Nybörjare!

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Trallalalandet
Hoj
lånar ibland
Har en kompis som nu övertalat mig till att ta MC kort och köpa hoj!

Ett problem bara! jag är 19 nu och kommer vara 20 när jag tar kortet (i sommar förmodligen), han tipsade om Honda CBR 600F från typ 96-98 som en bra första hoj.

Vad tror ni, några andra förslag.

Får jag övningsköra en tung? (med privatperson).

Sen till frågan om man nu köper en ostrypt 600 som är reggad som en strypt, vad är riskerna med det? vet många som gör så...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Vi 20 får du övningsköra med MC skola på en tung hoj.

En sån hoj blir jättebra som nybörjarhoj! Jag ser inget negativt. Ta det bara lugnt å sansat och ta milen som dem kommer, och försök inte göra nått du inte kan. (fast till slut kommer du kunna göra det du först inte trodde du kunde göra... umh)

Regga 25kw, å se bara till att hitta ett försäkringsbolag som ger dig en premie efter effekten på din hoj (inte många).
 

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Malmø
Hoj
Firestorm
Kör på det, bra nybörjarhoj!
alla hyffsat lätta 600cc är bra nybörjarhojar, inklusiver R6or :D :tummenupp
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Tung? Nej du måste strypa den till mellan (25kW). Sen om man kör med strypningen är en annan femma :Bugar
 

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Trallalalandet
Hoj
lånar ibland
Ok så jag får inte övningsköra med privatperson på en tung?

Om jag nu köper en 600 som är reggad som 25Kw och sedan kör utan vad kan hända då?
 

kosmic

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 '05
farbror polisen blir sur och tar ditt kort och försäkringen gälelr väl inte vid krash osv.

Försäkringen är väl lika dyr ändå så. Ingen hit!
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
landen skrev:
Ok så jag får inte övningsköra med privatperson på en tung?

Om jag nu köper en 600 som är reggad som 25Kw och sedan kör utan vad kan hända då?

Mindre bra saker :huvet
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Köp en 600, få den reggad på 25kW. Alltså 25kW på pappret. 25kW eller full effekt i motorn får du bestämma själv. Försäkra på 25kW @ Bilsport & MC, sen kan du övningsköra både privat eller i körskola. Visst kan du försäkra på hela effekten på ett annat företag, men det blir dyrare.
 
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Umeå / Skellefteå/Boden
Hoj
1198 Vafanculo
landen skrev:
Har en kompis som nu övertalat mig till att ta MC kort och köpa hoj!

Ett problem bara! jag är 19 nu och kommer vara 20 när jag tar kortet (i sommar förmodligen), han tipsade om Honda CBR 600F från typ 96-98 som en bra första hoj.

Vad tror ni, några andra förslag.

Får jag övningsköra en tung? (med privatperson).

Sen till frågan om man nu köper en ostrypt 600 som är reggad som en strypt, vad är riskerna med det? vet många som gör så...

Hondan funkar nog helt utmärkt

Mitt tips är: Kör ostrypt. En strypt hoj går förjävligt surt, har prövat. Lika bra att strunta i att strypa den. Om en olycka är framme och du kör ostrypt fast strypt på pappret så får du ett helvete med försäkringsbolaget.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Om du tittar i tråden "R6" så får du förhoppningsvis någe bra tips.

Dock håller jag med om att CBRen är bättre nybörjarhoj än R6an ;D
Förespråkar fortfarande kåplösa hojjar, Suzuki SV650/Cagiva Raptor/Honda Hornet/Ducati Monster, som nybörjarhoj men måste man verkligen åka sporthoj så gör du ett bra val i CBRen!
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
landen skrev:
1. Ok så jag får inte övningsköra med privatperson på en tung?

2. Om jag nu köper en 600 som är reggad som 25Kw och sedan kör utan vad kan hända då?

1. Jo, du får övningsköra på en TUNG mc om din handledare sitter bakom på samma motorcykel. Så övade jag när jag var 18. Har aldrig haft en mellanhoj.

2. Kör du o trillar och de märker att du fuskat med effekten får du bara en högre självrisk. Thats it.

Köp CBRen om den e till rätt pris. De är helt okej.
 

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Trallalalandet
Hoj
lånar ibland
Så en 25kW reggad cbr600 som är orginal är ett bra val?

Tänkte eftersom min MC vana sträcker sig till 125cc cross så kanske det vore vettigt att den vore strypt eller?, hur mycket skillnad är det?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det är mycket skillnad på en ostrypt CBR och en 125a cross. Visst rekomenderas det att övningsköra och köra upp med den strypt. Kan sätta en julkorv på att du kommer ostrypa någon gång dock :+) Har du sunt förnuft kan du mycket väl köra den ostrypt från början.
 

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Trallalalandet
Hoj
lånar ibland
Jo det är nog inte omöjligt!, vad är skillnaden mellan en ostrypt 600 och en som är det?, på ren svenska nu och inte i några kW termer tack.
 

bam

äntligen
Gick med
19 Dec 2003
Ort
Linköping
Hoj
r6:a -00
Har en r6:a strypt till 25 kw på pappret men ostrypt... har försäkring hos folksam och de bryr sig inte om den är strypt eller inte.. med andra ord försäkrad på 82 kw, då kan väl dom knappast komma o klaga om det skulle smälla??!
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
landen skrev:
Jo det är nog inte omöjligt!, vad är skillnaden mellan en ostrypt 600 och en som är det?, på ren svenska nu och inte i några kW termer tack.

Den strypta går rätt piss....och den ostrypa går rätt gött : )
En 125 cross är lätt piggare i draget än en 25Kw 600 sporthoj....dock går 600 mycket fortare....
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
weine skrev:
Har en r6:a strypt till 25 kw på pappret men ostrypt... har försäkring hos folksam och de bryr sig inte om den är strypt eller inte.. med andra ord försäkrad på 82 kw, då kan väl dom knappast komma o klaga om det skulle smälla??!

Nej, du har ju betalt för full effekt, men tänk på att möjligheten finns att det blir ett åtal för olovlig körning, du har ju inte rätt körkort för hojen.
Chansen finns vidare då att försäkringsbolaget inte vill betala.

Troligen är risken lten med tanke på hur många som skenförsäkrar på alla upptänkliga sätt men ändå går fria.
 

landen

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Trallalalandet
Hoj
lånar ibland
Ok låter ju ganska tråkigt :/, men om det är som weine säger så verkar det ju inte vara några som helst problem?

Vad är det exakt man gör när man stryper?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top