 92 i "Motorcycle Tuning Four-Stroke" ISBN 0-7506-1805-1. Fast om det behövs storlek 147.5 med Mikuni eller 145 med Dynojet spelar ju ingen roll så länge man bestyckar förgasaren för rätt bränsleblandning.

Dynojet-myten "men det ger ju fler hästar" är svår att jobba bort.

Tack det är just MYTEN som jag är ute efter.
 

2meter

Back to sidecar again
Gick med
5 Jul 2004
Ort
Brottby
Hoj
ART/LCR 03/04
Myt? Att ha en rätt bestyckad hoj är väl ingen myt?
Men att DJ skulle göra något med hojen som man inte kan göra på annan väg är en myt, men det är väl ingen som tror det heller.

Har du alla nålar på hyllan, även till de nyaste modellerna?
Det är nog inte så många handlare som har det, därför tycker jag dynojet är bra, för i den lilla lådan ligger det man behöver.
:)
/Fredde[/QUOTE]

Att ha en rätt bestyckad hoj är Av och O
Att DJ gör underverk möter jag folk dagligen som tror.

Alla nålar har jag verkligen inte.
Men nålar är det ovanligt att behöva byta när vi talar om gathojar.
Samma sak där (nålar gör underverk) tror många
/2
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top