Bandit 1200 som första hoj

Heinz_Keller

Glidarn'
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Kawasaki ZX9R -99
Är ny här på forumet och är ute efter lite reflektioner och råd angånende Bandit 1200.

Har i stort sett bestämt mig för en 1200 som min första hoj. Har provkört litegranna, men bara lite. Då jag inte har nåt körkort än så har det inte varit ute i någon trafik med just denna hoj. Men fick en skön känlsa av cykeln. Känns som den har lite personlighet på nåt vis :) Älskar hur den ser ut utan kåpor, så det är defenitivt en naken Bandit som skall inhandlas. Motorgången var skön, dock kändes det som den hade lite mycket vibrationer. Gott om vrid och det kändes som att hästarna gott och väl räcker till. Är vibrationerna nåt som är specifikt för denna rova, lr var det kanske just den jag körde som var i behov av en service?

Har tänkt mig att använda hojen till att nöjesåka och toura mest. Långturer blir det defenitivt tal om! Har vänner och familj utspridda på uppemot 40 mils håll och vill kunna köra kanske ända uppemot 60 mil på en dag utan att vara ledbruten i en vecka efteråt. Jag är en bastant snubbe och mäter 193cm i strumplesten och väger in på 0,11 ton. Har provkört lite mindre hojar, 600-750, men tycker de är för klena. Så jag inbillar mig att 1200 skulle passa bra.

Finns det någon vänlig själ som kan ge mig både för och nackdelar med dessa maskiner.

Mvh //Erik

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
60 mil om dagen på en naken bandit lär bli ganska tufft, inget jag skulle rekommendera.

Motorn på banditen är skottsäker, gammal och beprövad motorkonstruktion och lite effekt / kubik gör att den håller länge.

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
vtr1000f
Luta dig bara mot fartvinden med dina 0,11 ton så ska det inte vara några problem.

Visst kan en radfyra surra och vibrera, men det är inga mindre jordbävningar som med en v-twin :)tummenupp).

Och ge fan i små rejsiga radfyror om du inte ska ligga på tanken och pressa mot varvstoppet hela tiden.

Heinz_Keller

Glidarn'
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Kawasaki ZX9R -99
Hannez >> Kommer ju självklart inte att köra 60 mil på en dag jämt ;) Men jag vill kunna göra det utan att vara ledbruten. Det var nog inte så mycket huruvida fartvinden är för övermäktig utan mer om man pallar det med tanke på sittställning och sånt. Jag är ju trots allt ganska lång. En R-hoj vill jag tro att jag inte skulle palla att åka så länge på i den ställningen, med tanke på rygg å liknande.

Så motorn är en pärla alltså?

Tarm >> Nej, rejsiga radfyror hade jag inte tänkt mig ;) Har provkört en ninja 600, men det var inte riktigt min kopp te så att säga. hehe! Gillade verkligen att 1200 kändes så stark i alla lägen.

Har sneglat lite åt Hornet 900 oxå, men de tycker jag ligger lite högt i pris. Å andra sidan är det en mycket bättre hoj än bandit 1200 så kan man ju lägga några lappar till.
Någon som har erfarenhet av en sån?

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
vtr1000f
Jag skulle personligen välja just Hornet 900 bland nakenhojar för 45 000kr. Hornet 600 vaknar inte till liv förrän 7 000rpm, medan 900:an har mycket behagligare effektkurva för lugn gatkörning.

Provkör Hornet 900!

Heinz_Keller

Glidarn'
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Kawasaki ZX9R -99
Okej, är det nån speciell anledning till att du skulle välja hornet 900 framför bandit 1200?
De ligger ganska lika vikt mässigt och effektmässigt väl? runt 100 kusar i båda?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Tror du gör ett bra val, jag hade inte valt en naken dock. Suzuki motorn i dessa modeller går lugnt och fint, växellådan lättarbetad(jämför med gsx 750 körskolehoj och allt lär vara bättre på denna), bra vridområde, motorn bangar inte ut för lite bus heller:tummenupp

MEN skall du toura lite så kan vinden även om den inte känns jobbig i början, bli påtaglig vid snabbare touringavverkning eller blåsiga dagar i plus 110 farter.

Skall du även ha passagerare ibland och mycket packning så är nog suckan ett bättre val oxå.

Xjr 1300? zzr 1200? gsx 1400? Inget som lockar?

Last edited:

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
vtr1000f
Okej, är det nån speciell anledning till att du skulle välja hornet 900 framför bandit 1200?
De ligger ganska lika vikt mässigt och effektmässigt väl? runt 100 kusar i båda?

Jag är ganska säker på att Horneten har roligare chassi och motor, trots samma toppeffekt. Dessutom är den lättare.

Titta runt, provkör, och köp den som väcker mest känslor i dig. :tummenupp

David.E

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2008
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
Jag kör en Bandit 1200 00 med kåpa som första hoj. Jag väger in på 78kg/178cm lång och trivs som fisken i vattnet.

Fördelar: Hojen kan allt, du kan busa på småvägar, maxa på E4 och puttra i stan utan att bli ett paket efter 20min.

Nackdelar: Jag har inte märkt nått, kanske saknar lite bett i frambromsen och lite mjuk i fjädring.

Observera att detta är en opartiskt bedömning av B12án :tungan

Mitt tips, åk ut o prova så hittar du snabbt en hoj som passar dig!

Heinz_Keller

Glidarn'
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Kawasaki ZX9R -99
Xjr 1300? zzr 1200? gsx 1400? Inget som lockar?
Jo, möjligtvis yamahan. Men har inte gett den så mycket tanke då mina motorcykelburna vänner inte har rekomenderat yamha alls. Suzuki och honda är vad jag har fått höra. De andra modellerna är för dyra. Har inte ekonomi till att ge så mycket mer än 45k för en hoj. Argumentera gärna för de olika cyklarna. Jag är ju som sagt jävligt grön på detta med motorcykel.

Jag är ganska säker på att Horneten har roligare chassi och motor, trots samma toppeffekt. Dessutom är den lättare.
Den är faktiskt lite snyggare iaf :) Ja provköra är väl det enda som gäller... hehe :)

Fördelar: Hojen kan allt, du kan busa på småvägar, maxa på E4 och puttra i stan utan att bli ett paket efter 20min.
Det är just det jag är ute efter :)

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jo, möjligtvis yamahan. Men har inte gett den så mycket tanke då mina motorcykelburna vänner inte har rekomenderat yamha alls. Suzuki och honda är vad jag har fått höra. De andra modellerna är för dyra. Har inte ekonomi till att ge så mycket mer än 45k för en hoj. Argumentera gärna för de olika cyklarna. Jag är ju som sagt jävligt grön på detta med motorcykel.

Den är faktiskt lite snyggare iaf :) Ja provköra är väl det enda som gäller... hehe :)

Det är just det jag är ute efter :)

Xjr 1300 har jag kört, den var väldigt "snäll" tyst, vridstark, bra bromseri, dock jobbig i 150 plus..som en stor moppe att köra! Är nog en av de mest lättkörda hojar jag provat. Kan tänka mig de andra är ungefär samma sak.

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
Du kommer sitta som en kung på en bandit även efter en långkörning. Har ungefär samma mått som du och har inte hittat en skönare hoj. Tycker personligen att modellen med kåpa är snyggare men smaken är ju som baken ...
Håller med David E till fullo, en perfekt hoj alltså.

Det är nog inget fel på xjr1300 bortsett från att den är ful som stryk!

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
MT09 -17
bra hoj

60 mil om dagen på en naken bandit lär bli ganska tufft, inget jag skulle rekommendera.

Motorn på banditen är skottsäker, gammal och beprövad motorkonstruktion och lite effekt / kubik gör att den håller länge.

Nyss kommit hem från norra Italien m dess krokvägar.Banditen var perfekt m dess vrid o bromsarna blev bara bättre o bättre i kurvorna då de blev varma. :tummenupp Det gick undan rätt bra på småvägarna där nere!MEN BAKBROMSEN ÄR SKIT:arsele med minimal risk för låsning:tummenupp .Hem åkte vi från Hamburg,ca 85 mil,till slöddertälje m god fart på tomma vägar,ca 150km/tim.:tummenupp Lite stel i nacken o smärtor i gashanden.Förb svårt att inte öka farten,hojen ville bara ha mer...Vibrationer omkring 4K som sen försvinner:tummenupp

holm44

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag gissar att folk är lite för känsliga i allmänhet. Jag har långtourat ett par gånger och bara på nakna åk. Jag har legat och marchat i 140 någonstans kanske, inte jättefort alltså men fortfarande bekvämt.
Jag vet inte hur hög snitthastighet som är normalt för Mc-åkare på turné då jag både kört ifrån och blivit frånkörd (utgår nu från hojar som medför packväskor som man väl får anta är på turné).
Jag skulle tippa att om du ska toura någon gång då och då, så är kåpans varande eller inte varande en världslig sak.
Vad vill jag få sagt egentligen?:va Tjöp! Sälj om det blir fel.:)

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Alla är vi olika vibrationskänsliga men den B12 jag hade kunde jag inte ligga mellan 4 och 6000 varv (100-160km/h på 5:an) mer än max 10 minuter, sedan värkte högerhanden bort totalt. Om man inte kan hålla kvar i gashandtaget vad spelar då körställning etc för roll?

Näe, aldrig mer bandit...

samurai

skallig
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
zx9r -98
Jag övningskör på brorsans 1200. Det som kommer upp spontant: Härlig motor, känner inte av några vibrationer alls. Snygg design, känns lite som en gammal muskeljänkebil på nåt sätt.
Negativt: Mjuk gaffel - finns bot för det. Känns aningen tung o pråmaktig. Hatar kåpan - pressar upp vinden precis i halshöjd så det blir jordens turbulens och dån i hjälmen. Å jag vill inte gärna ligga framåtlutad under kåpglaset. Sen får jag en sån förbannad träsmak i arslet. 183cm@82kg.

Heinz_Keller

Glidarn'
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Kawasaki ZX9R -99
Tack så mycket gossar! Många bra åsikter och vinklingar från bra håll :) Jag har mycket att fundera på nu. Hehe.
XJR 1300 måste jag säga att jag faktiskt tycker är ful!! Hornet däremot... jag har tittat på många annonser på den nu och den är faktiskt mycket snygg. Ska försöka komma iväg å få provköra en sådan oxå. Men jag tror inte att någon är värst sugen på att låta en övningskörande provköra en saluhoj tyvärr.

Uttryck er gärna om Hornet oxå. Om det finns någon som har erfarenheter förståss.

En liten forumfråga oxå. Hur citerar jag så att jag får med vem som har skrivit citatet?

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy