Polera fälgar

hansha

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2004
Hoj
Suzuki Bandit GSF 1200 S
Hej !

Jag skulle vilja veta om det är någon som
polerat bort färgen på sina fälgbanor och lämnat ekrar samt mittendelen
av fälgen.

I så fall hur gör man ?

Kan man rigga fälgen och "slipa" av färgen och ändå få en skarp övergång
mellan där det är polerat respektive färg kvar.

tacksam för tips

/ Hasse

Leffe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
hansha skrev:
Hej !

Jag skulle vilja veta om det är någon som
polerat bort färgen på sina fälgbanor och lämnat ekrar samt mittendelen
av fälgen.

I så fall hur gör man ?

Kan man rigga fälgen och "slipa" av färgen och ändå få en skarp övergång
mellan där det är polerat respektive färg kvar.

tacksam för tips

/ Hasse

Palla upp hojen. Ta loss hjulet. Maskera med slivertejp. Spraya på CRC Gasket Remover (finns på OKQ8, Mekonomen, Laitis osv). Vänta 20min. Torka bort färgen med papper eller en trasa. Polera tills du tycker att det blänker tillräckligt :)

Info (pdf)

Bifogat

• 1GasketRem.jpg
    1GasketRem.jpg
    9 KB · Visningar: 175

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
En blå nia
Leffe skrev:
Palla upp hojen. Ta loss hjulet. Maskera med slivertejp. Spraya på CRC Gasket Remover (finns på OKQ8, Mekonomen, Laitis osv). Vänta 20min. Torka bort färgen med papper eller en trasa. Polera tills du tycker att det blänker tillräckligt :)

Info (pdf)[/URL]

Är det så enkelt? :)

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Leffe skrev:

Info (pdf)
Ska vi se om jag föstått rätt då. om jag ska lacka fäljen samt polera fäljkanterna. Lacka fäljen i den färg jag vill först?. eller ska jag polera först och lacka sen. :confused:
Vi säger jag lackar först då. och sen polerar fäljkanten. ska jag då använda detdär medlet för att få bort färg på fäljen inför poleringen?.

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
philsson skrev:
Ska vi se om jag föstått rätt då. om jag ska lacka fäljen samt polera fäljkanterna. Lacka fäljen i den färg jag vill först?. eller ska jag polera först och lacka sen. :confused:
Vi säger jag lackar först då. och sen polerar fäljkanten. ska jag då använda detdär medlet för att få bort färg på fäljen inför poleringen?.
Mycket smidigare att polerna först och lacka sen, ett tips är att bygga en ställning att ha fälgarna på när man polerar. Polerade mina fälgbanon för några månader sedan.

Bifogat

• fra,fälg klar.jpg
    fra,fälg klar.jpg
    105.4 KB · Visningar: 427
  • Yamaha YZF.jpg
    Yamaha YZF.jpg
    71.9 KB · Visningar: 230

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Nykan skrev:
Mycket smidigare att polerna först och lacka sen, ett tips är att bygga en ställning att ha fälgarna på när man polerar. Polerade mina fälgbanon för några månader sedan.
Är det bara att maskera sedan efteråt när man har polerat klart?.
Sett dom förut föresten dina fäljar. grymt snyggt polerat. schysst ställning också. man kan inte låna den några timmar?.. :rolleyes:

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
philsson skrev:
Är det bara att maskera sedan efteråt när man har polerat klart?.
Sett dom förut föresten dina fäljar. grymt snyggt polerat. schysst ställning också. man kan inte låna den några timmar?.. :rolleyes:
ja, det är bara att maskera fälgkanten sedan och lägga på lacken. Ställningen är sönderkapad och bortförd till skroten. tackar, enklare än vad jag trodde att polerna fälgkanten om man inte har allför höga krav.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Nykan skrev:
ja, det är bara att maskera fälgkanten sedan och lägga på lacken. Ställningen är sönderkapad och bortförd till skroten. tackar, enklare än vad jag trodde att polerna fälgkanten om man inte har allför höga krav.
Det var synd hade ju kunna kommit till användning.
föresten om du säljer hojen.. jag är ute efter en 25Kw:are i det stuket. :tummenupp

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
philsson skrev:
Det var synd hade ju kunna kommit till användning.
föresten om du säljer hojen.. jag är ute efter en 25Kw:are i det stuket. :tummenupp
Jag köpte hojen i sommras, har inte mellankortet än men "övningskörde själv" 140 mil och den känns kanon, så jag ska nog ha kvar den denna kommade sommar i alla fall.
Och alla moralkärrningar ni vet väl att om man inte kör med huvet så kör man ihjäl sig lika lätt på en moppe som på en 750! inte fan blir jag en bättre förare bara för att jag gör en uppkörning, har ju iaf kört 2000mil med 125:a.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Nykan skrev:
Jag köpte hojen i sommras, har inte mellankortet än men "övningskörde själv" 140 mil och den känns kanon, så jag ska nog ha kvar den denna kommade sommar i alla fall.
Och alla moralkärrningar ni vet väl att om man inte kör med huvet så kör man ihjäl sig lika lätt på en moppe som på en 750! inte fan blir jag en bättre förare bara för att jag gör en uppkörning, har ju iaf kört 2000mil med 125:a.
Nej det är sant. Men det är ju för att körskolorna vill tjäna extra pengar. det är surt att dom ska hålla på så. :huvet bättre förr i tiden.

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
GSXR 1000 -06
Leffe skrev:

Info (pdf)

ang crc gasket remover. så var ja på OK och dem hade aldrig hört talas om det. tror pappa var på mekonomen och på nått mer ställe där hade dem det inte. vet inte om de var mekonomen men ska snacka me han sen

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
GSXR 1000 -06
philsson skrev:
Nej det är sant. Men det är ju för att körskolorna vill tjäna extra pengar. det är surt att dom ska hålla på så. :huvet bättre förr i tiden.

fråga? va har körskolorna med det att göra? :kocko

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
crm skrev:
ang crc gasket remover. så var ja på OK och dem hade aldrig hört talas om det. tror pappa var på mekonomen och på nått mer ställe där hade dem det inte. vet inte om de var mekonomen men ska snacka me han sen

Ta reda på vad du har för lac på fälgarna, har du pulverlackade funkar inte gasket remover. Provade själv men det ville lixom inte alls... Fick bara bort översta lagret med "bättringsfärg" o sånt.

efji

900 Grappen
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
ZX9R

Nu har jag gjort halva bakfäljen, tog inte mer en en timme med Gasket remover, grymt tips! Krävdes några vänder spray och lite gnuggnade men nu är det rent. Frågan är ska man klaralacka det eller kan man bara låta det vara autosol polerat?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept