landen skrev:
Någon som kan tala om i klartext hur det är, och inte bara "det är tråkigt"!
Vad försvinner, toppfart?, drag? allt?
Talar nu om en CBR600F jag funderar på att köpa och strypa till 25kW...
En kompis jag pratade med påstod att den kunde bli starkare om man ströp, på låga varv då!
tacksam för svar
Intrycket jag fått efter att ha kört några strypta hojar är att effekten kommer ungefär likadant fram till den punkt i registret där det är 34 hk, och därefter händer det inte mycket mer. Som någon annan sade, en hoj som XT (som har 40 hk ostrypt), där känns den ungefär likadan upp till ca 4000 rpm, medan en ostrypt XT ger effekt upp till 5500 ungefär, där de sista sex hästarna finns. Det blir alltså inte så hemskt stor skillnad på hojen, och man kan köra den ungefär likadant.
Sedan, om man tar en fyrcylindrig 600cc sporthoj, som CBR600 och RF600(vilken jag provkört i strypt utförande), då har hojen runt 100 hk ostrypt, och är förhållandevis klen i lägre registret. Nu var det så länge sedan jag körde RF:en, men jag har för mig att den gav effekt upp till ungefär 6-7000 rpm, och det då var där de 34 hästkrafterna infann sig.
Eftersom RF:en är anpassad (i växellåda och drevning) för att varvas hela vägen ut till ca 12000 rpm, då känns den seg då man hela tiden måste växla vid 6000 rpm, och orkar inte upp i toppfart (ca 170 km/h i mätarfart) på högsta växeln, utan toppfarten hittar man nog på fyran eller femman. XT:n kan däremot köras med bibehållen körglädje.
Att den strypta hojen blir något starkare på lägre register kan kanske stämma om den är strypt i insuget, och den mindre insugningsytan då leder till att bränsleblandingen passerar med högre hastighet... sånt där har jag ingen egentlig koll på, men det finns en del folk här på forumet som borde veta bättre. Vad jag däremot vet är att den stypta XT:n faktiskt kändes lite starkare på låga varv, men jag kanske bara inbillar mig...
Sammanfattningsvis - ju mer effekt man stryper bort, desto mer körglädje försvinner. Satsa på en hoj som är så lätt som möjligt och har så nära 34 hk det går i originalskick. Då är hojen dimensionerad efter effekten och allt stämmer bättre = roligare att köra. En ostrypt Honda NSR125 med 32 hk är säkert roligare än en strypt Hayabusa med 34 hk...