Vi är ungefär lika långa och väger ungefär lika mycket (jag är några cm längre och väger något kilo mindre), och tro mig, med den kroppsbyggnaden är en XR600R inte det optimala valet direkt. Visst, en väldigt grym hoj, som för grusvägssmisk. Enligt mig toppar den listan av de hojar du räknade upp när man bara ser till köregenskaperna.
Det jobbiga är allting runt omkring. Den har en sadelhöjd på 93 cm har jag för mig, dvs jag (~176 cm) får precis ned båda tåspetsarna samtidigt. Man behöver inte mycket mer egentligen, men är man ovan vid att köra höga hojar kommer det nog kännas väldigt osäkert.
Sedan så ska ju hojen kickas igång. Bästa sättet är att ställa den på stödet, stå med vänster fot på vänster fotpinne och kicka. Det kan vara lite svårt att få igång om man väger så lite som vi gör. Med rätt teknik kunde jag få igång den på första kicken om den stått i varmgarage, men hade den stått ute i kylan fick jag kicka bra länge. Blir inte så mycket kraft i kickarna om man inte har någon tyngd att kicka med.
...ute i terräng går det kanske inte alltid att ställa den på stödet och stå och kicka, och då är det grymt svårt att få igång den kan jag meddela. Man måste vinkla hojen rätt mycket för att ha en fot i backen och en på kicken... och då blir det inte mycket kraft kvar till att kicka.
TT har jag aldrig kört (dock provsuttit), men jag har hört att den ska vara rätt grym på grusväg. Den väger dock lite mer än XR:en, så jag tror inte den är riktigt i samma klass. Något lägre än XR:en, men fortfarande rätt hög. Är inte så insatt i de olika modellerna (finns väl en 3 st iaf), men den med elstart verkar praktisk. Antagligen så är väl den en av de nyare, som ligger högt i pris...
DR600/650 är ytterligare ett snäpp längre ned på skalan. DR650:n är mycket mer asfaltshoj än XR och TT, väger väl ett antal kilo till också. Inte så farligt hög. Vid köp av DR bör man vara mer uppmärksam än om man tittar på någon av de andra... det är den motorn som är minst hållbar av de uppräknade (betyder iofs inte att den är dålig, det är ju en stånka...), har hört om vissa som fått större problem med dem, medan Hondas XR är riktigt slitstark och XT/TT:s motor nästan outslitlig...
Så XT600 då. Mest pålitlig av alla, mest lättkörd, lägst sitthöjd (87 cm, och är sänkbar både fram och bak, men det ska inte behövas), och tyvärr sämst på grusväg. Det betyder dock inte att den är dålig, tvärt om, det går att köra rätt bra ändå, speciellt om man har på ett par ordentliga däck! Som nybörjarval är nog XT:n bäst, men om du tänkt bli proffs på grusväg är den minst att växa i... fast kommer du inte köra sådär jättemycket duger den nog finfint. Med elstart är att föredra tycker jag, men det är ju billigare utan (finns som äldre modeller).