MC åkning endast för rika

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
KTM ?
Jag börjar mer och mer överge tanken med mc åkning....
Regering och Vägverket gör allt de kan för att höja kostnaderna
så mycket att endast rika kan åka hoj...(tycker jag känner igen
detta i Moderaternas strategi att allt skall bara vara för dom rika)

Steg 1 är ju försäkrings omläggningen som kommer att mång dubbla
försäkringskostnaderna för bla hojåkare

Steg 2 kom Vägverket med att man nu vill förhindra mest hojåkare
att ställa av och på sitt fordon för att på så sätt spara försäkringspengar
50kr per gång är enligt vad jag hört ett första steg..även detta
belopp kommer att mångdubblas i senare steg...

Jag har nu också äntligen kommit på vad som menas med
NOLLVISIONEN....Det är att ingen vanlig "medel-svensson" skall finnas
på vägarna utan endast miljonärer skall få färdas där......Vi fattiga
skall använda cyklar....men samtidigt så ökar ju skadorna där också
så snart får vi vanliga endast gå......

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Det är bara att göra en rejäl revolt, åk utan försäkring och plåt, trafikförsäkringsföreningen finns ju!

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Moddad XJ600s
och i slutändan får alla åka skumgummivadderade permobiler.... eller kanske sånna "moving walkways" som de talar om i seinfeld? :rolleyes:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Att de förhindrar av- och påställandet är inget konstigt. Det är ett utnyttjande av systemet och så va det aldrig tänkt att man skulle göra.

Sen är det kanske så att vi egentligen aldrig haft råd utan det är samhället som subventionerat mc-åkandet och nu är det slut med det. Tråkigt som fan men...

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Det finns ju fortfarande fler hojar med "låg" försäkringskostnad än det finns dyra. Så man har ju ett val.

Det var säkert svindyrt att försäkra en GSX-R 750 i slutet av åttiotalet också.

Felet kanske än att hojåkare gått från rebeller ( efter första & andra världkrigen ) till dagens färgmatchande, fullförsäkrade, riskmedvetna, överbelånade 300 mil om året körandes moderna knuttar.

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Du har så rätt...

För hade dom jagat själva nollvisionen så hade det ju tillkommit fler förbud och regler istället... Men nu kommer det bara extra kostnader och dom menar på att öka säkerheten iom detta. Men det är ju en lögn för de välbärgade kommer ju gasa satan ändå å gladeligan betala böter och liknande trots att dom stigit kraftigt...

Moderaterna jagar pengar till staten...

Nä hycklare är vad dom är:mad:

Last edited:

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Tyvärr har du nog helt rätt i allt du skrev ! Bara att sälja en njure och åka ett år till eller torråka i garaget framöver.

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
Innan du överger tanken helt kanske du ska överge en av dina två hojar först? Du kan säkert halvera kostnaderna redan där. Grattis!

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Sverige har inget att erbjuda dig som är frisk och ung. Lämna landet, det räcker faktiskt bara flytta till ett av grannländerna så har ni bättre förutsättningar än vad detta landet ger.

Tänk på att EU är en union som ger grym flexibilitet dock så har inte riktigt svensken förstått det för vi är så jävla stolta över att Sverige är det enda landet man ska bo i för här är så "j*vla" bra.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Tycker också det är dyrt att ha hoj men samtidigt reagerar jag att vissa har inställningen att alla ska ha rätt att ha motorcykel? Helst av värsta sorten och av senaste årsmodell. Varför skulle detta vara en mänsklig rättighet?

I vårt land är hojen ett rent nöjesfordon, en hobby som många andra. Likställ den med segling, golf, skidåkning m.m. m.m. Hör väldigt få klaga på att detta är för dyrt. Dom som har råd har råd.
Samma sak med sportbilar som Ferrari, Porsche osv. Inger ser det som nån självklar rätt att ha en sån. Väldigt få som tycker det är orättvist att de som har råd åker omkring i dem. Varför?

Dessutom har vi en hobby som går på bensin vilket, i dagens miljömedvetna samhälle, nog retar en del. Vi väsnas på rent jävelskap och åker alldeles för fort, alldeles för ofta. Klart att politiker o tjänstemän ser chansen att bli populära bland i den stora massan.

Tror tyvärr vi får vänja oss vid verkligheten, det är såhär det är och det lär inte bli bättre. Har man råd så har man, har man det inte så får man låta bli.

Sverige har inget att erbjuda dig som är frisk och ung. Lämna landet, det räcker faktiskt bara flytta till ett av grannländerna så har ni bättre förutsättningar än vad detta landet ger.

Tänk på att EU är en union som ger grym flexibilitet dock så har inte riktigt svensken förstått det för vi är så jävla stolta över att Sverige är det enda landet man ska bo i för här är så "j*vla" bra.
Mmmmmm, för det är inte alls dyrt att äga hoj i Norge eller Danmark.... :rolleyes:

Last edited:

Rick

The silver bullet since 1978
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
KTM 690 Enduro R -13
Word :tummenupp

Tycker också det är dyrt att ha hoj men samtidigt reagerar jag att vissa har inställningen att alla ska ha rätt att ha motorcykel? Helst av värsta sorten och av senaste årsmodell. Varför skulle detta vara en mänsklig rättighet?

I vårt land är hojen ett rent nöjesfordon, en hobby som många andra. Likställ den med segling, golf, skidåkning m.m. m.m. Hör väldigt få klaga på att detta är för dyrt. Dom som har råd har råd.
Samma sak med sportbilar som Ferrari, Porsche osv. Inger ser det som nån självklar rätt att ha en sån. Väldigt få som tycker det är orättvist att de som har råd åker omkring i dem. Varför?

Dessutom har vi en hobby som går på bensin vilket, i dagens miljömedvetna samhälle, nog retar en del. Vi väsnas på rent jävelskap och åker alldeles för fort, alldeles för ofta. Klart att politiker o tjänstemän ser chansen att bli populära bland i den stora massan.

Tror tyvärr vi får vänja oss vid verkligheten, det är såhär det är och det lär inte bli bättre. Har man råd så har man, har man det inte så får man låta bli.

Mmmmmm, för det är inte alls dyrt att äga hoj i Norge eller Danmark.... :rolleyes:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
80-tals hojar har blyram och mopedmotor allt enligt regimen som
gapar mest på SH.
Kanske dags för en omvärdering?

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08

Nä självklart ska det inte vara en mänsklig rättighet att ha råd att köra hoj...

Men vars drar vi gränsen på mänskliga rättigheter ifall staten kastar på oss svenssons en massa extra kostnader som inte ger oss någonting tillbaks?

Ska vanliga arbetare ha råd att ha mobiltelefon,dator,bil eller moped?

Ja vafan ska vi ha ett hem för egentligen???

Last edited:

F1eX

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2006
Hoj
Honda VFR -00 - såld, Yamaha XJ6 -09
Med trådar som "Hur man på bästa sätt kör ifrån polisen" så kanske det inte är så konstigt att vi har väldigt lite talan hos politiker o poliser..

Dessutom så kommer det att bli dyrare att åka MC för att den stora massan (inkl dig) ska få mer tillbaka på skatten.

Mitt förslag: Sälj din MC, eller båda, och va nöjd med mindre skatt!

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Ett jävla pipande.. Köp en hoj ni har råd med!

Lahi har snart 350hk i sin hoj men ger säkert inte mycket i försäkring.. Ett föredöme i mina ögon..

out4speed

Tabernakel
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Ducati 1000ss
Sen ska man ju inte förglömma att vi mc åkare är fruktansvärt duktiga på att förstöra för oss själva, bara läs alla bakhjulsåka trådar, eller nu drar vi snuten trådar , lär ju knappast minska det vakande ögat som staten håller, skapar man problem så är det ju självklart att de försöker stävja det på det enda sättet de kan.

Eller ta exemplet från mitten på 90 talet när de införde mellanklass kortet och folk med mellan klass bara fick köra strypta hojar, då fick man ju premier efter effekten, vad hände jo alla strypte sina hojar på pappret och fick grymt billiga premier, jag skulle då ha betalat 900:- helår helförsäkring på min splitter nya gsx750r -96 , eller så åkte jag ärligt och betalade 3600:-
Tror jag var en av de få som helt enkelt inte orkade strula och ta risken vid en ev olycka med felaktig försäkring.

Eller slit och släng syndromet som finns, jag behöver inte vara rädd om hojen jag har ju ändå försäkring.

Själv valde jag nu en Ducati för att folk med duccar oftast är mer genuint rädda om sina saker och sen fick man ju en grymt billig försäkring och en rolig hoj :)

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras