Tips om dessa hojar

Norrlappen

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2003
Ort
Haparanda
Hoj
är utan
Har länge haft tankar att köpa en första hoj och nu har jag mer eller mindre bestämt mig. Valet står mellan en Harley Davidson V-Rod -02 och en Husaberg 650 Motard -02. Eftersom jag aldrig tidigare ägt en motorcykel skulle jag uppskatta lite tips och kommentarer om dessa två maskiner. Något speciellt jag bör tänka före jag slår till?

Tacksam för svar
//Norrlappen
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Ehm. :va Du är medveten om att det inte är mycket som de två hojarna har gemensamt?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
ingen av dem är väl direkt nått effektmonster? Båda två går väl ut på att man ska sitta bra med rak rygg. Så mycket vet jag...
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Hmmmm... låter lagom sjukt.. "Hm, ska jag köpa en WV skåpbuss eller en 360 modena..." ungefär lika jämförelse :)

V-Roden går väl som ett skott rakt fram? Har inte den 200 häst eller nåt i den stilen?
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
Om jag måste välja mellan dessa två så är valet bit av en kaka..
Såklart tar jag Husabergaren :tummenupp Men det beror på gillar man bus eller om man är glidaren med stort G.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Kay skrev:
V-Roden går väl som ett skott rakt fram? Har inte den 200 häst eller nåt i den stilen?
115. Eller 100. Eller nåt sånt där. Trodde inte mina ögon första gången jag såg en sån. De flesta HD brukar vara rätt stora och klantiga. Den där var jätteliten! En 125:a är inte så mycket mindre.
 

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Liljeholmen
Hoj
SV650S och GSX-R400
Norrlappen skrev:
Valet står mellan en Harley Davidson V-Rod -02 och en Husaberg 650 Motard -02.

Tacksam för svar
//Norrlappen
Om ja hade fått välja åt dig så skulle ja utan tvekan tagit Husabergen!!
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
V-roden är mer underhållsfri, och går rätt bra för att vara en "glidare". Dock måste man komma ihåg att bromsa innan kurvor, för markfrigången är inget vidare.

Husabergen är mer av ett sportredskap, går inte särskilt fort rakt fram, men är betydligt mer lätthanterligt i kurvorna. Husabergen kräver mer service och underhåll.

Du vet vad du helst vill använda hojen till. Vill du ha en fittmagnet är V-roden hojen för dig, vill du KÖRA motorcykel ska du ha en Husaberg.
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Robban_C skrev:
115. Eller 100. Eller nåt sånt där. Trodde inte mina ögon första gången jag såg en sån. De flesta HD brukar vara rätt stora och klantiga. Den där var jätteliten! En 125:a är inte så mycket mindre.

My bad, jag tänkte på V-max eller vad den heter... Inte så inne på glidare.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Hm om du verkligen måste gå på Harleyn så skulle jag välja B modellen av V-Rod. VRSCB dvs :}

Kollade sidan, står inget om antalet hästkrafter, men iaf:
Displacement 1131 cm³
Bore x Stroke 100.0 mm x 72.0 mm
Torque(4)(5) 105 nm @ 6600 rpm
Wheelbase 1710 mm
Seat Height 660 mm
Weight 275 kg

Om du orkar att skruva så skulle jag välja Husaberg, men då gillar jag å köra motorcykel oxo ;)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Kay skrev:
My bad, jag tänkte på V-max eller vad den heter... Inte så inne på glidare.
145 hk ostrypt och rejält mellanregister. Värstingvrid i mellanregistret. Men de är också rätt tunga.
För den som vill åka V-max kan det vara bra att de är rixdyra att ta bort strypningen, bland annat går det åt nytt plenum (eller åtminstone en massa delar till plenum) eftersom där sitter den moj som öppnar så att varje cylinder får tillgång till alla (eller 2 av 4??) förgasare över ett specifikt varvtal. Dessa pinaler är dyra. Jag har för mig att även kammarna skiljer och dessa är inte heller billiga.
Tror att det "rätta" plenumet kallas V-boost eller nåt sånt.
Hursomhelst kan man ju inte ha en V-max med strypningar. Det vore ju som att ha en pitbullterrier med munkorg!
 

OverTheTop

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 900RR
V Rod

Asså, jag skulle köpt V rodden, den har ett mycket bättre andrahansvärde,
om du är ute efter en första hoj!
Dessutom så är "fittmagent-faktorn" myyyyycket högre på V-rodden.
Provkörde den förra sommare o, jag kan ju lova, du kommer att
skita på dig när du vrider gasen i botten. Man tittar ner
och ser en mätare flyga upp! kan det vara varvtalsmätaren tror man,
men så kollar man en gång till och inser att det är hastighetsmätaren som
bara skjuter i höjden med en jääääkla fart.
Sedan så kan du ju alltid klämma på lite öppnare utblås och kanske
för att höja impfaktorn - ett lustgas system! Yeaahhh....

Hade en sportster custom innan nämligen, helt underbart att köra.
iallfall om man ska glida in till stan på kvällarna och bara gliiida.
Men som de andra säger det är två helt olika hojar.. Helst skulle man
vilja ha båda två. Man kan höra ganska tufft med V rodden, men det är
inget kurvmonster.
Vill du hänga på götaplatsen och busa i stan på kvällarna är det ju utan tvekan
en husaberga som gäller, men då är det också betydligt mer underhåll o skruvande. dvs den tiden du lägger på att putsa v rodden får du istället lägga på skruvmejseln och oljebyten :)

Kör hårt ! :fyllisar
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
HELT olika hojjar...

Eftersom kromade gynekologstolar är förbjudna här så måste jag väl rösta på husan, kanske inte bästa första hojjen(mkt service?) men garanterat 10gngr roligare än en H-D ....kolla på en V-Max om du vill ha lite glidar stuk istället(där har du ett monster)!

Husa: skojhoj
Vrod: Glidhoj

de e som o välja mellan en gammal Yenkar cabbe och en M3a :yoparty
Smaken e som :arsele
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
prisskillnaden är helt enorm iaf.
V-max är just inte tyngre än en V-rod
Å visst de är jättesmå bara 280 kilo o så där, småhoj.
200hk hoppas jag det är så som de låter med lite öppnare blås, annars skulle iaf jag bli jävligt sur.
Det är ju en jättebra nybörjarmaskin får man säga, lysande alltihop faktiskt.
Motard eller muskelglidare, rätt lika, du gör en bra avvägning där.
 
Last edited:

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
VTR 1000 Firestorm
Inte jag heller glidare är inte min grej,inte heller husa tror jag eftersom det är rätt mycket skruva,var 100 mil är det service typ eller???
 

All_to_slow

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2003
Ort
Växjö
Hoj
Såld
Har kört v-rod med bredare styre och luft+buller... faktiskt riktigt kul för att vara en glidare (v-maxen kommer inte i närheten,bara så klent chassi i yaman..)visst, man kasar i skorna/fotpinnarna vid nerlägg men den e klart mer hoj än husa busan... husan är ju bara en leksak i stan...v roden e mer användbar som första hoj...
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top