Ta bort strypning på KTM 625

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
på vilke årsmodell??

PÅ -02 så är det gnistgallret, munstycke, nål, metallbricka på förgasaren som hindrar fullgas. kanske nåt mer.
På -03 så fick den en annan förgasare så där sitter det en insexskruv som hindrar trotteln att lyfta fullt samt det vanliga gnistgallret, nål, munstycke. På -04 vet jag inte riktigt pga detta EGR systemet. Enligt vissa så räcker det att ta bort ena slangen vid styrhuvudet och plugga det men vad vet ja?

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
motardnisse skrev:
På -04 vet jag inte riktigt pga detta EGR systemet. Enligt vissa så räcker det att ta bort ena slangen vid styrhuvudet och plugga det men vad vet ja?

EGR = SAS :confused:

Finns två varianter, en snabbvariant där man gör nåt i stil med det du säger och lämnar därmed en massa skrot kvar på hojen helt i onödan. Med den andra varianten så skurvar man bort alla pryttlar och pluggar på två ställen, kopparbricka bakom/mellan konerna (heter det så, pluralis av kona ?) som grenrören ansluter emot vid cylindern (jupp, innebär att man måste lätta på konerna = pillrigt) och en skruv på högersidan av cylindern. Med denna variant så blir det inget kvar av SAS'en (utom ett ganska fult fäste iofs).

Ragnar/Lelles säljer dom få och små pryttlar man behöver för att göra endera varianten.

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
2010, KTM 690 SMR
motardnisse skrev:
på vilke årsmodell??

PÅ -02 så är det gnistgallret, munstycke, nål, metallbricka på förgasaren som hindrar fullgas. kanske nåt mer.
På -03 så fick den en annan förgasare så där sitter det en insexskruv som hindrar trotteln att lyfta fullt samt det vanliga gnistgallret, nål, munstycke. På -04 vet jag inte riktigt pga detta EGR systemet. Enligt vissa så räcker det att ta bort ena slangen vid styrhuvudet och plugga det men vad vet ja?

vart sitter gnistgallret?

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
2010, KTM 690 SMR
robbah99 skrev:
Det sitter som en liten "sil" vid utblåset på ljuddämparen. Knacka loss skiten bara. Se till att gallret inte ramlar in i dämparen bara :)

hehe hur mkt stryper den??

Spider

Gick med
24 Aug 2003
Hoj
robbah99 skrev:
Det sitter som en liten "sil" vid utblåset på ljuddämparen. Knacka loss skiten bara. Se till att gallret inte ramlar in i dämparen bara :)

Måste man köra med sil på Lökken ? :gnissla :hihi Datum ? :7peta

Spider

Gick med
24 Aug 2003
Hoj
aGGeLiTO skrev:
hehe hur mkt stryper den??

Rätt rejält. Men tänk på att gaserna fortfarande har en rätt krånglig väg att gå genom orginaldämpen så ett slipon/helsystem är en ganska bra investering.

robbah99

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Suzuki VZ1600 (kuståm)
Spider skrev:
Måste man köra med sil på Lökken ? :gnissla :hihi Datum ? :7peta

Nope... Vi körde med seebring, doma och fp där. Visserligen fick vi nåt klagomål från nån tyskdjefvel, men vafan...

Vi var ju där i våras och kommer troligtvis ta en långhelgtur i september också. Planen är vår och höst varje säsong. Inte bestämt datum än...

Som sagt, resa och stuga 4 dagar gick på 1000:-/pers.

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
2010, KTM 690 SMR
Spider skrev:
Rätt rejält. Men tänk på att gaserna fortfarande har en rätt krånglig väg att gå genom orginaldämpen så ett slipon/helsystem är en ganska bra investering.

finns d nån sida ´där man kan kolla lite bilder o priser på helsystem`?

Spider

Gick med
24 Aug 2003
Hoj
aGGeLiTO skrev:
finns d nån sida ´där man kan kolla lite bilder o priser på helsystem`?

Zmurfen säljer FP t.ex. Bra pris, bra ljud. Jag kör med det på min 625'a.

Sen kan du alltid kolla vad Lelles tar för olika Sebringslipon/system. Bara att tanka ner Crosskatalogen och läsa.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Spider skrev:
EGR = SAS :confused:

Finns två varianter, en snabbvariant där man gör nåt i stil med det du säger och lämnar därmed en massa skrot kvar på hojen helt i onödan. Med den andra varianten så skurvar man bort alla pryttlar och pluggar på två ställen, kopparbricka bakom/mellan konerna (heter det så, pluralis av kona ?) som grenrören ansluter emot vid cylindern (jupp, innebär att man måste lätta på konerna = pillrigt) och en skruv på högersidan av cylindern. Med denna variant så blir det inget kvar av SAS'en (utom ett ganska fult fäste iofs).

Ragnar/Lelles säljer dom få och små pryttlar man behöver för att göra endera varianten.

Raggarn sa det till mig då jag träffade honom när han var ute och åkte med sin hoj! Hur mkt väger den egentligen? 625/660 är redan tillräckligt tunga så du kommer nog inte känna skillnad på kanske 500 g eller vad det nu väger?
Då behöver man inte ha en massa tjafs med polisen. För de är ju fortfarande bara reggade som 24 kw eller hur? :D

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyrhjuling
Slänger in en liten fråga då ämnet redan är uppe.. finns de nån hemsida där man kan kolla lite bilder och priser på Doma helsystem/slip-on? kan vara bra att ha om några månader då jag förhoppningsvis har "riktig" offroad

Spider

Gick med
24 Aug 2003
Hoj
motardnisse skrev:
Raggarn sa det till mig då jag träffade honom när han var ute och åkte med sin hoj! Hur mkt väger den egentligen? 625/660 är redan tillräckligt tunga så du kommer nog inte känna skillnad på kanske 500 g eller vad det nu väger?
Då behöver man inte ha en massa tjafs med polisen. För de är ju fortfarande bara reggade som 24 kw eller hur? :D

Det är inte vikten som jag tycker är avgörande, för du har rätt i att det är omöjligt att aaana nån skillnad. Jag tycker bara om en renare look. Om det råkar bli tjafs med farbror blå så tror jag inte att dom har koll på att vad som sitter på respektive hoj så för den sakens skull tror jag det gör varken till eller från. Som alltid är det upp till var och en att göra som dom tycker känns rätt.

24kW råkkar phett !!! :rofl

Poppe

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
KTM 530 EXC/SMR 08
Hejsan!

Lägger in min fråga här eftersom den handlar om att strypa av en ktm 625
Köpte min 625 för 2 veckor sedan och då var den "ostryp" enligt ägaren innan.
Fick med locket till luftburken,nål,munstycken och trottelstoppet.
Finns det något mer att göra? läst i tråden om den här "EGR systemet"
Har jag sånt på min 06a med och ger det någon effekt att ta bort det?

//Pontus

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hejsan!

Lägger in min fråga här eftersom den handlar om att strypa av en ktm 625
Köpte min 625 för 2 veckor sedan och då var den "ostryp" enligt ägaren innan.
Fick med locket till luftburken,nål,munstycken och trottelstoppet.
Finns det något mer att göra? läst i tråden om den här "EGR systemet"
Har jag sånt på min 06a med och ger det någon effekt att ta bort det?

//Pontus

Nej men den går kallar eftersom det återcirkulerar avgaser ifrån lilla röret mellan utblåsen på cylindern iväg till en ventil som i sin tur återleder till insuget, så ta bort så får du lättare att hålla rent!
Här har du sakerna för att sätta dit efter borttagning!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=114877

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...